USB-nätverkskort som stödjer 5 Ghz

Permalänk

USB-nätverkskort som stödjer 5 Ghz

Hej,
Jag söker ett USB-nätverkskort för 5 Ghz då laptopen endast klarar 2,4..
Kör Comhems egna router, om det spelar någon roll.
Prioriterar smidighet och pris, skall räcka ca 10-15 meter max.
Förslag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Hej,
Jag söker ett USB-nätverkskort för 5 Ghz då laptopen endast klarar 2,4..
Kör Comhems egna router, om det spelar någon roll.
Prioriterar smidighet och pris, skall räcka ca 10-15 meter max.
Förslag?

Ett förslag är att byta det interna nätverkskortet i laptopen istället.
Det här bör passa (om du inte har någon annan speciallösning för nätverkskortet i din laptop)

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/208700-i...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ett förslag är att byta det interna nätverkskortet i laptopen istället.
Det här bör passa (om du inte har någon annan speciallösning för nätverkskortet i din laptop)

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/208700-i...

Hmm, denna idén gillar jag! Min laptop är en Lenovo U330P, går det att byta i den? En snabb googling ger detta dokument som säger att det går?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dubbelklabbe:

Hej,
Jag söker ett USB-nätverkskort för 5 Ghz då laptopen endast klarar 2,4..
Kör Comhems egna router, om det spelar någon roll.
Prioriterar smidighet och pris, skall räcka ca 10-15 meter max.
Förslag?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s206725140&o=produkt_be...

Permalänk

Det jag letar efter är råd, som till exempel Söderbäck skrev, och erfarenheter från vad andra här på Swec har testat. Inte en länk till prisjakt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Hmm, denna idén gillar jag! Min laptop är en Lenovo U330P, går det att byta i den? En snabb googling ger detta dokument som säger att det går?

Ja kan du byta nätverkskot så bör det fungera.
Jag har bytt internt nätverkskort på 2 laptops utan konstigheter. Så länge kontaktstandarden stämmer över ens så bör det inte vara några problem. Drivrutiner bör hittas av windows så länge man håller sig till intels nätverkskort. Andra tillverkare fungerar säkert också men intel är ett väldigt säkert kort när det kommer till just nätverkskort för hemmabruk av diverse former.
Så det borde fungera bra. Men det är en lite ovanligare uppgradering och det är möjligt att det finns hinder som jag inte känner till här.

I dina skor hade jag kört på och testat. I värsta fall fungerar det inte och har du då köpt kortet över nätet så har du 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen.
Men jag tror det kommer gå galant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill ha en 5GHz dongel så har det faktiskt dykt upp en som verkar ha tekniska förutsättningar att fungera bra, Alfa visar ("som vanligt") hur de ska designas:
http://www.alfa.com.tw/products_show.php?pc=134&ps=208
Däremot tror jag inte att Comhems "skickemed kabelmodem/router" stödjer 5GHz, så är du säker på att du inte behöver fixa en accesspunkt också ?
Om du ska byta AP så se då till att välja en som har 802.11ac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja kan du byta nätverkskot så bör det fungera.
Jag har bytt internt nätverkskort på 2 laptops utan konstigheter. Så länge kontaktstandarden stämmer över ens så bör det inte vara några problem. Drivrutiner bör hittas av windows så länge man håller sig till intels nätverkskort. Andra tillverkare fungerar säkert också men intel är ett väldigt säkert kort när det kommer till just nätverkskort för hemmabruk av diverse former.
Så det borde fungera bra. Men det är en lite ovanligare uppgradering och det är möjligt att det finns hinder som jag inte känner till här.

I dina skor hade jag kört på och testat. I värsta fall fungerar det inte och har du då köpt kortet över nätet så har du 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen.
Men jag tror det kommer gå galant.

Tack, kommer nog att göra detta!

Skrivet av mrqaffe:

Om du vill ha en 5GHz dongel så har det faktiskt dykt upp en som verkar ha tekniska förutsättningar att fungera bra, Alfa visar ("som vanligt") hur de ska designas:
http://www.alfa.com.tw/products_show.php?pc=134&ps=208
Däremot tror jag inte att Comhems "skickemed kabelmodem/router" stödjer 5GHz, så är du säker på att du inte behöver fixa en accesspunkt också ?
Om du ska byta AP så se då till att välja en som har 802.11ac.

Routern har 5 Ghz, min Surface Pro 3 hittar nätverket perfekt Tack för tipset, testar nog det om interna kortet inte fungerar!