Önskar köpråd av grafikkort!

Permalänk
Medlem

Önskar köpråd av grafikkort!

Hur illa på en skala 1-10 där 1 är asbra och 10 är skitdåligt är det när spelet battlefield 3 laggar SATE med inställningen "640x480 vid 59.95hz" med low på alla detaljinställningar? tror bestämt jag behöver ett bättre grafikkort!

Använder mig idag av följande:

P5Q Pro moderkort
8gb ddr2 800mhz
Geforce GT500 1gb
500watts nätaggregat
Dual core E2180 (ej klockad)

Känns som om jag först och främst behöver ett nytt grafikkort!

Har inte många kr att lägga på ett sådant så önskar mig rekommendationer av budgetklass dvs gärna vad man ska leta efter begagnat eller bra men billigt nytt. eller bra o bra, bättre än det jag har idag iaf.

Mvh//Tommy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo86:

Hur illa på en skala 1-10 där 1 är asbra och 10 är skitdåligt är det när spelet battlefield 3 laggar SATE med inställningen "640x480 vid 59.95hz" med low på alla detaljinställningar? tror bestämt jag behöver ett bättre grafikkort!

Använder mig idag av följande:

P5Q Pro moderkort
8gb ddr2 800mhz
Geforce GT500 1gb
500watts nätaggregat
Dual core E2180 (ej klockad)

Känns som om jag först och främst behöver ett nytt grafikkort!

Har inte många kr att lägga på ett sådant så önskar mig rekommendationer av budgetklass dvs gärna vad man ska leta efter begagnat eller bra men billigt nytt. eller bra o bra, bättre än det jag har idag iaf.

Mvh//Tommy

Det ser ut som att hela din dator behöver bytas ut, tyvärr.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Den där datorn är stenålders, spara pengar några månader och köp en ny.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leo86:

Hur illa på en skala 1-10 där 1 är asbra och 10 är skitdåligt är det när spelet battlefield 3 laggar SATE med inställningen "640x480 vid 59.95hz" med low på alla detaljinställningar? tror bestämt jag behöver ett bättre grafikkort!

Använder mig idag av följande:

P5Q Pro moderkort
8gb ddr2 800mhz
Geforce GT500 1gb
500watts nätaggregat
Dual core E2180 (ej klockad)

Känns som om jag först och främst behöver ett nytt grafikkort!

Har inte många kr att lägga på ett sådant så önskar mig rekommendationer av budgetklass dvs gärna vad man ska leta efter begagnat eller bra men billigt nytt. eller bra o bra, bättre än det jag har idag iaf.

Mvh//Tommy

Säger som ovanstående. Du måste tyvärr byta ut hela datorn för vad du än byter ut så kommer de andra komponenterna flaska sönder.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Lite väl optimistiskt att förvänta sig 60 fps i bf3 med den processorn. Du måste byta allt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Njae du kan billigt uppgradera det du har. Ditt mobo är bra för sin tid, ägt ett sådant själv.

Köp en q6600 quadcore prolle för ca 300kr.
Sen köper du ett gtx 560 ti för ca 400kr.
Du kan nog komma undan billigare än så. Kan kanske få tag i bättre prylar med till de priserna. Men se de komponenterna som minimum om du ska uppgradera.
Sen kan du spela bf3 i 1080 i high(ultra?) settings i 60fps.

Vänta en sekund så ska jag länka några videos när jag spelar bf4 på din plattform:
Detta är bf4 ultra i 1080 och 1200 på en qx9650 och ett gtx680 kort på ett P5Q-PRO moderkort som du har. Så du ser vad du kan få ut för prestanda ur ditt system. OBS dessa komponenter är dyrare men prestandaskillnaden i bf4 mellan Q6600 (kan vara när jag körde den i 3ghz) som jag också ägde och QX9650 var inte stor.
Du kan lätt köra Q6600 i 3ghz med.

https://youtu.be/jcG-oBhRSjE 1200 upplösning ultra
https://youtu.be/x42iFvSABGU 1080 ultra
https://youtu.be/r4u3vjMy-jo 1080 ultra

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Riktigt ruttna komponenter! Byt ut hela rubbet!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Den där cpun går ju att skrämma upp rätt rejält med enkla medel... Och minne har du ju så det räcker ett tag.
Jag är dock inte med på vilket grafikkort du har?

Jag kör dualcore cpuer i mina barns datorer. Med lite nyare gpuer som jag köpt beggat, med gott resultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Njae du kan billigt uppgradera det du har. Ditt mobo är bra för sin tid, ägt ett sådant själv.

