Asus RT-N56U tappar internet-koppling

Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U tappar internet-koppling

Tja alla swecare (och förhoppningsvis kanske Asus)!

Sen ca 2 månader tillbaka så har jag haft nätverksproblem så det står härliga till. Det mesta har kretsat kring att nätet antingen har varit otroligt segt eller för det mesta bara har dött helt och hållet för att sedan komma tillbaka och hålla på att hoppa mellan liv och död flertalet gånger. Jag har först trott att det har varit nätverks-leverantören som har haft problemen, men varken min kompis i ett annat hus över gatan med samma leverantör eller någon i samma hus har haft samma eller liknande problem som jag, samt att leverantören inte har hittat några fel. Så jag började leta efter fel hos mig och nu efter som sagt 2 månader så har jag kommit fram till att det är min router som är felet, men jag vet inte vad felet är.

Lösningar som jag har testat:
* 30-30-30
* Starta om routern via dess egna sida i webbläsaren
* Koppla ena stationära rakt in i väggen

Endast det sistnämnda har fungerat eftersom att routern inte används då. Lite utförligare beskrivning av problemet är att internet helt enkelt dör, både trådat och wifi. Det enda som går att komma åt då är routerns egna sajt på nätet, allt annat är dött och kommer med tur tillbaka inom någon timma eller två för att sedan kanske dö direkt eller ett längre tag efter det.

Vad för problem som jag funderat på kan orsaka detta:
* Överhettning (den blir ruskigt varm, inte brännhet men obehagligt varm)
* Ostabil firmware
* Någon inställning i routern
* Överbelastad av någon jävel?
* Dålig port i routern

Förhoppningsvis är det bara en firmware eller inställning som behöver fixas, och förhoppningsvis är det någon eller några här på swec som vet vad som behöver göras.

Tack på förhand för svar!
//J*vligt irriterad student/gamer

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kopplar förbi routern och det då funkar kan du utesluta en överbelastningsatack.
Firmware kan du byta så har du letat efter nått nyare eller provat med nån wrt version ?
När nätet dör vad visar routern om wananslutningen ?
Att den blir het är inte bra så kan du prova att kyla den med en pc fläkt och se om det påverkar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Byt powersupply till något med lite fler Ampere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tja alla swecare (och förhoppningsvis kanske Asus)!

Sen ca 2 månader tillbaka så har jag haft nätverksproblem så det står härliga till. Det mesta har kretsat kring att nätet antingen har varit otroligt segt eller för det mesta bara har dött helt och hållet för att sedan komma tillbaka och hålla på att hoppa mellan liv och död flertalet gånger. Jag har först trott att det har varit nätverks-leverantören som har haft problemen, men varken min kompis i ett annat hus över gatan med samma leverantör eller någon i samma hus har haft samma eller liknande problem som jag, samt att leverantören inte har hittat några fel. Så jag började leta efter fel hos mig och nu efter som sagt 2 månader så har jag kommit fram till att det är min router som är felet, men jag vet inte vad felet är.

Lösningar som jag har testat:
* 30-30-30
* Starta om routern via dess egna sida i webbläsaren
* Koppla ena stationära rakt in i väggen

Endast det sistnämnda har fungerat eftersom att routern inte används då. Lite utförligare beskrivning av problemet är att internet helt enkelt dör, både trådat och wifi. Det enda som går att komma åt då är routerns egna sajt på nätet, allt annat är dött och kommer med tur tillbaka inom någon timma eller två för att sedan kanske dö direkt eller ett längre tag efter det.

Vad för problem som jag funderat på kan orsaka detta:
* Överhettning (den blir ruskigt varm, inte brännhet men obehagligt varm)
* Ostabil firmware
* Någon inställning i routern
* Överbelastad av någon jävel?
* Dålig port i routern

Förhoppningsvis är det bara en firmware eller inställning som behöver fixas, och förhoppningsvis är det någon eller några här på swec som vet vad som behöver göras.

Tack på förhand för svar!
//J*vligt irriterad student/gamer

Exakt samma problem med min RT-N66U.
Kontaktade Asus och fick en firmware.. Dock så provade ja aldrig den, inget gjort men just nu funkar allt iaf

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du kopplar förbi routern och det då funkar kan du utesluta en överbelastningsatack.
Firmware kan du byta så har du letat efter nått nyare eller provat med nån wrt version ?
När nätet dör vad visar routern om wananslutningen ?
Att den blir het är inte bra så kan du prova att kyla den med en pc fläkt och se om det påverkar ?

Har försökt hitta en firmware, funderat på custom då jag läste om en viss "Tomato"-firmware i en recension, ska kolla igen ifall det finns officiella uppdateringar..
Om du menar att den visar ifall det inte finns någon anslutning alls så visar den ingenting onormalt på det sättet.
Ska försöka kyla den, dock verkar det ha åh göra med strömadaptern för att så fort strömmen kopplas in så tar det inte långt tid innan den blir sådär varm...

Skrivet av anon76929:

Byt powersupply till något med lite fler Ampere.

Skippar nog det då det verkar vara just strömmen som gör att routern blir varm.

Skrivet av Drasteroid:

Exakt samma problem med min RT-N66U.
Kontaktade Asus och fick en firmware.. Dock så provade ja aldrig den, inget gjort men just nu funkar allt iaf

Hmm... Vad är det då som gjort att det funkar för dig nu då?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vompen:

Har försökt hitta en firmware, funderat på custom då jag läste om en viss "Tomato"-firmware i en recension, ska kolla igen ifall det finns officiella uppdateringar..
Om du menar att den visar ifall det inte finns någon anslutning alls så visar den ingenting onormalt på det sättet.
Ska försöka kyla den, dock verkar det ha åh göra med strömadaptern för att så fort strömmen kopplas in så tar det inte långt tid innan den blir sådär varm...

Skippar nog det då det verkar vara just strömmen som gör att routern blir varm.

Hmm... Vad är det då som gjort att det funkar för dig nu då?

En nätdel med högre strömkapacitet kommer inte att göra det sämre knappast heller påverka temperaturen men det kan påverka stabiliteten, det är spänningen som påverkar tempen, men den ska du inte ändra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har också N56U - du skriver "har försökt hitta firmware". Har du lyckats? Senast jag gjorde det var det ju inifrån routerns eget admingränssnitt så det borde gå att hinna med innan den tappar externt nät, alternativt hämta hos ASUS?

Senaste är ju ifrån 13 Februari i år så den kan ju vara värd att dra på:
http://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/HelpDesk_Download/

Min står öppet och blir varm, men inget jag skulle beskriva som brännhet - har du kvitto/garanti kvar?

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En nätdel med högre strömkapacitet kommer inte att göra det sämre knappast heller påverka temperaturen men det kan påverka stabiliteten, det är spänningen som påverkar tempen, men den ska du inte ändra.

Ah okej, vanlig missuppfattning då i guess dock tycker man ju att strömadaptern som hänger med från Asus själva med routern ska räcka... Eller?

Skrivet av MatsDahlgren:

Har också N56U - du skriver "har försökt hitta firmware". Har du lyckats? Senast jag gjorde det var det ju inifrån routerns eget admingränssnitt så det borde gå att hinna med innan den tappar externt nät, alternativt hämta hos ASUS?

Senaste är ju ifrån 13 Februari i år så den kan ju vara värd att dra på:
http://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/HelpDesk_Download/

Min står öppet och blir varm, men inget jag skulle beskriva som brännhet - har du kvitto/garanti kvar?

Asså de firmwares jag har hittat är ju den på Asus egna support-sida bara, men ska ge det ett försök till. Ska även kolla vilken fw-version det är jag har just nu, för vad jag minns så uppdaterades den för inte så längesen...
Och det där med värmen, min blir inte heller brännhet men den blir obehagligt varm och känns faktiskt som att det kan vara en orsak till instabilitet...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Ah okej, vanlig missuppfattning då i guess dock tycker man ju att strömadaptern som hänger med från Asus själva med routern ska räcka... Eller?

Asså de firmwares jag har hittat är ju den på Asus egna support-sida bara, men ska ge det ett försök till. Ska även kolla vilken fw-version det är jag har just nu, för vad jag minns så uppdaterades den för inte så längesen...
Och det där med värmen, min blir inte heller brännhet men den blir obehagligt varm och känns faktiskt som att det kan vara en orsak till instabilitet...

Har en likadan router och den blir också väldigt varm om jag belastar den mycket, däremot har jag inga problem med den.

Det finns USBfläktar som man kan koppla in i routerns port ifall di vill prova att få ner temperaturen. Här är en modell: http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/usb/g...

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Har en likadan router och den blir också väldigt varm om jag belastar den mycket, däremot har jag inga problem med den.

Det finns USBfläktar som man kan koppla in i routerns port ifall di vill prova att få ner temperaturen. Här är en modell: http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/usb/g...

Hmm... Vad kör du med för firmware och hur många enheter samt vad för enheter har du kopplade mot den? Kan ju vara intressant att jämföra menar jag...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vompen:

Ah okej, vanlig missuppfattning då i guess dock tycker man ju att strömadaptern som hänger med från Asus själva med routern ska räcka... Eller?

Asså de firmwares jag har hittat är ju den på Asus egna support-sida bara, men ska ge det ett försök till. Ska även kolla vilken fw-version det är jag har just nu, för vad jag minns så uppdaterades den för inte så längesen...
Och det där med värmen, min blir inte heller brännhet men den blir obehagligt varm och känns faktiskt som att det kan vara en orsak till instabilitet...

Nätdelar åldras så att ripplet ökar och de är ofta klent dimensionerade för att spara pengar, de kan ju dessutom slitas/skadas av överspäning o dyl.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nätdelar åldras så att ripplet ökar och de är ofta klent dimensionerade för att spara pengar, de kan ju dessutom slitas/skadas av överspäning o dyl.

Okey, dock är ju denna inte mer än ett halvår gammal ungefär så bör ju inte vara några problem än tycker man? haha

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vompen:

Okey, dock är ju denna inte mer än ett halvår gammal ungefär så bör ju inte vara några problem än tycker man? haha

Det vet du egentligen inte utan att mäta upp den, fram med oscilloskopet och kolla

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

En nätdel med högre strömkapacitet kommer inte att göra det sämre knappast heller påverka temperaturen men det kan påverka stabiliteten, det är spänningen som påverkar tempen, men den ska du inte ändra.

Skrivet av vompen:

Ah okej, vanlig missuppfattning då i guess dock tycker man ju att strömadaptern som hänger med från Asus själva med routern ska räcka... Eller?
.

Skrivet av mrqaffe:

Nätdelar åldras så att ripplet ökar och de är ofta klent dimensionerade för att spara pengar, de kan ju dessutom slitas/skadas av överspäning o dyl.

Detta är den vanligaste orsaken till att folk byter router när den är instabil. Kostar så lite att testa detta.

Riktigt bra firmware hittar du på https://code.google.com/p/rt-n56u/ Helt stabil och bättre prestanda än original.
Själv kört på denna i många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vet du egentligen inte utan att mäta upp den, fram med oscilloskopet och kolla

Har inget sådant eller någon annan mätutrustning så har faktiskt rätt svårt att kolla det! haha

Skrivet av ubbe1:

Detta är den vanligaste orsaken till att folk byter router när den är instabil. Kostar så lite att testa detta.

Riktigt bra firmware hittar du på https://code.google.com/p/rt-n56u/ Helt stabil och bättre prestanda än original.
Själv kört på denna i många år nu.

Åh tackar tackar! Ska kolla upp den direkt, antar att du sitter på samma router då?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

EDIT: Av någon anledning så hade inte min router fått nys om att det fanns en ny officiell firmware. Jämförde numrena och den senaste den kunde hitta (som var installerad) var 3.0.0.4.374.5656 som var från 2014-04-24. Tankade ner senaste de hade uppe (uppdaterad 2015-02-13). Får se ifall det löser mina problem, men det bör det ju göra tycker man Återkommer så fort det blir problem!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

JAG ÄR TILLBAKA! Fast på gott och ont.
Jag har den senaste firmwaren installerad men bara ca 1-2 veckor efter att den var inlagd så började det bråka igen, precis samma problem.
Vad jag dock har upptäckt nu och som troligen gällde innan också, är att om man drar ur strömmen ur routern och låter den vara ett tag (1-2 dagar eller längre) och sen pluggar i den igen, då fungerar det en längre stund (max några dagar) för att sen dö igen. Jag får verkligen ryck, mest pga att jag endast har 3gb surf på mobilen och det räcker inte särskilt länge utan något wifi alls...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska kanske reklamera routern om den fortsätter strula.
Men har du kollat om det finns uppdateringar till ditt nätverkskort och om det funkar via en annan kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska kanske reklamera routern om den fortsätter strula.
Men har du kollat om det finns uppdateringar till ditt nätverkskort och om det funkar via en annan kabel ?

När det inte fungerar så drabbar det mina 2 trådade datorer + alla wifi-enheter, och kör jag på kabeln som gå från väggen in i routern, direkt in i datorn så fungerar det. Så uppenbarligen är det något konstigt med routern, frågan är bara vad...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

När det inte fungerar så drabbar det mina 2 trådade datorer + alla wifi-enheter, och kör jag på kabeln som gå från väggen in i routern, direkt in i datorn så fungerar det. Så uppenbarligen är det något konstigt med routern, frågan är bara vad...

Skummade igenom tråden lite snabbt och kan berätta att jag hade exakt samma problem tidigare med min gamla n56. Var tydligen 3 års garanti på den dock och hade en månad kvar lite drygt så jag gick tillbaka med den till inet och de bytte ut den direkt utan snack; den nya funkar prima. Kan även berätta att min vän har samma router och han är inne på sin tredje. Han hade också liknande problem...

Vore jag du skulle jag skriva ut nätverksloggar och tag med dit du köpte den, det var det jag gjorde, och även förklara hur det ligger till. Förhoppningsvis byter de bara ut den

Lycka till.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Skummade igenom tråden lite snabbt och kan berätta att jag hade exakt samma problem tidigare med min gamla n56. Var tydligen 3 års garanti på den dock och hade en månad kvar lite drygt så jag gick tillbaka med den till inet och de bytte ut den direkt utan snack; den nya funkar prima. Kan även berätta att min vän har samma router och han är inne på sin tredje. Han hade också liknande problem...

Vore jag du skulle jag skriva ut nätverksloggar och tag med dit du köpte den, det var det jag gjorde, och även förklara hur det ligger till. Förhoppningsvis byter de bara ut den

Lycka till.
- Mansion

Ajdå, det var det här svaret jag hoppades på minst, även om det ger en klarhet i att det är något fel med just denna modell... Olyckligt nog så beställde jag från nätet så lär ju ta ett tag innan man får en ny, och bor i karlskrona så lär ju inte åka till malmö för en sån grej Jaja, lär väl bli till att köpa lite mer mobildata så man kan nyttja mobilen någorlunda iaf.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Har två st N56U,båda dör randomly när jag börjar en nerladdning och ingen annan gång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgscs:

Har två st N56U,båda dör randomly när jag börjar en nerladdning och ingen annan gång..

Då verkar det ju som att den blir överbelastad på något sätt, att den inte kan hantera en viss mängd data som går igenom den eller något sådant. För jag upplever ibland samma sak, att det är först efter en stund efter att den slagits på som den faktiskt dör, dvs när alla enheter har kopplat upp sig och börjat ladda ner/upp data.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Fungerar den för N56U? Står inte med i den lilla listan överst på sidan.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Fungerar den för N56U? Står inte med i den lilla listan överst på sidan.

Sorry my bad! Såg fel och trodde att du hade en N66U.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

Sorry my bad! Såg fel och trodde att du hade en N66U.

Ingen fara Har dock hört att det finns andra firmwares för N56U som ska vara bättre än original så lär väl bli att testa det innan man skickar in på garanti..

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Märkte en väldigt märklig sak precis. Jag tankade nämligen hem Padavan-firmwaren och körde in den, och efter att ha skrivit in alla siffror och uppgifter och allting var klart, så såg jag på första sidan en riktigt smart sak, och det var att man kunde se vilket läge routern var i väldigt tydligt; grön bock för aktiv/påslagen, minus för oidentifierad/okänd status, och ett rött kryss för avstängd/bortkopplad.
När jag sedan hittade en annan sida för routern (dessa "sidor" är alltså inne i routerns inställningar) så kunde jag se vad varje port hade för uppkoppling och ifall de var anslutna eller ej, och då såg det ut så här:

Alltså, routern känner av och tar upp att den får 100Mbps, och att datorn jag hade i då när jag konfigurerade hade stöd för 100Mbps. Problemet verkar alltså sitta i att routern inte kan fördela ut det den får till wan-porten. Och vad som är ännu märkligare är att om jag startar om routern genom routern (mjukvaru-reset som resetar routern fysiskt också) så fungerar den i ungefär 2 minuter, och sen så dör allt nätverk igen. Så jag kan få den att fördela ut internet i ca 2 minuter, och sen vill den inte mer.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Märkte en väldigt märklig sak precis. Jag tankade nämligen hem Padavan-firmwaren och körde in den, och efter att ha skrivit in alla siffror och uppgifter och allting var klart, så såg jag på första sidan en riktigt smart sak, och det var att man kunde se vilket läge routern var i väldigt tydligt; grön bock för aktiv/påslagen, minus för oidentifierad/okänd status, och ett rött kryss för avstängd/bortkopplad.
När jag sedan hittade en annan sida för routern (dessa "sidor" är alltså inne i routerns inställningar) så kunde jag se vad varje port hade för uppkoppling och ifall de var anslutna eller ej, och då såg det ut så här:
http://i.imgur.com/1kAZgMD.jpg

Alltså, routern känner av och tar upp att den får 100Mbps, och att datorn jag hade i då när jag konfigurerade hade stöd för 100Mbps. Problemet verkar alltså sitta i att routern inte kan fördela ut det den får till wan-porten. Och vad som är ännu märkligare är att om jag startar om routern genom routern (mjukvaru-reset som resetar routern fysiskt också) så fungerar den i ungefär 2 minuter, och sen så dör allt nätverk igen. Så jag kan få den att fördela ut internet i ca 2 minuter, och sen vill den inte mer.

Spännande, låter ungefär som mitt problem jag hade med min första här med tyvärr haha.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Spännande, låter ungefär som mitt problem jag hade med min första här med tyvärr haha.

Mvh. Mansion

God damn it! haha, får se hur jag gör. Har lite fler potentiella lösningar att testa innan jag ger upp och skickar in den!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+