[XBMC] Hur koppla ljud? HTPC > TV > Dac

Permalänk
Medlem

[XBMC] Hur koppla ljud? HTPC > TV > Dac

Hejsan!
Jag skaffade en dac (Cambridge Dacmagic Plus) härom veckan för att få lite bättre ljud och lite fler digitala ingångar till hifi-systemet hemma. Vi kör alltså musik och film via samma 2.0-anläggning.

Som det är kopplat nu kör jag musiken från en Airport Express > optisk > dac > förstärkare, och filmljudet via HTPC > usb > dac. Det funkar (och låter) bra, men jag skulle även vilja koppla in den gamla DVD-spelaren och digitalboxen till dacen. Jag skulle kunna dra optiska/koaxial kablar från dem in i dacen också, men det verkar smartare att koppla TV-ljudet via optisk ut från TV:n och in i dacen. Isåfall borde ju TV:n fungera som signalväljare och skicka ut ljudet, oavsett om det kommer från HTPC, digitalbox eller DVD, via optisk ut och in i dacen.

Finns det några nackdelar med att koppla så? Och kan jag välja att skicka ljudet via HDMI-kabeln (från xbmc) som digitalt 2.0-ljud på något sätt?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Avstängd

Nej, inte med bara stereoljud. TV tillverkarna ville gärna att det skulle vara så, med teven som "hub" för ljudet så att det du valde att titta på var också det ljud du hörde, men ganska snart så kom det nya ljudformat som inte många teve-apparater klarade av osv. så då fungerade inte det. Men för stereo (och även typ vanlig DD och liknande, men inte typ DTS-HD osv.) så är det ganska smidigt att göra på det sättet. Inte lika smidigt som en riktig hembioreciever som kan hantera alla möjliga ljud- och bildformat och skicka allt dit det skall, men ändå väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen! Det är ju bara stereo jag vill ha, så frågan är egentligen om det går att ställa in XBMC så att den skickar stereoljud via HDMI, alltså samma 2.0-ljud som jag kör via usb-porten idag, och sedan ställa in TV:n så att den inte mixtrar med ljudet utan bara skickar vidare det via optisk ut till daccen...

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blitzer:

Tack för förklaringen! Det är ju bara stereo jag vill ha, så frågan är egentligen om det går att ställa in XBMC så att den skickar stereoljud via HDMI, alltså samma 2.0-ljud som jag kör via usb-porten idag, och sedan ställa in TV:n så att den inte mixtrar med ljudet utan bara skickar vidare det via optisk ut till daccen...

Precis. Förhoppningsvis klarar teven det.