Ps4 slår ut alla wifi enheter på min router

Permalänk
Medlem

Ps4 slår ut alla wifi enheter på min router

Köpte en netgear R7500 router och stängde ner bryggan på mitt comhem modem. Allt fungerar fint, men så fort jag slår på mitt ps4 så fungerar ingen wifi enhet. Kommer inte åt internet på nått annat än ps4. När ps4 är avstängt så fungerar alla enheter. Vad ska jag göra? Helt nybörjare på detta.
Mina trådanslutna enheter fungerar.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att du stängde ned bryggan på ditt modem?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Vipers

Då comhem modemet även fungerar som en router så skulle jag tydligen stänga ner bridge funktionen.
Som sagt så fungerar allt bra tills jag sätter på ps4. Har testat både att koppla ps4 via wifi och kabel, men det har inte hjälpt

Permalänk
Medlem

Dom har bryggat en port åt dig, alltså bryggat ett WAN/DMZ interface till en av LAN portarna på deras enhet.

Du vet vilken port dom bryggat åt dig?

Du har kopplat in Netgear routern från dess WAN/Internet porten till den LAN port dom bryggat åt dig?

Du har kopplat in dina trådbundna enheter till Netgear routern?

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Dom har bryggat en port åt dig, alltså bryggat ett WAN/DMZ interface till en av LAN portarna på deras enhet.

Du vet vilken port dom bryggat åt dig?

Du har kopplat in Netgear routern från dess WAN/Internet porten till den LAN port dom bryggat åt dig?

Du har kopplat in dina trådbundna enheter till Netgear routern?

Allt är inkopplat till routern. Vissa med kablar och andra via wifi. Comhem har inte gjort nått förutom hjälp mig att stänga av bryggan på modemet så jag får en ip adress som går till routern. Har även stängt av wifi funktionen på själva modemet.
Som sagt så fungerar allt ätet bra tills min ps4 kopplas upp och då är det bara den som fungerar. Nu när den är avstängd så fungerar alla enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av issa80:

Allt är inkopplat till routern. Vissa med kablar och andra via wifi. Comhem har inte gjort nått förutom hjälp mig att stänga av bryggan på modemet så jag får en ip adress som går till routern. Har även stängt av wifi funktionen på själva modemet.
Som sagt så fungerar allt ätet bra tills min ps4 kopplas upp och då är det bara den som fungerar. Nu när den är avstängd så fungerar alla enheter

Finns det möjlighet att kolla vad din PS4 får för IP adress?

Har du kopplat in kabeln från Comhem enheten till din routers WAN/Internet port?

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Finns det möjlighet att kolla vad din PS4 får för IP adress?

Har du kopplat in kabeln från Comhem enheten till din routers WAN/Internet port?

Den är inkopplad i rätt utgång.
Ps4 får 192.168.1.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Finns det möjlighet att kolla vad din PS4 får för IP adress?

Har du kopplat in kabeln från Comhem enheten till din routers WAN/Internet port?

De andra enheterna när ps4 är avstängd ligger på olika och inte 11 på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issa80:

De andra enheterna när ps4 är avstängd ligger på olika och inte 11 på slutet.

Men dom har fortfarande 192.168.1.X adress?

Hur menar du att Wi-Fi enheterna inte fungerar, slutar routern att broadcasta SSID, släpps DHCP adresserna på enheterna eller kommer du helt enkelt inte ut på Internet?

Om du kopplar in en dator i comhems enhet, om du får IP vilken adress är det?

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Men dom har fortfarande 192.168.1.X adress?

Hur menar du att Wi-Fi enheterna inte fungerar, slutar routern att broadcasta SSID, släpps DHCP adresserna på enheterna eller kommer du helt enkelt inte ut på Internet?

Ja det har de när ps4 är avstängt. Kommer inte som helst åt nånting från nån annan enhet när ps4 är på. kommer varken åt internet eller routern. Försöka jag ansluta en ny enhet så hittar den nätverket, men går ej att ansluta sig till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issa80:

Ja det har de när ps4 är avstängt. Kommer inte som helst åt nånting från nån annan enhet när ps4 är på. kommer varken åt internet eller routern. Försöka jag ansluta en ny enhet så hittar den nätverket, men går ej att ansluta sig till den.

Om du går in och kollar på din router, vilken WAN adress har den fått?

Alternativt koppla in en dator i comhems router och se om du får IP.

När du säger att dom stängt av bryggningen kommer routerfunktionen vara igång på Comhem routern och det kommer inte fungera som du vill.

Vet inte om du missförstått dom eller vice versa.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Om du går in och kollar på din router, vilken WAN adress har den fått?

Alternativt koppla in en dator i comhems router och se om du får IP.

När du säger att dom stängt av bryggningen kommer routerfunktionen vara igång på Comhem routern och det kommer inte fungera som du vill.

Vet inte om du missförstått dom eller vice versa.

Jag antar att du menar vilken ip adress min router har fått. Den har en helt vanligt ip adress. 80.216.x.x

Permalänk
Medlem
Skrivet av issa80:

Jag antar att du menar vilken ip adress min router har fått. Den har en helt vanligt ip adress. 80.216.x.x

Just precis!

Låter ju skumt detta, allt verkar ju stämma bra.
Har du någon annan trådbunden enhet mer än PS4, och isåfall inträffar samma fenomen?

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Just precis!

Låter ju skumt detta, allt verkar ju stämma bra.
Har du någon annan trådbunden enhet mer än PS4, och isåfall inträffar samma fenomen?

Ja, verkligen.
min stationära pc fungerade märkte jag nu när ps4 är igång, men inte någon trådlös.
Den verkar störa ut alla wifi enheter. Däremot om jag bara slår på min stationära dator så stör den inte ut alla wifi enheter.
Min ps4 har jag testat trådlöst och med kabel och det blir samma sak där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issa80:

Ja, verkligen.
min stationära pc fungerade märkte jag nu när ps4 är igång, men inte någon trådlös.
Den verkar störa ut alla wifi enheter. Däremot om jag bara slår på min stationära dator så stör den inte ut alla wifi enheter.
Min ps4 har jag testat trådlöst och med kabel och det blir samma sak där.

Kan du testa att köra din stationära dator i den port som PS4 sitter, jävligt långsökt men kanske ger något.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Kan du testa att köra din stationära dator i den port som PS4 sitter, jävligt långsökt men kanske ger något.

Tror inte det är nån skillnad då jag som sagt testat köra ps4 trådlöst och samma problem uppstår. Bytte iaf port och det är samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av issa80:

Tror inte det är nån skillnad då jag som sagt testat köra ps4 trådlöst och samma problem uppstår. Bytte iaf port och det är samma problem

Hmm, som sagt låter skitskumt.

Du har ingen reserverad adress eller statisk IP på PS4?
Tänkte om du hade någon Accesspunkt eller liknande som råka ha samma IP (192.168.1.11).

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Hmm, som sagt låter skitskumt.

Du har ingen reserverad adress eller statisk IP på PS4?
Tänkte om du hade någon Accesspunkt eller liknande som råka ha samma IP (192.168.1.11).

Tror inte det. Kollar jag på routern så är det bara ps4 som har 11 på slutet. JAg ser samtliga trådanslutna enheterna men ingen wifi enhet. När jag stänger av ps4 ser jag alla anslutna enheter utom ps4 då den är avstängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av issa80:

Tror inte det. Kollar jag på routern så är det bara ps4 som har 11 på slutet. JAg ser samtliga trådanslutna enheterna men ingen wifi enhet. När jag stänger av ps4 ser jag alla anslutna enheter utom ps4 då den är avstängd

Okej, om någon vill fylla i är det fritt fram. Jag har slut på idéer för tillfället

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Okej, om någon vill fylla i är det fritt fram. Jag har slut på idéer för tillfället

Taack ändå för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issa80:

Ja, verkligen.
min stationära pc fungerade märkte jag nu när ps4 är igång, men inte någon trådlös.
Den verkar störa ut alla wifi enheter. Däremot om jag bara slår på min stationära dator så stör den inte ut alla wifi enheter.
Min ps4 har jag testat trådlöst och med kabel och det blir samma sak där.

Har du provat att stänga av alla trådlösa enheter och starta ps4 först och sedan starta dom en och en? Det kan faktiskt handla om att det är två enheter med samma mac-adress, ovanligt men inte omöjligt även om chansen att vinna på lotto är större.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Har du provat att stänga av alla trådlösa enheter och starta ps4 först och sedan starta dom en och en? Det kan faktiskt handla om att det är två enheter med samma mac-adress, ovanligt men inte omöjligt även om chansen att vinna på lotto är större.

Yes. Om jag tex testar med telefonen så kan jag inte ens koppla på wifi igen om jag nu kopplar bort den och ps4 är igång. Är den däremot på och jag slå¨r på ps4 så kommer jag bara inte åt internet på iphone

Permalänk
Medlem

Har du testat byta kanal på ditt Wi/Fi?
Byt mellan kanalerna 1, 6 och 11 (2,4ghz) eller 36, 40, 44, och 48 (5ghz) och se om någon funkar.
Är ditt PS nära routern? Läst om folk som har haft liknande problem när deras PS4 stått för nära routern.
Så det kan nog störa ut ditt Wi/Fi.

Värt att testa, hoppas det löser sig

Permalänk

Hade ett liknande problem med min nya router visade sig att Upnp var av på den, slog på det så började allt fungera

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter s.k. bumpning, se §4:

Citat:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av issa80:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...