Permalänk
Medlem

Lite lurig dualboot

När jag startar datorn ,så kommer jag till den delen när grub låter mig välja om jag skall starta Ubuntu eller win7. Men det som jag undrar över är att win 7 loader ligger på två partitioner ,en liten på 100 meg och en som ligger på operativpartitionen, jag väljer alltid den som är inbäddad i operativet, men har även testat den andra som också funkar??! men ställer mig följande fråga, kan jag radera den där 100 meggaren tro? och bara använda den andra loadern? någon som har synpunkter på detta?

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Skrivet av Tuxsux:

När jag startar datorn ,så kommer jag till den delen när grub låter mig välja om jag skall starta Ubuntu eller win7. Men det som jag undrar över är att win 7 loader ligger på två partitioner ,en liten på 100 meg och en som ligger på operativpartitionen, jag väljer alltid den som är inbäddad i operativet, men har även testat den andra som också funkar??! men ställer mig följande fråga, kan jag radera den där 100 meggaren tro? och bara använda den andra loadern? någon som har synpunkter på detta?

Den partitionen är till för BitLocker och skapas automatiskt av Windows 7-installeraren.

Jag tror att du helt riskfritt kan ta bort den om du inte ska använda BitLocker. Själv skulle jag nog välja att behålla den.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Tackar kan lika gärna vara som det är,var nog mest förbryllad över att det var just två loaders att välja mellan.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

När jag startar datorn ,så kommer jag till den delen när grub låter mig välja om jag skall starta Ubuntu eller win7. Men det som jag undrar över är att win 7 loader ligger på två partitioner ,en liten på 100 meg och en som ligger på operativpartitionen, jag väljer alltid den som är inbäddad i operativet, men har även testat den andra som också funkar??! men ställer mig följande fråga, kan jag radera den där 100 meggaren tro? och bara använda den andra loadern? någon som har synpunkter på detta?

Behåll 100 megs partionen, enklast är att redigera filen " /boot/grub/grub.cfg " så du slipper se menyvalet.
Om du kör grubb2 med EFI GUID Partition Support så måste du även skapa en BIOS boot partition. Och jag har för mig att man kan dela denna BIOS boot partition med W7.. Då har du hel plötsligt användning av denna partion.

Permalänk
Medlem

Tack alla skall omgående checka cfg och stämma av med mina partitioner .

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Hm hrm,, här är något
### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
menuentry "Windows 7 (loader) (on /dev/sdb1)" --class windows --class os {
insmod part_msdos
insmod ntfs
set root='(hd1,msdos1)'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root 4A8890138890001D
chainloader +1
}
menuentry "Windows 7 (loader) (on /dev/sdc1)" --class windows --class os {
insmod part_msdos
insmod ntfs
set root='(hd2,msdos1)'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root 2C44C58644C552EE
chainloader +1

Är det helt enkelt bara att radera den rad/dom rader man vill vara utan??

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

Behåll 100 megs partionen, enklast är att redigera filen " /boot/grub/grub.cfg " så du slipper se menyvalet.
Om du kör grubb2 med EFI GUID Partition Support så måste du även skapa en BIOS boot partition. Och jag har för mig att man kan dela denna BIOS boot partition med W7.. Då har du hel plötsligt användning av denna partion.

grub.cfg ska man väl däremot aldrig redigera manuellt? Om inte för att det lätt blir fel, så för att den ändå kommer bytas ut vid nästa update-grub.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Exakt /boot/grub/grub.cfg rör man inte !
Kolla istället under /etc/grub eller /etc/default/grub

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Hm hrm,, här är något
### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
menuentry "Windows 7 (loader) (on /dev/sdb1)" --class windows --class os {
insmod part_msdos
insmod ntfs
set root='(hd1,msdos1)'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root 4A8890138890001D
chainloader +1
}
menuentry "Windows 7 (loader) (on /dev/sdc1)" --class windows --class os {
insmod part_msdos
insmod ntfs
set root='(hd2,msdos1)'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root 2C44C58644C552EE
chainloader +1

Är det helt enkelt bara att radera den rad/dom rader man vill vara utan??

