rt-N56U, problem efter uppdatering till senaste firmware

Permalänk
Medlem

rt-N56U, problem efter uppdatering till senaste firmware

Hejsan.

För att ta historien från början så hade jag återigen glömt lösenordet till routern såfick lov att köra en resett på den, när detta väl var avklarat och jag har gått igenom snabb guiden som man möts av så får jag en uppmaning om att det finns en nyare firmware tillgänglig och jag får godkänna att installera den.
Den börjar ladda ner och efter ett par minuter möts jag av meddelandet att det är klart och jag ska starta om routern manuellt? (Hur gör man detta?)
Jag röck strömmen till den för det finns inget annat sätt att starta om den, eller?

När jag sedan 10s senare kopplade på strömmen igen så vill den inte "starta" bara power led som blinkade sakta, och jag började misstänka att den hade crashat.
Gick inte att resetta eller få någon kontakt med routern, så laddade ner den där rescue utility samt senaste firmwaren från eran hemsida och följde instruktionerna för att manuellt ladda in firmwaren (bara ha en dator ikopplad till routern med sladd, hålla nere reset knappen och sedan samtidigt koppla in strömmen igen, satte manuell IP på datorn och startade sedan rescue programmet och laddade in firmwaren utan problem.

Satte om till dynamisk ip igen på datorn och surfade in till configen som hade kvar mina inställningar(?) som jag gjorde I snabb guiden.
Kopplade upp resterande enheter 2 mobiler, laptop, TV på wifi & 2st stationära datorer via kabel och reserverade deras mac-addresser till IP-addresser som ajg vill ha, sparade dessa inställningar och möts då av texten:
"Inställningar har uppdaterats. Webbsida kommer nu att uppdateras.
Ändringar har gjorts på IP-adress eller portnummer. Du kommer nu att kopplas ifrån från RT-N56U.
För åtkomst till inställningar för RT-N56U, återanslut det trådlösa nätverket och använd den uppdaterade IP-adressen och portnumret."

Väntade säkert 10min men inget mer hände, fick samma meddelande från alla enheter som jag försökte komma åt routern på, men allt nätverk och internet fungerade på alla enheter och dem hade fått dem IP-addresserna som jag reserverat till dem.
Startade om routern och kunde då accessa routern igen I kanske 10-15s sedan möts jag av samma meddelande igen som INTE försvinner.
Gjorde flertal forsök att starta om utan resultat, samma meddelande kommer efter att man varit inloggad I routern 10s.
Orkade inte fipple mer med det, så satte mig och streama en film eftersom allt fungerade ändå, tills 40min hade gått då tappade alla enheter kontakt med routern kändes det som. dem trådlösa enheterna kopplades från och dem med sladd fick 169.x.x.x local IP address. Routern lös å blinkade som normalt.
Startade om routern och allt hoppa igång som vanligt så fortsatte kolla på filmen och efter 30min hände samma sak igen...
Startade om igen men efter bara 5min så skedde det igen, så då fick jag nog och rock strömmen till skiten och har inte kopplat in den sen dess.

Vad ska man göra åt det här då? Är det några problem med senaste firmwaren? Mår inte routern bra att återställas via rescue utilityn? Några tips/ideer?

Tack för att ni tar er tid å läsa min wall of text.

[EDIT] Hittade även denna tråden I alla fall en till som har sama problem. Ingen som svarat på det I alla fall
http://forums.hardwarezone.com.sg/88655957-post1627.html

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag hade provat att göra en 30-30-30 reset. Håll in knappen 30 sek, ryck strömsladden vänta 30 sek och sen i med sladden och vänta 30 sek släpp sen reset. Vänta en bra stund, typ 5 min och boota sen om och låt routern starta upp normalt. Konfigurera det du behöver/vill och boota om igen. Hjälper det inte, prova föregående firmware med samma procedur.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lehto:

Hejsan.

