Permalänk
Medlem

plex server

Jag har en hårddisk kopplad till en asus rt-n56u. Delar hårddisken via nätverket och ftp. Men hur lägger jag in filmerna till plex? Var inne och öppnade port 32400 och var inne på anslutningar i plex och anslöt till servern, men inget kommer.

Undrar även om det går att fixa så jag slipper ha datorn igång för att nå plex. Vore skönt att bara ha routern och hårddisken på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpe:

Jag har en hårddisk kopplad till en asus rt-n56u. Delar hårddisken via nätverket och ftp. Men hur lägger jag in filmerna till plex? Var inne och öppnade port 32400 och var inne på anslutningar i plex och anslöt till servern, men inget kommer.

Undrar även om det går att fixa så jag slipper ha datorn igång för att nå plex. Vore skönt att bara ha routern och hårddisken på.

Nu tror jag du missat ganska mycket här..
Plex är uppbyggt på en server och en eller flera klienter. Servern är den som har alla filmer lagrade hos sig, antingen lokalt eller via nätverket, men lokalt är att föredra. Din router kan inte vara en server. Dels för att den inte är i närheten så stark som en server behöver vara, och dels för att ingen har utvecklat plex till den typen av system.
Din Plex server ska bestå av en dator, med Plex Media Server installerat, och med tillgång till alla filmer (hela tiden!). Denna server måste vara på för att du ska kunna se Plex i din klient.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

kolla även på vissa NAS där Plex servern går att installera direkt, så allting sköts på NAS:en. Då behöver du inte ha datorn igång (du kan ju kolla hårddiskarna direkt till Nasen via USB eller internt 3.5"), men en Plex klient installerad t.ex på datorn, surfplattan eller annat . Men NAS:en måste orka med att transcoda, annars behövs en annan enhet för att transcoda. Kolla på plex:s hemsida och välj programvara för NAS, så ser du vilka NAS:ar den stödjer t.ex Synology är vanlig, men alla klarar inte Plex server så det är viktigt att isåfall läsa ordentligt på vilken som man kan investera i.
T.ex Zyxel NSA325v2 som jag har klarar inte av att bara installera Plex servern smärtfritt. Så det bästa är att ha en NAS där allt är mer integrerat. Det finns ju s.k paket som andra NAS användare utvecklat som gör att man kan installera Serviio eller Plex, men om det blir brukbart är en annan fråga. För servern måste orka.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

okey, då måste jag alltså koppla in hårddisken i datorn =/
Får se om de blir plex då eller om jag kör på asus egna share istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpe:

okey, då måste jag alltså koppla in hårddisken i datorn =/
Får se om de blir plex då eller om jag kör på asus egna share istället.

Utan att låta taskig eller liknande, om du inte riktigt hade förståt hur plex funkar på en simpel server<->klient nivå så låter asus egna share som en bättre idé för dig nog

Annars är det nog värt att sätta dig ner och verkligen läsa på om plex innan du gör något mer

Permalänk
Medlem

Okey, tackar för alla svar. Läste runt lite mer nu. Har ju funderat länge på att köpa en NAS så de kanske blir en med plex stöd. Eller så kör ja helt enkelt bara med datorn igång hela tiden

De var nämligen här jag läste lite och trodde de skulle gå. Dock kass som fan på engelska
https://forums.plex.tv/index.php/topic/100180-set-up-plex-wit...

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta en NAS till hyfsat pris som klarar av att transcode'a film i hög kvalitet. Bättre att lägga pengarna på en NUC/Mac Mini och koppla in lite diskar till den istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Svårt att hitta en NAS till hyfsat pris som klarar av att transcode'a film i hög kvalitet. Bättre att lägga pengarna på en NUC/Mac Mini och koppla in lite diskar till den istället

bättre och bättre. finns ju många fördelar och nackdelar med båda alternativen. största fördelen med plex imo är ju helt klart att man kan streama över internet.
vad som är bäst för TS får nog han ta reda på efter han kollat in lite vad plex egentligen är.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

bättre och bättre. finns ju många fördelar och nackdelar med båda alternativen. största fördelen med plex imo är ju helt klart att man kan streama över internet.
vad som är bäst för TS får nog han ta reda på efter han kollat in lite vad plex egentligen är.

Det är fullt möjligt med TS router också. Sätta upp VPN så har man tillgång till det lokala på nätverket.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Det är fullt möjligt med TS router också. Sätta upp VPN så har man tillgång till det lokala på nätverket.

Jo, det är ju sant ifs. Men att kunna komma åt en disk med filmer på är inte i närheten av samma upplevelse som ett mediacenter såsom plex.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpe:

Okey, tackar för alla svar. Läste runt lite mer nu. Har ju funderat länge på att köpa en NAS så de kanske blir en med plex stöd. Eller så kör ja helt enkelt bara med datorn igång hela tiden

De var nämligen här jag läste lite och trodde de skulle gå. Dock kass som fan på engelska
https://forums.plex.tv/index.php/topic/100180-set-up-plex-wit...

Det där förklarar bara att man kan ha en hdd inkopplad på routerns USB port och Plex måste köras igång på datorn. Så du får ha både datorn, routern och USB hddn på hela tiden.

1. Plex körs från datorn.
2. Video filer lagras i USB hdd och streamas från där.
3. Inne i Plex väljer man mapparna som ligger i USB hddn.

Fortfarande är det datorn som sköter allt och USB hddn används endast som lagring av video filer.
Plex stöd till NAS är begränsad och man får gå upp till 3-8000:- för hitta en NAS som är kraftfull nog för transcoda filmer.

NAS som stödjer Plex:
https://docs.google.com/a/plexapp.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/edit?pli=1#gid=314388488

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det där förklarar bara att man kan ha en hdd inkopplad på routerns USB port och Plex måste köras igång på datorn. Så du får ha både datorn, routern och USB hddn på hela tiden.

1. Plex körs från datorn.
2. Video filer lagras i USB hdd och streamas från där.
3. Inne i Plex väljer man mapparna som ligger i USB hddn.

Fortfarande är det datorn som sköter allt och USB hddn används endast som lagring av video filer.
Plex stöd till NAS är begränsad och man får gå upp till 3-8000:- för hitta en NAS som är kraftfull nog för transcoda filmer.

NAS som stödjer Plex:
https://docs.google.com/a/plexapp.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/edit?pli=1#gid=314388488

Fy fan, bättre att bygga en HTPC då eller skaffa en mac mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpe:

Fy fan, bättre att bygga en HTPC då eller skaffa en mac mini.

En HTPC behöver du väl i vilket fall som helst? Jag tror du behöver kolla upp lite mer hur mediacenter fungerar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |