Permalänk
Medlem

Guide: HTPC för ~2000:-

Här kommer en guide, eller mer kanske ett gäng alternativ på komponenter för att få ihop en HTPC på runt 2000:-

Jag begränsar mig till mITX-faktorn då det är det som folk oftast förknippar med HTPC men går man upp till mATX så ökas utbudet och det är lättare att hålla en tajt budget.

Vad behöver vi då?

Chassi samt PSU:

Det finns massor av mITX-chassin med medföljande PSU:er, och den tajta budgeten kräver nästan att vi väljer ett sådant.
Har satt Chassibudgeten till 500:- och för dessa pengar kan man välja och vraka i nedanstående Prisjaktlista:

Små chassin med PSU @ Prisjakt < 500:-

Notera att jag gjort en filtrering i Prisjakt för att få fram ITX-chassina men då inte alla chassin har alla egenskaper inskrivna så haltar filtreringen lite, dvs det finns fler chassin än de i ovan lista så kolla gärna runt själva.

Sedan får man ha koll på viken effekt den medföljande PSU:n har och matcha det mot den setup man väljer på resterande komponenter.

Man bör även tänka på hur många diskar man vill kunna ha, om man vill ha en optisk läsare samt om man vill kunna stoppa i ett separat grafikkort.

Moderkort och CPU/GPU (APU):

Sätter budgeten för moderkort och CPU till 1000:-

Här finns det lite olika alternativ.

Alternativ 1. En allt-i-ett lösning där CPU:n är monterad på moderkortet.
Detta ger en väldigt energieffektivlösning och dessa är ofta passivt kylda. Dessa duger till en HTPC men en del upplever dom som lite sega.

Moderkort med integrerad CPU @ Prisjakt < 1000:-
Mest för pengarna tycker jag att E350 ger för tillfället, dock så klarar inte den av 3D om det är ett krav. Tyvärr är storebror E450 alldeles för dyr när det sitter på mITX kort men på microATX kan man hitta sådana under 1000:- men då får man anpassa chassit efter den storleken.

Alternativ 2. Intel CPU plus Moderkort
Det svåraste alternativet för att hålla budgeten på 1000:- vilket är i princip omöjligt om man ska ha lite alternativ att välja på så vi gör budgeten lite flexiblare men då får man anpassa de andra komponentvalen så att totalbudgeten inte spricker.

För moderkort så är det 1155:sockeln som gäller för tillfället.

mITX moderkort, socket 1155 med HDMI-utgång @ Prisjakt < 700

Och de billigaste Intel CPU:erna är Pentium CPU:erna vilka i princip är "strippade" i3 med lite sämre grafik och lite andra egenskaper bortskalade. Men de klarar att mästra det mesta som en HTPC utsetts för. Ska man ha en i3 så är man ju över 1000:- bara för CPU:n...

Pentium Gxxxx < 600:-

Alternativ 3. AMD CPU + moderkort
Detta är det alternativ som ger mest prestanda för pengarna enligt mig då AMD's integrerade grafik är så mycket bättre än Intels samt så är de mycket rappare än moderkorten med integrerade CPU:er.

För AMD är det för tillfället FM2-sockeln som gäller med tillhörande "Trinity" CPU.

I skrivande stund finns det inte många mITX moderkort för FM2 men de kommer ändras med tiden. Tittar man på micro ATX är utbudet mycket större men då får man anpassa chassit efter storleken men det blir lättare att få ner priset på moderkortet.

FM2 mITX-moderkort @ Prisjakt
FM2 microATX-moderkort @ Prisjakt

FM2 CPU:er med integrerad GPU @ Prisjakt < 600:-

RAM-minne:
DDR3 minne är det som gäller och man klarar sig rätt långt med 4Gb men beroende på ens budget och val av andra komponenter så får man välja den mängd man har råd med helt enkelt. För AMD FM2 så vinner man klart noterbar prestanda i spel med ökande minneshastighet.

Rekommenderar att välja lågprofilminnen, dvs minnen utan feta kylflänsar, då det brukar kunna bli trångt i dessa byggen och LP-minnen främjar luftflödet i chassit.

DDR3 @ prisjakt > 4Gb

Systemdisk/Hårddisk:

När man är på denna tajta budget så är ett attraktivt alternativ att köra operativet på en USB-sticka men helst vill man ju ha en riktig hårddisk och ännu hellre en SSD.

Nedan listar jag mekaniska diskar om man vill ha lite lagrigsutrymme - men man får välja storlek efter budget.

