Autopriser.net vilket skämt!

Permalänk
Avstängd

Autopriser.net vilket skämt!

Satt och slösurfade på mobilen och googlade efter bilens värde för att kolla av nyfikenhet. Gick in på några och denna stod längst upp som annons på google. Gick in på sidan utan att tänka på det och skrev bara in regnnr och mail osv, tänkte att jag skrev in regnr för att de skulle få någon automatiskt vad bilen är värd ungefär och tryckte nästa, stänger ner och tänker inte mer på det först mailet kommer.

"The car valuation service has been fully performed on car number REGNR. According to EU Directive 2011/83/EU, in respect of distance and off-premises contracts, a withdrawal right is not provided for service contracts after the service has been fully performed if the performance has begun with the consumer’s prior express consent, and with the acknowledgement that he will lose his right of withdrawal. You will receive the documents for your valuation soon. The price for valuation is 75 Euro including all expenses. If you have any questions you can contact us via this e-mail address. You will receive a valuation certificate along with an invoice for the performed service. The invoice must be paid 10 days after it is issued. With best regards, autopriser.net"

Helt sjukt att man kan bli betalningskyldig utan att skriva in kort, personnr, eller vad som helst.

Mailade direkt efter att jag inte vill att de ska göra en valuation m.m men antar att jag kommer bli tvungen, pallar inte inkasso tjaffs m.m

Någon som har erfarenheter om detta?

Permalänk
Medlem

Tror just det här kom upp för ett tag sen här.
Får du fakturor, bestrid dom.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1353455-fat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Tror just det här kom upp för ett tag sen här.
Får du fakturor, bestrid dom.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1353455-fat...

För varje försening lägger de på 25 euro också, som jag fattar det.

Någon som gjort samma som jag och haft rätt här?

Permalänk
Medlem

Baserat i Estland. Bara att bestrida och säga att du inte anmält dig till något och ignorera, de har inget mer än din mail.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Baserat i Estland. Bara att bestrida och säga att du inte anmält dig till något och ignorera, de har inget mer än din mail.

Har skrivit massa mail och skrivit att jag tänker inte betala m.m de har ju dock min ip.

Permalänk
Avstängd

Skrev aldrig mitt telefonnummer utan endast mitt regnr och mail.

Permalänk
Medlem

Vet ej om du är skyldig att betala, men det står längst upp klart och tydligt att det kostar...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag har för att dessa företag var uppe på plus eller liknande. Deras rekommendation var att bestrida första gången och sedan helt ignorera.

Om du är osäker kontakta din konsumentombudsman i kommunen. (Eller kolla upp plus på SVTPLAY)

Permalänk
Medlem

Det är olagligt det som de gör. Du har all rätt, det är helt enkelt vilseledande.

http://bolagsverket.se/polopoly_fs/1.8830!/Menu/general/colum...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Vet ej om du är skyldig att betala, men det står längst upp klart och tydligt att det kostar...

Fast det är ju ett trick, de drar ögonen till de som blinkar, vilket gör att du inte kollar överallt om du inte vet att de är något skumt..

Jag är ju inte ensam om att drabbas av detta så...

Permalänk
Medlem

Inte för att vara taskig, men det står flera gånger på sidan att det kostar 75€
Plus att svenskan på sidan är under all kritik. Massor av stav och grammatikfel.

Men som alla sagt redan. Bara att bestrida allt dom skickar. Ni har inte giltigt avtal

Permalänk

Värt att dessutom nämna är ju att du aktivt klickat i rutan där du godkänner deras avtal, som bla innehåller:

"§4 The price for a valuation is 75.00 Euro incl. postage, packing, and other costs. The price includes SMS, e-mail, normal mail, valuation and all other valuation costs. The bill will be issued on credit and must be paid latest 10 days after delivery of the valuation."

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

Inte för att vara taskig, men det står flera gånger på sidan att det kostar 75€
Plus att svenskan på sidan är under all kritik. Massor av stav och grammatikfel.

Men som alla sagt redan. Bara att bestrida allt dom skickar. Ni har inte giltigt avtal

Du kollar inte överallt när du är på telefonen och ögonen dras till just det stället där dde blinkar, där står det ingenting om det.

Hur vet du att vi inte har ett giltigt avtal?

