OpenDNS - För dig som vill ha snabbare internet

Permalänk
Medlem

OpenDNS - För dig som vill ha snabbare internet

Det finns en tjänst som heter OpenDNS http://www.opendns.com/ som gör det mycket snabbare att surfa internet. Man behöver inte ladda ner något. Det man gör är att man byter DNS servrar till deras så att datorn i stället läser med siffror (ipt till domänet) i stället för domännamnet. Det gör att datorn kan läsa av det snabbare och surfa snabbare.

Jag har provat detta och blev faktiskt väldigt imponerad hur enkelt och smidigt det är att fixa det och att det faktiskt funkar väldigt bra. Så jag kan verkligen rekommendera detta till er som behöver lite snabbare internet.

Permalänk
Hedersmedlem

Eh det där låter lite konstigt.
Jag förstår inte varför det skulle bli så mycket snabbare. Man gör ju inte DNS-uppslagningar stup i kvarten, dessutom är det ju dels cachat i datorn till en viss tid och hos DNS-servern man annars kör (hos ISP:n).

Kan du utveckla detta?
"datorn i stället läser med siffror (ipt till domänet) i stället för domännamnet. Det gör att datorn kan läsa av det snabbare och surfa snabbare."

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: OpenDNS - För dig som vill ha snabbare internet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Det finns en tjänst som heter OpenDNS http://www.opendns.com/ som gör det mycket snabbare att surfa internet. Man behöver inte ladda ner något. Det man gör är att man byter DNS servrar till deras så att datorn i stället läser med siffror (ipt till domänet) i stället för domännamnet. Det gör att datorn kan läsa av det snabbare och surfa snabbare.

Jag har provat detta och blev faktiskt väldigt imponerad hur enkelt och smidigt det är att fixa det och att det faktiskt funkar väldigt bra. Så jag kan verkligen rekommendera detta till er som behöver lite snabbare internet.

Hur skall du ha det, mycket eller lite snabbare?
Står inte någon stans på deras hemsida det t.ex. går snabbare att ladda en hemsida. Det enda dom påstår är att tiden det tar från att du tryckt enter tills datorn hittar fram till sidan och kan börja ladda hem den blir kortare. Tror dessutom inte riktigt dom kan leva upp till detta för bl.a. europeiska hemsidor då dom ännu inte verkar finnas utanför nordamerika.
Att dom sedan finasierar sig genom att visa reklam om man råkat skriva en domän som inte finns får en ju att undra lite. Blir nästa steg att skicka var hundrade DNS-förfrågan till en reklamsida i stället för till den önskade hemsidan? En "finess" som för övrigt redan testats av en hemmaroutertillverkare som byggde in detta i sin firware.
Mitt råd är att glömma detta och i stället satsa på en snabb DNS i närområdet. Tips på sådana brukar dyka upp här på forumet med jämna mellanrum.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Haha, snacka om lurendrejeri...
Fortsätt med era nuvarande DNS'er.. bara för att nån sätter "open" i början av namnet gör inte att det hela blir bra.

Och du Bombur, ta och läs på om hur dns fungerar

Permalänk
Medlem

Tips på en snabb DNS man kan använda då?

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem

KTHs:
130.237.72.200
130.237.72.201

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

vad som däremot verkar nice är ju att den rättar stavfel..
nått jag saknar som fan, just sådär när man skriver .cmo istället för .com osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
vad som däremot verkar nice är ju att den rättar stavfel..
nått jag saknar som fan, just sådär när man skriver .cmo istället för .com osv...

Kan tyckas. Men det är nog bara marginellt och rättningen verkar bara gälla toppdomäner. Hur den sedan fixar det vanligaste felet, omkastade bokstäver, för t.ex .SE domäner skulle jag vilja veta.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Sätt up en egen cachande DNS så får man samma resultat.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Jämförde dns:en för opendns och min isp.

