Sony Tablet Z lider av WIFI problem?

Permalänk
Medlem

Sony Tablet Z lider av WIFI problem?

Hej

Jag har provat en Sony Tablet Z i ett hem med en Netgear WNR3500L router och lagt märke till att WIFI går upp och ner hej vilt. Det händer även ganska ofta att den helt tappar förbindelsen med routern?

Plattan är ca 10 meter från access punkten och väggarna är tunna(ej betong).

Sammtidigt använde även en IPad 2 och en Samsung Galaxy S3 på samma router utan problem!?

Efter att ha läst runt lite på nätet så verkar Sony Tablet Z lida av problem med WIFI?

Kan tillägga att jag inte ställt in någon sparlåga eller liknande och bluetooth är avstängt.

Detta kan helt klart bli en "deal breaker".

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Prova ot annan router.Det finns tyvärr flera exempel på utrustning som inte passar så bra ihop. Annars kan det ju såklart vara ett fel på plattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla andra produkter fungerar felfritt med denna router så att byta ut den känns inte så intressant. Dessutom skulle det betyda att plattan blir ännu dyrare.

Det är såklart möjligt att plattan är defekt men efter att ha googlat verkar det som om många har just detta problem med plattan i fråga.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Allt uppdaterat? Inga mods eller Andra förändringar? Min fungerar finfint

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

är problemet det samma när du använder ENBART Tablet Z?

EN kompis har problem med att spela över sitt Wifi på datorn när hans sambo använder Ipaden. och JA det är ipaden som är hans problem för hans nexus eller hennes notebook kan använda wifi'n utan problem men så fort ipaden kopplas upp så får alla de andra enheterna svajigt nät.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Se till att plattan kopplar upp sig med rätt signaltyp. Du kan i din router oftast välja om du ska skicka ut N eller B/G signal osv. Om din router har olika sådana signal typer på samtidigt kanske plattan är dum nog att koppla upp sig emot den betydligt sämre G-typen som bara har stör för runt 38 meter med helt fri sikt. Då du har väggar, möbler etc i vägen så kommer detta dra ner det till ynkliga nivåer.

Prova stäng av G-signalen om du kan och använd bara N-signalen. Om du kan välja t.ex AC så ha AC och N igång eftersom Xperia Tablet Z inte har stöd för AC standarden.

Prova det till att börja med. Annars skaffa en ny antenn till din router om du kan skruva loss och byta den. Då kan du fixa så du inte har några svarta hål i hemmet oavsett vilken apparat du kopplar upp dig med. Sen tänk på bandbredden, kanske din router inte klarar av alla de apparaterna du kopplat till den?

Sen kan det rent av vara så att antennerna i Xperia Tablet Z är dåliga, har du version med eller utan 4G? 4G versionen kan jag garantera har problem med wifi om du har ett 4G kort i samtidigt eftersom den säkerligen kommer hoppa mellan de två olika kopplingssätten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har pratat med Sony support och de vill påstå att wifi delen i Talbet Z är inte svagare än någon annan, tydligen ska det vara hårda reglement på just detta och det kan bli väldigt dyrt om de inte lever upp till standarden.

De förslog att byta någon kanal på routern, de menade på att den sissta anslutna enheten är också den som får sämst mottagning. Förstår faktiskt inte alls detta men jag får titta på routerns kontrollpanel och se om det finns något sådant att sätta.

Skrivet av Nickieponken:

Allt uppdaterat? Inga mods eller Andra förändringar? Min fungerar finfint

Allt är uppdaterat på plattan. Routern vet jag inte. Jag har en annan launcher på plattan men annars är den väldigt fri från appar.

Skrivet av Ant3:

är problemet det samma när du använder ENBART Tablet Z?

EN kompis har problem med att spela över sitt Wifi på datorn när hans sambo använder Ipaden. och JA det är ipaden som är hans problem för hans nexus eller hennes notebook kan använda wifi'n utan problem men så fort ipaden kopplas upp så får alla de andra enheterna svajigt nät.

Hmm ja Sony sa något om att byta kanaler efter som den sisst anslutna enheten brukar få sämst förbindelse. Förstår inte att det fungerar så på en produkt från 2010.

Skrivet av Arazand:

Se till att plattan kopplar upp sig med rätt signaltyp. Du kan i din router oftast välja om du ska skicka ut N eller B/G signal osv. Om din router har olika sådana signal typer på samtidigt kanske plattan är dum nog att koppla upp sig emot den betydligt sämre G-typen som bara har stör för runt 38 meter med helt fri sikt. Då du har väggar, möbler etc i vägen så kommer detta dra ner det till ynkliga nivåer.

Prova stäng av G-signalen om du kan och använd bara N-signalen. Om du kan välja t.ex AC så ha AC och N igång eftersom Xperia Tablet Z inte har stöd för AC standarden.

Prova det till att börja med. Annars skaffa en ny antenn till din router om du kan skruva loss och byta den. Då kan du fixa så du inte har några svarta hål i hemmet oavsett vilken apparat du kopplar upp dig med. Sen tänk på bandbredden, kanske din router inte klarar av alla de apparaterna du kopplat till den?