Köp en q6600 quadcore prolle för ca 300kr.
Sen köper du ett gtx 560 ti för ca 400kr.
Du kan nog komma undan billigare än så. Kan kanske få tag i bättre prylar med till de priserna. Men se de komponenterna som minimum om du ska uppgradera.
Sen kan du spela bf3 i 1080 i high(ultra?) settings i 60fps.

Vänta en sekund så ska jag länka några videos när jag spelar bf4 på din plattform:

High ultra? klarar ju knappt high på 670 på 60FPS konstant på 64 bana (var ett tag sen jag spela, men tror jag låg på mellan 60/70 FPS).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

High ultra? klarar ju knappt high på 670 på 60FPS konstant på 64 bana (var ett tag sen jag spela, men tror jag låg på mellan 60/70 FPS).

Själv kört q6600 med 560ti på high. Inte klockrent 60fps för tror bf3 krävde 1200mb grafikminne för det. Därför det där 560 448 kortet med 1200mb minne kom sen.

Ok låt mig revidera det svaret. När jag tänker efter kan det varit 900p på 560 ti 1gb kortet o q6600. I high 60fps för det mesta.

Nej jag reviderar igen haha. Var i 1200 upplösning den ej klarade 60fps så gick ner till steget under det i 1200 upplösningsration.
1080 och 1200 är olika ratios. Så kunde ej köra native utan fick gå ner. Dock höll den inte 60fps alltid på den lägre upplösningen heller men var typ aldrig under 40 så inga problem att lira.
Detta var på high gissar jag.

Och detta gäller BF3, inte 4an som jag kör på qx9650 o 680 i posten ovan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

jag prövade förut bf3 med en gammal core 2 duo uppskrämd till 3.7 ghz och den ville verkligen inte:P det gick att få 30 - 40 fps tills det dök upp fiender, så jag skulle titta efter en billig begagnad quad core, sen kanske du kan hitta ett 5870 beroende på vad du har för nätagg och uppåt för billig peng.

men vi vet inte vad du har för nätagg så det blir mest att gissa:P
om du laddar hem gpu z, så kan vi kolla vilket gtx 500 kort du har:)

Permalänk
Medlem

WOW vilken respons! fått en del att tänka på i olika riktningar.
Har en moderkort som heter z87 men har inget mera än så länge.

Jag har inga jättehöga KRAV men vore ju skojigt att kunna spela utan att allt ser ut som i minecraft.

Simpen har ju nu gett svar på hur det skulle kunna gå att uppgradera på det jag har just nu.

Men om jag skulle byta moderkort, hur skulle det se ut då med prylar för att kunna lira relativt flytande?

Var snälla nu i era tankar, sitter för det mesta och lirar left 4 dead 2 och har just lagt call of duty moderna warfare 2 åt sidan efter att ha spelat det ett BRA tag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo86:

WOW vilken respons! fått en del att tänka på i olika riktningar.
Har en moderkort som heter z87 men har inget mera än så länge.

Jag har inga jättehöga KRAV men vore ju skojigt att kunna spela utan att allt ser ut som i minecraft.

Simpen har ju nu gett svar på hur det skulle kunna gå att uppgradera på det jag har just nu.

Men om jag skulle byta moderkort, hur skulle det se ut då med prylar för att kunna lira relativt flytande?

Var snälla nu i era tankar, sitter för det mesta och lirar left 4 dead 2 och har just lagt call of duty moderna warfare 2 åt sidan efter att ha spelat det ett BRA tag..

Du jag har den perfekta lösningen för det med. Ska plocka fram lite videos på ett klockrent system om du ska byta plattform och ej har superkrav men spelen ska flyta på high settings.

Ge mig nån min så editerad jag denna posten.

Ok jag tänker om för du sitter redan på ett z87 kort såg jag nu.
Jag skulle köpt en i3-4160 som är en 4 trådad prolle då du kan få problem med prestandan i vissa spel med en dual core som g3258 som annars är klockren. Och i3-4160 är inte svindyr.

Sen köper du minst ett AMD 260x eller nvidia gtx 750 ti grafikort. Beg är dessa billiga. Men gå inte under de två i prestanda om du byter plattform. Du kan köpa dyrare beg med mer prestanda också.

Här är när jag spelar på min AMD burk med en 760k quad core prolle för 700kr och ett gtx 750 ti så ser du lite vad ett sådant budgetsystem kan prestera i ändå två tunga titlar.
https://youtu.be/B8ihhUMe4p0 Titanfall
https://youtu.be/jOqzOlAEE9k Battlefield 4 ultra

Hade du inte redan haft ett z87 mobo liggandes hade jag rek ett 88x mobo och en AMD 860k prolle vilken är efterföljaren till 760k som jag har. Sjuk prestanda till lågt pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

jag prövade förut bf3 med en gammal core 2 duo uppskrämd till 3.7 ghz och den ville verkligen inte:P det gick att få 30 - 40 fps tills det dök upp fiender, så jag skulle titta efter en billig begagnad quad core, sen kanske du kan hitta ett 5870 beroende på vad du har för nätagg och uppåt för billig peng.

men vi vet inte vad du har för nätagg så det blir mest att gissa:P
om du laddar hem gpu z, så kan vi kolla vilket gtx 500 kort du har:)

Antec EarthWatts EA-500 500W ett sådant nätagg har jag idag, det följe med min första burk jag köpte för typ 12 år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo86:

Antec EarthWatts EA-500 500W ett sådant nätagg har jag idag, det följe med min första burk jag köpte för typ 12 år sen

Det e klockrent. Köpte du ett antec sonata 2 chassi då det följde med?
Iaf haft sådant nätagg själv o det slukade överklockad q6600, qx9650 och gtx 680 grafikkort utan problem. Hade agget i år och dar.

Du har samma saker som jag haft. Är du jag?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Sålänge så kan du köpa ett ~GTX750, men du behöver vid ett senare tillfälle fortfarande byta ut hela datorn tyvärr...

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Du jag har den perfekta lösningen för det med. Ska plocka fram lite videos på ett klockrent system om du ska byta plattform och ej har superkrav men spelen ska flyta på high settings.

Ge mig nån min så editerad jag denna posten.

Ok jag tänker om för du sitter redan på ett z87 kort såg jag nu.
Jag skulle köpt en i3-4160 som är en 4 trådad prolle då du kan få problem med prestandan i vissa spel med en dual core som g3258 som annars är klockren. Och i3-4160 är inte svindyr.

Sen köper du minst ett AMD 260x eller nvidia gtx 750 ti grafikort. Beg är dessa billiga. Men gå inte under de två i prestanda om du byter plattform. Du kan köpa dyrare beg med mer prestanda också.

Här är när jag spelar på min AMD burk med en 760k quad core prolle för 700kr och ett gtx 750 ti så ser du lite vad ett sådant budgetsystem kan prestera i ändå två tunga titlar.
https://youtu.be/B8ihhUMe4p0 Titanfall
https://youtu.be/jOqzOlAEE9k Battlefield 4 ultra

Hade du inte redan haft ett z87 mobo liggandes hade jag rek ett 88x mobo och en AMD 860k prolle vilken är efterföljaren till 760k som jag har. Sjuk prestanda till lågt pris.

Ja det där ser ju "löjligt bra" ut :O.

Jag hoppas på att kunna få råd till dubbla grafikkort och 8 eller 16gb ddr3 med lite hastighet på.

blir att sälja av med lite saker så jag kan få ihop en vettig dator

TUSEN tack för dina och alla andras svar! blir att kika på tradera lite efter saker och se vad det leder till

Hur är det med effekt på nätagg och det om man kör med dubbla kort och en vettig cpu. på en del GPU står det ju 480watt minimum bland annat. vad ska man titta på för att inte stirra sig blind på effekten?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Det e klockrent. Köpte du ett antec sonata 2 chassi då det följde med?
Iaf haft sådant nätagg själv o det slukade överklockad q6600, qx9650 och gtx 680 grafikkort utan problem. Hade agget i år och dar.

Du har samma saker som jag haft. Är du jag?

haha nej jag är inte du :D.

Det följde med en apgammal HP stationär dator med ett GRYMT (ironi) grafikkort på 258mb samt 512mb i ram och en intel 1.8ghz cpu.

Den gick knappt spela harpan på men ut på internet, det kom jag!

Men för att lägga lite glädje i det hela så har jag den burken du länkade i förrådet.

antec sonata 2 denna har jag just nu i talande stund och z87 kortet är tänkt att ha i ett XG Dragon CA-DRG :). så blir ju en helt ny dator så ungarna kan få leka med den som blir "gammal"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo86:

Ja det där ser ju "löjligt bra" ut :O.

