Söker smart lösning på mediastreaming

Permalänk
Medlem

Söker smart lösning på mediastreaming

Söker nu all expertis jag kan få av forumets medlemmar!

Jag är ute efter att kunna smidigt streama mestadels filmer till min tv (Ej smart-tv). Filmerna ligger just nu på min dator som för tillfället måste stå på och dåna dygnet runt, detta är en stor nackdel då den är lokaliserad i sovrummet..
Just nu delar jag filmerna till en laptop över hemnätverket. Laptopen är i sin tur kopplad till tv'n. Detta är lite osmidigt eftersom jag måste flytta laptopen fram och tillbaka mellan tv apparaterna i hemmet.

Lösningen som jag har tänkt nu är att köpa en nas-server som kan stå på mer eller mindre hela tiden då jag har fattat det som att dessa är rätt tysta om man väljer rätt märke (fläktlös kanske finns?).
Tillsammans med detta en mediaspelare som man kan ansluta till tv'n med.

Det jag undrar är finns det smartare lösningar? Kompabilitet m.m.

I skrivande stund lutar det åt följande alternativ:

Google Chrome cast

WD TV HD Live Media Player Gen 3

Många av filmerna jag har nu är av typen .avi och som jag förstår det så stödjer inte chrome cast detta?

På nas-sidan:

WD My Cloud 4TB

Seagate STBN Business Storage 4TB

Vill egentligen ha alternativet att bygga senare för mer lagring men är inte säker på att jag vill lägga ut mer pengar just nu.
Går kanske att bygga ut med hdd via usb?

Så går dessa att kombinera med varandra?
Är det en smart lösning?
Hur fungerar kommunikation mellan dessa enheter?
HD-filmer kommer det gå smidigt?

Tacksam för samtliga svar jag kan få!

Permalänk
Medlem

WD TV'n funkar alldeles ypperligt. Inga problem med den jag haft i några år, den spelar 1080p, avi, iso mm. Trådlöst och trådat har funkat tilllfredställande.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.