Permalänk
Medlem

Koppla tv till reciver

Hej, jag har stött på lite problem.. Jag har köpt en ny tv, en Samsung 55"UHD TV HU7505, jag har sedan tidigare Yamaha 1030 reciver.

Jag har kopplat allt (htpc, ps4 osv) till recivern, och sen från HDMI out till tvns arc uttag, slår jag på tvn så startat recivern och ljudet kommer via recivern.

Men om jag vill byta till tex htpc'n så funkar det inte, väljer jag på recivern rätt hdmi kanal så ändras ljudet, men inte bilden, utan bilden är fortfarande vanliga tv bilden, har boxer så jag använder den inbyggda boxen för tv.

Vad kan jag ha missat? Blir lite smått galen..

Tack på förhand

//micke

Permalänk
Medlem

Har du satt tv:n på rätt hdmi-ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Har du satt tv:n på rätt hdmi-ingång?

HDMI 4 (ARC) på tv'n, den är kopplad till HDMI Out på recivern

//micke

Permalänk
Medlem

Jo precis. Men har du satt att tv;n ska visa upp hdmi 4? Den försöker kanske visa upp t.ex hdmi 1

Permalänk
Skrivet av Bha™:

HDMI 4 (ARC) på tv'n, den är kopplad till HDMI Out på recivern

//micke

Fel upplösning för Tv på datorn kanske. Syns ingen bild vid boot? Sen har du valt rätt kanal på Tv:en (som ovanför nämnde).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fel upplösning för Tv på datorn kanske. Syns ingen bild vid boot? Sen har du valt rätt kanal på Tv:en (som ovanför nämnde).

Skrivet av wranzzon:

Jo precis. Men har du satt att tv;n ska visa upp hdmi 4? Den försöker kanske visa upp t.ex hdmi 1

Enligt två instruktionsböcker ska man koppla HDMI out på recivern till ARC HDMI på tvn, det har jag gjort, om jag tittar på tvkanaler via den inbyggda boxen så ser jag tex kanal 5 med ljud och bild, men om jag vill byta till att se film från min HTPC så tycker ju jag att det enda jag ska behöva göra är att välja rätt HDMI på recivern så ska ljud och bild bli från den kanalen, men nu ändras bara ljudet. Jag kan i det läget inte byta till någon annan HDMI kanal på TVn eftersom ingen annan är inkopplad i TVn.

Vad har jag missat? Om jag kopplar en HDMI sladd från reciverna till en annan HDMI kontakt på TVn så funkar allt som det ska, men då kan jag inte nyttja ARC funktionen och jag måste byta source på TVn för att se TVkanaler. Då är det alltså inte kopplat som man bör.

//micke

Permalänk
Skrivet av Bha™:

Enligt två instruktionsböcker ska man koppla HDMI out på recivern till ARC HDMI på tvn, det har jag gjort, om jag tittar på tvkanaler via den inbyggda boxen så ser jag tex kanal 5 med ljud och bild, men om jag vill byta till att se film från min HTPC så tycker ju jag att det enda jag ska behöva göra är att välja rätt HDMI på recivern så ska ljud och bild bli från den kanalen, men nu ändras bara ljudet. Jag kan i det läget inte byta till någon annan HDMI kanal på TVn eftersom ingen annan är inkopplad i TVn.

Vad har jag missat? Om jag kopplar en HDMI sladd från reciverna till en annan HDMI kontakt på TVn så funkar allt som det ska, men då kan jag inte nyttja ARC funktionen och jag måste byta source på TVn för att se TVkanaler. Då är det alltså inte kopplat som man bör.

//micke

Testa att boota datorn när du har dator kanalen på, så man kan se vart problmet börjar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bha™:

Enligt två instruktionsböcker ska man koppla HDMI out på recivern till ARC HDMI på tvn, det har jag gjort, om jag tittar på tvkanaler via den inbyggda boxen så ser jag tex kanal 5 med ljud och bild, men om jag vill byta till att se film från min HTPC så tycker ju jag att det enda jag ska behöva göra är att välja rätt HDMI på recivern så ska ljud och bild bli från den kanalen, men nu ändras bara ljudet. Jag kan i det läget inte byta till någon annan HDMI kanal på TVn eftersom ingen annan är inkopplad i TVn.

Vad har jag missat? Om jag kopplar en HDMI sladd från reciverna till en annan HDMI kontakt på TVn så funkar allt som det ska, men då kan jag inte nyttja ARC funktionen och jag måste byta source på TVn för att se TVkanaler. Då är det alltså inte kopplat som man bör.

//micke

På min TV måste jag byta källa om jag vill se på det som kommer från receivern, ARC-funktionen går ut på att skicka ljudet åt "fel håll" i HDMI-kabeln och är till för att mata ut signal från TV:n, inte ta emot. Kollar du på TV har du förslagsvis TV-läget valt på som källa och jag är ganska säker på att du måste byta till HDMI4 som källa på något sätt för att få bild från receivern. Eventuellt kan du få TV:n att byta källa automatiskt med hjälp av CEC.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

På min TV måste jag byta källa om jag vill se på det som kommer från receivern, ARC-funktionen går ut på att skicka ljudet åt "fel håll" i HDMI-kabeln och är till för att mata ut signal från TV:n, inte ta emot. Kollar du på TV har du förslagsvis TV-läget valt på som källa och jag är ganska säker på att du måste byta till HDMI4 som källa på något sätt för att få bild från receivern. Eventuellt kan du få TV:n att byta källa automatiskt med hjälp av CEC.

Har läst en miljard (känns det som iaf) poster på diverse forum nu, och jag skulle ha väntat lite med det, för här kom svaret.. Tack för hjälpen! Jag som har haft fel uppfattning om hur det bör fungera. Nu ska jag kolla film

//micke