Köpråd; streama audio/video från allt till TV

Permalänk
Medlem

Köpråd; streama audio/video från allt till TV

Nu behöver jag lite hjälp. Jag har tröttnat på att koda om film samt hårdkoda in undertexter för att kunna spela upp dem på min dvd-spelare som bara klarar mp4 format via usb-minnet. Varje gång man skall se en film tar det ca. 2 timmar att koda om den, kräver massa planering i förväg. Har tröttnat totalt nu.

Jag vill alltså hitta en så smidig lösning som möjligt på detta. Mina krav är följande:

1. Vill kunna dela en mapp på datorn och streama allt som finns i den mappen trådlöst till TV:n.
2. Alla format skall funka, viktigast är mkv för film samt srt/sub filer för undertexter. Den skall klara att visa jpg bilder samt streama mp3 och flac audio filer.
3. Jag vill också kunna streama material från min iPhone trådlöst till TV:n
4. Ett stort plus är att kunna köra youtube, svt-play, tv4-play osv. direkt, utan att streama från dator eller telefon.

Jag är helt novis när det kommer till detta, har inte alls hängt med utvecklingen på mediaspelarfronten. Så alla förslag är välkomna. Kan även tänka mig varianter med NAS -> mediaspelare. Viktigast är som sagt att den klarar alla format, funkar med iPhone också samt att uppsättningen kan streama 1080p trådlöst utan att hacka.

Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Billigast är en Raspberry pi. Bara köra in Raspbmc eller liknande så har du allt du ville ha.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1539114

Permalänk
Medlem

Intressant alternativ, men hur blir det med trådlösheten? Vill helst inte köra trådat till routern. Var inne på Raspberry pi's forum och kollade om man kunde stoppa in en usb wi-fi adapter, men det verkar som att folk har problem, krångel med linux och rätt drivrutiner och så. Kan säga att jag aldrig använt linux, är inte alls hemma på alla sudo kommandon. Det kanske finns något enklare?

Kan tillägga att jag inte har någon budget, det får kosta vad det vill, bara det är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Intressant alternativ, men hur blir det med trådlösheten? Vill helst inte köra trådat till routern. Var inne på Raspberry pi's forum och kollade om man kunde stoppa in en usb wi-fi adapter, men det verkar som att folk har problem, krångel med linux och rätt drivrutiner och så. Kan säga att jag aldrig använt linux, är inte alls hemma på alla sudo kommandon. Det kanske finns något enklare?

Kan tillägga att jag inte har någon budget, det får kosta vad det vill, bara det är bra.

Köp en boxee box. Så kan du slänga in XBMC på den. Ska funka jätte bra. Funkar trådlöst och med tråd.

Läs mer här: http://www.sweboxee.se/

Permalänk
Medlem

Kör mina Raspberry Pi trådat via powerplug, funkar skitbra och inte så dyrt (pröjsade 299/paret på Webhallen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Om man vill kunna köra alla play tjänster så är en HTPC med Windows det ända alternativet.

När det gäller nätverks koppling bör man alltid i första hand välja trådat, om detta inte är möjligt kör via elnätet och om detta inte går använd WIFI.

Eftersom du har en Iphone så är ju alltid en Apple TV frestande.
Apple TV med Plexconnect och en Plexserver på din PC uppfyller nog dina krav.
Problemet är att Plexconnect är ganska bökigt att få igång.
Apple verkar också göra sitt bästa för Apple TV skall förbli oanvändbar så plexconnect kan ju sluta fungera helt.
För de appar som har Apple TV stöd fungerar det väldigt bra.
Man navigerar fram till det som man vill se på och skickar sedan ut till Apple TV. Denna kopplar då upp sig direkt så ingen streaming går via telefonen.
Tyvärr har inte alla play appar stöd för Apple TV och andra, som viaplay där undertexter inte fungerar, har buggar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Nu behöver jag lite hjälp. Jag har tröttnat på att koda om film samt hårdkoda in undertexter för att kunna spela upp dem på min dvd-spelare som bara klarar mp4 format via usb-minnet. Varje gång man skall se en film tar det ca. 2 timmar att koda om den, kräver massa planering i förväg. Har tröttnat totalt nu.

Jag vill alltså hitta en så smidig lösning som möjligt på detta. Mina krav är följande:

1. Vill kunna dela en mapp på datorn och streama allt som finns i den mappen trådlöst till TV:n.
2. Alla format skall funka, viktigast är mkv för film samt srt/sub filer för undertexter. Den skall klara att visa jpg bilder samt streama mp3 och flac audio filer.
3. Jag vill också kunna streama material från min iPhone trådlöst till TV:n
4. Ett stort plus är att kunna köra youtube, svt-play, tv4-play osv. direkt, utan att streama från dator eller telefon.

Jag är helt novis när det kommer till detta, har inte alls hängt med utvecklingen på mediaspelarfronten. Så alla förslag är välkomna. Kan även tänka mig varianter med NAS -> mediaspelare. Viktigast är som sagt att den klarar alla format, funkar med iPhone också samt att uppsättningen kan streama 1080p trådlöst utan att hacka.

Tacksam för alla svar

Hej

Jag testar mååånga olika media spelare, spelaren jag kan rekommendera är minix neo x7 gärna i paket med neo A2 fjärren.
går att köpa billigt på ebay eller via freaktab.com Enda saken är att du måste installera finless 1.6 rom på den annars fungerar dom inget vidare.
Fast med rätt rom är dom grymma, riktigt stabil och snabb och perfekt som media center. (finns en nackdel och det är att appen till Magine inte är färdig till Android)

(andra media lösningar som jag testat och jämför med är bland annat: nuc med linux och windows 8, minix neo 5 mini , mk808 , raspberry pi med olika romar, cs918, mx2, boxeebox mm mm)

/Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag testar mååånga olika media spelare, spelaren jag kan rekommendera är minix neo x7 gärna i paket med neo A2 fjärren.
går att köpa billigt på ebay eller via freaktab.com Enda saken är att du måste installera finless 1.6 rom på den annars fungerar dom inget vidare.
Fast med rätt rom är dom grymma, riktigt stabil och snabb och perfekt som media center. (finns en nackdel och det är att appen till Magine inte är färdig till Android)

(andra media lösningar som jag testat och jämför med är bland annat: nuc med linux och windows 8, minix neo 5 mini , mk808 , raspberry pi med olika romar, cs918, mx2, boxeebox mm mm)

/Aragon

Då måste jag fråga ifall TV3, TV4, Kanal 5, TV6, TV8, TV10 funkar för dig? Jag kör också Finless 1.6. Som den funkar för min del kan jag inte rekommendera Minix X7 i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Då måste jag fråga ifall TV3, TV4, Kanal 5, TV6, TV8, TV10 funkar för dig? Jag kör också Finless 1.6. Som den funkar för min del kan jag inte rekommendera Minix X7 i dagsläget.

Hej

svt play är testad och fungerar bra samt viasat play. vad spelar du dina kanaler igenom? Magine? för som jag skrev så fungerar inte magine med android något vidare i dagsläget.

Vilken kernel använder du?

/Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

svt play är testad och fungerar bra samt viasat play. vad spelar du dina kanaler igenom? Magine? för som jag skrev så fungerar inte magine med android något vidare i dagsläget.

Vilken kernel använder du?

/Aragon

Jag menar playapparna, Svt play och Netflix funkar för mig också men inte dem andra jag räknade upp. eller jo reklamen funkar alltid men när det riktiga klippet börjar så stannar det efter en kort stund. Kör med 1800/720/600 kernel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Jag menar playapparna, Svt play och Netflix funkar för mig också men inte dem andra jag räknade upp. eller jo reklamen funkar alltid men när det riktiga klippet börjar så stannar det efter en kort stund. Kör med 1800/720/600 kernel.

Hej

Jag testar dom andra under kvällen och säger hur det går för min del, när det gäller kernel, använder du finnles orginal? byt till phja kernel för att åtgärda problem med video uppspelning (låter som det är det som är fel men jag ska testa under kvällen med andra play appar)

/Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Tror ditt bästa val är en htpc med trådlöst nätverks kort samt trådlös mus, tangentbord. Sen för iphonen så är det väl appletv som gäller.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

Kör med denna, kernel_phja_720_vsfsam_cpu1800h_gpu600_ddr720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag testar mååånga olika media spelare, spelaren jag kan rekommendera är minix neo x7 gärna i paket med neo A2 fjärren.
går att köpa billigt på ebay eller via freaktab.com Enda saken är att du måste installera finless 1.6 rom på den annars fungerar dom inget vidare.
Fast med rätt rom är dom grymma, riktigt stabil och snabb och perfekt som media center. (finns en nackdel och det är att appen till Magine inte är färdig till Android)

(andra media lösningar som jag testat och jämför med är bland annat: nuc med linux och windows 8, minix neo 5 mini , mk808 , raspberry pi med olika romar, cs918, mx2, boxeebox mm mm)

/Aragon

Det här lät superintressant! Vad jag förstår så finns Google Play tillgängligt efter att man installerat finless 1.6 rom, eller hur? Då har man ju tillgång till alla appar på Play store, vilket innebär att svt och tv4 play samt facebook, och youtube (och MASSA annat) är tillgängligt. Eller har jag inte fattat hur den funkar? Det kanske kommer se väldigt konstigt ut på TV:n med tanke på att apparna är skapta för telefoner och surfplattor? Men som det är nu kan man väl bara använda den inbyggda browsern i finless 1.6 rom gränssnittet för att kolla youtube, facebook samt svt och tv4 play (om det nu är så att apparna inte är kompatibla med det större TV-formatet, eller? Magine lär ju komma till Android snart förutsätter jag, för den verkar riktigt intressant också.

Airplay finns ju också som app på Play store (t.ex. Airtight och Airpin), så då kan jag skicka både bild och ljud från min iphone till TV:n via MINIX NEO X7.