Hur man testar sin bredbandshastighet - på riktigt (Ej BBK eller Speedtest)

Permalänk
Medlem

Hur man testar sin bredbandshastighet - på riktigt (Ej BBK eller Speedtest)

Hej,

här tänkte jag förklara lite hur man ska testa sin hastighet får att få fram ett riktigt resultat och inte ett resultat som kanske stämmer.

Till att börja med måste jag säga att Speedtest och Bredbandskollen är två bristfälliga sätt att mäta hastigheten med. Det främsta problemet med Speedtest är att de servrar som används inte måste vara högpresterande servrar med hög kapacitet, detta kan orsaka att när många ansluter mot server - blir det segt och hastigheten som visas stämmer inte överrens med vad man verkligen får ut. Bredbandskollen har inte samma problem.

Ett gemensamt problem för Speedtest och Bredbandskollen är dock att de är beroende av flera saker på din dator, exempelvis Adobe Flash som på många sätt inte är bra. Detta gör att man i en webbläsare kan få en toppenhastighet medans man i en annan får en genomgående låg hastighet. För att visa detta fenomen, har jag testat i Internet Explorer och en gång i Google Chrome. Här är de bästa resultaten av tio tester.
Interne Explorer

Alla tester över 430Mbit/s.

Google Chrome

Alla tester över 250Mbit/s, dock ej högre än ovan.

I och med att detta problem finns, kommer varken Bredbandskollen eller Speedtest att kunna ge ett pålitligt resultat - för vilken hastighet har jag, 280Mbit/s eller 440Mbit/s?

Det var det gemensamma problemet, nu till det individuella problemet för Speedtest. Här är några tester mot olika servar, kolla vilken skillnad mellan hastigheterna (alla tester gjorda i Internet Explorer):
Solna:

Lidingö:

Stockholm:

Malmö:

Oslo (Telenor):

Tallin (Elisa):

Tallin (Tele2 Est.):

Som ni kan se, varierar hastigheten rejält mellan de olika servrarna. Rent tekniskt, borde en av servrarna i Stockholm vara den som ger mig bäst resultat - då jag sitter i Uppsala, men nej. Det var Tele2s server i Tallin som visade bäst resultat. Hoppas att ni förstår min poäng med att det är ganska meningslöst att testa på detta sätt?

Så, hur gör man då ett bra test? Jo - med en FTP-hämtning.

  1. Hämta en bra FTP-klient, jag använder mig utav FileZilla

  2. Hämta sedan ett mätprogram - DU Meter är ett bra sådant. Gratis provperiod finns.

  3. Anslut till en FTP-server i FTP-klienten, jag brukar använda speedtest.tele2.net

  4. Hämta en fil från servern och öppna en ny "stopwatch" i DU Meter

  5. Starta stopwatchen och låt hämtningen pågå ett tag.

  6. Nu kommer du se Maximium, Average och Current- transfer rate. Den som är mest intressant, är egentligen Average transfer rate

När den fil du har hämtat är klar (eller efter typ 1GB eller passande mängd hämtad trafik) så kan du stoppa och kolla på average transfer rate. Detta är en mer verklig hastighet.

För att testa din uppladdningshastighet kan du ladda upp den fil du just hämtat i en mapp på speedtest.tele2.net som heter "upload". Gör sedan samma sak.

Här är två av mina tester:
3 september:

9 september:

Jag hoppas att ni kan se skillnaden på hur väl testen genomförs och vilken skillnad det är i den mängd data som faktiskt överförs när ett test genomförs.

Jag svarar gärna på frågor osv om detta här i tråden

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

Ser inte hur detta exempel ger en mer korrekt bild av hastigheten. Du påverkas fortfarande av serverbelastning, linjebelastning, qos-inställningar osv i samma utsträckning och du kräver forfarande anpassaningar på klienten.
Frågan är dessutom om ni mäter samma sak då du mäter en toppfart i tcp och jag är inte säker på att det är det som mäts i dom andra utan att dom kontrollera en generell hastighet över multipla storlekar och ev protokoll.
Du argumenterar att du behöver en bra ftp-klient alltså är ju frågan om kvalitén på klientprogramvaran påverkar.

Men i övrigt så är det ett komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Ser inte hur detta exempel ger en mer korrekt bild av hastigheten. Du påverkas fortfarande av serverbelastning, linjebelastning, qos-inställningar osv i samma utsträckning och du kräver forfarande anpassaningar på klienten.
Frågan är dessutom om ni mäter samma sak då du mäter en toppfart i tcp och jag är inte säker på att det är det som mäts i dom andra utan att dom kontrollera en generell hastighet över multipla storlekar och ev protokoll.
Du argumenterar att du behöver en bra ftp-klient alltså är ju frågan om kvalitén på klientprogramvaran påverkar.

Men i övrigt så är det ett komplement.

