Arch AUR helper - autoaur - problem vid konfigurering

Permalänk

Arch AUR helper - autoaur - problem vid konfigurering

Jag är ny på Linux och Arch men börjar komma igång med mitt system. Jag skulle behöva tanka ett tiotal paket från AUR, vilket kändes som en lite omständig process med att tanka tarballs, skapa paket, osv, så jag skaffar mig ett program som kan sköta det där lite smidigare, typ autoaur. Men efter mycket om och men kommer jag inte förbi det här steget i konfigureringen. Enligt instruktioner ska jag gå till mappen jag vill använda och sedan peka på xgl.autoaur, vilket jag gör och får då följande resultat:

[root@archprocent glproto-git]# sudo autoaur ~/downloads/aur/autoaur/pkg/autoaur/usr/share/doc/autoaur/xgl.autoaur enter version number for glproto-git 20121017-1 Removing old archive 'glproto-git.tar.gz'... Downloading package 'glproto-git'... 2013-04-09 15:34:23 URL:https://aur.archlinux.org/packages/gl/glproto-git/glproto-git.tar.gz [787/787] -> "glproto-git.tar.gz" [1] Extracting 'glproto-git.tar.gz' archive... glproto-git/ glproto-git/PKGBUILD Deleting glproto-git.tar.gz Changing pkgver in 'glproto-git' to '20121017-1'... Generating md5sums for 'glproto-git' package... ==> FEL: Running makepkg as root is a BAD idea and can cause permanent, catastrophic damage to your system. If you wish to run as root, please use the --asroot option. Md5sums in 'glproto-git' can't be generated. Skipping this package... ==> Building package glproto-git... ==> FEL: Running makepkg as root is a BAD idea and can cause permanent, catastrophic damage to your system. If you wish to run as root, please use the --asroot option.

Jag har använt --asroot för att bygga mina egna paket men jag förstår inte hur jag ska få den här installationen att göra det åt mig...? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Makepkg behöver inte köras som root för att fungera. Nu vet jag inte hur autoaur fungerar, jag kör med yaourt och där så installerar den automatiskt paket som root, man kör alltså inte verktyget som root.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

autoaur ser inte ut att ha uppdaterats på två år enligt AUR, så det kanske inte är att rekommendera. Kör med yaourt som ToJa92 säger istället, det är ett riktigt bra verktyg. Det fungerar ungefär som pacman, och sköter beroenden och sånt automatisk. Enklast är att bara använda deras paketförråd, se yaourts hemsida.

Permalänk

Jag körde på Yaourt istället, allt funkar som det ska, tack!

Permalänk
Medlem

Beroende på hur mycket du vill att din aurhelpern ska göra finns det ju olika alternativ. Jag gillar cower. Den är väldigt snabb och smidig. Men har inte lika mycket funktionalitet som yaourt. Den laddar ner pkgbuildsen som ska uppdateras istället för att helt automatisera det.