Hjälp med billig serverdator till ett antal dedikerade spelservers.

Permalänk
Medlem

Hjälp med billig serverdator till ett antal dedikerade spelservers.

Hej på er!

Är ute efter en serverdator, helst mini-itx, som ska hosta ett antal spelservar och en ts-server. Spelen är Minecraft, Garry's Mod, Terraria, CS:GO och kanske ett par till. Priset ska vara så billigt som möjligt och jag kan såklart bygga ihop den själv. Vilken sorts hårdvara borde jag kolla på? Är en i3:a eller en APU nog? Ska jag satsa på 16 GB RAM? Vilken sorts prispunkt ligger en server som jag är ute efter vid? Är SSD ett bra val? Är Windows ett bra OS till mina behov? Integrerad grafik skulle vara att föredra, då man slipper köpa ett dedikerat kort som utvecklar värme och kostar pengar. Kort och gott, vad krävs för att uppfylla de behoven? Jag vill att servern bara ska stå där och vara igång med allt samtidigt, så tyst och kall som möjligt. Alla svar uppskattas!

MVH Hugo!

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag insatt i hur man sätter upp servrar för dessa spel. Någon annan får svara på just hur mycket processorkraft och RAM som behövs.
Kan man komma undan Windows utan allt för mycket besvär så är det sannolikt mer effektivt. SSD är ett bra val om det inte behövs mycket utrymme.

Permalänk
Skrivet av Hudo:

Hej på er!

Är ute efter en serverdator, helst mini-itx, som ska hosta ett antal spelservar och en ts-server. Spelen är Minecraft, Garry's Mod, Terraria, CS:GO och kanske ett par till. Priset ska vara så billigt som möjligt och jag kan såklart bygga ihop den själv. Vilken sorts hårdvara borde jag kolla på? Är en i3:a eller en APU nog? Ska jag satsa på 16 GB RAM? Vilken sorts prispunkt ligger en server som jag är ute efter vid? Är SSD ett bra val? Är Windows ett bra OS till mina behov? Integrerad grafik skulle vara att föredra, då man slipper köpa ett dedikerat kort som utvecklar värme och kostar pengar. Kort och gott, vad krävs för att uppfylla de behoven? Jag vill att servern bara ska stå där och vara igång med allt samtidigt, så tyst och kall som möjligt. Alla svar uppskattas!

MVH Hugo!

Kanske en dum fråga, men varför behöver du ha ett grafikkort till din server? Kanske kan vara bra under setup etc, men när den väl står och går så behövs väl inget sånt. Jag har själv aldrig fixat ihop spelservrar, men filservrar och webbservrar baserade på linux och då är det ju helt meningslöst att ha skärm eller tangentbord, för det räcker med nätverkskabel och fjärranslutning/ssh. Möjligtvis att vissa av dina spel kräver windows och då blir det annorlunda.

Om jag skulle bygga något nytt idag så skulle jag antagligen kika på amd's am1-plattform, den är ju klart prisvärd och har bonusar som strömsnål, lättkyld och liten formfaktor. Men jag är inte säker att prestandan skille räcka åt dig.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Hej på er!

Är ute efter en serverdator, helst mini-itx, som ska hosta ett antal spelservar och en ts-server. Spelen är Minecraft, Garry's Mod, Terraria, CS:GO och kanske ett par till. Priset ska vara så billigt som möjligt och jag kan såklart bygga ihop den själv. Vilken sorts hårdvara borde jag kolla på? Är en i3:a eller en APU nog? Ska jag satsa på 16 GB RAM? Vilken sorts prispunkt ligger en server som jag är ute efter vid? Är SSD ett bra val? Är Windows ett bra OS till mina behov? Integrerad grafik skulle vara att föredra, då man slipper köpa ett dedikerat kort som utvecklar värme och kostar pengar. Kort och gott, vad krävs för att uppfylla de behoven? Jag vill att servern bara ska stå där och vara igång med allt samtidigt, så tyst och kall som möjligt. Alla svar uppskattas!

MVH Hugo!

Jag tror att om du ska ha alla de där spelen igång samtidigt så skulle nog en I7/Xeon vara att föredra, men det är jag dock inte säker på. Sen är en SSD bra om du kör en minecraftserver med många spelare så att inte skrivhastigheten flaskar i form av chunks som laddar sakta etc. Angående ram så skulle jag slängt i 16GB direkt till alla spelen om budgeten tillåter det.

Permalänk

Jag vill också ha en bil som klarar 400km/h+ och kostar under 100k. Finns det? Nej.

Det går att bygga en billig server om du ska hosta terraria och ts men ska du hosta CSGO och dyl så kommer det inte bli billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Kanske en dum fråga, men varför behöver du ha ett grafikkort till din server? Kanske kan vara bra under setup etc, men när den väl står och går så behövs väl inget sånt. Jag har själv aldrig fixat ihop spelservrar, men filservrar och webbservrar baserade på linux och då är det ju helt meningslöst att ha skärm eller tangentbord, för det räcker med nätverkskabel och fjärranslutning/ssh. Möjligtvis att vissa av dina spel kräver windows och då blir det annorlunda.

Om jag skulle bygga något nytt idag så skulle jag antagligen kika på amd's am1-plattform, den är ju klart prisvärd och har bonusar som strömsnål, lättkyld och liten formfaktor. Men jag är inte säker att prestandan skille räcka åt dig.

Det är precis därför jag vill ha integrerat och inte lägga mer pengar än nödvändigt på grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av raWpackeT:

Jag vill också ha en bil som klarar 400km/h+ och kostar under 100k. Finns det? Nej.

Det går att bygga en billig server om du ska hosta terraria och ts men ska du hosta CSGO och dyl så kommer det inte bli billigt.

Är Source-spelen så krävande? Har brukat hosta en på min dator samtidigt som jag spelar (Garry's Mod). Dessutom sa jag aldrig ett pris, så det är bara att säga en dator som klarar allt för så lite som möjligt!

Permalänk
Medlem

Förresten, hur mycket hårddiskutrymme tar servrarna tillsammans tror ni? Alltså när de har spelats på (t.ex en "färdigbyggd" Minecraft-server).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Förresten, hur mycket hårddiskutrymme tar servrarna tillsammans tror ni? Alltså när de har spelats på (t.ex en "färdigbyggd" Minecraft-server).

Min minecraft server( dock moddad) tog 9GB och sen körde jag med kontinuerlig backup på ca 100-200GB. Worldborder var på 3500 och hela världen genererad.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Min minecraft server( dock moddad) tog 9GB och sen körde jag med kontinuerlig backup på ca 100-200GB. Worldborder var på 3500 och hela världen genererad.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Hej,
Först och främst undrar jag vad du har för Internet hastighet då det spelar stor roll när du hostar spelserverar.
Jag skulle anta att du vill ha Intel Xeon a la 4+ kärnor, gärna 16 gb ram om inte mer. SSD är verkligen att föredra på Minecraft fronten.
Jag skulle alla dagar i veckan köra Linux på servern, CentOS funkar fint för mig.

Jag har en bekant som har en Minecraft som han hostar på en server med 2 Amd opteron processorer (totalt 4 kärnor) och 20 gb ram samt allt på 2 x 10k sas diskar och det flyter på bra så länge man använder alla kärnor till Minecraft applikationen.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

Hej,
Först och främst undrar jag vad du har för Internet hastighet då det spelar stor roll när du hostar spelserverar.
Jag skulle anta att du vill ha Intel Xeon a la 4+ kärnor, gärna 16 gb ram om inte mer. SSD är verkligen att föredra på Minecraft fronten.
Jag skulle alla dagar i veckan köra Linux på servern, CentOS funkar fint för mig.

Jag har en bekant som har en Minecraft som han hostar på en server med 2 Amd opteron processorer (totalt 4 kärnor) och 20 gb ram samt allt på 2 x 10k sas diskar och det flyter på bra så länge man använder alla kärnor till Minecraft applikationen.

Jag har 100/100 i internethastighet, så jag antar att det borde räcka. Hur stor är servern, och hur många är normalt inne på den? Jag har inte tänkt ha många inne på servrarna, kanske 10 pers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Jag har 100/100 i internethastighet, så jag antar att det borde räcka. Hur stor är servern, och hur många är normalt inne på den? Jag har inte tänkt ha många inne på servrarna, kanske 10 pers.

100/100 räcker gott och väl.
Med hur stor är servern antar jag att du menar i gigabyte. Den tar väll några gigabyte jag vet inte riktigt. Det är just nu runt 15 spelare inne på den.

Du kanske ska virtualisera så du inte har alla spelserverar på samma os. Linux är att föredra som os då det tar upp mycket mindre ram och annat i idle än Windows.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Hej på er!

Är ute efter en serverdator, helst mini-itx, som ska hosta ett antal spelservar och en ts-server. Spelen är Minecraft, Garry's Mod, Terraria, CS:GO och kanske ett par till. Priset ska vara så billigt som möjligt och jag kan såklart bygga ihop den själv. Vilken sorts hårdvara borde jag kolla på? Är en i3:a eller en APU nog? Ska jag satsa på 16 GB RAM? Vilken sorts prispunkt ligger en server som jag är ute efter vid? Är SSD ett bra val? Är Windows ett bra OS till mina behov? Integrerad grafik skulle vara att föredra, då man slipper köpa ett dedikerat kort som utvecklar värme och kostar pengar. Kort och gott, vad krävs för att uppfylla de behoven? Jag vill att servern bara ska stå där och vara igång med allt samtidigt, så tyst och kall som möjligt. Alla svar uppskattas!

MVH Hugo!

Beroende på hur du kommer använda din Minecraft-server drar den väldigt olika mängd resurser. Ska du köra i princip vanilla men kanske några få plugins klarar du dig på 1GB ram för omkring 10 spelare.

har själv en Minecraft server (spigot) med 60 plugins (vilket är max du kan trycka in utan att vissa plugins börjar bete sig konstigt), för att ge dig något att jämföra med så drar den 2,5-3GB samt 3-5% cpu (AMD X6 1100T) när den är tom och 3-4GB (5-15%) vid 5-10 spelare.

Du bör absolut skaffa SSD som du dedikerar till spelservrarna.

Vet inget om de andra spelen, föreslår att du googlar info om de ang. vad de kräver för hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Beroende på hur du kommer använda din Minecraft-server drar den väldigt olika mängd resurser. Ska du köra i princip vanilla men kanske några få plugins klarar du dig på 1GB ram för omkring 10 spelare.

har själv en Minecraft server (spigot) med 60 plugins (vilket är max du kan trycka in utan att vissa plugins börjar bete sig konstigt), för att ge dig något att jämföra med så drar den 2,5-3GB samt 3-5% cpu (AMD X6 1100T) när den är tom och 3-4GB (5-15%) vid 5-10 spelare.

Du bör absolut skaffa SSD som du dedikerar till spelservrarna.

Vet inget om de andra spelen, föreslår att du googlar info om de ang. vad de kräver för hårdvara.

Kör du den på windows eller linux?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

En fyrkärnig cpu typ i5 4570, 16gb ram och en SSD. En hårddisk till backup, minecraft servern vill man ofta ha ganska frekventa backuper och resten av konfigurationen är med en fördel. Man kan ju alltid konfigurera backuper till en utdelad mapp på sin stationära om man vill spara pengarna disken kostar. Du kommer klara dig på en 120gb SSD, om du frågar mig.