Ny FreeNAS. Frågor om val av raidz och "uppläggning" av lagringen

Permalänk
Medlem

Ny FreeNAS. Frågor om val av raidz och "uppläggning" av lagringen

Jag har nu äntligen fått tummen ur och köpt mig en NAS. Min plan är att köra freenas och börja med 2x3TB WD red diskar och sedan köpa 2 till varje månad för att inte spendera allt för mycket samtidigt, för att till slut hamna på 8x3TB. Tanken var att använda 6 diskar för filmer, musik, serier och annan multimedia, och 2 till lite mer viktig data så som bilder och dokument. Jag hade tänkt använda ZFS på alla diskar. Det jag är lite osäker är vilken raid/raidz jag bör använda och hur jag bör "lägga upp" lagringen.

T.ex. så tänkte jag först skapa en Zpool för multimedia diskarna och en för dokument diskarna och köra en VDev per 2 diskar (alltså, tillslut med alla diskar; 3 VDev för multimedia och 1VDev för dokumentation) och raidz2.
Hur funkar det när man lägger till diskar i en zpool? Kan jag enkelt lägga till diskar i en ny VDev i en existerande zpool, och bör jag göra det?

Eftersom multimedian inte är lika viktig kanske man bör köra raidz på dem för att få max utrymme och raidz2 på dokument diskarna? Hur mycket utrymme förlorar jag om jag skulle köra raidz2 även på multimedia diskarna?

Eller finns det någon bättre, mer optimerad lösning?

Jag får ursäkta om det blev lite rörigt, men jag är väldigt sugen på att äntligen få sätta tänderna i freenas

Visa signatur

Ryzen 9 5900X ■ RTX 3090 ■ 32gb RAM ■ ROG STRIX X570-e ■ NZXT H710i ■ 2TB AORUS NVMe Gen4

Permalänk
Inaktiv

Frågan är hur många diskar du vill dela datan på, vill du ha 3 eller 12TB effektivt lagringsutrymme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Frågan är hur många diskar du vill dela datan på, vill du ha 3 eller 12TB effektivt lagringsutrymme?

För multimedian vill jag helt enkelt ha så mycket som möjligt, men gärna med någon enklare säkerhet så att om något skulle krisa så har jag iallafall någon slags backup. Kanske hade räckt med ZFS snapshots eller en extern disk.. För dokument och bilder hade jag nog velat ha högre säkerhet och mindre lagringsutrymme, dvs raidz2(?).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X ■ RTX 3090 ■ 32gb RAM ■ ROG STRIX X570-e ■ NZXT H710i ■ 2TB AORUS NVMe Gen4

Permalänk
Medlem

1. Se vdev's som en ett sätt att skapa en virtuell disk som är skyddad mot hårdvarufel (genom raidz eller mirroring). Du kan inte enkelt utöka en vdev med nya diskar och därigenom utöka storleken på din vdev. Du kan ersätta diskar dock, även med större.

2. För att få tillgång till data så arrangerar du en eller flera vdev i en zpool. Du kan alltid utöka din zpool med nya vdevs och därigenom utöka utrymmet.

3. logisk uppdelning av utrymmet sker genom att skapa shares och iscsi targets på din zpool. Så du kan ha en share för multimedia, en för dokumentation etc om du vill dela upp det.

Från ett hemanvändar-perspektiv så kan det vara svårt att förlika sig med att man inte enkelt kan utöka sin vdev med mer diskar, men jag tror man måste se ZFS i ljuset av att det används i storskaligt bruk med säg 40 diskar per pool. I det avseendet är det lätt att utöka sin pool genom att helt enkelt skapa en ny vdev med 3-4 diskar i raidz1/2.

Det kan också vara värt att notera att skriv och läs prestanda för raidz inte kommer från fördelningen av data inom en vdev utan genom striping över olika vdevs inom zpoolen. Men det är nog inget som har så stor betydelse för hemanvändaren.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisen:

För multimedian vill jag helt enkelt ha så mycket som möjligt, men gärna med någon enklare säkerhet så att om något skulle krisa så har jag iallafall någon slags backup. Kanske hade räckt med ZFS snapshots eller en extern disk.. För dokument och bilder hade jag nog velat ha högre säkerhet och mindre lagringsutrymme, dvs raidz2(?).

Jag är i samma sits som dig, jag håller på att skapa mig säker lagring för de nästa 5 åren, och har även samma prioritering av data som du, en med filmer och en med bilder och jobb som ska ha högre säkerhetsgrad. Det finns tre viktiga komponenter för att skapa data säkerhet.

1. skydd mot disk haveri (genom raid/mirroring)
2. skydd mot överskrivning och radering av data (genom snapshots, shadow copy, eller on-site backup)
3. skydd mot brand och katastrof (genom off-site backup)

Implementerar du alla dessa så ska det till en asteroid eller super vulkan för att du ska bli av med viktig info, men i det fallet kanske du inte bryr dig =). Det kanske också blir mindre viktigt att göra 1. hyperstarkt genom raidz2 om du vet att du kommer åt förlorade diskar genom dina backups.

Jag kommer välja att ha 1+2 för film och 1+2+3 för allt viktigt

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Det finns tre viktiga komponenter för att skapa data säkerhet.
1. skydd mot disk haveri (genom raid/mirroring)
2. skydd mot överskrivning och radering av data (genom snapshots, shadow copy, eller on-site backup)
3. skydd mot brand och katastrof (genom off-site backup)

Du glömde nollan.
0. skydd mot bitröta. Med tiden ruttnar data och det blir lite slumpmässiga bitfel över hela disken. Du kanske kommer ihåg gamla VHS kassetter, eller Amiga disketter. Idag kan du antaligen varken läsa VHS kassetter eller Amiga disketter - de kommer vara fulla av bitröta. Bilden är helt flimrig på en gammal VHS kassett. Och Amigadisketten har tappade data överallt.

zfs är den enda lösningen på marknaden som skyddar mot bitröta. Det är därför alla kör zfs. Det är faktiskt enda skälet, dvs får skydd mot bitröta. Om du i framtiden läser gamla media med zfs så kommer du inte ha problem med bitröta. (Det finns andra lösningar på marknaden som påstår sig ha skydd mot bitröta t.ex. btrfs, snapraid, flexraid, etc, men det är en sanning med modifitkation. Ingen av de lösningarna har undersökts av forskare hur bra de är mot bitrötta. Däremot har zfs undersökts av flera olika forskare och de har kommit fram till att zfs faktiskt gör det som zfs påstår: dvs skydda mot bitröta. Det är en sak vad man påstår, och en helt annan sak om det funkar i praktikten också).

För att återgå till TS fråga. Om du köper till två diskar i taget, som du vill göra en vdev utav, så har du inget annat val än att göra en mirror. Så din zpool kommer att bestå av flera mirrors. Man kan lägga till en mirror eller raidz1/raidz2 till en zpool allteftersom. Men då kommer data inte vara balanserat. Låt mig förklara.

Antag du har en zpool som består av en mirror och du lägger massa filmer där. Efter ett halvår så vill du spara ned MP3 också, så du lägger till ytterligare en mirror. Så nu består din zpool av två mirrors, dvs fyra diskar. När du nu sparar ned massa MP3 så kommer MP3 spridas över alla fyra diskar. Men dina filmer är fortfarande kvar då din gamla mirror. Datat är obalanserat. All ny data kommer spridas jämnt över alla nya diskar. Men gamla filmer ligger kvar på en mirror, och kommer inte sprida sig runt till alla fyra diskar. Jag vet inte om alla raid har detta problem? Ett sätt att komma runt detta, är att du flyttar alla filmer till en annan server, och sen flyttar tillbaka filmerna. Då kommer datat spridas runt till alla fyra diskar. Alternativt om du inte har en extra server, är att du skapar en ny katalog på din zpool och flyttar filmerna dit. Då kommer filmerna spridas jämnt till alla fyra diskar.

Om du t.ex. har massa dokument som skrivs och editeras hela tiden, så kommer dokumenten spridas till alla fyra diskar. Poängen är att man ska skriva på de gamla data för att de ska spridas jämnt.

I ditt fall skulle jag undvika mirrors, därför att du förlorar för mycket lagringsutrymme (du får bara 4TB data totalt). Jag skulle istället köpa 8st begagnade 1TB diskar för 100kr/st och skapa en raidz2. Eftersom du har begagnade diskar, så kör "scrub" varje vecka. Sen skulle jag byta ut en disk i taget mot en ny 2TB disk. Och sen när du fått totalt 8 st nya 2TB diskar, så kommer du få tillgång till allt nytt utrymme. För dina behov är nog raidz2 lagom. Jag skulle undivka att skapa flera zpool. Skapa bara en enda zpool - det är ju poängen med raid: att ha ett stort lagringsutrymme. Annars, om du vill ha flera små lagringsutrymmen så kan du köra separata individuella diskar

Permalänk
Medlem

Sen finns det vissa saker att tänka på när man bestämmer antal diskar i freenas.

Optimal konfiguration med 4k diskar är:
RAID-Z: 3, 5 eller 9 diskar
RAID-Z2: 4, 6 eller 10 diskar