Minimikrav för cpu till 1080p

Permalänk
Medlem

Minimikrav för cpu till 1080p

Jag funderar över att köpa en Blu-ray-spelare till datorn, men är osäker på om övriga hårdvaran i burken räcker till för att spela upp Blu-ray-filmer i 1080p. Om jag har förstått det rätt, så är mitt grafikkort inte till någon nytta när det gäller hårdvaruavkodning, utan processorn får stå för jobbet. Så frågan är om någon vet eller vågar sig på att gissa om min processor, en Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz, klarar av avkodningen?
I nuläget har jag ingen större lust att uppgradera datorn bara för detta, utan då lutar det åt att pengarna går till en ps3'a istället. Men det är ju bra mycket billigare med en spelare till datorn...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

x264 1080P funkar bra på min X2 4600+ med CoreAVC cpu:n går på 5-10%

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
x264 1080P funkar bra på min X2 4600+ med CoreAVC cpu:n går på 5-10%

Har endast testat x264 (mkv) i 1080P och min Core Duo i 2,04Ghz klarar det med nöd och näppe. Detta med CCCP (codec) med dubbla CPU-trådar påslaget. Så en dual core i runt 2Ghz oavsett tillverkare bör klara det. Funderar själv på att köpa in ett billigt passivt grafikkort i samband med att jag köper en Blue-Ray spelare. Då slipper CPUerna jobba så hårt.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Kolla gärna in de enklare ATI-korten, t.ex. 3850. Det finns passiva versioner, och de kan spela HD utan några som helst problem utan att det krävs en snabb CPU.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Men hur är det med utgångar? funkar en vanlig dvi-hdmi kabel och blir det lika bra bild som med en ren hdmi kabel? För man vill gärna ha ljudet i datorhögtalarna!

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

Med CoreAVC klarar min AMD X2 3800+ att spela upp 1080p-material (x264, h264, VC-1 samt WMVHD)..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
x264 1080P funkar bra på min X2 4600+ med CoreAVC cpu:n går på 5-10%

Jaha, det va inte dåligt! När jag kör med mpc samt coreavc och en 1080p x264 rulle så ligger cpun mellan 25-40% och detta med en 5000+ BE i 3GHz. Vad för inställningar ska jag göra i coreavc för att ligga så lågt?

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

Core 2 Duo E8500 ^^

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Jaha, det va inte dåligt! När jag kör med mpc samt coreavc och en 1080p x264 rulle så ligger cpun mellan 25-40% och detta med en 5000+ BE i 3GHz. Vad för inställningar ska jag göra i coreavc för att ligga så lågt?

Beror ju på filmen också, vissa tar mindre, vissa mer. Kan vara hårdvaruavkodning som hjälper till med men inte säker, har ett 8500Gt kort.
1080P funkar klockrent på min p4 3,2 ghz (single core) också.

EDIT: Däremot i 1080P med coreAVC tycker jag mig se artefakter längst upp på skärmen ibland, funderar på att byta till FFDshow.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

För att återknyta till min tråd, så är blu-ray-spelaren på plats i burken nu och det gick utmärkt att titta på blu-ray-film via tv'n. Däremot så är inte datorskärmen hdcp-kompatibel, vilket ett ilsket meddelande upplyste mig om. Men till tv'n funkar det fint, så det spelar ingen roll.
Jag utnyttjade det reklamerbjudandet som inet kör med här på Sweclockers. Så 739:- med frakt var ett överkomligt pris för att kunna se på blu-ray-filmer i fortsättningen, och den duger bra tills de riktiga spelarna går ner i acceptabelt pris.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

Vilket reklamerbjudande?
Länk? *nyfiken*

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Reklamen dyker upp ibland på vissa sidor här, men här är i alla fall en direktlänk: https://www.inet.se/kampanj/kampanj/kampanj/sweclockers/

Men jag kan inte se hur länge detta erbjudande gäller och det har väl legat ute i ca en vecka vad jag kan minnas. Så passa på om ni ska ha något.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om C2D 5500 på 1,66 GHz? på gränsen? vet att det kan hjälpa med en skvätt mer i ram också, men cpun borde väla orka med det?
Laptop, så nytt atikort: nej...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

CoreAVC är en mjukvaruavkodare, vilket både har fördelar och nackdelar. Har man en dålig dator är CoreAVC att föredra.

Själv använder jag Cyberlinks H/X.264-dekoder via MPC, det stödjer DXVA (hårdvaruacceleration).

MPC-HC har också en inbyggd dekoder med DXVA-stöd, det gav dock inte samma skjuts för mig som ovanstående.

För 1080P skiljer det rätt mycket beroende på vilket sätt filmen är kodad i. Vissa har stöd för DXVA (DxVA compliant) vissa har inte. Vissa har 20-30 mbps kombinerad audo/video bitrate, vissa har betydligt lägre.

Som sagts tidigare, för att vara säker att man kan spela upp 1080P-material utan DXVA, tanka ner killer_sample.mkv och aktivera "statistics". Den har peaks på över 40 mbps vilket extremt få filmer har i dagsläget.

