Plötsligt fast i 640x480. Hjälp.

Permalänk
Medlem

Plötsligt fast i 640x480. Hjälp.

Idag när jag startade HTPCn var jag fast i 640x480 pixlar. Inget jag har gjort har hjälpt. Jag har startat om en massa gånger. Uppdaterat drivrutiner. Ominstallerat CCC.

Systemet är ett ASUS F1A75-I Deluxe med en A8 3870K. Inte överklockad. Med win7 64 på.
Detta är kopplat via en Marantz stärkare till en Sony LCD. HDMI hela vägen. Ingen har rört kablarna.

Har eg haft lite meck från byggets början med att jag var tvungen att dra igång dator stärkare och TV och sedan byta källa på stärkaren från HTPC och tillbaka igen för att få igång ljudet via den.

Men för ca en månad sedan uppdaterade jag ccc och drivare vilket hjälpte med detta problemet. Men å andra sidan startade datorn i 640x480 någon gång. Men ett par omstarter fixade det. Men som sagt inte nu längre.

Finns inga alt till 640x480 på skärmen. Avaktiverar jag grafikdrivaren kan jag få upplösningen upp till 1600x1200. Men så kan man ju inte köra

Har provat gå tillbaka till tidigare ccc och drivare också men är inte så skillad på sådana här avancerade saker.
Nån som har någon idé vad jag kan testa härnäst?
Kanske bara en ren ominstallation av allt som hjälper.

Permalänk
SpelClockers

Jag får ett liknande problem när jag råkar stänger av tv eller förstärkare medans film spelas i XBMC (eller om jag kommer åt så att den försöker börja spela upp en film när något är avstängt), upplösningen sänks till något 1024 och förskjuts (magiska upplösningen för att få det att fungera för mig är 1280*720 om jag inte minns fel. Ibland när det händer så blir det istället vågrätt sträck över hela skärmen (första tanken när det hände var att grafikkortet var överhettat/trasigt) men båda av dessa problem löser sig dock alltid om jag startar om HTPC'n eller ibland räcker det med omstart av förstärkaren eller tv'n.

Jag har Asus E35M1-I Deluxe någon form av AMD gpu på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan vara så att en film stod pausad i xbmc när jag stängde av datorn senast. Det var nog likadant detta hände gången innan det också. Bra tips.
Tyvärr funkar inte en omstart som lösning denna gång.
Med enheten amd Radeon hd 6550d avaktiverad startar inte xbmc nu.
Med den aktiverad så får jag igång xbmc som startar i hd upplösning fast på samma yta av tvn som Windows visar 640x480 pixlar. Dvs ihoptryckt i sidled och med sorgkanter runt om.
Filmer går igång men jag har inget ljud. Inte i Windows heller.
Hmmm.

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle kanske kunna bero på problem med hdcp, har du provat att koppla direkt till tvn eller en bildskärm, har du provat via en dvi hdmi adapter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle kanske kunna bero på problem med hdcp, har du provat att koppla direkt till tvn eller en bildskärm, har du provat via en dvi hdmi adapter ?

Intressant att du skrev detta för det var just vad jag gjorde.
Innan jag skrev min första post provade jag även att koppla direkt HTPC till TV via HDMI. Ingen lycka.
Jag testade min monitor på HTPCn med DVI och det funkade fint. Dock max 1680x1050 vilket är vad min monitors gräns.

Jag letade på XBMC-forum efter lösning och hittade någon (från 2012 iofs) som haft liknande problem och kopplat upp sig till HTPC via TightVNC så jag testade det. Hjälpte inte... Bara 640x480 som val.

Så jag rotade i gardoben för att testa om jag kunde dubbelkoppla min monitor och skifta mellan källorna och hittade då till min glädje och förvåning just en DVI-HDMIadapter som jag kopplade in HTPC->DVI-HDMI->stärkare->TV...

*dramatisk paus*

Och det funkade! Med ljud och allt hittade HTPCn stärkaren och ploppade in i 1920x1080.

Så jag testade med att försöka lura´den och ta HDMIn från adaptern och dra in i HDMIporten. Men det köpte den inte PANG tillbaka till 640x480.
Men den hade inte glömt bort DVI-porten som jag fortfarande speglade på min andra burk via VNC. Så det låg som 2 monitorer. En i 1920 och en i 640.

Trixade lite fram och tillbaka men inget annat funkar så det blir att försöka flytta HTPCn så jag kan köra med adaptern då denna lösning inte får plats i hyllan =/

www.minhembio.com/Ari%20Gold
(PS3an är flyttad och HTPC fick platsen. Dock inte nu längre verkar det som)

Tack för er input. Jag tror fortfarande det är XBMC som ställt till det men orkar bara inte ominstallera operativ och allt.

Permalänk
Rekordmedlem

Endera har du nått märkligt fel eller så är det hdcp som bråkar på nått sätt, du kan ju leta firmwreuppdateringar till alla enheter, även förstärkare och tv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Endera har du nått märkligt fel eller så är det hdcp som bråkar på nått sätt, du kan ju leta firmwreuppdateringar till alla enheter, även förstärkare och tv.

Uppdaterade FW på både TV och stärkare innan jag frågade er Vi tänker rätt lika du och jag.

Jepp HTPC bråkar.

Nu måste jag bara komma ihåg hur jag ställer in overscan eller vad det heter så att bilden passar TVn. Den är lite för liten med svarta kanter runt.
Tips? Var i CCC ska jag mecka?

Edit. Hittade det
Edit 2. Windows ser bra ut. Startar XBMC, ser bra ut. Startar film, underscan och sorgkanter. Dags att fortsätta problemlösningen i nästa forum.
Edit 3. Lösning - ändra overscan på alla frekvenser: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=192225
Edit 4. Nu funkar inte passthrough av ljudet till TVns högtalare om jag inte vill använda stärkaren. T ex när familjen sover.
Orkar inte mer ikv dock.