Sen kan det rent av vara så att antennerna i Xperia Tablet Z är dåliga, har du version med eller utan 4G? 4G versionen kan jag garantera har problem med wifi om du har ett 4G kort i samtidigt eftersom den säkerligen kommer hoppa mellan de två olika kopplingssätten.

Min router kan vad jag vet endast köra ett nätverk i taget och jag är ganska säker jag kör det långsammare för att vara komplatibel med så många enheter som möjligt. Jag ska dock ta en närmare titt på det och se vad som verkligen används.

Att man ska behöve byta ut router eller antenn känns inte som en hållbar lösning.

Se överst angående styrkan på mottagaren i Tablet Z.

Den version är utan 3G/4G och kör alltså bara Wifi.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Vet inte hur det är med just Talbet Z men jag har kollat på Sonys VAIO datorer och dom har oftast med sämst wifi

Sony vaio pro
Sony vaio duo

har läst om många som har problem med deras wifi på flera modeller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade ibland problem med Tablet Z, men efter senaste uppdateringen som kom för ca 2-3 mån sen så har jag aldrig haft problem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vet inte hur det är med just Talbet Z men jag har kollat på Sonys VAIO datorer och dom har oftast med sämst wifi

Sony vaio pro
Sony vaio duo

har läst om många som har problem med deras wifi på flera modeller.

Ändå säger de själva att deta är hårt styrt och att det kostar väldigt mycket om man inte följer reglerna. Sony själva menar på att deras produkter har inte sämmre WiFi än andra har(såklart).

Skrivet av Naxos:

Jag hade ibland problem med Tablet Z, men efter senaste uppdateringen som kom för ca 2-3 mån sen så har jag aldrig haft problem igen.

Jag kör senaste versionen, tror det är Android 4.2.2.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Min router kan vad jag vet endast köra ett nätverk i taget och jag är ganska säker jag kör det långsammare för att vara komplatibel med så många enheter som möjligt. Jag ska dock ta en närmare titt på det och se vad som verkligen används.

Det finns mycket få apparater som inte tar emot N-standarden idag. Den introducerades 2009, om du har en äldre laptop eller dator med äldre nätverkskort så kan du få problem, men då rekommenderar jag ändå en ny antenn till routern alternativt dags för ny laptop eller nätverkskort till datorn.

En ny wifi antenn kan göra under. Jag har betong väggar överallt och bor på 2'a våning, vi har en delad takterrass i vårt hus. Jag byta ut en av mina tre antenner på min router, gick ifrån ingen signal till full stryka på takterrassen. Nu valde jag en lite maffigare antenn för att jag ville få signal dit upp, det var riktigt gött på sommarkvällarna däruppe och lite spotify är ännu bättre. Så välj antenn efter bruk, men en sådan här kanske är värt ett försök: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502878

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det finns mycket få apparater som inte tar emot N-standarden idag. Den introducerades 2009, om du har en äldre laptop eller dator med äldre nätverkskort så kan du få problem, men då rekommenderar jag ändå en ny antenn till routern alternativt dags för ny laptop eller nätverkskort till datorn.

En ny wifi antenn kan göra under. Jag har betong väggar överallt och bor på 2'a våning, vi har en delad takterrass i vårt hus. Jag byta ut en av mina tre antenner på min router, gick ifrån ingen signal till full stryka på takterrassen. Nu valde jag en lite maffigare antenn för att jag ville få signal dit upp, det var riktigt gött på sommarkvällarna däruppe och lite spotify är ännu bättre. Så välj antenn efter bruk, men en sådan här kanske är värt ett försök: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502878

Förstår, MEN om alla andra produkter fungerar felfritt? Varför skulle inte Tablet Z göra detsamma?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Förstår, MEN om alla andra produkter fungerar felfritt? Varför skulle inte Tablet Z göra detsamma?

Du kan ju prova att byta protokoll i routern i alla fall (menar alltså version av 802.11) till tex 802.11n det är ju lätt provat, jag kör 802.11a hemma men 802.11n hos mina föräldrar och det har ännu inte krånglat så jag gissar att det är b/g som är felet

Edit: kände att jag velade till svaret lite och ber om ursäkt för det

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Förstår, MEN om alla andra produkter fungerar felfritt? Varför skulle inte Tablet Z göra detsamma?

Min misstanke är en kass router som inte har så många wifi kanaler eller som delar signalen dåligt. Det finns inställningar för hur signalen ska delas ut till olika enheter, det brukar vara inställt att den som använder mest får störst bandbredd men så är inte alltid fallet, den kan också vara inställd att dela allt jämt eller att första kanalen får 50% hastighet, den efter får 25% och efter det 12,5%. Varit med om alla möjliga konstiga lösningar som router tillverkar använt för att undvika att routern inte blir överarbetad osv. Dock vanligast att den som behöver mest får mest är standard inställningen.

