Hade 3 fungerande skärmar före ominstallation av datorn, nu får jag bara två att fungera samtidigt. [Engelska]

Permalänk
Medlem

Hade 3 fungerande skärmar före ominstallation av datorn, nu får jag bara två att fungera samtidigt. [Engelska]

Hej, jag ber om ursäkt att detta är på engelska men jag skrev precis detta för en tråd på reddit.com/r/techsupport men tänkte att jag har större chans att få en lösning på problemet om jag hör här också. Jag kände att det förmodligen inte är så viktigt att jag skriver om det på svenska eftersom de flesta har en tillräckligt god förståelse av det engelska språket. Ni behöver inte svara på engelska!

My computer was getting full of useless junk I didn't use and I thought a good way to cleanse it quickly would be to completely re-install the thing and format the hard drives.

Prior to the re-install I had 3 working monitors all working excellent but after the re-install (I still had all 3 monitors plugged in exactly the same way as before the re-install) I can only get 2 to work at the same time. I can find the third monitor in the display settings but I can't activate it it says "Unable to save display settings." I can get all three monitors to work on their own by disabling the other two monitors and I can also get all three "pair-configs" to work (Monitor 1 + 2, Monitor 1 + 3 and Monitor 2 + 3) but not all of them together.

My specs:

OS: Windows 7

CPU: AMD FX-8320 Eight-Core Processor

Video Card: AMD Radeon HD 7900 Series 2734 MB (1 DVI, 1 HDMI and 2 Mini Displayport)

Monitors: 2x BenQ GL2450E (One is connected using a HDMI -> DVI adapter + DVI cable, the other one is connected using a Mini Displayport -> DVI cable/adapter) 1x Packard Bell Viseo 240DX (Connected using a DVI -> VGA adapter + VGA cable)

I've been searching google for a solution and I've seen things like supposedly you need an active Mini Displayport -> DVI adapter for it to work etc... This is making me really confused since it all worked perfectly before I re-installed the computer, so I have a hard time seeing how the problem can be my setup/cable configuration.

I've tried to delete the display registry keys but that didn't do anything.
As far as I know I have the same graphic drivers as I had prior to the re-install since I used the same motherboard and video card driver-CD that I used when I first got the computer.

The one thing I can remember being different is that before the re-install in the Screen Resolution settings window my PB Viseo 240DX was actually called "Packard Bell something" and now it shows up as "Viseo 240DX", I don't know if this matters but I thought I'd mention it.

Another thing worth mention(?) I didn't have all these three monitors from the first fresh install of the computer, at first I had only the Packard Bell monitor and another smaller really old monitor which I don't know the actual name and spec of. Then I got one of the BenQ monitors and got rid of the old small one. Then a few weeks after that I got the second BenQ monitor. I don't know how this would make a big difference though...

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk

Vad har du för grafikdrivrutin installerad? har du aktiverat eyefinity?

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

Vad har du för grafikdrivrutin installerad? har du aktiverat eyefinity?

Just nu har jag den senaste drivrutinen installerad. Eyefinity hittar bara två utav skärmarna samtidigt. Jag ska också tillägga att jag aldrig använde Eyefinity när det fungerade före ominstallationen.

Permalänk
Medlem

Du behöver en aktiv mini dp adapter till dvi.

Vi har liknande setup och av 1 av 10 stationer kan det fungera (intermittent!) utan aktiva, men medans med aktiv fungera det ALLTID!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Du behöver en aktiv mini dp adapter till dvi.

Vi har liknande setup och av 1 av 10 stationer kan det fungera (intermittent!) utan aktiva, men medans med aktiv fungera det ALLTID!

Hur kommer det sig att det funkade för mig förut? Går det att återskapa förhållandena som jag hade för att få det att fungera igen eller ska jag helt enkelt bita ihop och ta fram plånboken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bq-pd:

Hur kommer det sig att det funkade för mig förut? Går det att återskapa förhållandena som jag hade för att få det att fungera igen eller ska jag helt enkelt bita ihop och ta fram plånboken?

Har du inte återkapat de förhållande du tidigare hade? Det borde vara steg1. Får du inte det att fungera så har du alternativet som redan är nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Har du inte återkapat de förhållande du tidigare hade? Det borde vara steg1. Får du inte det att fungera så har du alternativet som redan är nämnt.

Jag har återskapat de förhållanden som jag hade tidigare så gott jag kan, jag tror jag har samma drivrutiner installerade o.s.v.

Om jag köper en aktiv DP till DVI kommer det fungerade då? Alltså kommer jag kunna ha de andra två skärmarna kopplade som jag har dom nu (står i OP) eller är det något annat som jag måste göra också?