Skärmen dör efter byte till mitt gamla grafikkort när jag använder Chassi Fläktkontrollen

Permalänk
Medlem

Skärmen dör efter byte till mitt gamla grafikkort när jag använder Chassi Fläktkontrollen

Nu är det så här att jag stoppade i mitt gamla grafikkort (HD 6970) i datorn då mitt nya (Msi Radeon 280x Gaming) ska skickas in till Inet då det inte är fullt friskt

Jag har ett Fractal Design Arc Midi R2 Svart med inbyggd fläktkontroller som man kan ställa in 5,7,12 volt tror jag det är

Jag har den på mitten och på 12 volt när jag spelar

Nu när jag drar upp kontrollern till 12 volt sen drar ner den till mitten så dör skärmen och jag måste starta om datorn för att få bild igen

Någon som vet vad felet kan vara?

Första gången det händer såhär för mig

Jag har grafikkortet kopplat med 1 PCI Express 6 pins från nätdelen och en 8 Pins PCI express adapter till grafikkortet från nätdelen

Permalänk
Medlem

Skulle vara intresant med mer info om hur du har kopplat in fläktarna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har kopplat på ström till den inbyggda fläktkontrollern

Sen kopplat in varje fläkt i dom 3 separata kontakterna

Var inga problem när mitt nya grafikkort var i

Vart såhär när jag stoppa i mitt gamla grafikkort

Har det nått att göra med att jag sätter PCI Express adaptern ström kontakterna på samma 12volts lina till nätdelen

Eller måste man sätta en vit kontakt på ena linan och den andra vita kontakten på andra 12volts linan?

Permalänk
Medlem

Dubbelpost

Permalänk
Medlem

6970 drar omkring 300 watt vid max belastning, och av dem kan pci-e och 6-pin tillsammans leverera 150w, dvs du behöver dra 150w genom 8-pin kontakten. En molex-kabel är i bästa fall specificerad att hantera sammanlagt 11A * 12V = 132W så du ligger i överkant för vad kabeln kan hantera om du inte har delat upp adaptorn på två separata linor. Lägg sen till fläktkontrollern på det så ligger du nog nära smärtgränsen för kabeln. Om du har modulärt nätaggregat, kolla om det kan vara så att en kontakt har smält där du kopplar in sladden (det har hänt mig flera gånger med överbelastade kablar)
Det ledde till precis samma sorts beteende, dvs svart skärm + krasch

Ett bättre alternativ är att dela upp på två linor eller använda två 6-pin till en 8-pin pcie adaptor och en molex till 6-pin adaptor istället, eftersom 6-pin är specificerad att dra 75 watt och är lite enklare att dra runt med molex kablar

Edit: stavning