Sen kan en annan produkt störa routerns inställningar, särskilt dom som bestämmer sig för att komma på egna standarder, som t.ex Apple eller skrivartillverkare... särskilt skrivartillverkare... hade en trådlös skrivare i ett nätverk bestämd sig för att det vara en bra idé att ställa om routern att ge skrivaren konstant koppling vilket lämnade alla andra produkter i nätverket i princip signallösa.

Se över dina inställningar i routern, prova plattan ENSAM på nätet, koppla upp en produkt emot nätverket, testa runt lite kolla hur det går, koppla in nästa. Det är så man felsöker... hur långsamt det än är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag provat följande :

- Installerat senaste updatering för routern
- Satt om till statisk channel på wifi (9 valde jag)
- Startat om routern

För att utvärdera har jag gjort följande :

- Placera Ipad 2 och Tablet Z på samma plats(ca 10 m från routern)
- Köra igång youtube på båda och se hur det beter sig(tablet kör HD medan IPad 2 troligen kör SD)
- Prova Bandbreddskollen

Tablet Z har en stapel från full teckning och IPaden anger att den har full. Youtube var inge problem nu(tidigare stackade Tablet Z sig ganska mycket).

Bredbandskollen är inget bra test, första testet gav Ipaden fullt och Table Z medelmåttigt, andra testet gav IPaden botten värden ich Tablet Z nästan max(har 10 Mbit fiber).

Det hade varit fint att kunna testa den verkliga max överföringen men det är inte så lätt.

En annan sak som blev bätre var att Tablet Z inte tappade förbindelsen under de 15-30 min jag provade den. Jag körde även 20 min senare på kvällen utan problem.

Att de visar olika tekning kan vara en ren tolknings fråga, Tabletten låg främst på 1 ifrån max men ibland tog den sig upp till max. IPaden låg på max för det mesta men någon gång då och då går den ner ett steg.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

hade tidigare den netgear routern och den pallar inte av mycket trådlösa enheter, min klippte mottagning när vi hade för mycket igång,
köpte en asus vart som dag och natt.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Tyvärr uppstod det förlust av WIFI trotts ändringarna, kanske inte så ofta men ändå. Andra enheter tappade aldrig förbindelsen vad jag märkt av.

Skrivet av j.nyberg:

hade tidigare den netgear routern och den pallar inte av mycket trådlösa enheter, min klippte mottagning när vi hade för mycket igång,
köpte en asus vart som dag och natt.

Jo det är mycket möjligt att denna lite billigare routern inte håller för hur mycket som helst men visst borde andra enheter också ta stryk och inte bara Tablet Z?

Man behöver inte söka länge på nätet för att se att det är MÅNGA som har WIFI problem med denna platta.

Den fungerar säkert perfekt in sin rätta miljö men det verkar ganska petig med vilken miljö som gäller.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Jag äger också en WNR3500L och har en mystiskt problem med WIFI. ALLA mina androidenheter har problem. Jag kör med Bredband2 100/10, men jag har sjukt dåliga svarstider. Jag har testat att byta router, men jag har samma problem. På jobbet kör man med CISCO APN och där är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag äger också en WNR3500L och har en mystiskt problem med WIFI. ALLA mina androidenheter har problem. Jag kör med Bredband2 100/10, men jag har sjukt dåliga svarstider. Jag har testat att byta router, men jag har samma problem. På jobbet kör man med CISCO APN och där är det inga problem.

De flesta felrapporter jag läst har folk enast haft problem med Tablet Z medan andra enheter har fungerat bra. När jag köpte WNR3500 så kontrollerade jag en del och det verkade vara en mycket bra router för både trådat och trådlöst nätverk enligt diverse omdömen. Jag tycker faktiskt fortfarande att min router fungerar bra, enda gången vi stött på problem är med Tablet Z.

Vår dotter strömmar mycket video trådlöst till IPad och det har vad jag vet inte varit några problem alls.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Känner du att problemen stör dig tillräckligt mycket borde du nog skicka in den till ett servicecenter som kan titta på det, alternativt be din ÅF skicka iväg den. Då får du iaf bekräftat om det är din utrustning eller om det var komponentfel i plattan.

Visa signatur

jag dansar inte, och om jag mot all förmodan nu skulle ta ett par danssteg är det enbart för att jag vinglar mot baren! - Muff

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblaster:

Känner du att problemen stör dig tillräckligt mycket borde du nog skicka in den till ett servicecenter som kan titta på det, alternativt be din ÅF skicka iväg den. Då får du iaf bekräftat om det är din utrustning eller om det var komponentfel i plattan.

Tyvärr fungerar det så idag att om man skickar iväg den och de inte hittar något fel så får man punga ut ett par slantar. Det är inte värt det.

Fungerar andra enheter som de ska på routern så ska denna med. Visst den kanske är känsligare men då är det ändå ett faktum att den inte fungerar lika bra.

Kan säga att jag kommer helt klart titta på annan platta om det nu blir någon platta framöver.

Jag är inte mycket för IPad men deras nya ser inte dum ut.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide