Ny bärbar dator för 5000kr?

Permalänk
Medlem

Ny bärbar dator för 5000kr?

Jag söker nu en dator med typ 11-13 tums skärm för ca 5000kr. Någon som har ett tips på någon bra modell? De jag hittar har bara lite tråkig prestanda, jag har inte lust med en dator som har AMD Brazos E450 då jag bara har dåliga erfarenheter av det chippet.

Jag har också tittat på datorer med 15,6 tums skärm, men de känns för stora och saknar ofta bra batteritid - eller är det någon som har något tips på en sådan dator så tas det gärna emot också! Jag har kollat på HP Pavilion g6-2128so på NetOnNet, något att ha? Finns det någon bättre i samma prisklass? Jag tyckte att det lät bra med tredje generationen Intel Core i5 och Intel Graphichs 4000 (även om det sista inte säger mig så mycket).

Jag kommer använda min dator till att surfa, hålla på med Office (Word, PowerPoint och Excel), filmer, musik, vissa spel (dock ej krävande alls, jag har lyckats spela dessa på en dator med Intel Atom N450 1,6GHz). Jag vill kunna ha flera program öppna samtidigt utan att märka av att det går långsammare (med flera program menar jag då typ Word, PowerPoint och Chrome med flera flikar) - detta är väldigt viktigt eftersom jag behöver det när jag jobbar med skolarbete och liknande. Jag ser gärna att batteritiden påstås vara mer än 6,5h, av egen erfarenhet så räcker batteriet nästan aldrig i närheten av vad som påstås

En fördel (men absolut inget måste) är om datorn finns på NetOnNet då jag har ett presentkort där på några tusen.

Jag har kollat på följande, men jag känner inte att någon tilltalar mig helt ännu:

Vilken av de datorer jag tittat på kommer att passa mina behov bäst, tycker ni? Kommer ni på någon annan dator som skulle passa ännu bättre? Jag har läst lite olika recensioner av några datorer - men jag känner fortfarande inte att någon är så mycket bättre än den andra.

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

Hej kära Swedroidare
Har en lista på bärbara mellan 4000-5500 kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1268175,1360823,1388998,...
Den som sticker ut är Asusen och aspire S3

Asusen har ett maffigt batteri som ska klara 10 timmar (lägsta ljusstyrka,ingen wifi, osv) eller 7 timmar (med wifi, igång och att du faktiskt använder datorn)
Den har ett dedikerat grafikkort som klarar en del nyare spel på low-medel med den skärmens upplösning: http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic...
En annan fördel är 2 års garanti hos Asus

Acer S3 har en hårddisk + SSD på 20 GB, den är vad man skulle kunna kalla ultrabook light (sämre än en ultrabook dvs) dock saknar den särskilt höga frekvenser på CPU, men för dina behov lär du märka större skillnad i och med SSD:n

Dessutom har den billigare Acern på 4000 rätt bra prestanda i klass med asusen, men har nog rätt kass batteritid, aspire serien är inte direkt känd för att ha bra batteritid. Den har dock en DVD brännare om det är viktigt

Lenovon duger nog lika bra som acer s3 om du vill ha mindre skärm som dessutom är matt, bra ifall man sitter på ställen där det är mycket ljus som kan störa. Har en SSD på 16 GB. Den har dessutom ett spillsäkert tankgentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Hej kära Swedroidare
Har en lista på bärbara mellan 4000-5500 kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1268175,1360823,1388998,...
Den som sticker ut är Asusen och aspire S3

Asusen har ett maffigt batteri som ska klara 10 timmar (lägsta ljusstyrka,ingen wifi, osv) eller 7 timmar (med wifi, igång och att du faktiskt använder datorn)
Den har ett dedikerat grafikkort som klarar en del nyare spel på low-medel med den skärmens upplösning: http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic...
En annan fördel är 2 års garanti hos Asus

Acer S3 har en hårddisk + SSD på 20 GB, den är vad man skulle kunna kalla ultrabook light (sämre än en ultrabook dvs) dock saknar den särskilt höga frekvenser på CPU, men för dina behov lär du märka större skillnad i och med SSD:n

Dessutom har den billigare Acern på 4000 rätt bra prestanda i klass med asusen, men har nog rätt kass batteritid, aspire serien är inte direkt känd för att ha bra batteritid. Den har dock en DVD brännare om det är viktigt

Lenovon duger nog lika bra som acer s3 om du vill ha mindre skärm som dessutom är matt, bra ifall man sitter på ställen där det är mycket ljus som kan störa. Har en SSD på 16 GB. Den har dessutom ett spillsäkert tankgentbord.

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Idag var jag och köpte Asus-datorn på Alina Systems här i Uppsala. Än så länge så känner jag att jag inte kunde vara mer nöjd! Snygg, skön kvalitet, fin, snabb - ja allt är på topp helt enkelt!

Tack så väldigt för hjälpen!

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

Trevligt hoppas du blir nöjd