Permalänk
Medlem

HDMI utan ljud

Hejsan

Jag har precis kopplat in min nya skärm (AOC IPS LED I2369Vm)

Innan dess hade jag en gammal LCD med externa USB högtalare och tanken var nu att köra allt över HDMI med monitorns egna högtalare. Men nu när jag kopplat in monitorn och kopplat bort mina USB högtalare får jag inget ljud i monitorn. Har sökt lite på google, men utan att hitta någon lösning. Har även provat installera om drivrutinerna (realtek hd audio) men utan lycka. Vet möjligen någon här vad som kan vara fel? Sitter med XP

Permalänk
Medlem

Valt rätt uppspelningsenhet i ljudkontrollen för uppspelningsenheter..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

I vad har du kopplat in din skärm i? Vad heter grafikkortet?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Tror knappast att skärmen har en DAC. Du får köra ljudet analogt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Tror knappast att skärmen har en DAC. Du får köra ljudet analogt.

Va..? Inte jätte duktig på ljud osv men skärmarna med inbyggda högtalare ska väl kunna spela digitala ljudsignaler?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

DaBone;
Hittar inget om uppspelningsenhet.. Vart ska detta finnas?

BrusE;
Med HDMI.
Det är Intels "Intel® HD Graphics"

LemonIllusion
Jag provade koppla in 3,5mm kabeln som följde med skärmen men utan framgång.

Permalänk
Medlem

LemonIllusion;
Pratade för övrigt med electroworlds suppot, de menade att det snarare är XP som i så fall har begränsningar. Skärmen i sig ska klara ljud över HDMI.

Fick nummer till AOC, så får i värsta fall ringa dem på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av looren:

BrusE;
Med HDMI.
Det är Intels "Intel® HD Graphics"
.

Vilken?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Testpilot

Realteks drivrutiner är enbart för moderkortets inbyggda ljudkort och har inget med ljud via HDMI att göra så strunta i dem.

Som DaBone säger så måste du byta ljudenhet till HDMI, den kan heta något med Intel kanske display audio som i den här bilden: https://communities.intel.com/message/147090#147090

I XP ser inställningarna lite annorlunda ut, i steg 6 i den här guiden ser du var du ska ändra: http://forums.logitech.com/t5/Headphones-Headsets-Microphones... inställningen för sound playback och default device är det alltså du ska byta till Intel. Du hittar dit antingen via kontrollpanelen eller genom att högerklicka på högtalarikonen nere till höger i aktivitetsfältet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

BrusE;
Vilken exakt är en bra fråga
Denna CPUn är det: http://ark.intel.com/products/71995/Intel-Celeron-Processor-1...
Där framgår bara att det är Intels grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av looren:

BrusE;
Vilken exakt är en bra fråga
Denna CPUn är det: http://ark.intel.com/products/71995/Intel-Celeron-Processor-1...
Där framgår bara att det är Intels grafik

Vad jag kan se så har ditt grafikkort inte stöd för ljud via HDMI?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Va..? Inte jätte duktig på ljud osv men skärmarna med inbyggda högtalare ska väl kunna spela digitala ljudsignaler?

Inte nödvändigtvis, men efter vidare efterforskning verkar denna klara det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

hunden;
Hm, det finns bara ett alternativ med i listan 'Realtek HD Audio'

BrusE;
Vart står detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av looren:

hunden;
Hm, det finns bara ett alternativ med i listan 'Realtek HD Audio'

BrusE;
Vart står detta?

Det står inget om ljud i specificationerna

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

BrusE;
Anges detta alltid? Det är ju ändå HD 'Multimedia Interface' .. Vad skulle vara meningen med att bara köra video över kanalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av looren:

BrusE;
Anges detta alltid? Det är ju ändå HD 'Multimedia Interface' .. Vad skulle vara meningen med att bara köra video över kanalen?

Vart ser du det?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

BrusE;
Monitorn är kopplad med HDMI alltså
Finner det underligt att man enbart skulle köra video över HDMI när akronymen uttryckligen är för multimedia, men jag vet inte. Har dåligt med koll på detta.