Inte ta bort gör bara så här

#menuentry "Windows 7 (loader) (on /dev/sdb1)" --class windows --class os { # insmod part_msdos # insmod ntfs # set root='(hd1,msdos1)' # search --no-floppy --fs-uuid --set=root 4A8890138890001D # chainloader +1 #}

För att komentera ut detta menyval. Men som andra har skrivit finns det tydligen bättre sätt att göra det i Ubuntu..
Det är ingte fel i att editera grub.cfg bara man har en liten hum om vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

Inte ta bort gör bara så här

#menuentry "Windows 7 (loader) (on /dev/sdb1)" --class windows --class os { # insmod part_msdos # insmod ntfs # set root='(hd1,msdos1)' # search --no-floppy --fs-uuid --set=root 4A8890138890001D # chainloader +1 #}

För att komentera ut detta menyval. Men som andra har skrivit finns det tydligen bättre sätt att göra det i Ubuntu..
Det är ingte fel i att editera grub.cfg bara man har en liten hum om vad man gör.

Andra raden i den filen är:

# DO NOT EDIT THIS FILE

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Andra raden i den filen är:

# DO NOT EDIT THIS FILE

OK!
Jag har tydligen gort fel dom sista 10 åren.. Tur att jag inte har börja med Ubuntu än..
Du får gärna berätta hur man fixar det i denna dist, så kanske man får lära sig något nytt.

Permalänk
Medlem

Tack alla !!skall sålla och kolla, alltid kul att lära ibland blir det si och ibland så, men andras kunskap är guld värd på vägen.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

OK!
Jag har tydligen gort fel dom sista 10 åren.. Tur att jag inte har börja med Ubuntu än..
Du får gärna berätta hur man fixar det i denna dist, så kanske man får lära sig något nytt.

Grub 2 kom väl ut för ungefär 3 år sedan? Innan var det ju menu.lst som gick utmärkt att redigera direkt! Har tyvärr ingen aning om hur man bör göra, tycker grub 2 öht känns väldigt krångligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vid installationen av win7 kan du välja att inte skapa den där 100mb partitionen... men du måste aktivt själv åstadkomma detta annars gör win det åt dig... (windows är så snällt så )

http://www.mydigitallife.info/hack-to-remove-100-mb-system-re...

Paste:ar in skiten nedan så kan du läsa direkt på forumet... det är dock inte jag själv som skrivit den här guiden utan den är rippat från ovanstående länk efter ett sök på Google.

Hack to Remove 100 MB System Reserved Partition When Installing Windows 7

Method 2: Partition the HDD Before Installing Windows 7

It’s “almost impossible” to stop or cancel the 100MB system reserved partition from been created in Windows 7 Setup (unless you uses hack 3 below). So for people you prefer to delete off all existing partitions, or want to install Windows 7 to an empty hard disk, it’s recommended to partition the hard disk before starting Windows 7 setup, through several ways.

One way is to boot up the computer with a Windows XP or Windows Vista installation CD or DVD, or any other bootable disc with disk partitioning utility, and then perform the re-partitioning. Quit the setup after finished partitioning, and start up the computer with Windows 7 DVD to install Windows 7.

For user with only Windows 7 DVD, follow these steps, as provided by UkonCornelias:

1. Once Windows 7 Setup is loaded, press Shirt + F10 keys at the first setup screen (which allows selection of language, keyboard and locale). A Command Prompt window will be opened.

2. Run Diskpart, the built-in disk partitioning tool of Windows 7 with the following command:
diskpart

3. Type in the following command one by one, follow by Enter key to create a partition (text in brackets are comments only):
list disk (to show the ID number of the hard disk to partition, normally is Disk 0)

select disk 0 (change 0 to another number if applicable)

clean

create partition primary size=80000 (create a partition with 80 GB space; to use entire disk as one partition, omit the “size=value” parameter switch; use similar command to create more partition if needed or create in Windows 7 after installation)

select partition 1

active

format fs=ntfs quick

exit

Får man inte rippa sådär kan väl ngn moderator editera lite i mitt inlägg. Jag har ju pekat på vart infon är ifrån så jag hoppas det är ok.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Snyggt! skall intaga detta i mitt förråd av nyttiga braha grejor

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930