Lenovo Z50-70 vs Acer E5-572G vs annan laptop

Permalänk
Medlem

Lenovo Z50-70 vs Acer E5-572G vs annan laptop

Hej, har fått pengar i julklapp till att köpa en laptop och jag kan lägga upp till 6000kr men absolut inte mer.

Laptopen ska användas till skolarbete (leta information på internet och skriva) men ska även klara att
köra Blender och Unity 3D när jag inte har tillgång till min stationära dator.
Kanske jag även tittar på film och spelar lite i sommarstugan. Därför vill jag ha en laptop med bra tangentbord och trackpad,
så lätt och smidig som det går med så lång batteritid det går utan att tumma på prestandan.

Jag hade tänkt mig en i5:a men även ett dedikerat Nvidia kort och har tittat särskilt
på Lenovo z50-70 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2859511)
och Acer E5-572G (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2936522).
Enligt notebookcheck har lenovon extremt dålig skärm. Vilken är bäst och vad tycker ni som äger någon av dessa? Är det värt att gå ner till 720p skärm och en bättre panel?
Om ni har andra förslag tar jag gärna emot dem?

Tack på förhand, god jul i efterskott och gott nytt år

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade gått på Lenovo pga att de har utmärkt byggkvalité på sina grejer (min åsikt) före Acern då jag har ägt ett par sådana och har bara haft strul med dem. Sitter själv och letar laptop nu och är nog rätt inne på att införskaffa en Lenovo Thinkpad. Men som recensionen säger så verkar skärmen vara rätt kass, men ska du utföra jobb i blender och inity så bör du (minst) ha en 1080p skärm(även min egna åsikt, shalalala).

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Jag personligen hade gått på Lenovo pga att de har utmärkt byggkvalité på sina grejer (min åsikt) före Acern då jag har ägt ett par sådana och har bara haft strul med dem. Sitter själv och letar laptop nu och är nog rätt inne på att införskaffa en Lenovo Thinkpad. Men som recensionen säger så verkar skärmen vara rätt kass, men ska du utföra jobb i blender och inity så bör du (minst) ha en 1080p skärm(även min egna åsikt, shalalala).

mvh ethnic

Jag gick och kollade på Lenovon på Elgiganten och förvånades över hur lätt och smidig den var. Skärmen var lite tråkig men inget hemskt. Däremot var tangentbordet skit kvalitet och böjdes in när man skrev så att tangenterna flyttade sig så mycket att det blev svårt att skriva. Däremot så kändes tangentbordet stabilare på samma modell fast vit jag hittade på Siba.

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||