Bärbar pc för jobb och lite spel under 8000

Permalänk
Medlem

Bärbar pc för jobb och lite spel under 8000

Hej! Båda familjens bärbara har kastat in hatten pga glapp i laddkontakter och det verkar inte jättevärt att laga. Vi ska köpa varsin ny, jag till att börja med.

Jag vill ha en bärbar som funkar bra till plugg/jobb (har t.ex. mycket kurslitteratur på pdf). Jag spelar en del spel, mest strategi typ Civ V eller Europa Universalis IV, så jag vill ha hyfsad processor, minne och dedikerad grafik.

Mindre viktigt är skärmstorlek (vi kollar mycket teveserier men då i teven, 14 tum blir kanske lagom? ), hårddisk (har extern). Jag begriper inte Mac så det är pc som gäller.

Budget är max 8000, helst under 7000.

Jag har kollat på prisjakt och fastnade för en Dell med kraftigt nedsatt pris, vad tror ni om den?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2366096

Tack på förhand och glad påsk!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Vad jag generellt tycker att en laptop (till exempel för studier) ska ha:

  • SSD! Ett måste. Går att sätta i själv på de flesta modeller.

  • Högupplöst IPS-panel. 1920x1080 är minimum tycker jag.

  • Låg vikt. Över 2 kg är rätt tungt om man ska bära med sig datorn.

Datorn du länkar verkar inte ha någon av de egenskaperna.

I ditt fall behövs också en OK CPU och GPU. Det är svårt att kombinera speciellt bra GPU med de egenskaper jag listade ovan.

Akta dig speciellt för 1366x768 TN-paneler och se till att budgeten räcker till en SSD om du köper en dator utan det.

Denna är nog den perfekta studiedatorn. Har rekommenderat den till en kompis som är mycket nöjd och jag tycker byggkvalitén verkar bra. Men den är inte mycket att ha till gaming.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hej och tack för snabbt svar! Varför behöver jag SSD och skärm med så hög upplösning? Går det ens om jag inte vill ha så stor skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: jag vill alltså även kunna spela och vill då helst ha minst i5 och dedikerad grafik som jag skrev i OP. Det har tyvärr inte den du länkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphael:

Hej! Båda familjens bärbara har kastat in hatten pga glapp i laddkontakter och det verkar inte jättevärt att laga. Vi ska köpa varsin ny, jag till att börja med.

Jag vill ha en bärbar som funkar bra till plugg/jobb (har t.ex. mycket kurslitteratur på pdf). Jag spelar en del spel, mest strategi typ Civ V eller Europa Universalis IV, så jag vill ha hyfsad processor, minne och dedikerad grafik.

Mindre viktigt är skärmstorlek (vi kollar mycket teveserier men då i teven, 14 tum blir kanske lagom? ), hårddisk (har extern). Jag begriper inte Mac så det är pc som gäller.

Budget är max 8000, helst under 7000.

Jag har kollat på prisjakt och fastnade för en Dell med kraftigt nedsatt pris, vad tror ni om den?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2366096

Tack på förhand och glad påsk!

Tog en snabbtitt på prisjakt, och jag kan då inte hitta någon bättre dator än den Dell du hittat, med tanke på specs och pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är SSD och högupplöst skärm trevligt. SSD kan du ju sätta i i efterhand om du önskar. Skärmen är du ju låst vid efter inköpet. 1600*900 är ju förhållandevis ganska högupplöst, men kanske inte "optimalt". Dock kan du nog inte få i5+HD8790+1080p+SSD för under 8000kr. Köper du Dell-datprm har du ju iallafall fall råd med en bra SSD, vilket gör att du kan uppfylla 3/4 av "kraven".
Har du möjlighet att testa någon dator med 1600*900 för att se hur du trivs med upplösningen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

köp en billig stationär för spel så kan du uppgradera efter behov & en skräpsurfplatta för pluggandet mer eller mindre omöjlikt att få bra spelande för vettig peng på bärbart. annars så såg den du länkat till bra ut för priset som jobb eller pluggdator

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphael:

Hej! Båda familjens bärbara har kastat in hatten pga glapp i laddkontakter och det verkar inte jättevärt att laga. Vi ska köpa varsin ny, jag till att börja med.