För att ta historien från början så hade jag återigen glömt lösenordet till routern såfick lov att köra en resett på den, när detta väl var avklarat och jag har gått igenom snabb guiden som man möts av så får jag en uppmaning om att det finns en nyare firmware tillgänglig och jag får godkänna att installera den.
Den börjar ladda ner och efter ett par minuter möts jag av meddelandet att det är klart och jag ska starta om routern manuellt? (Hur gör man detta?)
Jag röck strömmen till den för det finns inget annat sätt att starta om den, eller?

När jag sedan 10s senare kopplade på strömmen igen så vill den inte "starta" bara power led som blinkade sakta, och jag började misstänka att den hade crashat.
Gick inte att resetta eller få någon kontakt med routern, så laddade ner den där rescue utility samt senaste firmwaren från eran hemsida och följde instruktionerna för att manuellt ladda in firmwaren (bara ha en dator ikopplad till routern med sladd, hålla nere reset knappen och sedan samtidigt koppla in strömmen igen, satte manuell IP på datorn och startade sedan rescue programmet och laddade in firmwaren utan problem.

Satte om till dynamisk ip igen på datorn och surfade in till configen som hade kvar mina inställningar(?) som jag gjorde I snabb guiden.
Kopplade upp resterande enheter 2 mobiler, laptop, TV på wifi & 2st stationära datorer via kabel och reserverade deras mac-addresser till IP-addresser som ajg vill ha, sparade dessa inställningar och möts då av texten:
"Inställningar har uppdaterats. Webbsida kommer nu att uppdateras.
Ändringar har gjorts på IP-adress eller portnummer. Du kommer nu att kopplas ifrån från RT-N56U.
För åtkomst till inställningar för RT-N56U, återanslut det trådlösa nätverket och använd den uppdaterade IP-adressen och portnumret."

Väntade säkert 10min men inget mer hände, fick samma meddelande från alla enheter som jag försökte komma åt routern på, men allt nätverk och internet fungerade på alla enheter och dem hade fått dem IP-addresserna som jag reserverat till dem.
Startade om routern och kunde då accessa routern igen I kanske 10-15s sedan möts jag av samma meddelande igen som INTE försvinner.
Gjorde flertal forsök att starta om utan resultat, samma meddelande kommer efter att man varit inloggad I routern 10s.
Orkade inte fipple mer med det, så satte mig och streama en film eftersom allt fungerade ändå, tills 40min hade gått då tappade alla enheter kontakt med routern kändes det som. dem trådlösa enheterna kopplades från och dem med sladd fick 169.x.x.x local IP address. Routern lös å blinkade som normalt.
Startade om routern och allt hoppa igång som vanligt så fortsatte kolla på filmen och efter 30min hände samma sak igen...
Startade om igen men efter bara 5min så skedde det igen, så då fick jag nog och rock strömmen till skiten och har inte kopplat in den sen dess.

Vad ska man göra åt det här då? Är det några problem med senaste firmwaren? Mår inte routern bra att återställas via rescue utilityn? Några tips/ideer?

Dold text

Tack för att ni tar er tid å läsa min wall of text.

[EDIT] Hittade även denna tråden I alla fall en till som har sama problem. Ingen som svarat på det I alla fall
http://forums.hardwarezone.com.sg/88655957-post1627.html

Hej,

Kan du testa att ladda ner den näst senaste versionen (3.0.0.4.374.5656) härifrån, unzip:a den och ladda in firmware i routern genom webbgränssnittet?
Gå in på Administration -> Firmware Upgrade -> Välj fil

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Kan du testa att ladda ner den näst senaste versionen (3.0.0.4.374.5656) härifrån, unzip:a den och ladda in firmware i routern genom webbgränssnittet?
Gå in på Administration -> Firmware Upgrade -> Välj fil

http://i.imgur.com/LaCtkhF.jpg

Hej, jag satt faktiskt och fipplade igår kväll och försökte få det att fungera.
Men det måste vara något fel på den senaste firmwaren (3.0.0.4.376.1665 ) som ligger upplagd på eran sida.
När man loggat in på routern och klickar 1-2gånger för att navigera sig då möts man direct av:
"Inställningar har uppdaterats. Webbsida kommer nu att uppdateras.
Ändringar har gjorts på IP-adress eller portnummer. Du kommer nu att kopplas ifrån från RT-N56U.
För åtkomst till inställningar för RT-N56U, återanslut det trådlösa nätverket och använd den uppdaterade IP-adressen och portnumret."
Denna ligger kvar ända tills man startar om routern då går det att logga in igen men samma skit poppar upp efter 1 klick i configen.
Att resetta routern hjälpte inte häller, och att följa din procedur ovan hade inte gått att göra häller eftersom man blir utkastad från configen efter 1 klick.

Vilket som så laddade jag ner den firmwaren du länkade till (3.0.0.4.374.5656) rock alla sladdar ur routern kopplade bara in sladd till min dator höll in resetknappen och pluggade sedan in strömmen och hall resetknappen intryckt tills powerled började blinka (routern i rescue mode).
Och änvände sedan eran rescue utility och laddade in den näst nyaste firmwaren (3.0.0.4.374.5656) och det verkade faktiskt fungera nu!
Kunde confa allt jag behövde och allt verkade funka fint, hann inte testa så mycket då det var ganska sent men kändes som om allt var normalt i alla fall ska se nu när jag kommer hem efter jobbet (lämnade routern strömlös imorse) och se om jag kommer åt configen igen.

Men det känns som om något inte star rätt till med eran senaste firmware (3.0.0.4.376.1665 )

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Yep, allt funkar nu med 3.0.0.4.374.5656 firmware!

Körde hela eftermiddagen/kvällen igår utan problem och kunde fipple runt I webconfigen hela kvällen!

Måste vara något lurt med eran senaste firmware, och jag är inte ensam häller om du ser min länk i första inlägget.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lehto:

Yep, allt funkar nu med 3.0.0.4.374.5656 firmware!

Körde hela eftermiddagen/kvällen igår utan problem och kunde fipple runt I webconfigen hela kvällen!

Måste vara något lurt med eran senaste firmware, och jag är inte ensam häller om du ser min länk i första inlägget.

Vad bra att du löste det.
Vi ska kolla vad som har hänt med senaste firmware-versionen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Vad bra att du löste det.
Vi ska kolla vad som har hänt med senaste firmware-versionen.

Har oxå haft lite problem med senaste versionen och det som oroar är hur mycket ram och cpu som går åt till usb-disk.
Även mycket: mDNSProxyResponderPosix: GetLargeResourceRecord: opt 65002 optlen 8 wrong
Ska testa äldre versionen och återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Vad bra att du löste det.
Vi ska kolla vad som har hänt med senaste firmware-versionen.

Har jättemkt problem också sedan senaste uppdateringen. Uppdateringen har praktiskt taget förstört routern då jag inte kan göra en enda inställning utan att vara rädd för att tappa möjligheten att komma in igen.

Av någon anledning funkar det ibland och ibland inte.. just nu kan jag inte komma åt routern över huvudtaget utan får ett meddelande:

Inställningar har uppdaterats. Webbsida kommer nu att uppdateras.
Ändringar har gjorts på IP-adress eller portnummer. Du kommer nu att kopplas ifrån från RT-N56U.
För åtkomst till inställningar för RT-N56U, återanslut det trådlösa nätverket och använd den uppdaterade IP-adressen och portnumret.

Vad göra? Vägrar reset.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheddar_bob5:

Har jättemkt problem också sedan senaste uppdateringen. Uppdateringen har praktiskt taget förstört routern då jag inte kan göra en enda inställning utan att vara rädd för att tappa möjligheten att komma in igen.

Av någon anledning funkar det ibland och ibland inte.. just nu kan jag inte komma åt routern över huvudtaget utan får ett meddelande:

Inställningar har uppdaterats. Webbsida kommer nu att uppdateras.
Ändringar har gjorts på IP-adress eller portnummer. Du kommer nu att kopplas ifrån från RT-N56U.
För åtkomst till inställningar för RT-N56U, återanslut det trådlösa nätverket och använd den uppdaterade IP-adressen och portnumret.

Vad göra? Vägrar reset.

Blir du utslängd från webbgränssnittet både med Wi-Fi och LAN-koppling till routern?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma sak här, funkar att dra ut elen och då kunna klicka några gånger i webgränssnittet innan den låser sig igen......

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Blir du utslängd från webbgränssnittet både med Wi-Fi och LAN-koppling till routern?

Skrivet av carlos25:

Samma sak här, funkar att dra ut elen och då kunna klicka några gånger i webgränssnittet innan den låser sig igen......

Ja både Wfi och LAN, upplever samma sak som carlos25.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Haft samma problem efter uppdatering av firmware. Samma felmeddelande från samtliga enheter, men inga problem med själva nätverket utan verkar ha med webservern att göra.

Felmeddelande:

Inställningar har uppdaterats. Webbsida kommer nu att uppdateras.
Ändringar har gjorts på IP-adress eller portnummer. Du kommer nu att kopplas ifrån från RT-N56U.
För åtkomst till inställningar för RT-N56U, återanslut det trådlösa nätverket och använd den uppdaterade IP-adressen och portnumret.

Om jag drar ut sladden till routern och startar upp den igen så fungerar det. Men om jag ger mig in i inställningarna igen så dyker problemet upp.

Jag tror det har något med "discovery of network units" eller vad man ska kalla det. Alltså när man försöker lista vilka enheter som är anslutna. Jag såg att en ny feauture i firmwaren var att enheterna nu kan skicka information om sin signalstyrka till routern. Kanske har med det att göra?

Jag kommer nedgradera firmware igen...

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Ja både Wfi och LAN, upplever samma sak som carlos25.

Precis samma här också. Jag kör på den äldre firmwaren som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Vad bra att du löste det.
Vi ska kolla vad som har hänt med senaste firmware-versionen.

Mina problem började när jag skulle assigna statiskt IP till min chromecast. Skulle kunna vara något med den nya feturen om att assigna namn till enheterna?

4.Client name is changeable and parental control, QoS, manually assigned IP, static route, port forwarding client list can also refer to this name.

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk

Vet inte hur Asus ser på detta. Dock använder jag själv denna custom firmware och tycker den är helt oslagbar.

https://code.google.com/p/rt-n56u/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carlos25:

Samma sak här, funkar att dra ut elen och då kunna klicka några gånger i webgränssnittet innan den låser sig igen......

Skrivet av cheddar_bob5:

Ja både Wfi och LAN, upplever samma sak som carlos25.

Skrivet av scorp10:

Haft samma problem efter uppdatering av firmware. Samma felmeddelande från samtliga enheter, men inga problem med själva nätverket utan verkar ha med webservern att göra.

Felmeddelande:

Inställningar har uppdaterats. Webbsida kommer nu att uppdateras.
Ändringar har gjorts på IP-adress eller portnummer. Du kommer nu att kopplas ifrån från RT-N56U.
För åtkomst till inställningar för RT-N56U, återanslut det trådlösa nätverket och använd den uppdaterade IP-adressen och portnumret.

Om jag drar ut sladden till routern och startar upp den igen så fungerar det. Men om jag ger mig in i inställningarna igen så dyker problemet upp.

Jag tror det har något med "discovery of network units" eller vad man ska kalla det. Alltså när man försöker lista vilka enheter som är anslutna. Jag såg att en ny feauture i firmwaren var att enheterna nu kan skicka information om sin signalstyrka till routern. Kanske har med det att göra?

Jag kommer nedgradera firmware igen...

Skrivet av WEBRUNNER:

Precis samma här också. Jag kör på den äldre firmwaren som funkar.

Hej,
Det kom en ny firmware-version i fredags. Kan ni testa den? Glöm inte att hålla in Reset-knappen i 5 sekunder efter uppdateringen. Om ni har inställningar som ni inte vill mata in igen så kan dessa sparas ut på USB först.
http://www.asus.com/Networking/RTN56U/HelpDesk_Download/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aha ja, nu vare visst fler som uppmärksammat detta problem! Då vare inte bara jag som hade problem med senaste firmwaren!

Jaja 3.0.0.4.374.5656 funkar fint så jag lär inte uppdatera något mer I alla fall.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB