Permalänk
Medlem

Hur ska jag koppla?

Jag skulle vilja ha 2st routrar inkopplade samtidigt. För att kunna ha en dator inkopplad via kabel "på sidan av" resten av nätverket. Mest för att den inte ska fucka ur ifall jag behöver starta om min värdelösa asus router.

Jag bahnhof som kommer in på ena sidan huset, därifrån kabel till router på andra sidan huset. Kan jag koppla in en router där bredbandet kommer in, och via den mata en till router? Det lär väl blir problem med DHCP, och jag vill ju knappast stänga av det på den router jag tänkt ansluta alla enheter mot?

Hur hade experterna gjort?

Visa signatur

Mattias

Permalänk

Om det är din "värdelösa Asus router" du vill komma runt... så varför inte sätta den som andra-router-utan-DHCP och skaffa en ny router som tar hand om DHCP vid nätverksingången !? För övrigt använder jag flera switchar (Netgear GS105) i nätverket för att förgrena och förlänga nätverket mellan våra byggnader.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Za7e:

Jag skulle vilja ha 2st routrar inkopplade samtidigt. För att kunna ha en dator inkopplad via kabel "på sidan av" resten av nätverket. Mest för att den inte ska fucka ur ifall jag behöver starta om min värdelösa asus router.

Jag bahnhof som kommer in på ena sidan huset, därifrån kabel till router på andra sidan huset. Kan jag koppla in en router där bredbandet kommer in, och via den mata en till router? Det lär väl blir problem med DHCP, och jag vill ju knappast stänga av det på den router jag tänkt ansluta alla enheter mot?

Hur hade experterna gjort?

Jag hade inte kopplat in två routrar utan nöjt mig med en, att ha två routrar är inget jag rekommenderar för en lekman.

Routern där kabeln kommer in och därefter en accesspunkt/switch i andra ändan av huset.

Permalänk
Avstängd

Hur ofta blir det problem med dagens "smarta" routrar?

De känner ju själva av inställningarna och ger ut IP-adresser automatiskt.

Själv har jag ju förstås inte provat mer än kanske ett 20-tal olika modeller... men det är inga speciella problem som dykt upp så länge man hållit sig till "hemnätverk".

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur många ip-adresser du får av din internetleverantör, får du flera så är det bara att ha inkommande in i en switch och sedan flera routrar i den. Men om ena routern är halvkass skulle jag nog inte använda den alls, behöver du fler uttag så är det ju bara att ha en switch efter den hela routern istället..

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Om det är din "värdelösa Asus router" du vill komma runt... så varför inte sätta den som andra-router-utan-DHCP och skaffa en ny router som tar hand om DHCP vid nätverksingången !? För övrigt använder jag flera switchar (Netgear GS105) i nätverket för att förgrena och förlänga nätverket mellan våra byggnader.

Då uppkommer nästa problem och det är att routern idag är rätt centralt placerad för att täcka upp både huset och gården, flyttar jag dhcp-routern till där bredbandet kommer in så tappar jag en massa räckvidd 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Za7e:

Då uppkommer nästa problem och det är att routern idag är rätt centralt placerad för att täcka upp både huset och gården, flyttar jag dhcp-routern till där bredbandet kommer in så tappar jag en massa räckvidd 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Räckvidd ? Om du menar på wifi så är det inget som har med routing att göra, behöver du en accesspunkt så skaffa en sån i stället men koppla inte in 2 routrar för det blir mest bara strul som får lanet att fungera dåligt och det kommer att kräva manuell konfigurering om det inte ska döda lanet.
Har man en "värdelös router" som behöver startas om ofta så ska man ju kanske fråga sig varför den kräver omstart och lösa det problemet i stället för att koppla in mer prylar och ska man ha bättre wifitäcknnig ska man använda rätt pryar för det, "gården" tyder på att det är utomhus ? Montera då upp en vettig utomhusaccesspunkt under takfoten eller liknande så den blir så skyddad det går men inte skärmad så kommer du att få bra täckning utomhs, ytterväggen lär ju dämpa signalen rejält, kanske 20 dB så fundera allvarligt på att skaffa en AP och montera utomhus, beroende på hur det ser ut så välj rätt antenntyp, riktad eller rundstrålande. Ubiquiti är bra prylar för sånt.
Inomhus:
https://www.dustinhome.se/product/5010586938/unifi-80211n-poe...
Utomhus
https://www.dustinhome.se/product/5010643165/unifi-80211n-poe...
https://www.dustinhome.se/product/5010471164/picostation-24gh...
https://www.dustinhome.se/product/5010517420/locostation-m2
Eller nått liknande, fundera på vilken frekvens som passar bäst och vilket område som ska täckas så du kan välja en passande antenn men undvik helst att koppla in flera hemmaroutrar om det främst är wifitäckning utomhus på en gård du vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Za7e:

Då uppkommer nästa problem och det är att routern idag är rätt centralt placerad för att täcka upp både huset och gården, flyttar jag dhcp-routern till där bredbandet kommer in så tappar jag en massa räckvidd 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar blanda ihop begreppen router och accesspunkt. För att få bättre wifi-täckning ska du ha flera acesspunkter - inte flera routrar.

Och som jag sa i post #3: Routern (med inbyggd AP) i ena änden av huset och minst en kompletterande AP i andra änden av huset.

Permalänk
Medlem

Så det är ingen mening att köra en router på ena sidan huset och en till på andra sidan?

Det är inte bara wifin som spökar utan även apple-tv på asus routern, så jag tänkte köra en apple airport som router 2 och hoppades det löste appletv problemen.

Finns det nån som kan länka till en guide så jag kan prova få till de?

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Za7e:

Så det är ingen mening att köra en router på ena sidan huset och en till på andra sidan?

Det är inte bara wifin som spökar utan även apple-tv på asus routern, så jag tänkte köra en apple airport som router 2 och hoppades det löste appletv problemen.

Finns det nån som kan länka till en guide så jag kan prova få till de?

En router kopplar ihop två (eller flera) nät - vill du verkligen ha två olika nät hemma?
En hemmarouter har dessutom inbyggd firewall och NAT. Vill du ha dubbla firewalls och dubbel adressöversättning?
Apple-TV jobbar med Bonjour (multicast) vilket inte funkar så bra mellan olika nät (över en router).

Så nej, jag har ytterst svårt att se någon mening för dig att köra med två routrar.
Eller så är det något jag inte förstår, varför vill du ha två routrar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Za7e:

Så det är ingen mening att köra en router på ena sidan huset och en till på andra sidan?

Det är inte bara wifin som spökar utan även apple-tv på asus routern, så jag tänkte köra en apple airport som router 2 och hoppades det löste appletv problemen.

Finns det nån som kan länka till en guide så jag kan prova få till de?

Vad har du för prylar inkopplade och hur, tråd/wifi och var, du antyder utomhus ?
Vad har du för problem med Appletvn ?
Det går att konfigurera om de flesta hemmaroutrar till accesspunkt och switch men 2 hemmaroutrar som fungerar "normalt" skapar problem med adresseringen och brukar döda prestandan i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för prylar inkopplade och hur, tråd/wifi och var, du antyder utomhus ?
Vad har du för problem med Appletvn ?
Det går att konfigurera om de flesta hemmaroutrar till accesspunkt och switch men 2 hemmaroutrar som fungerar "normalt" skapar problem med adresseringen och brukar döda prestandan i lanet.

Kör nu en asus ac66u som router1 och sen kabel till en airport extreme som ja slagit av dhcp och nat på. Således körs den väl som en switch/accesspunkt. Jag låter dom ha olika ssid just för att kunna koppla upp ios-enheterna mot airporten, än så länge funkar det bra.

Problemet med appletvn var att airplayen tog lång tid att koppla upp och kunde hoppa ur efter några minuters tittande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att surf i sängen vid läggdags funkade bättre med taskig 3g mottagning än wifi mot asus router, funkar klart bättre med airporten nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Za7e:

Kör nu en asus ac66u som router1 och sen kabel till en airport extreme som ja slagit av dhcp och nat på. Således körs den väl som en switch/accesspunkt. Jag låter dom ha olika ssid just för att kunna koppla upp ios-enheterna mot airporten, än så länge funkar det bra.

Problemet med appletvn var att airplayen tog lång tid att koppla upp och kunde hoppa ur efter några minuters tittande.

Skickades från m.sweclockers.com

Varifrån strömmar du till appletvn och ansluter du allt via wifi eller har du kabel också ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.