Förlustsfri ljudkomprimerig, cd-rippning och uppspelning - en praktisk guide!

Permalänk

Förlustsfri ljudkomprimerig, cd-rippning och uppspelning - en praktisk guide!

Spotify har tagit Sverige med storm. Jag föredrar dock, FLAC och Foobar 2000. Här är en liten guide till hur du kan rippa din skivsamling, komprimera med FLAC för att slutligen spela upp med fantastisk ljudkvalitet med Foobar 2000.

Förlustsfri ljudkomprimering
Alla känner nog till MP3, AAC eller något annat komprimerande format. Tanken är att plocka bort den information i musik som inte hörs, för att på så vis minska filstorleken. Problemet är att ingen algoritims är perfekt, för eller senare kommer det att uppstå hörbara fel. Det är kanske inte alltid så tydliga, men ett träna öra kanske kan uppfatta det.

Jag är av den uppfattningen att idag finns inget behov av att komprimera musik med förlust. Varför äta halva kakan när du kan äta hela kakan?

Förlustfri ljudkomprimering fungerar genom att förändra ljudvågorna så att det tar mindra lagringsutrymme. När musiken sedan spelas upp förändras ljudvågorna omvänt för att sedan oförändrad (gemtemot originalet) nå lyssnarens öron. Det finns många alternativ i det här området. Jag föredrar det öppna formatet FLAC, Free Lossless Audio Codec.

Att rippa en CD
Jag tycker att det är roligt att samla CD-skivor, bläddra i fodral och att kolla på omslagsbilder i fysisk form. Jag tycker dock inte om att fippla med skivan i sig. Det är mer praktiskt att lagra musiken på datorn. Visst, Spotify är enklare, men det här ger oöverträfbar kvalitet.

Att kopiera en skiva på rätt sätt är lite av en vetenskap. Alla skivor är inte felfria, det kan vara repor och damm. Därför brukar man göra en så kallad "secure rip", vilket innebär att när skivan har kopierats skapar en cheksumma vilken sedan kontrolleras med en databas. Om någon annan fått exakt samma checksumma är skivan exakt kopierat och allting står rätt till.

Jag brukar göra 3 filer av varje skiva. Flac-filen är en komprimerad diskavbildning. Log-filen innehåller information om kopieringen, checksumma för låtarna och information om kopieringen gått rätt till. Utan Log-filen går det inte garantera att kopieringen gått rätt till, av den anledningen är filen mycket viktig. Cue-filen innehåller information om albumet, längd på låtar, "gaps", låttitlar, genre, år, artist. Jag föredrar externa Cue-filer då det mycket enkelt går att ordna felaktig information, exempelvis felstavningar.

Det finns en del program att genomföra en så kallad "secure rip". EAC är kanske den bästa, men den fungerar inte med 64 bitars Windows. Jag brukar därför använda CUERipper, som ingår i CUETools.

I det här fallet ska vi rippa Gamma Ray - Powerplant.

1. Installera och konfigurera CUERippers.

Jag brukar bara extrahera CUETools till en mapp på skrivbordet. Konfigurationen kräver viss koncentration. Såhär brukar jag ställa in det hela:

Read offset varierar beroende på optisk enhet, det finns en lista här. Leta upp din enhet, ta sedan värdet under "Correction Offset" och klistra in. Jag har valt att göra en avbildning av hela skivan, på så vis blir det bara 3 filer per skiva istället för 1 per låt + 2 filer. Om du planerar att konvertera till andra format, exempelvis MP3 rekomenderar jag istället "track".

2. Tryck på "Meta" och mata in information om genre, det informationen som finns är oftast fel. Tryck på sökvägen och klistra in:
%music%\%artist%\%album%\%artist% - %album%.cue
Du kan byta ut %music% till sökvägen till en annan mapp.

3. Tryck Go för att börja rippa. Kopieringsprocessen tar en liten stund. Det kanske är dags för kaffe?

4. När det är färdigt kommer det en ruta och bekräftar att filen kopierats på ett exakt vis.

5. Leta upp mappen där filerna sparats. Som du ser är det 5 filer. Bilden och accuripfilen kan tas bort. FLAC filen, CUE filen och LOG filen måste du dock spara.

Foobar 2000
Foobar 2000 är en gratis och mycket flexibel musikspelare. Det finns också gott om plugins. Här är en mycket kort förklaring till hur jag brukar ställa in mitt Foobar.

1. Ladda ner och installera Foobar 2000.

2. Standardgränssnittet är riktigt fult tycker jag. För att råda bot på det välj View - Layout - Create Scratchbox.

3. Högerklicka mitt i rutan som nu kommit fram. Välj Add New UI Element. Jag brukar använda en splitter (left/right). Till vänster brukar jag ha en Album List och till Höger en Playlist View. Såhär blir det (Jag har en liten mätare längst ner också):

4. Ändra var din musikmapp finns. Ordna så att den bara hittar .cue filer, annars kan det bli dubletter etc.

5. Jag brukar också ändra musknapparna lite. Dubbelklick för att lägga skicka en låt till en ny spellista, mellanklick för att lägga den till nuvarande spelista.

Sammanfattning
Det är riktigt ansträngande att skriva en guide! Jag hoppas att den kommer att vara till mycket nöje!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2