Hjälp med Crossfire.

Permalänk

Hjälp med Crossfire.

Hejsan. Skulle behöva lite hjälp med min Crossfire setup.

Köpte nyligen XFX RADEON R9 280 3GB BOOST kort . Men verkar inte få någon bättre prestanda över huvudtaget.
I te,x World of Warcraft får jag ut runt 30-50 FPS när jag står still. Så under 25manna raids så ligger jag extreamt låg. Runt 10-15 FPS.
Vad borde jag göra för att veta vart problemet kan vara?

Crossfire bryggan är inkopplad, moderkortet stödjer CF och SLI. Kan det vara något som flaskar korten.
Kollade lite i MSI Afterburner. Då ligger GPU1 på runt 50% i wow, och GPU2 ligger på 0%, ibland går GPU2 upp till 15% för att sen gå ner till 0 igen.

PC Setup
Moderkort: Asus SABERTOOTH 990FX R2.0
CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition
Ram: Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
GPU1: XFX RADEON R9 280 3GB BOOST
GPU2: XFX RADEON R9 280 3GB BOOST
Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
SSD: Corsair SSD Force GS Series 128GB

CPU kyls med en Corsair H110.

Fråga om det är något ni undrar över.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Kollat så CF är aktiverat i CCC? Jobbar korten i rätt klockfrekvenser?

Permalänk
Skrivet av Melodylekfull:

Kollat så CF är aktiverat i CCC? Jobbar korten i rätt klockfrekvenser?

Crossfire är aktiverat i CCC. Core clocken stämmer på 933Mhz. Borde jag clocka korten något kanske?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Har du testat något annat spel?

Vad jag vet använder WoW inte fler än två kärnor och AMDs processorer har inte så bra enkärnig prestanda

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Har du testat något annat spel?

Vad jag vet använder WoW inte fler än två kärnor och AMDs processorer har inte så bra enkärnig prestanda

Har testat andra spel, men upplever inte lagg eller framdrop. Men då är det väl CPUn som inte hänger med i WoW. Kanske ska byta ut moderkort och CPU till Intel och annan Asus bräda

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Har du testat något annat spel?

Vad jag vet använder WoW inte fler än två kärnor och AMDs processorer har inte så bra enkärnig prestanda

dessutom har wow inget bra sli/crossfire stöd har jag för mig.

TS, Kör du spelen i fullscreen? (det krävs för att sli/crossfire ska funka!)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
99:e percentilen

Kolla belastningen på CPU, speciellt på den mest belastade kärnan. En oklockad 8320 är inte mycket att hänga i granen, särskilt inte för WoW. 15 fps är dock väldigt lågt, även för en långsammare CPU. Är CrossFire ens aktiverat?

Skulle rent generellt säga att 280 CrossFire är en dålig prioritering om man har en 8320. Du hade i de flesta scenarier fått mer prestanda genom att köpa en 4690K och ett Z97-moderkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Kolla belastningen på CPU, speciellt på den mest belastade kärnan. En oklockad 8320 är inte mycket att hänga i granen, särskilt inte för WoW. 15 fps är dock väldigt lågt, även för en långsammare CPU. Är CrossFire ens aktiverat?

Skulle rent generellt säga att 280 CrossFire är en dålig prioritering om man har en 8320. Du hade i de flesta scenarier fått mer prestanda genom att köpa en 4690K och ett Z97-moderkort.

Crossfire är aktiverat i ccc. Satt också och funderade över att byta till intel. Får väl se om det är någon som vill köpa mitt moderkort och cpu.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Jag hade ett 8350 och singel 7950 och det gav mig strax över 30fps i 25 raids... Bytte till i5 4690k och Z97-a och snittar nu på 55-60fps. Köpte ett extra 7950 men det hjälpte mig nästan ingenting..

Permalänk

Får väl helt enkelt byta till en I7 4970k och ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX kort. Eventuellt sälja mina grafikkort också. Och skaffa ett 780 eller möjligen vänta till 800-serien kommer ut på marknaden.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid