ATI Drivers slutar fungera

Permalänk
Medlem

ATI Drivers slutar fungera

ATI Drivers slutar fungera när jag ska kolla på videoklipp te x från youtube och får BSOD (Blåskärm/Blue screen of death) eller så krashar drivrutinen och återställs.. Kör med 10.5a drivers för jag spelar mycket BC2.

Nån som har lösningen?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

vet du om du får bsod med t.ex 10.7?

må vara så att inte bc2 laddar snabbt , men du kanske slipper bsod's

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

vet du om du får bsod med t.ex 10.7?

må vara så att inte bc2 laddar snabbt , men du kanske slipper bsod's

10.7 laddar BC2 relativt snabbt tycker jag. Det spelar ju ändå ingen roll om det laddar på 0,1 sek. Du får ju ändå inte börja lira förens alla andra är inne?

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

10.7 laddar BC2 relativt snabbt tycker jag. Det spelar ju ändå ingen roll om det laddar på 0,1 sek. Du får ju ändå inte börja lira förens alla andra är inne?

jodå , man behöver inte vänta på alla.

var några dagar sedan jag lirade bc2 , men jag vill minnas att man kan börja kuta så fort man laddat klart.

dock har jag inte haft seg laddning alls i de senaste månadernas drivers , men vissa verkar ha det i i princip alla drivers.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

vet du om du får bsod med t.ex 10.7?

må vara så att inte bc2 laddar snabbt , men du kanske slipper bsod's

Skrivet av edberg24:

10.7 laddar BC2 relativt snabbt tycker jag. Det spelar ju ändå ingen roll om det laddar på 0,1 sek. Du får ju ändå inte börja lira förens alla andra är inne?

10.7 funkar så sjukt dåligt till BC2 och jag har inga problem med laddningstider i ATIs 10.5a.
Vad jag minns så hade jag samma problem med 10.6 & 10.7 oxå ibland. Finns de nåt man kan göra så man slipper BSOD när man ska se videoklipp. Jag menar jag har ju en vass dator och inga problem med temps osv. Den är stabil i sin överklockning.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd

Mitt GTX 470 får liknande problem. Drivisarna slutar fungera och sen återställs dom och bilden kommer tbx i spelet. Grymt irriterande då det funkar fint med mitt gamla kort. Det är windows vista/7 TDR som gör så. Det gör så för att det blir en timeout mellan graffikkort och windows. Efter 2s timeout så återställer den drivrutinerna. Detta beror någ på att grafikkortet är trasigt, ej kompatibelt med minnen eller annat. Kan också vara drivrutier. Men eftersom det inte framgår vad som är orsaken till problemet utan bara att det blivit en timeout är det lite svårt att felsöka problemet. I mitt fall där mitt gamla kort funkade bra, Och sen så vart det samma problem med gt 470 i morsans dator så har jag i mitt fall laggt en RMA på kortet idag.

Du skulle testa med ett annat kort i din dator och se om problemet försvinner.

Sen tycker jag du kan kolla så dina ram minnen går i speccad volt och timings. Prova med att bara köra 2 stickor för att ibland buggar det med 4 stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

10.7 funkar så sjukt dåligt till BC2 och jag har inga problem med laddningstider i ATIs 10.5a.
Vad jag minns så hade jag samma problem med 10.6 & 10.7 oxå ibland. Finns de nåt man kan göra så man slipper BSOD när man ska se videoklipp. Jag menar jag har ju en vass dator och inga problem med temps osv. Den är stabil i sin överklockning.

kanske har nått med flash att göra , testa att updatera det.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Mitt GTX 470 får liknande problem. Drivisarna slutar fungera och sen återställs dom och bilden kommer tbx i spelet. Grymt irriterande då det funkar fint med mitt gamla kort. Det är windows vista/7 TDR som gör så. Det gör så för att det blir en timeout mellan graffikkort och windows. Efter 2s timeout så återställer den drivrutinerna. Detta beror någ på att grafikkortet är trasigt, ej kompatibelt med minnen eller annat. Kan också vara drivrutier. Men eftersom det inte framgår vad som är orsaken till problemet utan bara att det blivit en timeout är det lite svårt att felsöka problemet. I mitt fall där mitt gamla kort funkade bra, Och sen så vart det samma problem med gt 470 i morsans dator så har jag i mitt fall laggt en RMA på kortet idag.

Du skulle testa med ett annat kort i din dator och se om problemet försvinner.

Sen tycker jag du kan kolla så dina ram minnen går i speccad volt och timings. Prova med att bara köra 2 stickor för att ibland buggar det med 4 stickor.

Klart jag kör minnen i speccad volt o timings. 8-8-8-24/1.65V som det står på deras hemsida. Detta problem hade jag aldrig o början när jag köpte datorn (feb 2010) så fattar inte varför jag ska in o ta ut minnena. Är ju nåt annat som är galet :/

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

kanske har nått med flash att göra , testa att updatera det.

"Your Google Chrome browser already includes the latest Adobe® Flash® Player built-in"

Går in på Adobes hemsida med Internet Explorer och hämtar de senaste då, om de kan göra skillnad?
Eller hur menade du?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SIR_HanZen:

Klart jag kör minnen i speccad volt o timings. 8-8-8-24/1.65V som det står på deras hemsida. Detta problem hade jag aldrig o början när jag köpte datorn (feb 2010) så fattar inte varför jag ska in o ta ut minnena. Är ju nåt annat som är galet :/

Du får ju ett TDR warningar när drivrutinerna återsälls eller hur? Kolla event viewer det står där. Förmodligen är väll grafikkorter pajj. reklamera asap! är min rekomendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

"Your Google Chrome browser already includes the latest Adobe® Flash® Player built-in"

Går in på Adobes hemsida med Internet Explorer och hämtar de senaste då, om de kan göra skillnad?
Eller hur menade du?

mm lika bra att testa. tror 10.1 är det senaste , ifall chrome skulle mytta.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Du får ju ett TDR warningar när drivrutinerna återsälls eller hur? Kolla event viewer det står där. Förmodligen är väll grafikkorter pajj. reklamera asap! är min rekomendation.

Nej kortet funkar ju hur bra som helst.. Spela är inga problem och har haft problem förr, är ju nåt annat som stör :/

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Har också det fenomenet när jag har MSI afterburner igång,fungerar klock rent utan klock men så fort msi är igång så kan jag inte kolla på film på tex youtube,men funkar hur bra som helst i spel och Furmark.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SIR_HanZen:

Nej kortet funkar ju hur bra som helst.. Spela är inga problem och har haft problem förr, är ju nåt annat som stör :/

Först tänkte ja rekomendera att öka volten till kortet men såg att det funkar bra att spela. Kan de ha nåt att göra med att den underklocka lite för hårt i 2d när du surfar osv?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Har också det fenomenet när jag har MSI afterburner igång,fungerar klock rent utan klock men så fort msi är igång så kan jag inte kolla på film på tex youtube,men funkar hur bra som helst i spel och Furmark.

Hmm du får med BSOD när du ska se videoklipp? Stänger av MSI AB då och ska testa, lär säkert få BSOD igen men... brb

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Nepp den stendog igen! :/ Fast ja stänga av MSI Afterburner

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Först tänkte ja rekomendera att öka volten till kortet men såg att det funkar bra att spela. Kan de ha nåt att göra med att den underklocka lite för hårt i 2d när du surfar osv?.

Jo läst om detta i forums.. Jag klockar ju i 3D i MSI Afterburner, hur och vad ska ja ändra i 2d när jag surfar då? Har aldrig ändrat volten på grafikkortet med denna klockning jag har.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd

Du har ju nån inställning i windows vista/7 i power settings som rör just PCI-E Power settings. Nåt sånt är inte helt säker va det står har main burken nere. Men testa och stäng av den funktionen i avancerade egenskaper. Den håller på och energi sparar med o klocka hej vilt kanske gör systemet instabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Du har ju nån inställning i windows vista/7 i power settings som rör just PCI-E Power settings. Nåt sånt är inte helt säker va det står har main burken nere. Men testa och stäng av den funktionen i avancerade egenskaper. Den håller på och energi sparar med o klocka hej vilt kanske gör systemet instabilt.

Jag stängde av PCI-E energisparfuntionen helt förut, men inte hjälpte de heller... :/

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Blir tokig!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Testar att köra 10.7 nu, håller tummarna

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Deaktivera hårdvaruacceleration i Flash så ska du se att UVD'n inte bjuder på BSOD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgatonSax:

Deaktivera hårdvaruacceleration i Flash så ska du se att UVD'n inte bjuder på BSOD.

Blir de nån prestandaförsämring? Varför blir de ens BSOD på nya/gamla drivers med hårdvaruacceleration PÅ när du kollar videoklipps?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd

Om nu den fixen funkar så vill man endå veta vad som orsakar felet.

Testa dina minnen i memtest. Installera windows på nytt en fräsh installation.(kanske inte är ett alternativ för dig) Men när jag brukar gå bet på saker och ting och tröttnar på att felsöka som en galning brukar jag installera om hela skiten. Funkar inte det går jag dirr på hårdvaran och test kör del för del i min sekundära burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Om nu den fixen funkar så vill man endå veta vad som orsakar felet.

Testa dina minnen i memtest. Installera windows på nytt en fräsh installation.(kanske inte är ett alternativ för dig) Men när jag brukar gå bet på saker och ting och tröttnar på att felsöka som en galning brukar jag installera om hela skiten. Funkar inte det går jag dirr på hårdvaran och test kör del för del i min sekundära burk.

Installera om win7 för 2 dagar sen.. Enbart för att få allt fräscht o fint! La in alla nyaste drivers på ALLT jag kunde hitta.. t o m USB 3.0 controllen och sen uppdatera jag till senaste bios t o m.. Och min speldator köpte jag i feb. tror ju knappast nåt är sönder, eftersom ALLT fungerar klockrent förutom Bad Company 2.. Och vad jag hittat så är det ju sjukt många som har samma spel ovasett om man har ATI eller NVIDA. Och stängde jag av hårdvaruacc. på youtube klipp så får jag inte BSOD.. Men ska man verkligen göra så på en dator?!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd

Kortet går ner i 2d klock i windows och klockar ner och undervoltar, med msi afterburner kan man väll låsa hastigheten till vad man vill. provat? Man kanska kan ändra profilerna för olika klock där nu också men inte säker var länge sen ja prova det.

Permalänk
Medlem

5850 BE kraschar när man spelar upp flashfilmer och man har klockat, jag har samma problem

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Kortet går ner i 2d klock i windows och klockar ner och undervoltar, med msi afterburner kan man väll låsa hastigheten till vad man vill. provat? Man kanska kan ändra profilerna för olika klock där nu också men inte säker var länge sen ja prova det.

Skrivet av noggerr:

5850 BE kraschar när man spelar upp flashfilmer och man har klockat, jag har samma problem

Ofan! Är de så.. För jag har kunnat se filmer utan problem förr.. När 10.3 drivrutinen fanns och har haft klockat sen ja fick datorn i februari. Både CPU/MINNE/GPU 24/7!

Vad ska jag ha för 2D klock då Silicon? Fattar inte helt vad du menar men.. vore kalas om du förklara lite mer. Stängde dock av PCI-E Spread Spectrum i BIOS förut. BC2 har funkat bra sen dess, konstigt nog... :/

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd

Vet inte hur det funkar med ATI, med med nvidia och nibitor så kan man ändra bioset och ändra 2d klocken där och sen flasha kortet med nvflash.

Force Konstand Voltage finns i MSI Afterburner där det kör 3dklock voltage hela tiden. kanske blir stabilare med den på.

Permalänk
Avstängd

Om du öppnar nåt spel och kör det i windowed mode så kör det i 3d clocken. Sen öppnar du dina flash eller youtube klipp som gör så att felet uppkommer och se ifall det funkar då.