Jag hoppas på att kunna få råd till dubbla grafikkort och 8 eller 16gb ddr3 med lite hastighet på.

blir att sälja av med lite saker så jag kan få ihop en vettig dator

TUSEN tack för dina och alla andras svar! blir att kika på tradera lite efter saker och se vad det leder till

Hur är det med effekt på nätagg och det om man kör med dubbla kort och en vettig cpu. på en del GPU står det ju 480watt minimum bland annat. vad ska man titta på för att inte stirra sig blind på effekten?

mvh

Singelkort tar ditt nätagg allt och gpu tillverkarnas siffror är kraftigt överdrivna. Dubbelkort kan du få problem med 500w. Ofta är ett bättre singelkort bättre än dubbla kort för samma pris och effektsnålare.
Tänker mer att sitter man på ett vettigt singelkort redan kan man uppgradera med att köra dubbla. Men hittar du två beg till bra pris kan det ju vara värt. Men då får du fråga här om du kan köra de på ditt 500w agg när man vet vilka kort det handlar om.

*EDIT* Kör inte dubbla grafikkort på ditt agg. Redan gtx 760 i sli tar 485w. Så mycket ska du inte belasta ditt 500w agg.
Kör singelkort. Ska du köra dubbla tror jag du måste byta agg. Vet dock ej vad äldre kort tar men de är trots de är sämre inte alltid mer energisnåla.

EDIT IGEN iofs 485w är på sweclockers testsystem med en monster i7a som är överklockas o bara den drar mycket effekt. Så kanske ändå kan hamna på max 400w dubbla grafik om de inte är så strömslukande. Men rekommenderar ända singelkort till 500w agget.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo86:

Hur är det med effekt på nätagg och det om man kör med dubbla kort och en vettig cpu. på en del GPU står det ju 480watt minimum bland annat. vad ska man titta på för att inte stirra sig blind på effekten?

mvh

Det menar 480W för hela datorn. Kolla power consumption och sådant via internet, händer ibland att tillverkare anger.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Det e klockrent. Köpte du ett antec sonata 2 chassi då det följde med?
Iaf haft sådant nätagg själv o det slukade överklockad q6600, qx9650 och gtx 680 grafikkort utan problem. Hade agget i år och dar.

Du har samma saker som jag haft. Är du jag?

Skrivet av stimpen:

Singelkort tar ditt nätagg allt och gpu tillverkarnas siffror är kraftigt överdrivna. Dubbelkort kan du få problem med 500w. Ofta är ett bättre singelkort bättre än dubbla kort för samma pris och effektsnålare.
Tänker mer att sitter man på ett vettigt singelkort redan kan man uppgradera med att köra dubbla. Men hittar du två beg till bra pris kan det ju vara värt. Men då får du fråga här om du kan köra de på ditt 500w agg när man vet vilka kort det handlar om.

*EDIT* Kör inte dubbla grafikkort på ditt agg. Redan gtx 760 i sli tar 485w. Så mycket ska du inte belasta ditt 500w agg.
Kör singelkort. Ska du köra dubbla tror jag du måste byta agg. Vet dock ej vad äldre kort tar men de är trots de är sämre inte alltid mer energisnåla.

Nu satt jag och googlade lite och hittade readon R9 280x och hittar även biliiga sådana på blocket för omkring 1500:- stycket. vore det värt att handla 2st den dag jag har pengar till det? eller räcker det gott och väl med ett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo86:

Ja det där ser ju "löjligt bra" ut :O.

Jag hoppas på att kunna få råd till dubbla grafikkort och 8 eller 16gb ddr3 med lite hastighet på.

blir att sälja av med lite saker så jag kan få ihop en vettig dator

TUSEN tack för dina och alla andras svar! blir att kika på tradera lite efter saker och se vad det leder till

Hur är det med effekt på nätagg och det om man kör med dubbla kort och en vettig cpu. på en del GPU står det ju 480watt minimum bland annat. vad ska man titta på för att inte stirra sig blind på effekten?

mvh

Att köra SLI eller CFX kräver såklart olika mkt ström beroende på vad du sätter in för kort. och dessutom har inte alla grafikkort möjlighet att köra SLI/CFX, och att ditt moderkort måste också kunna köra detta!

16gb ram är väl lite "overkill" om du enbart ska lira lite Battlefield

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Själv kört q6600 med 560ti på high. Inte klockrent 60fps för tror bf3 krävde 1200mb grafikminne för det. Därför det där 560 448 kortet med 1200mb minne kom sen.

Ok låt mig revidera det svaret. När jag tänker efter kan det varit 900p på 560 ti 1gb kortet o q6600. I high 60fps för det mesta.

Nej jag reviderar igen haha. Var i 1200 upplösning den ej klarade 60fps så gick ner till steget under det i 1200 upplösningsration.
1080 och 1200 är olika ratios. Så kunde ej köra native utan fick gå ner. Dock höll den inte 60fps alltid på den lägre upplösningen heller men var typ aldrig under 40 så inga problem att lira.
Detta var på high gissar jag.

Och detta gäller BF3, inte 4an som jag kör på qx9650 o 680 i posten ovan.

Ja det lät bättre:) är trött på alla som säger att dom kör ultra i BF 3/4 på 250/540 t.ex i 60fps, att det flyter för dom vist men inga 60 FPS inte:D

Skrivet av Leo86:

Antec EarthWatts EA-500 500W ett sådant nätagg har jag idag, det följe med min första burk jag köpte för typ 12 år sen

Verkar vara okej PSU i alla fall http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&... Enda nackdelen att den bara har två 6 pin i stället för 8 pin och att det är rätt liten fläkt så gissar att den kan låta en del

Så kör på ditt moderkort med Z87 än det uråldriga moderkortet. Hade en 6000+ AMD med 5770 och det blev ett helt annat flyt när jag bara bytte cpu till i5 som jag har kvar än idag (står i sign), fixade även ett 670 senare. För att slippa low/medium för 60FPS. var laggit och flöt inte bra alls med AMD cpu:n (dock körde jag endast BF 3 betan med den cpu:n, men hade inte presterat så mycket bättre idag med alla buggfixar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo86:

Nu satt jag och googlade lite och hittade readon R9 280x och hittar även biliiga sådana på blocket för omkring 1500:- stycket. vore det värt att handla 2st den dag jag har pengar till det? eller räcker det gott och väl med ett?

Jag tror du kommer vara nöjd med ett 280x. Det är ett bra kort som slår ut gtx 960 som nyligen lanserades.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo86:

Nu satt jag och googlade lite och hittade readon R9 280x och hittar även biliiga sådana på blocket för omkring 1500:- stycket. vore det värt att handla 2st den dag jag har pengar till det? eller räcker det gott och väl med ett?

Räcker gott och väl med ett. 280x är ett riktigt bra kort. Som ngn skrev med 16gb e overkill.
280x har nog lugnt dubbla prestandan än 750 ti som jag visade ovan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Att köra SLI eller CFX kräver såklart olika mkt ström beroende på vad du sätter in för kort. och dessutom har inte alla grafikkort möjlighet att köra SLI/CFX, och att ditt moderkort måste också kunna köra detta!

16gb ram är väl lite "overkill" om du enbart ska lira lite Battlefield

okej. eftersom jag inte är superkunnig inom detta så frågar jag då hur många gb rekommenderar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo86:

Nu satt jag och googlade lite och hittade readon R9 280x och hittar även biliiga sådana på blocket för omkring 1500:- stycket. vore det värt att handla 2st den dag jag har pengar till det? eller räcker det gott och väl med ett?

ett 280X räcker gott o väl! det är det gamla HD 7970, som var ett toppkort fram tills 2013 om jag inte minns fel?

enligt tillverkarna så ska det behövas 500W nätaggragat till ett kort, men detta e som sagt överdrivet! men du kan inte köra 2st på ditt nuvarande nätagg

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Räcker gott och väl med ett. 280x är ett riktigt bra kort. Som ngn skrev med 16gb e overkill.
280x har nog lugnt dubbla prestandan än 750 ti som jag visade ovan.

Okej. för begagnat så verkar både dyra och billigare kort ligga i nästan samma prisklass och lägger hellre 2-300:- mera och klarar mig i några år på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo86:

okej. eftersom jag inte är superkunnig inom detta så frågar jag då hur många gb rekommenderar du?

8GB räcker gott o väl!

Den enda gången jag fått slut på RAM är när jag har kört en mycket tung Blender scen! (blender är ett 3D program, om du/ni inte vet)

Mitt BF4 tar bara 3gb, om jag inte minns fel!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

8GB räcker gott o väl!

Den enda gången jag fått slut på RAM är när jag har kört en mycket tung Blender scen! (blender är ett 3D program, om du/ni inte vet)

Mitt BF4 tar bara 3gb, om jag inte minns fel!

okej. kan man ladda ner nåt program eller så som visar hur mycket prestanda ett spel tar? för att hålla "koll" .