Ja, det är självklart - dock är Tele2s speedtest server asluten till Tele2s corenät och klarar av att hålla en throughput på 500MB/s (runt 4Gbit/s om jag tänker rätt), vilket jag skulle tro är betydligt högre än många av de servrar som finns på Speedtest. Hur det ser ut med Bredbandskollens servrar vet jag dock inte. Om du ser till de tester jag gjort, tycker jag att det blir ganska tydligt hur det ser ut.

Bra FTP-klient var mer menat för att välja en som är lätt att använda och som inte är krånglig. Men valfri FTP-klient bör fungera minst lika bra.

I övrigt kvarstår ju faktumen:

  • Hastigheten varierar rejält mellan olika Speedtest-servrar

  • Hastigheten varierer mellan olika webbläsare för BBK

  • BBK och Speedtest är mer beroende av din dators prestanda pga Flash.

  • De kan påverkas av fler saker än vad FTP-testet bör kunna göras

Jag skulle åtminstone våga påstå att detta test ger en mer verklig bild av hastigheten man får ut än de olika flashbaserade "motsvarigheterna". Självklart finns det säkert ännu bättre sätt att testa hastigheten på, men utifrån egen erfarenhet visar detta på det mest korrekta.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag använda TPtest3.
Den är optimerad för att mäta hastighet, är inte beroende av flash och browsers, mäter både tcp och udp samt har inställningsmöjligheter för paketstorlek och paket per sekund.

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad är egentligen "rätt" ? Hastigheten beror i verkligheten på hur man routas runt i världen och att mäta mot testservrar är egentligen en form av syntetiska benchmarks.
Bredbandskollen kan iallafall mäta upp till Gbit, men är flashberoende och den säger dessutom absolut ingenting om hur bra min uppkoppling mot USA eller Samoa blir och det gör inte din metod heller.

Man får ju egentligen "bara" fram ett värde mot en specifik server och det lär man kunna diskutera i oändlighet hur "rätt" det är, man kan använda det för att se förändringar över tid vid upprepade mätningar med samma metod men egentligen inte så mycket annat om det gäller kommunikation via en annan route eller mot en annan server.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vad är egentligen "rätt" ? Hastigheten beror i verkligheten på hur man routas runt i världen och att mäta mot testservrar är egentligen en form av syntetiska benchmarks.
Bredbandskollen kan iallafall mäta upp till Gbit, men är flashberoende och den säger dessutom absolut ingenting om hur bra min uppkoppling mot USA eller Samoa blir och det gör inte din metod heller.

Man får ju egentligen "bara" fram ett värde mot en specifik server och det lär man kunna diskutera i oändlighet hur "rätt" det är, man kan använda det för att se förändringar över tid vid upprepade mätningar med samma metod men egentligen inte så mycket annat om det gäller kommunikation via en annan route eller mot en annan server.

Har bytt namn på rubriken till: Hur man testar sin bredbandshastighet - på ett bättre sätt (Ej BBK eller Speedtest) - tänkte på det du sa och det stämmer så klart. Om du kör via FTP kan du ju lätt sätta in en server i USA och testa hastigheten dit.

Men som med alla hastighetstester är det ju just mot den specifika servern man får reda på hastigheten. Egentligen finns det nog inget bra sätt att få reda på sin hastighet mot majoriteten av internet - utan endast just mot de specifika servrarna.

Men om man ska dra det som operatörerna vill, så är rätt hastighet den hastighet man får inom Sverige och det är ofta den man bryr sig om också och då skulle jag säga att det sätt jag redovisar är mer pålitligt än både BBK och Speedtest, framförallt med pålitligt än den sistnämnda.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Rekordmedlem

Bredbandskollen har flera servrar placerade i stora knutpunkter så de har oerhört bra nät fram till servern och de lovar att de kan ge Gbit mot "alla" det är ju ungefär som att köra utan att routas runt på riktigt men de använder flash, å andra sidan så är många websidor belamrade med flash och belastar datorn med det.

Det är klurigt det här, Sunet är kanske det bästa att mäta mot i Sverige, de har ju ett rejält eget nät och sina servrar där man tex kan plocka hem en linux dvd eller nåt annat stort, deras nät tillhör dessutom inte någon av de normala kommersiella aktörerna.

Dessutom så kan ju datorn begränsa i sig, jag har en laptop med intel c-uvl cpu, SU4100 och den orkar inte med mer än ca 300Mbit för då slår cpun i taket när man kör win, en person som inte inser att datorn i sig inte orkar mer kan tro att det är nätverket som inte klarar mera, mäta fart är intressant och ju mer man gör det desto mer hittar man som påverkar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Maxar man sin uppkoppling mef torrents så vet man iaf att man kommer upp i den utlovade hastigheten. Enkelt och bra.

...förutsätter ju givetvis att ens egna utrustning är tillräcklig.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]