OpenDNS

peppe@hoth ~: time host peppesbodega.nu 208.67.222.222 ... real 0m0.433s user 0m0.004s sys 0m0.000s

Min ISP

peppe@hoth ~: time host peppesbodega.nu 212.214.126.18 ... real 0m0.036s user 0m0.004s sys 0m0.004s

Så varför ska jag använda OpenDNS? Snabbare är det iaf inte.

Permalänk
Medlem

Det är visst snabbare, prova då! Lurendrejeri är det inte. Och det är bra att den rättar stavfel och varnar för vissa phising sidor.

Hur kan det vara lurendrejeri om det är gratis? Lol kolla upp fakta först. Det funkade i alla fall för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Det är visst snabbare, prova då! Lurendrejeri är det inte. Och det är bra att den rättar stavfel och varnar för vissa phising sidor.

Hur kan det vara lurendrejeri om det är gratis? Lol kolla upp fakta först. Det funkade i alla fall för mig.

Titta på tiderna i inlägget ovanför.

Mina tider:

$ dig www.sweclockers.se @208.67.222.222 ; <<>> DiG 9.3.1 <<>> www.sweclockers.se @208.67.222.222 ; (1 server found) ;; global options: printcmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 46293 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0 ;; QUESTION SECTION: ;www.sweclockers.se. IN A ;; ANSWER SECTION: www.sweclockers.se. 5 IN A 83.140.33.3 ;; Query time: 119 msec ;; SERVER: 208.67.222.222#53(208.67.222.222) ;; WHEN: Tue Sep 12 16:38:46 2006 ;; MSG SIZE rcvd: 52

Tog 119 msec.

$ dig www.sweclockers.se @212.214.126.18 ; <<>> DiG 9.3.1 <<>> www.sweclockers.se @212.214.126.18 ; (1 server found) ;; global options: printcmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 52984 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 4, ADDITIONAL: 4 ;; QUESTION SECTION: ;www.sweclockers.se. IN A ;; ANSWER SECTION: www.sweclockers.se. 60 IN A 83.140.33.3 ;; AUTHORITY SECTION: sweclockers.se. 273886 IN NS ns3.q.p80.net. sweclockers.se. 273886 IN NS ns4.q.p80.net. sweclockers.se. 273886 IN NS ns1.q.port80.se. sweclockers.se. 273886 IN NS ns2.q.port80.se. ;; ADDITIONAL SECTION: ns1.q.port80.se. 256399 IN A 217.75.109.220 ns2.q.port80.se. 438 IN A 82.96.2.250 ns3.q.p80.net. 438 IN A 82.96.9.250 ns4.q.p80.net. 438 IN A 82.96.3.250 ;; Query time: 21 msec ;; SERVER: 212.214.126.18#53(212.214.126.18) ;; WHEN: Tue Sep 12 16:39:32 2006 ;; MSG SIZE rcvd: 206

Tog 21 msec, nästan 5ggr snabbare!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Intressant det funkade fin fint, man tackar.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Ni kommer med största sannolikhet inte märka någon som helst skillnad i hastighet och eventuell mätbarskillnad blir troligen sämre pga av vart servrarna är lokaliserade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Intressant det funkade fin fint, man tackar.

Japp Nps

Permalänk
Medlem

Verkar inte så jäkla bra om man ser på testresultaten.

Kan du inte ta och posta lite testresultat själv Bombur, så får vi se hur oerhört snabbt det är.

C:\Documents and Settings\Ante>dig www.sweclockers.com @208.67.222.222 ; <<>> DiG 9.3.2 <<>> www.sweclockers.com @208.67.222.222 ; (1 server found) ;; global options: printcmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 1983 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0 ;; QUESTION SECTION: ;www.sweclockers.com. IN A ;; ANSWER SECTION: www.sweclockers.com. 377 IN A 83.140.33.3 ;; Query time: 125 msec ;; SERVER: 208.67.222.222#53(208.67.222.222) ;; WHEN: Tue Sep 12 17:42:44 2006 ;; MSG SIZE rcvd: 53 C:\Documents and Settings\Ante>dig www.sweclockers.com @195.67.199.24 ; <<>> DiG 9.3.2 <<>> www.sweclockers.com @195.67.199.24 ; (1 server found) ;; global options: printcmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 1849 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 4, ADDITIONAL: 4 ;; QUESTION SECTION: ;www.sweclockers.com. IN A ;; ANSWER SECTION: www.sweclockers.com. 424 IN A 83.140.33.3 ;; AUTHORITY SECTION: sweclockers.com. 575271 IN NS ns2.q.port80.se. sweclockers.com. 575271 IN NS ns3.q.p80.net. sweclockers.com. 575271 IN NS ns4.q.p80.net. sweclockers.com. 575271 IN NS ns1.q.port80.se. ;; ADDITIONAL SECTION: ns1.q.port80.se. 594671 IN A 217.75.109.220 ns2.q.port80.se. 47 IN A 82.96.2.250 ns3.q.p80.net. 143241 IN A 82.96.9.250 ns4.q.p80.net. 143241 IN A 82.96.3.250 ;; Query time: 15 msec ;; SERVER: 195.67.199.24#53(195.67.199.24) ;; WHEN: Tue Sep 12 17:43:06 2006 ;; MSG SIZE rcvd: 209 C:\Documents and Settings\Ante>

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Verkar inte så jäkla bra om man ser på testresultaten.

Kan du inte ta och posta lite testresultat själv Bombur, så får vi se hur oerhört snabbt det är.

*Snipp*

Sorry har inte tid. Kan göra det senare.

Permalänk
Medlem

Som sagt, lägg ned dessa experiment... Att köra över en dns placerad på andra sidan atlanten när din isp troligen har en nära och väl fungerande dns är bara dumt. Det skall vara i märkliga undantagsfall som openvpn fungerar bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Sorry har inte tid. Kan göra det senare.

Om det nu är så mycket snabbare som du sagt det är så borde väl du ha massor av tid över?

Permalänk

Borde inte detta bero väldigt mycket på ens egens ISP:s peering?

Så om det är så att det nu inte fanns utanför nordamerika, så borde väl detta funka utmärkt om man t.ex har Telia som ISP?

Bara en tanke från min sida alltså!

Permalänk
Medlem

Tja, men ljuset har ju sin "fasta" hastighet och antaled router/transmissionshopp gör ju sitt så att använda en DNS-server på andra sidan jorden lägger ju på minst 100ms.
Annars ser jag det som en relativt vettig tjänst om företaget som driver den inte för hybris (kastar in *för* mycket reklam. En vanlig "sunkig" lagom snabb DNS-servrer erbjuder varenda ISP.
Men DNS-servervrar som ligger nära kunden (geografiskt och nätmässigt), med en stor effektiv cache som INTE fingrar på TTL bara för att *alltid* vara snabbast och dessutom kan erbjuda överiga tjänster runt DNS-uppslagandet såsom varningssida innan porr,fishing,spam eller EGNA uppsatta regler tror jag faktiskt så mycket på så att jag ska skissa på en egen liknande tjänst.
Jag har infrastrukturen (servrar i sverige, på OLIKA nät och snabb bandbredd), de flesta kunskaper och intresset.
Jag undrar vem som reggade opendns.se nyss

Permalänk
Medlem

Tror nog de flesta (alla?) ISPs har bättre peering mot sverige än t ex telia har över atlanten. Sen blir det ju extra fördröjning pga avståndet.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hedersmedlem

Bor i spanien och ISP:n (ono) har så jäkla dåliga dns-servrar så jag har kört opendns istället.
Råkade precis på mitt märkligaste problem med dem. Det hittar inte sweclockers utan föreslår några olika alternativ, i toppen är ju såklart sweclockers, klickar man på det kommer samma "hittade inte, här finns förslag"-sida från opendns fram.
aftonbladet fungerar.
Jag gjorde en lookup mot onos server för att få IP till swec så jag kan surfa här...

Edit:Det var tämligen tillfälligt fel.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Utan att gå in alltför tekniskt kan jag säga att min kärlek för säkra NDS;er grumlats. Jag har använt Googles för att slippa hijacking etc, mest kanske för att de svenska operatörernas suger.