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar om ett blufföretag, läs den andra tråden som länkats och ta kontakt med konsumentvägledaren och se även här: http://www.varningsinfo.se/blogg/2014/9/10/bilvardering---fak...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Chilla grabben, det var korkat gjort, att saker blinkar är knappast en ursäkt för att vara oaktsam. Nu råkar du nog ha tur och de inte gäller, se ovanstående länk (om de är den långe jävlen som skrevs förra gången någon gjorde ditt misstag). Där finns nog uppföljning var som hände. Erkänn ditt fel istället för att sticka ut hakan, att de är bluffmakare gör inte ditt misstag ogjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SamuelSvensson:

Chilla grabben, det var korkat gjort, att saker blinkar är knappast en ursäkt för att vara oaktsam. Nu råkar du nog ha tur och de inte gäller, se ovanstående länk (om de är den långe jävlen som skrevs förra gången någon gjorde ditt misstag). Där finns nog uppföljning var som hände. Erkänn ditt fel istället för att sticka ut hakan, att de är bluffmakare gör inte ditt misstag ogjort.

Klart det är mitt fel? Det jag säger är att det var lätt hänt när jag aldrig känt till om detta förut.

Aldrig varit med om att bli betalningsskyldig av att skriva regnr

"It's your right to dispute the invoice, but we will go all the way with this. - So, facing a judge, you need to stand up and tell that someone other than you has written detailed information about you and your car, including your reg. number, email address, phone number, plus having access to any of your computers or network with your IP address.

This will be an incredible story to a court and even if someone else has done this from the same internet connection as you, you would still be responsible for this.

To use another person's information to make an internet order, is illegal and can lead to a criminal case. If that is the case, we advice you to report it to the police."

(Detta är ett svar från någon som har skrivit till autopriser)

Permalänk
Avstängd

Du har ingått ett avtal med dom när du klickat, de kan kräva via Svesnka fogden så kom överens med dom ring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steron70:

Du har ingått ett avtal med dom när du klickat, de kan kräva via Svesnka fogden så kom överens med dom ring

Kommer antagligen betala, kollar bara här efter någon som gjort samma misstag och bestridit det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steron70:

Du har ingått ett avtal med dom när du klickat, de kan kräva via Svesnka fogden så kom överens med dom ring

Hittar dock lite sånt här: Hej igen Frank,

Du har som utgångspunkt 14 dagars ångerrätt men i den aktuella situationen har du rätt att ångra dig fram till dess tjänsten är slutförd, dvs. då du får värderingen.

Eftersom du har meddelat motparten att du ångrar dig innan motparten slutförde tjänsten, dvs. skickade värderingen till dig, så behöver du inte betala fakturan.

Du bestrider bara fakturan med hänvisning till att du utnyttjat din ångerrätt.

Motparten kan inte avtala bort ångerrätten helt och hållet genom avtalsvillkoren.

Med vänlig hälsning,

Magnus Juridisk rådgivare

Har inte fått någon värdering utan endast ett mail att de kommit fram och kommer få en värdering inom kort typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Kommer antagligen betala, kollar bara här efter någon som gjort samma misstag och bestridit det.

Du ska inte betala.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Du ska inte betala.

Känns bara som de aldrig kommer ge sig.

Vad ska jag göra om jag bestrider det?
Polisanmäla, bestrida,? kan inget om sånt här

Permalänk
Medlem

Men hur fasen fungerar en sån här hemsida? Jag kan ju skriva in vilket telefonummer/mail jag vill och ruinera folk, i princip? Detta kan omöjligen vara okej. Hur du än väljer att göra så tror jag tyvärr du har satt dig i en sits där du behöver antingen driva detta vidare vilket betyder en massa extra jobb eller att du helt enkelt får betala.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Känns bara som de aldrig kommer ge sig.

Vad ska jag göra om jag bestrider det?
Polisanmäla, bestrida,? kan inget om sånt här

Betalar du så kommer de att få in pengar som gör att det kommer fortsätta som de gör, på samma oacceptabla sätt. Om alla lät bli att betala skulle effekten givetvis bli den att företaget läggs ner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ångerrätt låter vettigt, men ja bestrida betalningen. Ring juridisk rådgivare så får du alla svar du behöver. Lita aldrig på vad folk skriver om juridik på forum..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Betalar du så kommer de att få in pengar som gör att det kommer fortsätta som de gör, på samma oacceptabla sätt. Om alla lät bli att betala skulle effekten givetvis bli den att företaget läggs ner.

Jo de förstår jag, menvill inte ha någon betalningsanmärkning

Skrivet av MuLLvaD3n:

Men hur fasen fungerar en sån här hemsida? Jag kan ju skriva in vilket telefonummer/mail jag vill och ruinera folk, i princip? Detta kan omöjligen vara okej. Hur du än väljer att göra så tror jag tyvärr du har satt dig i en sits där du behöver antingen driva detta vidare vilket betyder en massa extra jobb eller att du helt enkelt får betala.

Precis

Permalänk
Medlem

Egentligen har ju du ingått ett avtal, iofs bör du ha rätt att ångra fram tills tjänsten blivit helt utförd.
"
Ångerrätten faller bort om konsumenten uttryckligen har givit samtycke till att tjänsten påbörjas och medgett att ångerrätten går förlorad och om tjänsten har utförts fullständigt. Enligt vår tolkning av det nya konsumenträttsdirektivet kan man därmed fortfarande ångra sig om tjänsten inte har utförts fullständigt än. "

https://kundo.se/org/konsument-europa/d/jag-har-bestallt-en-b...

Enligt den gamla lagen hade du inte längre någon ångerrätt under förutsättningen att du, efter det att ångerfristen hade börjat löpa, lämnat samtycke till att tjänsten börjar utföras innan ångerfristen löpt ut.

Det är dock viktigt att påpeka att ångerfristen inte började löpa förrän du fått ångerrättsinformation i läsbar och varaktig form enligt den gamla lagen, t.ex. genom en orderbekräftelse per e-post eller vanlig post. Det räckte alltså inte att information fanns på hemsidan då avtalet ingicks.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muscle:

Egentligen har ju du ingått ett avtal, iofs bör du ha rätt att ångra fram tills tjänsten blivit helt utförd.
"
Ångerrätten faller bort om konsumenten uttryckligen har givit samtycke till att tjänsten påbörjas och medgett att ångerrätten går förlorad och om tjänsten har utförts fullständigt. Enligt vår tolkning av det nya konsumenträttsdirektivet kan man därmed fortfarande ångra sig om tjänsten inte har utförts fullständigt än. "

https://kundo.se/org/konsument-europa/d/jag-har-bestallt-en-b...

Enligt den gamla lagen hade du inte längre någon ångerrätt under förutsättningen att du, efter det att ångerfristen hade börjat löpa, lämnat samtycke till att tjänsten börjar utföras innan ångerfristen löpt ut.

Det är dock viktigt att påpeka att ångerfristen inte började löpa förrän du fått ångerrättsinformation i läsbar och varaktig form enligt den gamla lagen, t.ex. genom en orderbekräftelse per e-post eller vanlig post. Det räckte alltså inte att information fanns på hemsidan då avtalet ingicks.

Hur kan man gå in i ett avtal utan någon som helst styrka på att det är Jag som gjort det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baxee:

Satt och slösurfade på mobilen och googlade efter bilens värde för att kolla av nyfikenhet. Gick in på några och denna stod längst upp som annons på google. Gick in på sidan utan att tänka på det och skrev bara in regnnr och mail osv, tänkte att jag skrev in regnr för att de skulle få någon automatiskt vad bilen är värd ungefär och tryckte nästa, stänger ner och tänker inte mer på det först mailet kommer.

"The car valuation service has been fully performed on car number REGNR. According to EU Directive 2011/83/EU, in respect of distance and off-premises contracts, a withdrawal right is not provided for service contracts after the service has been fully performed if the performance has begun with the consumer’s prior express consent, and with the acknowledgement that he will lose his right of withdrawal. You will receive the documents for your valuation soon. The price for valuation is 75 Euro including all expenses. If you have any questions you can contact us via this e-mail address. You will receive a valuation certificate along with an invoice for the performed service. The invoice must be paid 10 days after it is issued. With best regards, autopriser.net"

Helt sjukt att man kan bli betalningskyldig utan att skriva in kort, personnr, eller vad som helst.

Mailade direkt efter att jag inte vill att de ska göra en valuation m.m men antar att jag kommer bli tvungen, pallar inte inkasso tjaffs m.m

Någon som har erfarenheter om detta?

du har använt deras tjänst, utan att läsa deras villkor, fattar inte vad som är problemet? bara att betala.

Skrivet av Cenorida:

Betalar du så kommer de att få in pengar som gör att det kommer fortsätta som de gör, på samma oacceptabla sätt. Om alla lät bli att betala skulle effekten givetvis bli den att företaget läggs ner.

så alla kan tanka bensin men skita i att betala? förstår inte hur du resonerar, ts har ju använt deras tjänst, sen komma hit o gnälla för att inte ts har läst avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

du har använt deras tjänst, utan att läsa deras villkor, fattar inte vad som är problemet? bara att betala.

och han ska inte ångra sitt köp, innan han fått tjänsten, på grund av att?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SamuelSvensson:

och han ska inte ångra sitt köp, innan han fått tjänsten, på grund av att?

han kan inte ångra det, står ju klart och tydligt i det ts har klistrat in.