Misslyckad boot av Sabayon Live

Permalänk
Medlem

Misslyckad boot av Sabayon Live

Hej!
Håller på och bli galen på detta. Hoppas någon av er kan hjälpa mig.
Håller på och försöker lägga in Sabayon Linux, har testat både usb-sticka men även lagt in ison på en dvd-skiva. Allt verkar fungera bra fram tills ungerfär halvvägs av laddning av kärnan och drivrutiner osv. Nånting felar så man möts bara av en bash-prompt, sabayon-login nånting.

Vad jag kan förstå verkar det vara något med grafikkortet som felar. Precis före scriptet avbryts kan man se något i stil med:
--Loading Nvidia Unix x86_64 Module 340.32 osv
--ACPI Warning SB_.PCI0.PEGO.PEGP._BSM: Argument s4 type mismatch - Found [Buffer], ACPI requires [Package] (20140424/nsarguments-95)
--En hel radda med dessa varningar.

Säger mig inte så mycet mer än att modulen för grafikkortet verkar saknas.
Har testat starta i safe-mode, men samma resultat. Även testat Console-mode, men samma resultat.

Någon som har en aning om vad jag kan göra?
Har även testat på en annan dator med samma resultat. Har testat att flasha usb flera ggr om, med SUSE-programmet Imagewriter.

Väldigt tacksam för hjälp, för vill verkligen testa denna dist och se om det är något för mig.

Permalänk
Medlem

Behöver mer information. Vilken dator försöker du göra detta på? Vilken version av Sabayon Live?

Måste det vara Sabayon Live eller går någon annan Live distro bra? Vill du bara installera Sabayon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Behöver mer information. Vilken dator försöker du göra detta på? Vilken version av Sabayon Live?

Måste det vara Sabayon Live eller går någon annan Live distro bra? Vill du bara installera Sabayon?

Det är denna jag försöker få igång,
http://dl.sabayon.org/iso/monthly/Sabayon_Linux_14.10_amd64_K...
Har även testat gnoeversionen men exakt samma problem.

Är primärt på en MSI laptop, GE620DX med nVidia GT555. jag försöker få in den på Dock är det samma problem på en HTPC jag har, minns inte komponenter, men gamla AMD-prylar är det. Borde finnas stöd för det tycker jag.

Vill väl egentligen testa först, men har distrohoppat en del nu så kan tänka mig att bara trycka in den också.
Andra Livedistar fungerar bra, är i princip bara denna som strulat.

Permalänk
Medlem

Sabayon bryr sig inte riktigt om att stöda gamla saker, de släpper 32-bits stöd till exempel.

Laptoppen har 2 grafikenheter (Intel och Nvidia) så du stöter på problem där direkt om inte din Live distro undviker Nvidia-kortet helt och hållet.

Troligtvis går det att installera Sabayon och arbeta runt problemen, men i Live så är det mycket svårt att ta sig runt problem på den här nivån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Sabayon bryr sig inte riktigt om att stöda gamla saker, de släpper 32-bits stöd till exempel.

Laptoppen har 2 grafikenheter (Intel och Nvidia) så du stöter på problem där direkt om inte din Live distro undviker Nvidia-kortet helt och hållet.

Troligtvis går det att installera Sabayon och arbeta runt problemen, men i Live så är det mycket svårt att ta sig runt problem på den här nivån...

Misstänkte det hade med grafikkorten att göra ja. Hur lägger jag in den annars då, det går ju inte i consolemode heller.
Är det Minimal-ison jag ska ta ner då tro?
ftp://ftp.portlane.com/pub/os/linux/sabayon/iso/daily/

Permalänk
Medlem

Ja, börja med den. Har du arbetat med minimala distributioner tidigare?

Se bara till att X använder Nvidia drivern och att du har någon slags hook för att bygga om kernel-modulen när du uppdaterar din kernel. Borde finnas guides tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Ja, börja med den. Har du arbetat med minimala distributioner tidigare?

Se bara till att X använder Nvidia drivern och att du har någon slags hook för att bygga om kernel-modulen när du uppdaterar din kernel. Borde finnas guides tillgängliga.

Ok, tack. Jag testar den och återkommer om det blir problem Annars har det säkert löst sig.