Får ni skippade frames, hög jitter eller avg ms över 20 så har ni en för klen eller dåligt konfigurerad burk.

Och för att svara på frågan, jag hade inte valt en processor som är klenare än AMD 4850e som jag själv väljer. Hade jag själv byggt ihop en dator nu hade det blivit Intel med en 8400 för att vara säker.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

KniFF: Hur fungerar din 4850e för HD-uppspelning? Alltså 1080p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Udd3n
KniFF: Hur fungerar din 4850e för HD-uppspelning? Alltså 1080p.

Det fungerar bra.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
CoreAVC är en mjukvaruavkodare, vilket både har fördelar och nackdelar. Har man en dålig dator är CoreAVC att föredra.

Själv använder jag Cyberlinks H/X.264-dekoder via MPC, det stödjer DXVA (hårdvaruacceleration).

MPC-HC har också en inbyggd dekoder med DXVA-stöd, det gav dock inte samma skjuts för mig som ovanstående.

För 1080P skiljer det rätt mycket beroende på vilket sätt filmen är kodad i. Vissa har stöd för DXVA (DxVA compliant) vissa har inte. Vissa har 20-30 mbps kombinerad audo/video bitrate, vissa har betydligt lägre.

Som sagts tidigare, för att vara säker att man kan spela upp 1080P-material utan DXVA, tanka ner killer_sample.mkv och aktivera "statistics". Den har peaks på över 40 mbps vilket extremt få filmer har i dagsläget.

Får ni skippade frames, hög jitter eller avg ms över 20 så har ni en för klen eller dåligt konfigurerad burk.

Och för att svara på frågan, jag hade inte valt en processor som är klenare än AMD 4850e som jag själv väljer. Hade jag själv byggt ihop en dator nu hade det blivit Intel med en 8400 för att vara säker.

Hur aktiverar man cyberlink's dekoder i MPC, och hur vet man när det används?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Hur aktiverar man cyberlink's dekoder i MPC, och hur vet man när det används?

Options -> External Filters -> Cyberlink PDVD H/X.264 Video-nånting. -> Lägg till den + bocka i "prefer".

När du sedan startar en HD-film, högerklicka i mitten av filmen -> Filters, finns Cyberlinks codec med där så fungerar det som det ska.

EDIT : Du behöver installera PowerDVD 7.X för att den ska dyka upp i "listan".

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Min Core Duo T2300 1,66Ghz Kan spela upp 1080P MKV-filer med 24P framerate konstant utan lagg eller frysningar tack vare core avc. Utan core avc sjunker frameraten lite då och då och ibland fryser bilden i några sekunder. Har exprimenterat lite och kommit fram till att core duo @ ca 1,3Ghz klarar 1080P MKV 10000bit/s med core avc. Utan core avc går gränsen ungefär vid 2Ghz för core duo (har en T2600 som jag testat med oxå).

Har även testat lite med AVCHD 1080 30P 17mbit/s (från en Canon HF100). AVCHD fungerar även det mkt bättre med core avc. Skulle säga att gränserna här ligger ca 150 Mhz högre än för MKV. iaf när det gäller Core Duo.

Obs. Detta gäller alltså Intel Core Duo och varierar beroende på system i övrigt. Testade på en Dell Inspiron 6400 med 1Gb ddr2 533mhz.

Permalänk
Medlem

Detta är för er som vill köra XBMC:

Utan hårdvaruaccelerering från grafikkort när man bygger HTPC så är en E8400 rekommenderad för att klara 1080p utan framedrop. Då kör man bara på ren CPU power.

t.ex. om man vill köra XBMC på linux. XBMC på windows kan behöva ytterliggare kraftigare CPU.

Den ska klara killahsample eller "the bird scene" galant utan framedrop.

XBMC är ju det mest överlägsna man kan köra på HTPC.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flippin
Detta är för er som vill köra XBMC:

Utan hårdvaruaccelerering från grafikkort när man bygger HTPC så är en E8400 rekommenderad för att klara 1080p utan framedrop. Då kör man bara på ren CPU power.

t.ex. om man vill köra XBMC på linux. XBMC på windows kan behöva ytterliggare kraftigare CPU.

Den ska klara killahsample eller "the bird scene" galant utan framedrop.

XBMC är ju det mest överlägsna man kan köra på HTPC.

Överdrivna krav för 1080P.
P4 3,2 funkar fint för 1080P x264 för mig iaf.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flippin
Detta är för er som vill köra XBMC:

Utan hårdvaruaccelerering från grafikkort när man bygger HTPC så är en E8400 rekommenderad för att klara 1080p utan framedrop. Då kör man bara på ren CPU power.

t.ex. om man vill köra XBMC på linux. XBMC på windows kan behöva ytterliggare kraftigare CPU.

Den ska klara killahsample eller "the bird scene" galant utan framedrop.

XBMC är ju det mest överlägsna man kan köra på HTPC.

