Rackserver för labb.

Permalänk
Medlem

Rackserver för labb.

Hejsan,

Tröttnat på att köra ESXi i ESXi eller ESXi i VMware workstation. Nested virtualization med andra ord.

Planerar att införskaffa mig 2 rackservrar av billigare modell, typ Poweredge eller ProLiant. Enbart köra ESXi på dom, som sedan kör VM från mitt SAN,

Nu är frågan. Vilka versioner är mest prisvärda för detta ändamål? Och såklart får de gärna vara av tystare modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Hejsan,

Tröttnat på att köra ESXi i ESXi eller ESXi i VMware workstation. Nested virtualization med andra ord.

Planerar att införskaffa mig 2 rackservrar av billigare modell, typ Poweredge eller ProLiant. Enbart köra ESXi på dom, som sedan kör VM från mitt SAN,

Nu är frågan. Vilka versioner är mest prisvärda för detta ändamål? Och såklart får de gärna vara av tystare modellen.

Rackserver och tystare modeller har aldrig riktigt gått hand i hand. Men ska du hitta något prisvärt är det nog värt att leta efter två bra refurbished servers.

Permalänk
Medlem

Håller man sig borta från 1U servrar så brukar man kunna hitta relativt tysta servrar, lyssnade på en R510 för ett tag sedan och det var inte SÅ extremt högljutt men jag skulle aldrig vilja vara i närheten någon längre stund iaf.

Är man ute efter extremt tyst för hemmabruk så skulle iaf jag satsa på att köpa ett barebone, kommersiella system har aldrig låg ljudnivå någonstans i närheten av högst upp på prioritetslistan, har man gott om plats att slösa så kan man hitta ett billigt 4U så man kan slänga in riktigt stora, långsamma, tysta fläktar så det går att få riktigt riktigt tyst.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Varför rack-servrar, har du redan ett rack ståendes som du kan använda?

Som påpekats, rackservrar är ju byggda för att sitta på platser där ljudet inte spelar så stor roll, dessutom är de ju byggda för professionell användning, så man får betala extra för en kvalitetsnivå på allting som inte behövs i en labbnivå. Jag gissar att för samma pengar som en begagnad server med viss prestanda, så kan du bygga eget med konsumentprodukter och få bättre prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Varför rack-servrar, har du redan ett rack ståendes som du kan använda?

Som påpekats, rackservrar är ju byggda för att sitta på platser där ljudet inte spelar så stor roll, dessutom är de ju byggda för professionell användning, så man får betala extra för en kvalitetsnivå på allting som inte behövs i en labbnivå. Jag gissar att för samma pengar som en begagnad server med viss prestanda, så kan du bygga eget med konsumentprodukter och få bättre prestanda.

Hej!

Fast, det stämmer inte. Ska man labba på *riktigt vis* så är professionella servrar det bästa att använda sig av, då du är helt utan begränsningar till avsaknad av funktioner som finns i t.ex. Xeon cpu:er vilka saknas i billigare konsument versioner.

Sen så är det knappast att du kan bygga en bättre maskin för runt 3k på konsument produkter med motsvarande kvalité i delar, och likvärdig (eller bättre) prestanda än en begagnad rackserver för runt 3k med dubbla cpuer, skapligt med RAM, möjlighet till redundanta nätaggregat, RAID kort etc.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

skall du ha de hemma? satsa på tower servers, de brukar vara tystare

eller varför inte två hp microservers?

jag köper allt mitt på http://bargainhardware.co.uk

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Fast, det stämmer inte. Ska man labba på *riktigt vis* så är professionella servrar det bästa att använda sig av, då du är helt utan begränsningar till avsaknad av funktioner som finns i t.ex. Xeon cpu:er vilka saknas i billigare konsument versioner.

Sen så är det knappast att du kan bygga en bättre maskin för runt 3k på konsument produkter med motsvarande kvalité i delar, och likvärdig (eller bättre) prestanda än en begagnad rackserver för runt 3k med dubbla cpuer, skapligt med RAM, möjlighet till redundanta nätaggregat, RAID kort etc.

Ok, att det inte blir billigare är väl kanske sant, men handlar det bara om att få upp ett visst antal VM:ar så skulle i alla fall inte jag välja att ha stora, högljudda och strömslukande gamla servrar. Är det själva serverhårdvaran man är intresserad av att labba med så är det ju en annan femma, då måste man ju välja riktiga servrar.

Sen är det klart, har man utrymme för det så är det ju bara att köra hårt, men jag skulle inte ställa upp en rackserver i en lägenhet om jag inte hade möjlighet att ljudisolera rummet och dra in ventilation utifrån. Men ts kanske har tillgång till ett garage, eller en källare eller liknande.

Edit: Ett bra alternativ, om man bara är ute efter att köra VM:ar, är en begagnad Workstation. Går ofta att få med Xeon-proppar och rejält med minne, men är gjorda för att stå vid en arbetsplats och inte i ett serverrum.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kommer rack även i 4U, vilka är tänkta både som tower och rack (extramodul för rackmontering). Bland dessa finns flera relativt tysta versioner. Naturligtvis kostar det en del, men som exempel finns flera Supermicro chassin specificerade som "super quiet" med t ex 8 hot-swap 3,5" anslutningar. Däremot vet jag inte hur lätt det är att få tag på dessa på andrahandsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Tycker HP ml350 g8 med en cpu kan vara tyst, iaf i idle.

Permalänk
Avstängd

Det beror väl helt på vad man stoppar i dem?
Ett 4U chassi som rackmonteras har antagligen potential att vara betydligt tystare än ett vingligt Cooler Master Stacker (gammal filserver jag hade som jag till slut kräktes på) med tanke på val av material.

Som exempel här, byt fläktar, sätt i de vanliga prylarna man använder - kör.
https://www.komplett.se/chieftec-19-4u-unc-410s-b-op/781294

Permalänk
Medlem

Visst, vill man bränna pengar på rackmonterade tysta servrar så går väl det, jag ser inte riktigt poängen bara. Men har man av någon anledning ett rackskåp och plats för det så är det ju smidigt.

Skrivet av Damodred:

Det beror väl helt på vad man stoppar i dem?
Ett 4U chassi som rackmonteras har antagligen potential att vara betydligt tystare än ett vingligt Cooler Master Stacker (gammal filserver jag hade som jag till slut kräktes på) med tanke på val av material.

Som exempel här, byt fläktar, sätt i de vanliga prylarna man använder - kör.
https://www.komplett.se/chieftec-19-4u-unc-410s-b-op/781294

TS ville ju ha kompletta rackservrar, det där är ju i princip ett vanligt chassi fast för rackmontage.

Permalänk
Avstängd

Jo, men tänkte om han kunde tänka sig bygga eget. Går att komma undan billigt idag även med ECC ram osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Jo, men tänkte om han kunde tänka sig bygga eget. Går att komma undan billigt idag även med ECC ram osv.

Hej!

Knappast billigt undan om man ska köpa allt nytt, och se mot likvärdig prestanda som en begagnad maskin.

En ny maskin med motsvarande prestanda/möjligheter som en begagnad ligger lätt på minst 4-5 gånger priset, och det är väldigt lågt räknat i prisskillnad.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Visst är det så, framför allt om man köper från Ebay och liknande. Men vill man så kan man ju flytta moderkort/cpu/minne/hdd osv till chassi som passar bättre, byta ut fläktar som låter osv. Kan vara ett vettigt mellanting.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla tidigare svar så noggrant men:

Att bygga egen ESXI burk kommer skapa mer huvudvärk för dig då vmware enbart använder sig utav certifierade hårdvara partners för att stödja deras prylar. Alltså om du springer ut och köper något fint fint moderkort kommer du ha problem med stödet av allt ifrån satakontrollers till ljudenheter. Från min erfarenhet är whitebox (hemmabygge) ESXIburkar ett helvete. Som du skriver så kör med HP eller DELL. Vi har ett stort antal HPservrar i drift i sån miljö du beskriver men jag kan tycka DELL's har fungerat bättre. Då menar jag G8orna från HP som strulat. Utav 10 nya servar har vi fått byta delar i 8 av dom inom en vecka.

Fördelen med "professionella" alltså certifierad hårdvara är:

1. Garantin - Oftast medföljer 3 år dagen efter garanti vilket är gött för Labb för du vet att du får delar dagen efter om något strular.
2. Support.
3. Garanti att hårdvaran fungerar med din ESXI installation.

Sen är ju frågan varför rack och Micro server osv. Har du rack och ska ha ett labbnät i en befintlig rackinstallation så är det självklart. Dock låter 1u Servrarna ganska mycket vid POST men lugnar sen ner sig.

Rekommendation:

http://www.dustin.se/product/5010753123/dell-poweredge-r320-e...

Kostar idag (2014-07-13) - 11 249 nedsatt från 24 574 detta är INKL moms. Den kommer med enbart 8gb minne men stödjer 96gb. Minne är trotts allt det som brukar gå åt i ESXmiljöerna.

PS. Såg att servern jag rekommenderar har bara 1år på platsen garanti. Sak samma den går att förlänga om man känner behovet.

Permalänk
Medlem

Om du har tänkt att lägga runt 10' på en server, så får du en hel del extra på ebay, kontra köpa nytt i Sverige.

Denna går loss på i runda slängar 10 000kr med frakt. (http://www.ebay.com/itm/Dell-PowerEdge-C1100-CS24-TY-1U-2x-XE...)

16 trådar och 72GB ram. Dock lär den inte stå i ditt sovrum ...

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Om du har tänkt att lägga runt 10' på en server, så får du en hel del extra på ebay, kontra köpa nytt i Sverige.

Denna går loss på i runda slängar 10 000kr med frakt. (http://www.ebay.com/itm/Dell-PowerEdge-C1100-CS24-TY-1U-2x-XE...)

16 trådar och 72GB ram. Dock lär den inte stå i ditt sovrum ...

Är väl Supermicro delar i en sådan? Till och med så att det inte är Dell egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Är väl Supermicro delar i en sådan? Till och med så att det inte är Dell egentligen?

Huruvida det är så eller ej låter jag vara osagt. Dells C1100 bios kunde jag flasha på mina iaf. Så värst långt ifrån Dell är det iaf inte tror jag.

Men något "custom" är det över dom. Specialbyggda för Facebook (mina åtminstone).

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Huruvida det är så eller ej låter jag vara osagt. Dells C1100 bios kunde jag flasha på mina iaf. Så värst långt ifrån Dell är det iaf inte tror jag.

Men något "custom" är det över dom. Specialbyggda för Facebook (mina åtminstone).

Vad jag kunnat se på bilder på dem maskinerna så ser det inte ut som en "vanlig" Dell server, och moderkortet påminner väldigt mycket om supermicro. Säger dock inte att det är så men alla andra Dell servrar som jag meckat på har inte varit i närheten av hur dem ser ut
Ser ut som om det är Intel NIC också? Dell är ju kåta på Broadcom

http://de.community.dell.com/techcenter/server/w/wiki/943.akt...
Är det den biosen som ligger i dem?

Hittade detta precis

"The C series 'cloud' servers were a seperate run outside of Dells main production line, infact you'll find that they aren't actually dell products"
Så mina misstankar stämde trots allt.

Permalänk
Inaktiv

Jag har två st jag ska sälja, om de fungerar för ditt ändamål kan jag inte svara på.

Server 1:
HP DL360
1 quad-core xeon E5405 (2 GHz)
HP FBD PC2-5300 (10 GB minne)
2 st - HP 146GB 6G SAS 10K SFF DP ENT HDD (hot-swap 2,5")

Server 2
Dell Power Edge 860
Är osäker på specen, men tror det sitter en 2 kärnig intel i den med 6GB ram och 2 st 300 GB diskar.

De för ett jäkla oljud när de startar, men när de väl är igång så låter de inte speciellt mycket. Dock inget du har bredvid dig i sängen

Säljes billigt...