XFX 290 dd hög vrm temperatur

Permalänk
Medlem

XFX 290 dd hög vrm temperatur

Hej alla Sweclockers! Beställde idag ett xfx 290 från netonnet för 2990 kr (bra pris) Men när jag läser lite om kortet verkar det som det går uppemot 100 grader i vrm temperatur.?!! Låter sjukt högt för att vara stockvolt men kanske någon av er där ute som har just ett sådant här kort och kan skriva era temperaturer! Kortet klarar väl temperaturerna men verkar vara sjukt högt ändå för DD kylaren?
Någon som kan utveckla vidare vad en sådan temperatur innebär och om det är något att oroa sig över. Vet ju ej hur det blir med exemplaret jag har beställt. Ska jag testa kortet eller lägga på för att köra på ett tri-x istället? Känns ju så där med en komponent som når 100 grader i burken.. Men så läste jag att de uppdaterat kortet också så att tempsen är lägre men hittar som sagt inte så mycket, så ifall någon där ute har just detta kortet så skriv gärna vad ni får för vrm temps!
Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

De flesta är tidiga tester, men här är ett test som publicerades 17 Mars och de är väldigt nöjda med kyllösningen så kanske XFX gjort någon fix på senare kort.
Verkar vara ett prisvärt kort...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

De flesta är tidiga tester, men här är ett test som publicerades 17 Mars och de är väldigt nöjda med kyllösningen så kanske XFX gjort någon fix på senare kort.
Verkar vara ett prisvärt kort...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Tack, det ser bra ut! Ja 290 under 3000 kr, billigare än referens, troligtvis en felsättning i pris så snart höjer dem väl, har varit så på flera produkter hos Netonnet, men man klagar inte

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Försöker få liv i tråden igen.. Har benchat mitt xfx 290 dd med 10 rundor i metro last light, vrm 1 når hela 97 grader, vet att dagens kort tål mycket värme men är det något att oroa sig över?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

97 grader låter sjukt högt Kan det vara givar fel? Känns som den borde trottla/sänka klocken automatiskt för att hålla temperaturen i shack

Tyvärr stämmer det nog då xfx dd verkar ha hög vrm 1 temp, på vrm 2 ligger det max på 68 grader. Själva gpu har gått upp till max 85 grader vilket är helt ok för ett 290 kort. Men vrm oroar mig lite.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Jag köpte ett XFX 290 Double Dissipation nyligen jag med och tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter. Fick kortet för 2999 efter att ha läst en del klart positiva recensioner. Själva kortet är riktigt stiligt samt så gott som ljudlöst i idle, men där slutar min beröm.

Idle temperaturen ligger på runt 50 °C för så väl GPU'n som VRM's. Detta fick mig att höja ett ögonbryn men Standardfläktkurvan håller sig på fläkten på 20% (verken GPU-Z eller MSI Afterburner kan visa RPM) under 50 °C. Att skruva upp till 35% hjälpte bara någon ynka grad dock.

Sedan testade jag att belasta kortet... Låt mig börja med att säga att de mätvärden som följer är endast med kortet helt oklockat (947/1250) och monterat i ett Fractal Design R4 med ett par extrafläktar.

Så efter drygt 20 minuter i Unigine Valley såg temperaturerna ut på följande vis:
GPU: 85 °C
VRM 1: 106 °C
VRM 2: 73 °C

Fläktkurvan må vara sparsam inledningsvis men kortet brummar igång som en dammsugare när det stressas. Innan datorn slängde upp en blåskärm för att få tyst på fanskapet så stabiliserades fläkthastigheten på 95% I Unigine Valley! Jämförelsevis låg den på 85% efter en 10 minuter spelande i Crysis. Ljudnivån med fläkten över 50% är inte att leka med och som det är nu är det närmast löjligt. Åtminstone om jag jämför med min Tidigare gtx 670 Windforce.

Till råge på allt annat finns det ytterligare ett akustiskt störningsmoment. Vid specifika fläkthastigheter uppstår någon form av resonans (rätt ord?) som skapar vad jag bäst kan beskriva som ett lågtonat, fluktuerande visslande ljud. Detta kan jag dock till större del komma runt med min egen fläktkurva som hoppar över dessa områden.