Mekaniska 3,5" SATA @ Prisjakt

Vill man ha ett rappare system så är det ju SSD som gäller, men med den tajta budgeten så får man inte så stor SSD - men det räcker som systemdisk iallafall.

SSD < 30Gb @ Prisjakt

Optisk Läsare:

Detta kan nästan ses som tillval med den budget vi har satt upp men jag för de som har snålat på resterande komponenter så kan det ju finnas utrymme för en optisk läsare. Det gäller att välja rätt format till det chassi man valt dock, och har man valt ett chassi som inte har plats för en integrerad läsare kan man alltid ha en extern.

Interna DVD-läsare @ prisjakt

Interna BD-läsare @ prisjakt

Externa BD-läsare @ prisjakt

Interna DVD-läsare @ prisjakt

Operativ/Mediaspelare:

Eftersom vi har en tajt budget så skippar vi windows då det skulle äta upp halva budgeten. Förslagsvis så går man på någon passande Linuxvariant eller så kan man använda openelec eller XBMCubuntu så får man allt i ett.

Har man en windowslicens är det ju klart att man kan använda den med - och komplettera med mediaspelare efter tycke och smak.

Hoppas detta hjälper er som är på jakt efter en HTPC och har en begränsad budget.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Om ni sätter ihop burkar som landar i 2000-klassen får ni gärna lägga in plocklistorna på dessa här, så vi får några alternativa lösningar.

Jag börjar.

Ett FM2-bygge som landar på drygt 2000:-

ASRock FM2A75M-ITX
AMD A-Series A4-5300 3,4GHz Socket FM2 Box
Chieftec Flyer FI-02BC 200W
OCZ Vertex Plus R2 SATA II 2.5" SSD 60GB
Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB

Lade till lite alternativ till detta i en lista @ Prisjakt.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Bra initiativ med en guide

Permalänk
Medlem

Ja precis, det är väl inte så många?

Eller vad var det du reagerade på?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

ruskigt bra gjort! nu slipper man ju lägga upp sin egna tråd om det!
Obs. kommer bli många andra men min slipperni dock!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Tack!

Det finns ju kanske önskemål om liknande guider för sig 3000:-, 4000:- osv...

Visserligen kan man bara editera mina prisjaktfiltreringar ovan men många vill ju ha allt serverat åt sig i dagens samhälle. Får se om jag har tråkigt någon kväll!

Snodde ihop en microATX variant oxo som landar på 2200:-.

Milo FM2

Silverstone Milo Slim ML03B
LC-Power Silent Giant LC6450GP2 V2.2 450W
MSI FM2-A55M-E33
AMD A-Series A4-5300 3,4GHz Socket FM2 Box
OCZ Vertex Plus R2 SATA II 2.5" SSD 60GB
Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

Om ni sätter ihop burkar som landar i 2000-klassen får ni gärna lägga in plocklistorna på dessa här, så vi får några alternativa lösningar.

Jag börjar.

Ett FM2-bygge som landar på drygt 2000:-

ASRock FM2A75M-ITX
AMD A-Series A4-5300 3,4GHz Socket FM2 Box
Chieftec Flyer FI-02BC 200W
OCZ Vertex Plus R2 SATA II 2.5" SSD 60GB
Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB

Lade till lite alternativ till detta i en lista @ Prisjakt.

Tänker på en liknande setup jag, med tanke på moderkort och cpu. SSD, OS och 4Gb 1333Mhz minnen har jag redan hemma. Dock vet jag inte hur jag skall göra med chassi. Mina krav på HTPC är, billig och den måste klara av att stå i ett skåp. Då tänker jag att det vore bra om nätdelen är extern för att så mycket värme som möjlight hålls bort från komponenterna.

Ett vettigt chassi jag hittat är detta MOREX T3500 150W, ca 950 inkl frakt från mini-itx.se

Hade varit kul att hitta något billigare, men jag tvivlar på att det går med tanke på att en extern nätdel kostar lite mer.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

a6 an e väl most bbng for the buck eller har jag fel här?
e ute 6850 inom htpc = pris/prestanda.
tror jag kommer undan rätt billigt med M-atx har PSU och HDD behöver ingen Läsare.

skulle du vilja säga att A6an är bäst pris/prestanda?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av capkekken:

a6 an e väl most bbng for the buck eller har jag fel här?
e ute 6850 inom htpc = pris/prestanda.
tror jag kommer undan rätt billigt med M-atx har PSU och HDD behöver ingen Läsare.

skulle du vilja säga att A6an är bäst pris/prestanda?

