Permalänk
Medlem

Mediacentral hjälp.

Hej alla.

Bygger nytt hus och får med detta fiber. Det kommer finnas ett mediaskåp/central i tvättstugan där det kommer finnas en patchbox(heter det så?).

Jag utgår ifrån att jag där inne har Telia routern, en switch med patchkablar för att koppla ut till alla rum!?

Vill nån vänlig själ hjälpa mig hitta lämplig switch och patchkablar som kommer fungera ihop? 8 porters switch räcker.

Då huset är rätt dyrt får det gärna vara prisvänliga produkter =).

Tackar på förhand. Är jättedålig på sånt här :P.

Mvh

Petter

Permalänk
Medlem

Ska du ha några accesspunkter i huset så kan det vara vart att skaffa något med PoE (Power-over-ethernet) så slipper du separat strömmatning.

Själv kör jag en TP-link med 8 x 1000 mbit hemma, mycket nöjd men tror den hade varit rätt dyr om jag inte köpt den genom firman.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Patchkablar väljer du med fördel så korta som möjligt (finns 30 och 50cm färdiga) och utp cat 5e för de är smidigare att böja än cat6, det brukar följa med lite kablage med delarna men de är ofta rätt långa typ 1,5-2m vilket kanske ger lite onödig röra i skåpet. Nått liknade den här lär passa https://www.inet.se/produkt/6300835/tp-kabel-cat5e-bla-0-5m
Vilken Gbit switch som helst lär fungera ok för att koppla ihop det om du inte har några speciella krav utan bara vill ha datatrafik, tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142
Ska du använda wifi så kan du också fundera på att montera upp en accesspunkt till nånstans i huset så får du bättre prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Sista grej bara, såg idag att sladderna som elektrikern dragit i väggarna är Cat6, kan jag fortfarande använde cat5 patchkablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pherax:

Tack för hjälpen.

Sista grej bara, såg idag att sladderna som elektrikern dragit i väggarna är Cat6, kan jag fortfarande använde cat5 patchkablar?

Det ska funka bra. Dock så kommer hastigheten begränsas ner till Cat5e standard, när du kopplar med dessa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Det ska funka bra. Dock så kommer hastigheten begränsas ner till Cat5e standard, när du kopplar med dessa.

Ingen begränsning alltså, eftersom båda standarderna stödjer 1Gbit på 100 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Ingen begränsning alltså, eftersom båda standarderna stödjer 1Gbit på 100 meter.

Pretty much..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar ^^. Sista grejen (igen), skal jag ha skärmade eller oskärmade cat5e kablar?

Tack

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pherax:

Tack för alla svar ^^. Sista grejen (igen), skal jag ha skärmade eller oskärmade cat5e kablar?

Tack

Oskärmat är för det mesta bäst, det ska vara allt eller inget skärmat och jag tvivlar på att du har möjlighet att skärma och jorda allt på rätt sätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det förresten Cat5e man kör med från vägguttagen(RJ-45) till PS4, Digitalbox, dator etc?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pherax:

Är det förresten Cat5e man kör med från vägguttagen(RJ-45) till PS4, Digitalbox, dator etc?

Ja den fungerar utmärkt med Gbit nätverk och är mer lättböjlig än cat 6 så det passar bra till alla "lösa" kablar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.