Håller med Pantheus.
Flippin, vad för format och bitrate menar du egentligen. E8400 låter högst överdrivet eftersom det funkar utan core avc lr purevideo/avivo på en core duo @ 2Ghz. Så gränsen för c2d borde gå vid knappt 2Ghz. iaf för 1080P MKV @ ca 10000bit/s. No need for E8400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Överdrivna krav för 1080P.
P4 3,2 funkar fint för 1080P x264 för mig iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Håller med Pantheus.
Flippin, vad för format och bitrate menar du egentligen. E8400 låter högst överdrivet eftersom det funkar utan core avc lr purevideo/avivo på en core duo @ 2Ghz. Så gränsen för c2d borde gå vid knappt 2Ghz. iaf för 1080P MKV @ ca 10000bit/s. No need for E8400

Nu pratade jag bara om XMBC bara för att förtydliga det.

Kör detta klipp och se om ni får stuttering eller frameloss utan någon typ av grafikkortsaccelering som t.ex XBMC för windows eller linux.
http://rapidshare.com/files/82525583/killa.sampla.x264.mkv.ht...

Tror klippet peakar på 35-40 Mbs och flyter detta klipp på bra så ligger man säkert CPU mässigt även fast detta klipp är extremt.

Eftersom att XBMC är mitt val av programvara HTPC så ville jag försäkra mig att den skulle kunna klara allt jag kasta åt den. Därför är mitt val E8400 vilket troligen är mer än de som kör med CoreAVC i någon spelare behöver.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flippin
Nu pratade jag bara om XMBC bara för att förtydliga det.

Kör detta klipp och se om ni får stuttering eller frameloss utan någon typ av grafikkortsaccelering som t.ex XBMC för windows eller linux.
http://rapidshare.com/files/82525583/killa.sampla.x264.mkv.ht...

Tror klippet peakar på 35-40 Mbs och flyter detta klipp på bra så ligger man säkert CPU mässigt även fast detta klipp är extremt.

Eftersom att XBMC är mitt val av programvara HTPC så ville jag försäkra mig att den skulle kunna klara allt jag kasta åt den. Därför är mitt val E8400 vilket troligen är mer än de som kör med CoreAVC i någon spelare behöver.

Jag tycker bara du lägger kravet lite väl högt, för de som har en "gammal" AMD x2 4400+ liggandes tycker jag de bör få veta att det fungerar spela upp fullHD på en sådan CPU också.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Pantheus: Verkar inte som du riktigt vill fatta vad Flippin försöker säga. Använder du programvaran XBMC som mediaspelare så räcker det inte att komma dragandes med någon gammal x2 4400+ om du ska kunna spela upp allt 1080p material. Prova kör "the bird scene" i XBMC så ser du själv. Sen om man istället vill spela upp sitt media med någon annan programvara och använda CoreAVC för avkodning bakom så funkar det givetvis med en slöare processor än e8400, men vill man köra XBMC måste man enligt rätt så noga gjorda empiriska studier upp på en e8400 om man vill säkert kunna spela upp 1080p med XBMC utan frame drops.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskas
Pantheus: Verkar inte som du riktigt vill fatta vad Flippin försöker säga. Använder du programvaran XBMC som mediaspelare så räcker det inte att komma dragandes med någon gammal x2 4400+ om du ska kunna spela upp allt 1080p material. Prova kör "the bird scene" i XBMC så ser du själv. Sen om man istället vill spela upp sitt media med någon annan programvara och använda CoreAVC för avkodning bakom så funkar det givetvis med en slöare processor än e8400, men vill man köra XBMC måste man enligt rätt så noga gjorda empiriska studier upp på en e8400 om man vill säkert kunna spela upp 1080p med XBMC utan frame drops.

Nu har jag inte provat XBMC men varför skulle CPU avkodning kräva mer där i än t.ex Linux eller windows?

Kräver XBMC såpass mycket mer för CPU avkodning av 1080P?
Min AMD x2 klarar full HD utan CoreAVC utan problem.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd

Tittar ni bara på x264- material?
En riktig Bluray eller HD-DVD knäcker valfri X2 eller långsammare C2D.

Permalänk

Att överhuvud taget någon på allvar skulle köra xbmc is beyond me. verkar ju helt sämst förutom lite grafiskt lulllull.

Kan någon klargöra för mig vad som är så positivt med det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremPixel
Att överhuvud taget någon på allvar skulle köra xbmc is beyond me. verkar ju helt sämst förutom lite grafiskt lulllull.

Kan någon klargöra för mig vad som är så positivt med det..

Det imponerar på folk som blir imponerade av just lulllull, enklare motivera inköpet mot sin partner t.ex, om det ser "häftigt" ut. Även om det bara är en frontend för dubbeklick i OS't

Testade installerade det på min HTPC, krashade direkt, orka, nöjer mig med dubbeklick

Permalänk

Ok. Tack.. Jo visst kan avändarvänligheten säkert förbättras betydligt och om man sitter på mer än tillräcklig cpu-kraft så kan det kanske vara bra då, va vet ja :S. Men att det kräver så mkt mer cpu-kraft än ett vanligt uppspelningsprogram verkar dumt. Btw. Pantheus, ditt "killersample" är verkligen ett killer sample av "planet earth". Kan precis spela upp det(97% belastning) med min core duo T2600 tillsammans med wmpc och core avc