Permalänk
Medlem

Jag som är en lite så kallad ljudofil kan direkt säga såhär, om du har ett grafikkort som inte kan mata ut ljud via hdmi så du körd, om du har det så måste du se till att du har HDMI ljud drivrutinen för grafikkortet installerat. Sedan kollar du i Enhetshanteraren för ljud att du får in någon signal överhuvudtaget. Sedan ljudhanteraren för ändra vilken skall vara default. Eller så väljer du i programmen direkt vilken ljudutgång dessa skall använda. Och ja, alla Intel CPU med integrerad CPU har stöd för hmdi ljud, iallafall från när 2*** serien kom ut med inbyggd grafikkrets.

Glömde dessutom lägga till, om du inte har t.ex skärm som klarar av att mata ut ljud via hdmi kabeln så är du körd där å tyvärr!

Permalänk
Medlem

Den här skärmen får nog sitt ljud via vanliga ljudkortet med vanlig analog 3.5mm kontakt.
kanske inte finns stöd för ljud via HDMI kontakten i skärmen.

Skrivet av looren:

LemonIllusion;
Pratade för övrigt med electroworlds suppot, de menade att det snarare är XP som i så fall har begränsningar. Skärmen i sig ska klara ljud över HDMI.

Fick nummer till AOC, så får i värsta fall ringa dem på måndag.

Du behöver använda 3.5mm i skärmen till vanliga output i ditt ljudkort.

Vet faktiskt ingen skärm med inbyggda högtalare som har HDMI stöd för ljudet också, kanske finns dock.

Tänk på att ljudet i skärmen är ganska dåligt, se det som nödhögtalare mest.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Och ja, alla Intel CPU med integrerad CPU har stöd för hmdi ljud, iallafall från när 2*** serien kom ut med inbyggd grafikkrets.

Borde det inte stå i deras datablad? Kan du länka till deras sida där sånt står?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Philippk;
Hm, nu när jag kollar enhetshanteraren ser jag 'Other devices' dvs, som inte blivit installerade:
Audio Device on High Definition Audio Bus

Frågan är då vilken drivrutin detta är? Borde inte den följa med grafikdrivrutinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av looren:

Philippk;
Hm, nu när jag kollar enhetshanteraren ser jag 'Other devices' dvs, som inte blivit installerade:
Audio Device on High Definition Audio Bus

Frågan är då vilken drivrutin detta är? Borde inte den följa med grafikdrivrutinen?

Troligen Intel ljudet, kolla lite på http://www.intel.com

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Här är alla specs på datorn:
http://www.aliexpress.com/item/Mini-ITX-Fanless-Industrial-PC...

Audio står det: Intel(R) display audio @ Intel Panther Point High Definition

Söker jag på "panther point high definition audio controller driver xp" får jag upp:
https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=940...

Men jag blir osäker om detta kommer fungera, då det står på sidan:
This download is valid for the product(s) listed below.
Intel® Desktop Board D915GOM
Intel® Desktop Board D915POM

Moderkortet som sitter i datorn är ju något inhemskt noname skulle jag tro, med tanke på att det inte är specificerat i beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Nvm
Försökte installera men får då upp 'driver is older than the system one'

Då är det inte den drivrutinen jag ska ha in med andra ord.

Permalänk
Medlem

Det är för moderkortet du ska installera drivrutinen. Och oftast kommer den i en separat drivrutin för ljudet, t.ex Realtek får du från deras officiella hemsida.

Permalänk
Medlem

Hm, men är det inte Intels drivrutin som behövs när det går över HDMI?

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett ett chipset drivrutin som installerar ljuddrivrutinen. Just pga chipset och ljud chipet är helt 2 olika saker, men nu har jag gett tillräcklig med tips, och ska fortsätta på min öl;)

Permalänk
Medlem

Okej

Jag la in Realteks: http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsCheck.aspx?Langi...
"Windows 2000, Windows XP/2003(32/64 bits) Driver only (Executable file)"

Detta gjorde dock ingen skillnad för den oinstallerade devicen i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Philippk:

Har aldrig sett ett chipset drivrutin som installerar ljuddrivrutinen. Just pga chipset och ljud chipet är helt 2 olika saker, men nu har jag gett tillräcklig med tips, och ska fortsätta på min öl;)

Fast nu är det ju dock ljudkortet som är inbyggt i processorn (i grafikdelen) vi snackar om så det är inte den separata ljudkretsen på moderkortet det handlar om. Har man ett diskret grafikkort från Nvidia är det ju deras drivrutiner man installerar för att få ljud via HDMI.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]