Zenbook UX32VD eller Macbook Pro

Permalänk

Zenbook UX32VD eller Macbook Pro

Hej!

Jag har ett litet brådskande ärende. Måste bestämma mig idag. Köpte en zenbook UX32VD förra veckan. Denna var dock skev i chassit vilket kommer resultera i en doa. Dock så har jag kommit in på tankarna att byta mot en macbook pro. Hur tycker ni jag ska göra? Kommer använda datorn mest till surf/skolarbete/autocad.
Har en 128gb ssd och ett 8gb ramminne som jag sätter in i datorn jag väljer.
www.prisjakt.nu/list.php?l=2229481&view=c
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

En tanke man bör ha med när man köper Macbook Pro. På de nya är det nästintill omöjligt att sätta in hårddisk. Ramminnen har jag för mig bör gå bra.

Permalänk
Medlem

Om allt du gör/gjorde med nuvarande funkar i OSX hade iaf "jag" valt en mac hands down . Spelar man inte så anser jag det ett bättre alternativ. För att "jag" tycker att hela OSX är sjukt mycket mer logiskt kontra windows fastän jag halva livet suttit i det operativet. Sen så har vi ju andra hands värde på en mac vilket man dessvärre inte kan säga om en "pc" . Bara så att du är medveten vilket jag antar att du är så kör mac modellen du valde enbart hd4000 graphics vilket inte är mycket att hänga i granen om du ens tänkte tanken att någonsin spela nåt. Zorkis du tänker nog på Retina modellerna nu eller ? För i dom vanliga funkar det alldeles utomordentligt att byta ram och hd och man kan även köpa en optical bay caddy och byta ut den optiska enheten mot en extra disk.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

En tanke man bör ha med när man köper Macbook Pro. På de nya är det nästintill omöjligt att sätta in hårddisk. Ramminnen har jag för mig bör gå bra.

Tror det beror på modell, retina är vad jag förstår mkt svårare än ej retina

Permalänk

Mnja, tror zorkis har fått det lite om bakfoten. Det finns två sorters "nya" macbook pro.

Den ena, med "retina display", kan man INTE byta ram-minnen på men SSDn är utbytbar. Dock kan man inte sätta in en 2.5"-disk i den utan behöver en sorts mini-ssd som man bla. kan köpa från OWC (http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Retina_2012). Ska du köpa en retina-mac, max:a minnet från början.

Den andra modellen, som bara heter macbook pro (finns i 15" och 13") är det väldigt enkelt att byta 2.5"-disk i, eller minnen. 10 skruvar i botten-plattan och sen ser man både minnen och disk, byts på 10 minuter. Kolla t.ex. http://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_15%22_Unibody_Mid_20...
där finns en genomgång för hur man byter både hårddisk och/eller RAM. Busenkelt

Permalänk
Medlem

Macbook Pro alla dagarna i veckan. Ligger en Macbook pro och en Zenbook här hemma och Macen är bra mycket bättre. Visst, displayen är bättre och det sitter finare hårdvara i Zenbooken, den är också tunnare och därmed lättare men trackpaden är för jävlig! Den är så jävla kass samtidigt som Macbookarna har helt överlägset bästa trackpaden. Jag vet inte hur du känner men det är för mig något av det viktigaste på en bärbar dator. Sedan har båda två bra batteritid.

Jag hade tagit en Macbook Pro, är trackpaden inte så viktig så kör på en Zenbook. Att byta ramminnen och HDD/SSD i en Macbook pro är inga som helst problem.

Permalänk
Medlem

MBP om du inte har några program/spel som du måste köra på Windows (bootcamp osv är drygt).

Sen är det som sagt en stor skillnad på trackpadsen till MPBs favör men ska du alltid använda mus så spelar det mindre roll.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Köpte in något tiotal macbooks och tre Zenbooks på jobbet, och alla zenbooks har varit inskickade på service minst en gång. Och touchpaden på dem är verkligen historiskt kass och bredvid Macbook är det som ett skämt.

Jag kör bara Windows 8.1 på Macbook och iMac hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ollebro:

Macbook Pro alla dagarna i veckan. Ligger en Macbook pro och en Zenbook här hemma och Macen är bra mycket bättre. Visst, displayen är bättre och det sitter finare hårdvara i Zenbooken, den är också tunnare och därmed lättare men trackpaden är för jävlig! Den är så jävla kass samtidigt som Macbookarna har helt överlägset bästa trackpaden. Jag vet inte hur du känner men det är för mig något av det viktigaste på en bärbar dator. Sedan har båda två bra batteritid.

Jag hade tagit en Macbook Pro, är trackpaden inte så viktig så kör på en Zenbook. Att byta ramminnen och HDD/SSD i en Macbook pro är inga som helst problem.

Det är helt sant att musplattan är totalt åt helvete värdelös, men det går att få den lite mer användbar genom att installera en annan drivrutin. Hittar dock inte den, men jag vet att Emil B vet var den finns.

Sedan jag skaffade min UX32VD har jag börjat använda tangentbordet så mycket jag kan. Det tjänar man faktiskt mycket på även om man har en bra mus.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ang. UX32VD så är det bara att byta drivisarna till pekplattan så fungerar den felfritt! Men köp en Macbook Pro om du inte orkar/kan fixa med drivisar och annat. Är en del man behöver göra för att få UX32VD att fungera optimalt. Out of the box så klår Macbooken UX32VD helt klart.

Du skriver att du ska cadda, kolla så att det går med intel HD4000 - det bör inte vara några problem, men renderingar och liknande ställer sina krav både på processor (i7 bättre än i5), Grafikkrets och grafikminne samt RAM minne (man vill ha så mycket som möjligt).