Permalänk
Medlem

Teleadapter för Telia fiber?

Hej!

Fick öppen fiber installerad idag. WAN-lampan lyser grönt och fint och jag kommer in på bredbandswebben.se. Ska ringa Telia imorgon teckna upp mig för 100/100 och tele via fiber. Jag antar att jag kommer att få deras router skickad till mig men tänkte skippa den och köra min Asus RT-N66u direkt in i fiberswitchen (Inteno xg6846). Vad behöver jag be Telia om för att få Telefonin att fungera?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Telia verkar ha två olika boxar för att koppla in telefoni: http://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-bredbandste...

Troligtvis krävs också att du sätter upp ett speciellt VLAN på en port i Asus-routern, VLAN 855 verkar ha använts för telefoni för 5,5 år sedan: #9288269

EDIT: Misstänker för övrigt att du inte kommer kunna få någon support eller ens få reda på vilka VLAN det är som det gäller genom att fråga Telia, men att skicka ut en av de boxar de nämner i sin egna artikel bör inte vara några problem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Varför vänta och ringa? Kan du inte bara beställa i webbläsaren så är tjänsten igång inom 3 minuter typ? Så funkar de iaf i alla stadsnät....

Skickades från m.sweclockers.com