Jag vill ha en bärbar som funkar bra till plugg/jobb (har t.ex. mycket kurslitteratur på pdf). Jag spelar en del spel, mest strategi typ Civ V eller Europa Universalis IV, så jag vill ha hyfsad processor, minne och dedikerad grafik.

Mindre viktigt är skärmstorlek (vi kollar mycket teveserier men då i teven, 14 tum blir kanske lagom? ), hårddisk (har extern). Jag begriper inte Mac så det är pc som gäller.

Budget är max 8000, helst under 7000.

Jag har kollat på prisjakt och fastnade för en Dell med kraftigt nedsatt pris, vad tror ni om den?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2366096

Tack på förhand och glad påsk!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med det som nämnts tidigare i tården om att IPS-panel är ett måste. Min tjej har nedan maskin, fast utan VGA, och skärmen är riktigt bra.
Två kilo, bra batteritid och bakbelysta tangenter.

Svart- eller Iron-färg.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2595263
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585611
Då får du FHD IPS och dedikerad VGA som räcker till spelen du pratar om.

Dock ingen SSD, men det finns ledig mSATA-slot så du kan uppgradera med det och ändå behålla den vanliga disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suffer1:

Håller med det som nämnts tidigare i tården om att IPS-panel är ett måste. Min tjej har nedan maskin, fast utan VGA, och skärmen är riktigt bra.
Två kilo, bra batteritid och bakbelysta tangenter.

Svart- eller Iron-färg.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2595263
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585611
Då får du FHD IPS och dedikerad VGA som räcker till spelen du pratar om.

Dock ingen SSD, men det finns ledig mSATA-slot så du kan uppgradera med det och ändå behålla den vanliga disken.

Den såg ju faktiskt inte så tokig ut. Klenare CPU och lite större än vad TS önskade. Men 15,6tum kanske funkar?
Hur står sig GT750m mot HD8790m? Såg att Gt750 använder DDR3 på grafikkortet, men det kanske inte gör någon större skillnad i det segmentet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Min gamla dator har 1366x768 och jag tyckte väl att det funkade helt okej. Vi har en 42-tums teve och en 24-tums datorskärm om jag behöver större bild, 1600x900 borde väl bara en rejäl förbättring från tidigare? Varför är bra skärm med de egenskaper ni tar upp så viktigt? Jag vill som sagt helst inte ha så stor skärm eftersom datorn tar stor plats i väskan då.

Hur fungerar det med att sätta in SSD, hur svårt är det (har själv byggt ett par stationära utan problem men har ingen erfarenhet av bärbar hårdvara)? Hur är det med garanti om man sätter in på egen hand?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Raphael:

Min gamla dator har 1366x768 och jag tyckte väl att det funkade helt okej. Vi har en 42-tums teve och en 24-tums datorskärm om jag behöver större bild, 1600x700 borde väl bara en rejäl förbättring från tidigare? Varför är bra skärm med de egenskaper ni tar upp så viktigt? Jag vill som sagt helst inte ha så stor skärm eftersom datorn tar stor plats i väskan då.

1366x768 är fruktansvärt lågupplöst. Du får plats med väldigt lite på skärmen samtidigt och allt blir väldigt pixligt. Det är ganska plågsamt att surfa, spela och arbeta på. 1600x900 är en märkbar uppgradering men fortfarande inte speciellt högupplöst. 1920x1080 tycker jag är minimum år 2014. Vi borde egentligen ha ~4K idag, men det har HDTV och folks allmänna nöjdhet med precis vad som helst satt P för.

Angående paneltyp brukar TN-paneler på laptop vara riktig skit med usla färger och betraktningsvinklar.

Citat:

Hur fungerar det med att sätta in SSD, hur svårt är det (har själv byggt ett par stationära utan problem men har ingen erfarenhet av bärbar hårdvara)? Hur är det med garanti om man sätter in på egen hand?

