Permalänk

Max räckvidden för routern

Hejsan på er alla Sweclockers! Jo, har tänkt att kolla med er om en liten sak med mitt nätverk. För ibland när jag sitter och spelar på vissa spel så kan jag få dessa *Freeze Lagg* Men för mitt internet. Och så klart så kör jag med trådlöst då det skulle vara lite svårt med att dra en 20-Meters kabel ned till mitt rum. Och nu kommer frågan:

Kan det vara beroende på att jag sitter precis vid max gränsen, eller för att vi nu kör med den inbyggda routern i modemet? För vi har kvar en gammal Netgear-router sedan förra modemet.

Modemet är ifrån Bredbandsbolaget.

Tack i förhand! ^^

Permalänk
Medlem

Du får testa lite själv.
Fungerar det bättre med kabel?
Blir det bättre om du flyttar närmare routern?
Vad har du för mottagning, signalmässigt - pendlar den mellan "0-1"?
Får du inget "freezelagg" i övrigt? Testa med att sätta upp en ping mot ping.sunet.se och kolla kopplingen hela tiden.

Om det fungerade bättre med er egna router kan ni alltid begära att brygga bbbs router och använda er egna istället som ev. har bättre räckvidd i så fall.

Permalänk

Ska göra det när jag kommer hem isf! ^^

Permalänk
Rekordmedlem

Mät signalstyrkan och se om det finns andra nät i närheten, använd inssider och posta en skärmdump om du behöver hjälp att tolka det.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Du ha både "ganska svag" signal (dongel ?) och uppenbarligen även gamla wifidelar eftersom det visar 802.11g.
Men inga grannät synliga så det borde kunna bli bra med modernare wifidelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conviction97:

-75dB är väldigt svag signal.
Du skulle kunna testa att byta till en router med goda wifi-egenskaper och en ny wifi-NIC i din dator, men det är inte säkert det funkar bra trots detta.

Bästa lösningen är att dra en kabel hela vägen.
Näst bästa lösningen är kabel till nedervåningen och sätta en extra AP där.
Alternativt homeplugs till en extra AP på nedervåningen.

Permalänk

Skaffade nyligen ett nytt nätverkskort med dual-band så, när jag körde detta så körde jag genom modemets router. Pluggade in den gamla routern och det gav ytters lite. Så då undrar jag. skulle inte en kabel på ca 20-meter tappa sin signal rätt så snabbt?

Inte någonting som en Range extender? För man har väldigt dålig signal bara jag kanske flyttar datorn 5 cm.

Permalänk
Rekordmedlem

Kabeln tappar inget alls, den klara 1Gbit på 100 meter.
Det verka ju som om du kör 802.11 g ? Du borde byta till 802.11n, du kan även skaffa bättre antenner.
Kan du inte länka de wifidelar du har ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Wifikortet är ok och det går ju dessutom lätt att byta antenner på det vilket är väldigt bra, men om det anslöts mot zyxeln på inssiderbilden så varför användes 802.11g i ställer för 802.11n ?
Eller var det 624an som satt i andra änden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har bara snabbt kopplat in 624an i andra änden på modemet för att kolla om det skulle gå nå bättre, har läst runt lite granna nu om man ska ta och testa att brygga zyxeln med routern, se om det skulle bli bättre.

Och det var så klart efter jag skickade bilderna på zyxeln. Men tror nog jag inte har ställt in den till att ge" n" istället för "g". så ska kolla det, annars vet jag inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, försök ställa om zyxeln till 802.11n för det ska normalt sett ge bättre signal.
Vad menar du med brygga i det här sammahanget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Tricksaer Sade:

Hej,

2812 (och troligen andra zyxlar) har en firmware-bugg som kör att den totalt stryper uppkopplingen när det är för många p2p-anrop. Enda chansen att få det att fungera någorlunda är att sätta den i bryggat läge. En ny FW är på g "under hösten" fick jag svar idag från en tekniker på BBB. Däremot finns inget bekräftat datum på det så tills dess är det bara att sucka åt denna tragiska gbit-router.

Spelar ingen roll hur många man testar, det är FW som ställer till problemet. Att det skulle finnas 25% som inte har problem låter snarare som att användaren inte kör något p2p alls. WiFi fungerade jättedåligt för mig från början, oftast inte alls men det finns åtminstone en FW-uppdatering som har gjort att det fungerar som det ska för mig nu iaf. Vet inte om den är pushad eller om man måste ringa in själv för att få den.

Ställ in 2812 i bryggat läge: https://www.bredbandsbolaget.se/publ...yggat_lage.pdf

Trots att min stod i bryggat läge så återkom problemet med att den klipper uppkopplingen EXAKT en gång i timmen. Gör då en reset på routern genom att hålla inne knappen på baksidan i 10sek, låt den resetta sig och ställ sedan om den i bryggat läge igen (den går tillbaks till router-läge när du gör reset genom att hålla den lilla knappen intryckt).

Permalänk

Kolla in det här om du vill veta mer om varför du har svag signal
http://www.engadget.com/2014/09/01/wifi-physics-signal-recept...

Lösningar:
Bättre positionering av WiFi AP (router)
Kabel
Starkare WiFi AP
En till AP, ansluten med kabel, som står bättre till

Jag har själv en TP-link AP ansluten med kabel som delar ut samma WiFi-nät som min router vilket ger en avsevärt större signalkvalité där signalen inte kommer åt annars. (runt armerade betongväggar)
För speldatorer finns dock trådat draget också, det har sina fördelar.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk

Så om jag fixar en ny AP (Router) och kopplar in den i modemet, tar och drar en ca 5 -10 meter kabel.ned hit och kopplar in i den gamla routern så då skulle alltså signalen bli bättre utan att de 2 routrar skulle börja bråka?

Permalänk
Medlem

Om det nu är dålig mottagning så kan du ju alltid testa med att vrida antennerna så att de sitter "parallellt med varandra" då de är rundstrålande.
För som jag tolkat texten i första inlägget så sitter du på en våning lägre än accesspunkten, och pekar antennerna rakt upp så betyder ju det att det är bäst mottagning på just den våningen datorn respektive accesspunkten sitter. Har du det så att Datorn och accesspunkten är rätt mycket ovanför varandra så blir mottagningen rätt usel, skulle man dock ändra så att antennerna ligger ner så kommer signalstyrkan att öka, vilket ger bättre mottagning.

Testa att justera antennerna för att förbättra deras relativa läge mot varandra.

Permalänk

Jodå, har redan riktat antennerna mot routern på ovan våningen. Så det är kirrade och klart
klart.

Men efter ett tag så tappar det signalen oavsett om jag riktar den mor routern eller åt något annat håll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Conviction97:

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Tricksaer Sade:

Hej,

2812 (och troligen andra zyxlar) har en firmware-bugg som kör att den totalt stryper uppkopplingen när det är för många p2p-anrop. Enda chansen att få det att fungera någorlunda är att sätta den i bryggat läge. En ny FW är på g "under hösten" fick jag svar idag från en tekniker på BBB. Däremot finns inget bekräftat datum på det så tills dess är det bara att sucka åt denna tragiska gbit-router.

Spelar ingen roll hur många man testar, det är FW som ställer till problemet. Att det skulle finnas 25% som inte har problem låter snarare som att användaren inte kör något p2p alls. WiFi fungerade jättedåligt för mig från början, oftast inte alls men det finns åtminstone en FW-uppdatering som har gjort att det fungerar som det ska för mig nu iaf. Vet inte om den är pushad eller om man måste ringa in själv för att få den.

Ställ in 2812 i bryggat läge: https://www.bredbandsbolaget.se/publ...yggat_lage.pdf

Trots att min stod i bryggat läge så återkom problemet med att den klipper uppkopplingen EXAKT en gång i timmen. Gör då en reset på routern genom att hålla inne knappen på baksidan i 10sek, låt den resetta sig och ställ sedan om den i bryggat läge igen (den går tillbaks till router-läge när du gör reset genom att hålla den lilla knappen intryckt).

Jahaja det var så du menade, den bryggningen gör om Zyxeln till ett modem, då måste du ansluta en router efter den och till routern kan du sedan ansluta accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Conviction97:

Jodå, har redan riktat antennerna mot routern på ovan våningen. Så det är kirrade och klart
Men efter ett tag så tappar det signalen oavsett om jag riktar den mor routern eller åt något annat håll.

Du skulle kunna byta antenner på nätverkskortet i datorn, riktantenner eller bättre rundstrålande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conviction97:

Så om jag fixar en ny AP (Router) och kopplar in den i modemet, tar och drar en ca 5 -10 meter kabel.ned hit och kopplar in i den gamla routern så då skulle alltså signalen bli bättre utan att de 2 routrar skulle börja bråka?

Nja, du ska inte ha två routrar, du ska ha en router (med inbyggd AP) och en extra AP (som kan vara en fd router).

Om du drar en kabel från routern "ned dit" och där kopplar in en AP så kommer du få mycket bättre signal. Om du ser till att de två accesspunkterna jobbar på olika kanaler, routern på t.ex 1 och extra AP:n på 11 så kommer de inte störa varandra ett enda dugg.

Permalänk

Ah, men i sådant fall så har jag bara 1 fråga till. Hur gör jag en router till en AP? Vet att det är en dum fråga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Conviction97:

Ah, men i sådant fall så har jag bara 1 fråga till. Hur gör jag en router till en AP? Vet att det är en dum fråga.

En del har en inställning som konfar om dem och enheter som kan köra DD-WRT/Tomato kan konfigureras om nästan hur som helst.
Annars är principen att stänga av dhcpservern och låta bli att använda wanporten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej dåra! Får tacka så mycket för hjälpen allihop
allihopa!