I mitt fall kommer kortet skickas tillbaks till NetOnNet omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

Jag köpte ett XFX 290 Double Dissipation nyligen jag med och tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter. Fick kortet för 2999 efter att ha läst en del klart positiva recensioner. Själva kortet är riktigt stiligt samt så gott som ljudlöst i idle, men där slutar min beröm.

Idle temperaturen ligger på runt 50 °C för så väl GPU'n som VRM's. Detta fick mig att höja ett ögonbryn men Standardfläktkurvan håller sig på fläkten på 20% (verken GPU-Z eller MSI Afterburner kan visa RPM) under 50 °C. Att skruva upp till 35% hjälpte bara någon ynka grad dock.

Sedan testade jag att belasta kortet... Låt mig börja med att säga att de mätvärden som följer är endast med kortet helt oklockat (947/1250) och monterat i ett Fractal Design R4 med ett par extrafläktar.

Så efter drygt 20 minuter i Unigine Valley såg temperaturerna ut på följande vis:
GPU: 85 °C
VRM 1: 106 °C
VRM 2: 73 °C

Fläktkurvan må vara sparsam inledningsvis men kortet brummar igång som en dammsugare när det stressas. Innan datorn slängde upp en blåskärm för att få tyst på fanskapet så stabiliserades fläkthastigheten på 95% I Unigine Valley! Jämförelsevis låg den på 85% efter en 10 minuter spelande i Crysis. Ljudnivån med fläkten över 50% är inte att leka med och som det är nu är det närmast löjligt. Åtminstone om jag jämför med min Tidigare gtx 670 Windforce.

Till råge på allt annat finns det ytterligare ett akustiskt störningsmoment. Vid specifika fläkthastigheter uppstår någon form av resonans (rätt ord?) som skapar vad jag bäst kan beskriva som ett lågtonat, fluktuerande visslande ljud. Detta kan jag dock till större del komma runt med min egen fläktkurva som hoppar över dessa områden.

I mitt fall kommer kortet skickas tillbaks till NetOnNet omgående.

Låter inte så roligt du. Du verkar ha fått ett betydligt värre exemplar än mig. Mitt kort ligger på ca 35 grader idle vilket är klart godkänt. Fläktarna på kortet är tysta för mig och är inte i närheten av chassi fläktarna på högsta och då tycker jag datorn är tyst, men fläktarna har inte gått över 70% och temperaturen ligger mellan 70-75 grader. Vrm 1 når ca 95 grader och vrm 2 når ca 70 grader. Tycker det är högt men för övrigt är jag rätt nöjd med kortet, fick konstigt nog hynix minne när många xfx har elpidia så ska inte klaga på det. Men vrm temperaturen ska inte vara något att oroa sig över tydligen och vid överklockning så har inte kortet ökat i vrm temp konstigt nog!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tja, tänkte väcka liv i tråden igen, hur högt kan man egentligen låta vrm gå i temperatur? Överklockar ju en hel del, gpu tempsen är ok men har inte kollat på vrm på ett tag..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Som referens kan jag nämna att mitt MSI 390 Gaming blir upp mot 70-75c på ena VRM. Den andra är typ 15-20c kallare. Detta med en lättare minnesöverklockning på 1600 MHz. Kan återkomma med mer siffror ikväll. Om det är av intresse.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

@holmberg:

Där ser man! Ja vore trevligt att se tempsen på andra kort också!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Mmm. Jag reagerade också på VRM-temperaturen. Hade varit trevligt med fler 390-referenser

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

@holmberg:

Ja verkligen, inte bara kärnans temp som spelar roll, överväger om man kan få dit någon typ av kylning för vrm, alternativt vatten kyla hela skiten haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

Bättre fläkt att köpa?

Permalänk

Väldigt gammal tråd nu, är medveten om detta. Men min 290 Tri-x är 47 i idle och aldrig sett den över 75 grader vid gaming. Jag kommer definitivt att sikta på att ha en Tri-x kylare i framtiden även om jag får punga ut en rejäl kosing. Tyst och bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Väldigt gammal tråd nu, är medveten om detta. Men min 290 Tri-x är 47 i idle och aldrig sett den över 75 grader vid gaming. Jag kommer definitivt att sikta på att ha en Tri-x kylare i framtiden även om jag får punga ut en rejäl kosing. Tyst och bra

Sapphire är utan tvekan AMD kortens bästa retailer. Bästa kylaren och de har ofta bästa chippen då de är nära samarbetspartner med AMD.