Det beror på modell. På många är det bara att skruva av en lucka eller hela baksidan och sätta i en vanlig 2,5″-enhet. En del har andra formfaktorer som mSATA. Lagringsenheten är generellt den komponent som är enklast att byta i en laptop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Den såg ju faktiskt inte så tokig ut. Klenare CPU och lite större än vad TS önskade. Men 15,6tum kanske funkar?
Hur står sig GT750m mot HD8790m? Såg att Gt750 använder DDR3 på grafikkortet, men det kanske inte gör någon större skillnad i det segmentet?

Ja, 15,6 skulle eventuellt kunna funka. Frågan är då hur stor skillnad det är på gpun och cpun? Jag vill ju ha hyfsad framtidssäkerhet om det går. Dell-datorn verkar ha tre års garanti mot ett år för Acern. Givet att båda våra gick sönder pga trasig elkontakt efter drygt två år känns bra garanti viktigt. Jag har fattat det som att Dell har hög byggkvalitet, vad tänket ni om det? Hur är Acer generellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphael:

Ja, 15,6 skulle eventuellt kunna funka. Frågan är då hur stor skillnad det är på gpun och cpun? Jag vill ju ha hyfsad framtidssäkerhet om det går. Dell-datorn verkar ha tre års garanti mot ett år för Acern. Givet att båda våra gick sönder pga trasig elkontakt efter drygt två år känns bra garanti viktigt. Jag har fattat det som att Dell har hög byggkvalitet, vad tänket ni om det? Hur är Acer generellt?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-V5-573G-54208...
http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Latitude-E6440-Noteb...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Tack! Dellens hade jag redan läst men inte den andra. Så dellen bättre byggd, lite bättre prestanda men sämre skärm. Svårt beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förutsatt att Acern håller likvärdig byggkvalitet hade jag nog valt den.
Vad det gäller prestanda är det väl egentligen bara spelprestanda som är värt att jämföra, då att läsa Pdf:er och surfa inte kräver något direkt. Spelprestandan borde vara likvärdig datorerna emellan. Dock har Acern en fördel både vid spelade och pluggande på resande fot, skärmen.
Ska datorn med användas hemma med en extern skärm hade jag valt Dell. Ska den användas utanför hemmet, eller med enbart den inbyggda skärmen, Acern.
Batteritid brukar vara lönlöst att kolla på på såna här datorer då de brukar vara dåliga allihopa.
Mobiliteten går väl att jämföra dock, vikt och storlek, där bör ju Dellen vinna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Förutsatt att Acern håller likvärdig byggkvalitet hade jag nog valt den.
Vad det gäller prestanda är det väl egentligen bara spelprestanda som är värt att jämföra, då att läsa Pdf:er och surfa inte kräver något direkt. Spelprestandan borde vara likvärdig datorerna emellan. Dock har Acern en fördel både vid spelade och pluggande på resande fot, skärmen.
Ska datorn med användas hemma med en extern skärm hade jag valt Dell. Ska den användas utanför hemmet, eller med enbart den inbyggda skärmen, Acern.
Batteritid brukar vara lönlöst att kolla på på såna här datorer då de brukar vara dåliga allihopa.
Mobiliteten går väl att jämföra dock, vikt och storlek, där bör ju Dellen vinna.

Det bov Dellen till slut. Jag kommer använda den mest hemma med annan skärm, den verkar bättre byggd, har bättre garanti, lite bättre prestanda, och är faktiskt 700 kronor billigare vilket ändå är en del sett till totalpriset.

Störigt att det är påsk så att jag antagligen måste vänta till onsdag på den. Blir till att försöka laga min stationära.

Stort tack för bra input från er som svarade i tråden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphael:

Det bov Dellen till slut. Jag kommer använda den mest hemma med annan skärm, den verkar bättre byggd, har bättre garanti, lite bättre prestanda, och är faktiskt 700 kronor billigare vilket ändå är en del sett till totalpriset.

Störigt att det är påsk så att jag antagligen måste vänta till onsdag på den. Blir till att försöka laga min stationära.

Stort tack för bra input från er som svarade i tråden!

Hoppas att du blir nöjd! Kom ihåg att du kan returnera varan inom 14 dagar om du inte är nöjd, enligt distansavtalslagen. Så försök att behålla kartonger och dylikt i så gott skick som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S