Övertala webhallen att börja acceptera bitcoin!

Permalänk

Övertala webhallen att börja acceptera bitcoin!

Jag tycker att vi alla ska skriva mail till webhallen och försöka övertala dem att börja acceptera Bitcoin, tänk vad smidigt att direkt kunna köpa fler grafikkort med pengarna som vi drar in på mining utan att börja växla till fiat! Har själv precis skrivit ett kortare mail till dem och när jag köpte ett till grafikkort för några dagar sedan såg jag även till att fråga när/om man kommer börja acceptera bitcoin.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mackan_93:

Jag tycker att vi alla ska skriva mail till webhallen och försöka övertala dem att börja acceptera Bitcoin, tänk vad smidigt att direkt kunna köpa fler grafikkort med pengarna som vi drar in på mining utan att börja växla till fiat! Har själv precis skrivit ett kortare mail till dem och när jag köpte ett till grafikkort för några dagar sedan såg jag även till att fråga när/om man kommer börja acceptera bitcoin.

Det kommer nog dröja ett bra tag till innan det sker. Med rätta. Tror inte infrastruktur som är tillräckligt pålitlig finns än för detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Jag tycker att vi alla ska skriva mail till webhallen och försöka övertala dem att börja acceptera Bitcoin, tänk vad smidigt att direkt kunna köpa fler grafikkort med pengarna som vi drar in på mining utan att börja växla till fiat! Har själv precis skrivit ett kortare mail till dem och när jag köpte ett till grafikkort för några dagar sedan såg jag även till att fråga när/om man kommer börja acceptera bitcoin.

Men snälla någon...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Jag tycker att vi alla ska skriva mail till webhallen och försöka övertala dem att börja acceptera Bitcoin, tänk vad smidigt att direkt kunna köpa fler grafikkort med pengarna som vi drar in på mining utan att börja växla till fiat! Har själv precis skrivit ett kortare mail till dem och när jag köpte ett till grafikkort för några dagar sedan såg jag även till att fråga när/om man kommer börja acceptera bitcoin.

detta är din åsikt. Så, gör det själv

Permalänk
Medlem

Tror aldrig att Webhallen vill ta en valuta som svänger så mycket som Bitcoin. Som att köpa produkter med aktier... Men det är min åsikt.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Med så pass små vinstmarginaler som det är inom detaljhandeln för datorkomponenter tror jag knappast någon seriös återförsäljare kommer att börja acceptera kryptovaluta som betalningsmedel på ett bra tag med tanke på hur värdet svänger från dag till dag i dagsläget. Men vem vet vart utveckling leder, om några år kanske alla stora webbutiker accepterar kryptovaluta som betalningsmedel

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk

Det finns absolut en framtid för Bitcoin världen över, se bara på USA och den stora utbredningen de senaste månaderna. Finns ett par riktigt stora elektronikkedjor tex, som accepterar Bitcoin. Tyvärr så är infrastrukturen för dålig än, speciellt i europa, vilket tydligt kan ses på hur utbrett det är. Hur många ställen finns det idag i Sverige som accepterar Bitcoin? Kanske 10-12. Blir den väl bättre så kommer valutan troligen bli mindre volatile och således bli lättare att anamma.

Dock tycker jag att du är helt rätt ute, man skall prata med sina favorit leverantör och fråga hur deras tankar går kring Bitcoin. Det är helt klart ett led i utbreddning och ge leverantörena indikationer på att det finns intresse för kunna betala med Bitcoins.

Jag tror att mycket ligger i intresset hos kunderna, tror ju inte ett företag implementerar betalningsmöjligheter med Bitcoin bara för att det är roligt.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Tror aldrig att Webhallen vill ta en valuta som svänger så mycket som Bitcoin. Som att köpa produkter med aktier... Men det är min åsikt.

Skrivet av antepannte:

Med så pass små vinstmarginaler som det är inom detaljhandeln för datorkomponenter tror jag knappast någon seriös återförsäljare kommer att börja acceptera kryptovaluta som betalningsmedel på ett bra tag med tanke på hur värdet svänger från dag till dag i dagsläget. Men vem vet vart utveckling leder, om några år kanske alla stora webbutiker accepterar kryptovaluta som betalningsmedel

Skrivet av Kvickstick:

Men snälla någon...

Skrivet av DavidtheDoom:

Det kommer nog dröja ett bra tag till innan det sker. Med rätta. Tror inte infrastruktur som är tillräckligt pålitlig finns än för detta.

Dold text

det behöver ju inte vara så att webhallen tar bitcoins direkt, utan får med en av de BTC - SEK företagen som finns nu och erbjuder en betalning i BTC, som dessa företag växlar ut till.

Dvs produkterna kommer inte kosta 0.25BTC fast pris, utan genom konvertering från SEK till BTC genom ett av de ovannämnda företagen.

Kunden betalar med BTC, Förmedlaren (växlaren) tar ut en liten avgift mot att betala webhallen i SEK. Detta är en lösning som jag tror skulle fungera bra och är lätt att implementera! Nästan så att man skulle göra ett startup själv? xD finns nog en del att tjäna i detta.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Dold text

det behöver ju inte vara så att webhallen tar bitcoins direkt, utan får med en av de BTC - SEK företagen som finns nu och erbjuder en betalning i BTC, som dessa företag växlar ut till.

Dvs produkterna kommer inte kosta 0.25BTC fast pris, utan genom konvertering från SEK till BTC genom ett av de ovannämnda företagen.

Kunden betalar med BTC, Förmedlaren (växlaren) tar ut en liten avgift mot att betala webhallen i SEK. Detta är en lösning som jag tror skulle fungera bra och är lätt att implementera! Nästan så att man skulle göra ett startup själv? xD finns nog en del att tjäna i detta.

Det enda sättet som jag ser detta skulle fungera på är om ett företag startar någon liknande tjänst som den Klarna erbjuder. Dvs ett företag köper fakturan som är betald med Bitcoins från Webbhallen och betalar dom i SEK. Då behöver inte Webbhallen ta någon ekonomisk risk och coinsens värde blir någon annans problem.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Det enda sättet som jag ser detta skulle fungera på är om ett företag startar någon liknande tjänst som den Klarna erbjuder. Dvs ett företag köper fakturan som är betald med Bitcoins från Webbhallen och betalar sedan tillbaka dom i SEK. Då är coinsens värde inte Webbhallens problem längre.

Ja, och dessa företag finns redan osäker dock om de finns i Sverige.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Så... Fråga om klarna kan börja ta betalt med bitcoins?

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibben:

Så... Fråga om klarna kan börja ta betalt med bitcoins?

Nope. http://internetworld.idg.se/2.1006/1.545278/klarna--bitcoin-a...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Eller så accepterar de dobra (STD) eller en annan valuta som kan diffa några tusen procent hit eller dit under tiden du trycker på "köpaknappen" och databasen hinner uppdateras...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Ja, och dessa företag finns redan osäker dock om de finns i Sverige.

Kryptomarknaden är inte tillräckligt stor i Sverige än för att detta ska vara en lönsam och smidig verksamhet.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Kryptomarknaden är inte tillräckligt stor i Sverige än för att detta ska vara en lönsam och smidig verksamhet.

Moment 22, Kryptomarknaden är inte stor för att det inte finns möjligheter att köpa saker, det går inte att köpa saker för att marknaden inte är tillräckligt stor.

Men att erbjuda ett "gratis" alternativ för butiker, där man tar en avgift på låt oss säga 50 kr eller någon % per överföring mot konsumenten, skulle inte det vara attraktivt för butiker? det öppnar ju upp för en till kundgrupp?

Ett alternativ är ju att göra som de flesta växlingsföretag, att de köper för lägre pris än marknadspris, med någon %

Jag skulle nog tänka mig att kunna betala en liten avgift för att kunna betala med kryptovaluta direkt.
Om man håller sig under uttagsavgifterna som t.ex. mtGox, eller BTC-e så kommer man ju få folk att betala direkt med kryptovaluta.

Nu är jag ju extremt dålig på vad som gäller företag och handel med valutor, men jag antar att det krävs speciella licenser för detta med?

Annars tror jag inte det skulle vara svårt att få med sig investerare i ett företag som gör detta.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på kryptavalutor.. Hur skulle det se ut i samhället ifall många företag skulle ta emot bitcoins. Då skulle majoriteten bara sitta hemma och minea ihop massa bitcoins istället för att knega på rätt sätt..

Nä.. Pengar ska man tjäna ihop på rätt sätt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske, kanske, kanske det vore möjligt på Webhallens egna reklamprodukter....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Förstår mig inte på kryptavalutor.. Hur skulle det se ut i samhället ifall många företag skulle ta emot bitcoins. Då skulle majoriteten bara sitta hemma och minea ihop massa bitcoins istället för att knega på rätt sätt..

Nä.. Pengar ska man tjäna ihop på rätt sätt..

Och då skulle svårighetsgraden gå upp så att man inte får ihop några coins och går minus istället.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Webhallen
Skrivet av OskarW90:

det behöver ju inte vara så att webhallen tar bitcoins direkt, utan får med en av de BTC - SEK företagen som finns nu och erbjuder en betalning i BTC, som dessa företag växlar ut till.

Dvs produkterna kommer inte kosta 0.25BTC fast pris, utan genom konvertering från SEK till BTC genom ett av de ovannämnda företagen.

Kunden betalar med BTC, Förmedlaren (växlaren) tar ut en liten avgift mot att betala webhallen i SEK. Detta är en lösning som jag tror skulle fungera bra och är lätt att implementera! Nästan så att man skulle göra ett startup själv? xD finns nog en del att tjäna i detta.

Detta är en lösning vi tittar på, men eftersom alla företag är så nya och oprövade tänker vi inte kasta oss in med huvudet före utan att veta vad säkerheten är både för oss och kunderna.

Men det är definitivt på radarn.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Det är väl tusen gånger bättre om du fixar en namninsamling istället för att uppmana "alla" till att skicka ett mail per man, det är dock Webhallens beslut om de ser tjusningen i att så många skriver på en namninsamling.

Jag tror inte de kommer switcha till kryptovalutor på ett bra tag då det är väldigt osäkert om det kommer hålla samma värde. Jag personligen skulle tro att när det har minats betydligt fler bitcoins så de har stabiliserats något mer iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Detta är en lösning vi tittar på, men eftersom alla företag är så nya och oprövade tänker vi inte kasta oss in med huvudet före utan att veta vad säkerheten är både för oss och kunderna.

Men det är definitivt på radarn.

Låter som en bra inställning!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Jag tycker att vi alla ska skriva mail till webhallen och försöka övertala dem att börja acceptera Bitcoin, tänk vad smidigt att direkt kunna köpa fler grafikkort med pengarna som vi drar in på mining utan att börja växla till fiat! Har själv precis skrivit ett kortare mail till dem och när jag köpte ett till grafikkort för några dagar sedan såg jag även till att fråga när/om man kommer börja acceptera bitcoin.

Varför ska jag anstränga mig för att de ska acceptera en valuta framför en annan? Tror jag ska skriva och lobba för kanadensiska dollars, har alltid gillat Kanada. Och så har jag en hög sådana liggande också så det passar ju bra......så slipper jag ju växla dem till SEK.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Av vilken anledning kan inte du, TS, växla dina bitcoins till SEK först och sedan handla?

Oavsett anledning så skickar du ju över det problemet på Webhallen, och då skulle de få merarbete.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Ghost93:

detta är din åsikt. Så, gör det själv

Redan gjort och vore ju bra om andra som är för detta gör samma sak så att webhallen kan bedöma intresset.

Skrivet av antepannte:

Det enda sättet som jag ser detta skulle fungera på är om ett företag startar någon liknande tjänst som den Klarna erbjuder. Dvs ett företag köper fakturan som är betald med Bitcoins från Webbhallen och betalar dom i SEK. Då behöver inte Webbhallen ta någon ekonomisk risk och coinsens värde blir någon annans problem.

Tjänster finns redan för företag att automatiskt få det omvandlat till Fiat.

Skrivet av Corran:

Eller så accepterar de dobra (STD) eller en annan valuta som kan diffa några tusen procent hit eller dit under tiden du trycker på "köpaknappen" och databasen hinner uppdateras...

Bitcoin går inte upp och ner med tusentals procent, snälla sätt dig in i ett ämne innan du kommer med åsikter.

Skrivet av ygd3n:

Förstår mig inte på kryptavalutor.. Hur skulle det se ut i samhället ifall många företag skulle ta emot bitcoins. Då skulle majoriteten bara sitta hemma och minea ihop massa bitcoins istället för att knega på rätt sätt..

Nä.. Pengar ska man tjäna ihop på rätt sätt..

För att faktiskt dra in pengar måste du investera stora pengar först så nej det funkar inte som du tror.

Finns redan många jobb idag som man inte knegar på dock och om man förstår sig bra på drtta och kan tjäna pengar på det så varför inte? Aktiehandel och liknande är också jobb där man inte gör något.

Skrivet av Webhallen:

Detta är en lösning vi tittar på, men eftersom alla företag är så nya och oprövade tänker vi inte kasta oss in med huvudet före utan att veta vad säkerheten är både för oss och kunderna.

Men det är definitivt på radarn.

Kul att höra, jag håller tummarna!

Skrivet av Orisons:

Varför ska jag anstränga mig för att de ska acceptera en valuta framför en annan? Tror jag ska skriva och lobba för kanadensiska dollars, har alltid gillat Kanada. Och så har jag en hög sådana liggande också så det passar ju bra......så slipper jag ju växla dem till SEK.

Om du inte är intresserad av att handla med btc så tycker jag inte att du ska anstränga dig. Om du anser att kanadensiska dollarn är en valuta som är gjord för att användas i hela världen och har nya fördelar jämfört med andra valutor så tycker jag du ska lobba för detta!

Skrivet av Fltoig:

Av vilken anledning kan inte du, TS, växla dina bitcoins till SEK först och sedan
Oavsett anledning så skickar du ju över det problemet på Webhallen, och då skulle de få merarbete.

Banker är generellt sett väldigt krångliga att ha göra med och inte helt pålitliga om vi ser tillbaka på saker som hänt (finanskrisen, Cypern osv) så helst vill jag slippa ha med dom och SEK att göra.

Det finns företag som automatiskt omvandlat btc till Fiat som företag kan använda sig av för att slippa merarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Eller så accepterar de dobra (STD) eller en annan valuta som kan diffa några tusen procent hit eller dit under tiden du trycker på "köpaknappen" och databasen hinner uppdateras...

Den verkar vara ganska stabil faktiskt
http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKSTD=X&t=1y&l=on&z=m&q=l&c=

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Förstår mig inte på kryptavalutor.. Hur skulle det se ut i samhället ifall många företag skulle ta emot bitcoins. Då skulle majoriteten bara sitta hemma och minea ihop massa bitcoins istället för att knega på rätt sätt..

Nä.. Pengar ska man tjäna ihop på rätt sätt..

Frågan är ju vad arbetskraften/datakraften för att ta fram bitcoins går till ??
Går den till något vettigt alls ??

Om datakraften gick till något liknande folding@home så skapade det iaf någonting..

Permalänk
Medlem

Till alla naysayers: Scan.co.uk började acceptera bitcoins idag. Tigerdirect.com och Overstock.com, för att nämna några få, accepterar redan bitcoins. Läs på lite innan ni kommenterar.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Detta är en lösning vi tittar på, men eftersom alla företag är så nya och oprövade tänker vi inte kasta oss in med huvudet före utan att veta vad säkerheten är både för oss och kunderna.

Men det är definitivt på radarn.

Jag tycker också detta låter som en bra inställning!

Öppenhet är ledordet.
Det är så roligt varje gång hur vissa människor fördömer detta. Att denna typ av handelslösning redan existerar på nätet på olika håll i världen vill man på något sätt inte veta av? Ni skall bara veta att Bitcoin skulle redan dö för två-tre år sedan enligt vissa då experter på forumet.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Redan gjort och vore ju bra om andra som är för detta gör samma sak så att webhallen kan bedöma intresset.

OJ. Bra gjort. Hoppas webbhallen uppfyller ditt råd.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Frågan är ju vad arbetskraften/datakraften för att ta fram bitcoins går till ??
Går den till något vettigt alls ??

Om datakraften gick till något liknande folding@home så skapade det iaf någonting..

Den går till att säkra bitcoin-nätverket och verifiera alla transaktioner.