Hittar inte andra hårddisken i Ubuntu 10.04!

Permalänk
Medlem

Hittar inte andra hårddisken i Ubuntu 10.04!

Hej! Har installerat Ubuntu 10.04 på ny dator, men kan inte hitta min andra hårddisk någonstans (1TB är main, 2TB hårddisk för lagring).
Vill alltså ha tillgång till den under "places" så att jag kan kopiera till/från, precis som med windows C:, D: osv.

Då jag kollar på System > admin > Disk utility ser jag att disken finns och att den svarar då jag kör write test. Hittar den i BIOS.

Efter att ha googlat lite så har jag förstått att jag tydligen ska "mounta" hårddisken, helst automatisk vid varje startup. Problemet är att jag inte fattar hur jag ska göra :S Någon som kan ge en hyffsat detaljerad beskrivning av hur jag ska gå tillväga?

TaCK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cl0wn:

Hej! Har installerat Ubuntu 10.04 på ny dator, men kan inte hitta min andra hårddisk någonstans (1TB är main, 2TB hårddisk för lagring).
Vill alltså ha tillgång till den under "places" så att jag kan kopiera till/från, precis som med windows C:, D: osv.

Då jag kollar på System > admin > Disk utility ser jag att disken finns och att den svarar då jag kör write test. Hittar den i BIOS.

Efter att ha googlat lite så har jag förstått att jag tydligen ska "mounta" hårddisken, helst automatisk vid varje startup. Problemet är att jag inte fattar hur jag ska göra :S Någon som kan ge en hyffsat detaljerad beskrivning av hur jag ska gå tillväga?

TaCK!

Gå in i disk utility och tryck automount på de partitioner du vll skall mountas vid start. Annars ändrar du fstab och lägger till parametrar för resten av partionerna där.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Gå in i disk utility och tryck automount på de partitioner du vll skall mountas vid start. Annars ändrar du fstab och lägger till parametrar för resten av partionerna där.

Tack! ska testa det första. Det andra lät lite mer... komplicerat

Permalänk
Medlem

http://tinypic.com/r/2954zsz/7

Hittar bara "format" "benchmark" och "smart data". Inge automount

Permalänk
Inaktiv

Det står "unknown" på den. Längre upp står det "not partitioned". Är den partitionerad? Har du någon data på den som du kan komma åt från någon annan dator? Om inte, formatera den. Sen kommer den dyka upp i 'platser' automatiskt. Om den är partitionerad och fungerar i Windows antar jag att du får köra alla felsökningsverktyg du kan hitta. Har aldrig varit med om en disk som inte fungerar i Linux men går fint i Windows, brukar alltid vara tvärtom.