Med Outlook Anywhere (Exchange online) fungerar det inte med Googles DNS. Man måste köta en lokal.

Här finns ett lite mer avancerat testverktyg för DNS
https://code.google.com/p/namebench/

Problemet för mig är att 8.8.8.8 ofta snittar bland de snabbaste men ger alltså fel svar på lookups som pekar på kluster över hela världen.

Svenska Kyrkans DNS var annars snabbast för mig på jobbet....

Att det är gratis är verkligen ingen garanti för att det är säkert eller bra, tvärtom. De säljer din statistik och i värsta fall petar de in marknadsföring när du gör felaktiga lookups.

[edit]Hemifrån blev 8.8.4.4 ett och Svenska Kyrkan tvåa...
http://namebench.appspot.com/id/28850001[/edit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Utan att gå in alltför tekniskt kan jag säga att min kärlek för säkra NDS;er grumlats. Jag har använt Googles för att slippa hijacking etc, mest kanske för att de svenska operatörernas suger.

Med Outlook Anywhere (Exchange online) fungerar det inte med Googles DNS. Man måste köta en lokal.

Här finns ett lite mer avancerat testverktyg för DNS
https://code.google.com/p/namebench/

Problemet för mig är att 8.8.8.8 ofta snittar bland de snabbaste men ger alltså fel svar på lookups som pekar på kluster över hela världen.

Svenska Kyrkans DNS var annars snabbast för mig på jobbet....

Att det är gratis är verkligen ingen garanti för att det är säkert eller bra, tvärtom. De säljer din statistik och i värsta fall petar de in marknadsföring när du gör felaktiga lookups.

[edit]Hemifrån blev 8.8.4.4 ett och Svenska Kyrkan tvåa...
http://namebench.appspot.com/id/28850001[/edit]

Det var verkligen en gammal tråd du skrev i.
Google DNS fungerar utmärkt med Outlook Anywhere, förmodligen något annat bekymmer om du inte får det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Utan att gå in alltför tekniskt kan jag säga att min kärlek för säkra NDS;er grumlats. Jag har använt Googles för att slippa hijacking etc, mest kanske för att de svenska operatörernas suger.

Med Outlook Anywhere (Exchange online) fungerar det inte med Googles DNS. Man måste köta en lokal.

Här finns ett lite mer avancerat testverktyg för DNS
https://code.google.com/p/namebench/

Problemet för mig är att 8.8.8.8 ofta snittar bland de snabbaste men ger alltså fel svar på lookups som pekar på kluster över hela världen.

Svenska Kyrkans DNS var annars snabbast för mig på jobbet....

Att det är gratis är verkligen ingen garanti för att det är säkert eller bra, tvärtom. De säljer din statistik och i värsta fall petar de in marknadsföring när du gör felaktiga lookups.

[edit]Hemifrån blev 8.8.4.4 ett och Svenska Kyrkan tvåa...
http://namebench.appspot.com/id/28850001[/edit]

Du förstår att tråden är ifrån 06? Mycket har ändrats sedan dess..

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tyrken:

Det var verkligen en gammal tråd du skrev i.
Google DNS fungerar utmärkt med Outlook Anywhere, förmodligen något annat bekymmer om du inte får det att fungera.

Jag har försökt hitta lösningen på mitt problem, med Outlook anywhere menar jag som jag skrev med Exchange Online. Googles DNS ger mig servrar på fel sida atlanten. Jag använder alltså Office365 E4.

Jag såg inte hur gammal tråden var, kom dit från google sökning. Jag försöker hitta vilken DNS jag skall använda både privat och på jobbet nu när det strular med Exchange Online.

Permalänk
Inaktiv

Finns ju OpenNicproject också. Fungerar fint de också.

Permalänk
Medlem

Detta är nog olika för oss alla.
Kör https://www.grc.com/dns/benchmark.htm för att se vad som är snabbast just för dig.

Är du intresserad av mer (mycket mer) så följ länkarna längst ner på sidan.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.