De har samma TDP och A6an kostar lite mer. A4 klarar allt som en HTPC, enligt mig, skall klara så ser inte varför jag skulle vilja betala mer för något som inte, enligt mig, gör maskinen bättre för det endamål den skall användas till. Men det är ju en smaksak

Användningsområde för en HTPC, enligt mig: streaming (youtube/viaplay/netflix), titta på 720p/1080p material (mkv), spotify, slösurfa, titta på bilder.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

De har samma TDP och A6an kostar lite mer. A4 klarar allt som en HTPC, enligt mig, skall klara så ser inte varför jag skulle vilja betala mer för något som inte, enligt mig, gör maskinen bättre för det endamål den skall användas till. Men det är ju en smaksak

Användningsområde för en HTPC, enligt mig: streaming (youtube/viaplay/netflix), titta på 720p/1080p material (mkv), spotify, slösurfa, titta på bilder.

du och jag e på samma plan!

Blir nog en A4 då! ska dock vara lite kritisk och läsa på lite mer..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Klart A6 är att föredra framför en A4 om man har pengarna, men rent upplevelsemässigt undrar jag om man märker skillnad i just HTPC-användande.

Däremot om man ska spela så märker man nog skillnad. Jämför man dock A4 med tex Atom eller E350/450 så är den mycket rappare och mer kompetent.

Jag skulle nog lägga pengarna på en större/snabbare SSD eller mer/snabbare minne om man har lite större budget eller ett bättre chassi.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

jag som e ny på HTPC fronten skulle kunna tänka mig att få lite tips på vad för kontroller folk andvänder.
tycker personligen om logitecs ide med litet keyboard och styr kula, vad tycker ni andra?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

jag som e ny på HTPC fronten skulle kunna tänka mig att få lite tips på vad för kontroller folk andvänder.
tycker personligen om logitecs ide med litet keyboard och styr kula, vad tycker ni andra?

Jag själv har 2 kontrollers.

Ett snorbilligt trådlöst vanligt tangentbord fast med styrplatta - man behöver tangentbordet när man ska surfa. Det funkar men räckvidden är rätt kasst faktiskt - ett tangentord med blåtand finns väl på inköpslistan men det har låg prio då tangentbordet ligger oftast i TV-skåpet

En Harmony One+ som är programmerad så jag kan starta XBMC och styra allt det jag behöver ur rent filmtittande och musiklyssnande.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ja precis, det är väl inte så många?

Eller vad var det du reagerade på?

Hmm...måste läst fel där
Tog bort det i föregående inlägget.

Permalänk

Jag kör med Logitech diNovo mini, funkar klockrent för mig. Lite svårt med styrplattan i början men man vänjer sig väldigt snabbt. Sen finns inte alla tangenter utan måste använda fn+någon knapp, funkar det med, om man inte skriver långa mail eller noveller.

Sjukt litet och smidigt, haft mitt i typ 3 år nu och behöver inte ladda batteriet särskilt ofta, en gång varannan vecka kanske.

Upplyst är det också.

Betyg 4/5. Enda som gör att det inte får full pott är att den saknar några tangenter och man måste trycka en knappkombo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i HTPC världen, men har ett önskemål om någon har lust att kika på det:

Budget för HTPC: 3000 kr (maximalt 4000 kr)
Krav: SBS/HSBS MKV 3d @ 1080p, stöd för Nvidia 3d vision 2, ett helt ok ljudkort för filmer

Helst ska detta finnas att köpa från samma butik, exempelvis Inet.

Tack på förhand!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gode:

Är inte så insatt i HTPC världen, men har ett önskemål om någon har lust att kika på det:

Budget för HTPC: 3000 kr (maximalt 4000 kr)
Krav: SBS/HSBS MKV 3d @ 1080p, stöd för Nvidia 3d vision 2, ett helt ok ljudkort för filmer

Helst ska detta finnas att köpa från samma butik, exempelvis Inet.

Tack på förhand!

Nu ska jag vara lite tråkigt fyrkantig...

Jag vill hålla denna tråd till en tråd där vi behandlar HTPC's för runt 2000:- inte 3-4000:-

Men när lusten (och framförallt tiden) faller in tänkte jag göra en likadan tråd med en högre budget, men tills dess så tycker jag din fråga med fördel kan ställas i Köprådtråden. Det är dessutom rätt stor chans att det redan finns befintliga förslag där som passar dig.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

Nu ska jag vara lite tråkigt fyrkantig...

Jag vill hålla denna tråd till en tråd där vi behandlar HTPC's för runt 2000:- inte 3-4000:-

Men när lusten (och framförallt tiden) faller in tänkte jag göra en likadan tråd med en högre budget, men tills dess så tycker jag din fråga med fördel kan ställas i Köprådtråden. Det är dessutom rätt stor chans att det redan finns befintliga förslag där som passar dig.

Från mitt nybörjare perspektiv e det väldigt personligt utöver din 2k guide. bättre ljudkort kraftigare cpu osv.
Att göra generell guide för "high End" är sällan det bästa. se över dina krav och tryck ut mer på fronten du känner dig kort.

Vill skänka ännu en eloge till Ts som nu utrustat mig med kunskap till att skaffa mig och flickan den ultimata söndags lök hörna!!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi räknas inte som ett alternativ för HTPC?
500:- men kanske med lite mer strul och grejjer. Börjar dock lösa sig och bli en fullgod lösning enligt mig. Speciellt om man har en förstärkare som kan avkoda DTS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Från mitt nybörjare perspektiv e det väldigt personligt utöver din 2k guide. bättre ljudkort kraftigare cpu osv.
Att göra generell guide för "high End" är sällan det bästa. se över dina krav och tryck ut mer på fronten du känner dig kort.

Vill skänka ännu en eloge till Ts som nu utrustat mig med kunskap till att skaffa mig och flickan den ultimata söndags lök hörna!!

Är nog inte riktigt med på vad du menar faktiskt, men det är klart jag har utgått ur mina preferenser och då blir det på sätt och vis personligt.

Min tanke med denna tråd eller guide eller köpråd var att avlasta Köprådtråden som är alltför spretig och gör man flera trådar med en specifik budget så kan man hålla ihop det lättare och systemen blir mer likartade.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Raspberry Pi räknas inte som ett alternativ för HTPC?
500:- men kanske med lite mer strul och grejjer. Börjar dock lösa sig och bli en fullgod lösning enligt mig. Speciellt om man har en förstärkare som kan avkoda DTS.

Har faktiskt en Rpi liggande i en låda och för mig är det inte en HTPC, möjligtvis en slö mediaspelare... Men det är en rolig pryl!
Det finns ju andra Android/USB/mediaspelare som har betydligt bättre processorer som jag tycker verkar vettigare, tex UG802, MK802 och liknande.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Jag har beställt följande system.

ASRock E350M1, 621 kr
Antec ISK 310-150, 689 kr
2 x Corsair Value Select DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2GB, 97 kr
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB, 399 kr
Microsoft Wireless Desktop 800, 144 kr
D-Link DWA-131, 142 kr

SSD-disk har jag redan men la till en liknande i listan för att få ett ungefärligt pris. Vad jag har läst på olika forum ska det inte vara några problem att "driva" en HTPC med dessa komponenter. Tanken är att styra allt trådlöst via tangentbord och mus, samt via XBMC-appen som finns för Android.

Kanske hjälper det någon...

Permalänk
Skrivet av axed:

Jag har beställt följande system.

ASRock E350M1, 621 kr
Antec ISK 310-150, 689 kr
2 x Corsair Value Select DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2GB, 97 kr
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB, 399 kr
Microsoft Wireless Desktop 800, 144 kr
D-Link DWA-131, 142 kr

SSD-disk har jag redan men la till en liknande i listan för att få ett ungefärligt pris. Vad jag har läst på olika forum ska det inte vara några problem att "driva" en HTPC med dessa komponenter. Tanken är att styra allt trådlöst via tangentbord och mus, samt via XBMC-appen som finns för Android.

Kanske hjälper det någon...

Hade detta som grund när jag beställde, bytte dock ssd och tangentbord http://www.inet.se/kundvagn/visa/2561025/htpc gick på 2421kr på inet.

Jag är totallt noob när det kommer till htpc, ska bli kul att testa.

Permalänk
Skrivet av Turglarokhn:

Hade detta som grund när jag beställde, bytte dock ssd och tangentbord http://www.inet.se/kundvagn/visa/2561025/htpc gick på 2421kr på inet.

Jag är totallt noob när det kommer till htpc, ska bli kul att testa.

Återkom gärna med resultat. Intressant att se hur de prylarna klarar avXBMC (720p/1080p x264 mkv) och streaming youtube, viaplay eller liknande.

Va har du tänkt för användningsområde till din HTPC? Alla har ju så olika tankar vad en HTPC skall klara av.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av axed:

Jag har beställt följande system.

ASRock E350M1, 621 kr
Antec ISK 310-150, 689 kr
2 x Corsair Value Select DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2GB, 97 kr
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB, 399 kr
Microsoft Wireless Desktop 800, 144 kr
D-Link DWA-131, 142 kr

SSD-disk har jag redan men la till en liknande i listan för att få ett ungefärligt pris. Vad jag har läst på olika forum ska det inte vara några problem att "driva" en HTPC med dessa komponenter. Tanken är att styra allt trådlöst via tangentbord och mus, samt via XBMC-appen som finns för Android.

Kanske hjälper det någon...

Återkom du också med resultat

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Har nu hittat att ett E350 baserat system inte klarar Netflix eller Viaplay i HD, vilken är en dealbreaker för mig. Detta beror på att Silverlight som båda dessa kör, troligtvis beroende på klienterna hos Netflix och Viaplay, inte kan accelerars hårdvarumässigt. Hur det är med Youtube i HD har jag inte kollat upp.

Kan tänkas lösa i senare versioner av Silverlight, eller om Netflix och Viaplay ändrar något i deras setup.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har det moderkortet i min HTPC (med windows 7 32bit). Fungerar jättebra i XBMC med alla format jag testat (även 1080filmer). Haft systemet sedan oktober. Fläkten lät en del på moderkortet, men detta justerades enkelt i UEFI. Det enda som hörs nu är den mekaniska disken.
Har inte fått hårdvaruaccelerationen i chrome att fungera som det ska riktigt. Videoströmmar utan hårdvaruaccelererad grafik är katastrofalt (såklart) för den processorn. Däremot fungerar det bra i firefox för mig så det är firefox som används till SVTplay och youtube (html5). Har nog inte testat fullHD flash videoström ännu men det kan testas ikväll.

Min inköpslista:
ASRock E350M1 Fusion , 594 kr (Inet)
Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, 216 kr (Inet)
Corsair force F60 250:- (sweclockers marknad)
Win7 pro x86 - 0:- (dreamspark)

Nätagg, chassi och lagringsdisk hade jag sedan innan.
Såe, 1060:- fick jag lägga ut.

Jag styr datorn med teamviewer, unified remote och xbmc media remote. Alla tre från mobiltelefonen. Unified remote har bra flyt i responsen och så, men programmet har bara standardrättigheter vilket innebär att man tappar kontroll med denna när program ska installeras eller man ska pilla i settings som säkerhetsnivå.

Värt att tillägga är att moderkortet inte verka ha nå stöd för 1600-minnen eller dual channel så man kan gå för något billigare minnen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffeboffe:

Har nu hittat att ett E350 baserat system inte klarar Netflix eller Viaplay i HD, vilken är en dealbreaker för mig. Detta beror på att Silverlight som båda dessa kör, troligtvis beroende på klienterna hos Netflix och Viaplay, inte kan accelerars hårdvarumässigt. Hur det är med Youtube i HD har jag inte kollat upp.

Kan tänkas lösa i senare versioner av Silverlight, eller om Netflix och Viaplay ändrar något i deras setup.

Äe, ska du kunna köra netflix så får du skaffa en så pass kraftig processor att du inte behöver hårdvaruacceleration. Korkat jädra beslut att de fortfarande har silverlight för windows. Netflix erbjuds ju på massa andra plattformar utan silverlight så det måste vara ren idioti eller lättja att de fortfarande använder mjukvara för windows som inte är anpassad för HTPCs.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av nafs:

Tack!

Det finns ju kanske önskemål om liknande guider för sig 3000:-, 4000:- osv...

Visserligen kan man bara editera mina prisjaktfiltreringar ovan men många vill ju ha allt serverat åt sig i dagens samhälle. Får se om jag har tråkigt någon kväll!

Lite dumt sagt, hade alla manniskor lamnar svaren efter sig sa hade man inte behovt slosa tid pa att reda pa nagot som manga andra redan vet.

Dela med sig / Battre samhalle

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Äe, ska du kunna köra netflix så får du skaffa en så pass kraftig processor att du inte behöver hårdvaruacceleration. Korkat jädra beslut att de fortfarande har silverlight för windows. Netflix erbjuds ju på massa andra plattformar utan silverlight så det måste vara ren idioti eller lättja att de fortfarande använder mjukvara för windows som inte är anpassad för HTPCs.

Netflix HD funkar bra med E350 i Netflixappen i Win8, tråkigt att man bara kan få 2.0 ljud bara!