Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Henrik29
Problemet med att den låste sig berodde på att när grabbarna skulle lana igår så rokade dom göra en loop med en kabel i switchen så det verkar ok nu.
Fattar dock inte varför jag får så jäkla kass fart på mitt WLAN, 20/20 Mbit typ så nära som 1 meter från routern,med min dlink 655 kommer jag iallfall upp ca 70/70 mbit.
Har även inte fått igång 5ghz fast det kanske beror på min lappe,är dålig på den biten.
Hur snabbt kommer du upp med ditt WLAN?
Byter nog min router imorgon då den luktade lite elektronikbränt redan när jag packade upp den dock.
Får ca. 70/70 Mbit/s via WLAN. Kör på 5 GHz bandet då båda mina bärbara datorer stödjer det.
Standardinställningar för WLANet i routern är inte optimala.
Börja med att ändra krypteringen från "WPA-Auto-Personal" till "WPA2-Personal" med AES kryptering. Gör detta för både 2,4 och 5 GHz bandet.
Alla mina enheter som ansluter sig via WLAN stödjer N-standard. Därför ändrade jag i advanced trådlöst inställningen till "Trådlöst läge - N-only".
Dessutom ändrade jag Kanalbandbredd till 40 MHz. Även dessa inställningar gäller för båda 2,4 och 5 GHz bandet.
Prova dessa och se om du sedan få bättre hastighet på ditt WLAN.
Jag har 38 WLAN nät i mitt 2,4 GHz band här. Därför jag använder mest 5 GHz bandet istället.
Vad är det som inte fungerar på ditt 5 GHz? Kanske ditt WLAN kort bara kan 2,4 GHz.