Permalänk
Medlem

Ny Ubuntu dist idag??

Skulle inte nån ny ubuntu dist släppas idag?Var ladda ner den isf?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Förstår inte vitsen med att släppa nytt stup i kvarten.
http://releases.ubuntu.com/14.10/

Permalänk
Medlem

Nej inte jag heller,men tack iallafall.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
SpelClockers

Det går att dist-upgrade så det är inte jättemycket jobb med att uppdatera om man redan har en äldre version installerad.

Men jag håller med om att det är lite småjobbigt att uppdatera så frekvent, brukar hålla mig till LTS-versionerna.

Permalänk
Medlem

Ubuntu släpper med 6månaders mellanrum där xx.04 (April) är LTS och xx.10 (Oktober) kommer med förändringar som kanske inte är helt inkörda som LTS varianterna. Sitter man på en tidigare version är det bara att uppdatera med vanliga uppdateringsverktyget så ser inte problemet med detta.

Skulle förstå om ni hade klagat att Arch kommer med uppdateringar hela tiden men då kommer följdfrågan varför valde man arch om man tycker att uppdatera är jobbigt.

Skrivet av oyegie:

Förstår inte vitsen med att släppa nytt stup i kvarten.
http://releases.ubuntu.com/14.10/

Skrivet av Ryssen:

Nej inte jag heller,men tack iallafall.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Den dagen Ubuntu ger upp Unity kanske man överväger dem igen. Håller mig till XUbuntu så länge.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Ubuntu Gnome är väldigt trevligt, Gnome-shell är riktigt stabilt numera, men Ubuntu Gnome är egentligen som att köra Debian fast med multimedia-stöd färdigkonffat, så att man slipper en del pill.

Det är själva poängen med Ubuntu i stort, att slippa pill i möjligaste mån, det skall bara fungera. Till skillnad från tex Arch där själva pillandet är typ hela användarupplevelsen

Jag föredrar Ubuntu, eftersom jag vill använda datorn och inte leka med operativet ....

Annars kör jag normalt oftast Ubuntu Studio som är som Xubuntu fast mer polerat och med ett massivt multimedastöd från scratch. På senare tid har det dock varit svårt att helt bli av med screen-tearing i Xfce om man använder Nvidia-grafik, vilket är störande och som lett till att jag kör just Ubuntu Gnome som har ingen screen tearing alls. Jag kör 14.10, fungerar jättebra!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Den dagen Ubuntu ger upp Unity kanske man överväger dem igen. Håller mig till XUbuntu så länge.

Jag har också lite svårt för Unity men det är bara att installera gnome-fallback så ser det ut som "vanligt" igen.

Permalänk
Medlem

Hade svårt för Unity i början men det har växt och blivit både smidigt och snabbt det senaste till skillnad ifrån den sega smörjan det var i början.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är svårt att hitta i Unity fast jag provat det till och från några år. Saknar riktiga menyer. Att ha sök som enda alternativ passar inte mig. Tror faktiskt att Ubuntu tog Linux ett kliv bakåt i strävan att få nya användare dit eftersom de är så stora och många började med den disten. Då hjälper det inte att installera gnome-fallback eftersom nya användare redan fått avsmak och återvänder till MS eller Apple.

Jomenvisst, det var ju lätt, provade precis nu

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

För de som inte har gillat Ubuntu sedan 10.10 så finns ju Ubuntu MATE. :3

https://ubuntu-mate.org/

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolson:

För de som inte har gillat Ubuntu sedan 10.10 så finns ju Ubuntu MATE. :3

https://ubuntu-mate.org/

Eller ännu bättre Linux Mint, med mate, eller chinamon

Fördel att det bygger på Canonical ekosystem, fast väsentligt bättre utfört, förfinat och stabilare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

De som säger att Unity är värdelöst kan knappast ha prövat det i de senaste Ubuntu utgåvorna! Visst var Unity enormt kasst i början vilket jag också tyckte men det har växt till sig och blivit en snabb och enkel skrivbordsmiljö att använda.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

De som säger att Unity är värdelöst kan knappast ha prövat det i de senaste Ubuntu utgåvorna! Visst var Unity enormt kasst i början vilket jag också tyckte men det har växt till sig och blivit en snabb och enkel skrivbordsmiljö att använda.

Unity är inte värdelöst, men passar inte alla, själv kan jag inte med det alls och väljer nått annat än Ubuntu.
Ser heller ingen anledning att installera Ubuntu och sen installera nått annat än Unity, när man lika gärna kan välja tex Mint från början som har det man vill ha, Mate, Chinamon, KDE osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

gillar unity, smidigt när man arbetar med datorn, bra med flera skrivbord m,m m,m. så blir uppdatera till nya

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5