Ang asus powersurge protection? -hjälp

Permalänk
Medlem

Ang asus powersurge protection? -hjälp

Hejsan!

Datordelarna ser ni i min sign. CPU klockad till 4.7ghz samt gpuerna 1300mhz och mem till 1700mhz. Jag får inte detta stt vara stabilt ? Får random omstarter och då poppar asus power surge protection upp? Har dessutom disablat det i bios? CPU är helt stabil det är inte det utan Såfort jag klockar upp gpu så kommer detta. Kör jag 3dmark så startats datorn om sig lite random.

Mitt nätaggregat är ju ett ax1500i, borde väl klara detta ? Vad tror ni kan vara fel ? Har Iof grenuttag för 6st anslutningar. Kanske borde köra
Datorns nätaggregat direkt i väggen ?

Både CPU och gpuerna är vattenkylda - custom loop. Temp ca 50-60 i full load.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Om jag förstått dig rätt så är problemet att överklockningen inte är stabil? Och då är det väl det gamla vanliga sänka frekvenserna/justera spänningarna som gäller. Nätaggregatet bör ju på papperet klara belastningen men jag har upplevt flera exempel på inkompatibilitet mellan PSUer och moderkort (som kan leda till mycket mysko problem) så om du har möjlighet att låna ett annat nätagg att testa så kan det kanske vara värt tiden det tar att byta.

Ett hett tips annars är att skruva tillbaka till default och köra ett par dagar eller så för att se vad som händer. Om det då är stabilt så kan du ju vara ganska säker på att det har med överklockningen att göra.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Tackar för info. Jo precis som du säger så satte jag tillbaka original klock på CPU. Ska kolla mer och köra tester idag. Och därefter enbart köpa gpu se om det håller sig.roliga är att kör jag price 95 med 4,7ghz så kär den flera timmar inga problem. Då borde klockan vara stabil? Såfort jag kör 3dmark tex då får jag powersurge.

Skrivet av leadc4ge:

Om jag förstått dig rätt så är problemet att överklockningen inte är stabil? Och då är det väl det gamla vanliga sänka frekvenserna/justera spänningarna som gäller. Nätaggregatet bör ju på papperet klara belastningen men jag har upplevt flera exempel på inkompatibilitet mellan PSUer och moderkort (som kan leda till mycket mysko problem) så om du har möjlighet att låna ett annat nätagg att testa så kan det kanske vara värt tiden det tar att byta.

Ett hett tips annars är att skruva tillbaka till default och köra ett par dagar eller så för att se vad som händer. Om det då är stabilt så kan du ju vara ganska säker på att det har med överklockningen att göra.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

Prova klocka ner din cpu och kolla om du får samma problem, troligen är inte din overklock stabil nog

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Tackar för info. Jo precis som du säger så satte jag tillbaka original klock på CPU. Ska kolla mer och köra tester idag. Och därefter enbart köpa gpu se om det håller sig.roliga är att kör jag price 95 med 4,7ghz så kär den flera timmar inga problem. Då borde klockan vara stabil? Såfort jag kör 3dmark tex då får jag powersurge.

Mest troligt så är det väl dina grafikkort då. Prova sätta allt till default först och se så allt funkar. Överklocka därefter en komponent i taget tills du hittar vad som funkar och vad som inte funkar.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter bumpning. Bumpning gör att andras trådar hamnar i skymundan, vilket inte är fair. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättning ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Självklart! Tack för upplysningen

Skrivet av Kent:

*Bump raderad*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter bumpning. Bumpning gör att andras trådar hamnar i skymundan, vilket inte är fair. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättning ihåg att regeln finns.

/moderator

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Cpu original hastighet. Klockade mina titankort, endast till 1266mhz gpu och 1632mhz mem, och då får jag felet! så vad mer kan man göra? menar mitt nätagg är ju av bra kvalitet, eller har jag fått ett kasst?

har tyvärr ej andra nätagg att testa. Sänker jag dock hastigheten på titanerna lite så fungerar det normalt.
KAn det bero på windows 8.1? eller ngn annan komponent i mitt system?

Skrivet av leadc4ge:

Mest troligt så är det väl dina grafikkort då. Prova sätta allt till default först och se så allt funkar. Överklocka därefter en komponent i taget tills du hittar vad som funkar och vad som inte funkar.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Sänker jag dock hastigheten på titanerna lite så fungerar det normalt.

Har du inte mer eller mindre svarat på din egen fråga där? Det verkar som om korten inte trivs så bra med överklockningen.

Mixtra med spänningarna tills det är stabilt (inom säkra gränser) eller så får du kanske acceptera att de inte klockar bättre än så. Klart det kan fortfarande bero på annat, exvis nätaggregat, men ofta är svaret på ett problem det mest uppenbara.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk

1266mhz är väldigt högt för Titan kör du costum bios med voltmod?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Mjo det har jag nog egentligen. Dock fick jag mer snurr på det igår utan ngt fel alls. Ska kolla vidare på detta. återkommer!

Skrivet av leadc4ge:

Har du inte mer eller mindre svarat på din egen fråga där? Det verkar som om korten inte trivs så bra med överklockningen.

Mixtra med spänningarna tills det är stabilt (inom säkra gränser) eller så får du kanske acceptera att de inte klockar bättre än så. Klart det kan fortfarande bero på annat, exvis nätaggregat, men ofta är svaret på ett problem det mest uppenbara.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det, skyn3t bios med 1.3v modden.

Skrivet av AquaRelliux:

1266mhz är väldigt högt för Titan kör du costum bios med voltmod?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

kom på en sak nu. Sitter dock ej hemma. Men får kolla när jag kommer hem. KAn det ha ngn betydelse om man har använt fel kabel? dvs jag antar att det ska vara CPU(8pin 4+4 till grafikkorten) och inte PCI-E (6+2) ? eller har det ngn betydelse?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

kom på en sak nu. Sitter dock ej hemma. Men får kolla när jag kommer hem. KAn det ha ngn betydelse om man har använt fel kabel? dvs jag antar att det ska vara CPU(8pin 4+4 till grafikkorten) och inte PCI-E (6+2) ? eller har det ngn betydelse?

Det ska helt klart vara PCI-E (6+2).

Permalänk
Medlem

Oki men då satt det rätt iaf där. Tack för svaret.

Skrivet av Villor:

Det ska helt klart vara PCI-E (6+2).

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Denna sagan slutade bra den med. Fick allt stabilt tillsist! processorn i7 4960X landade på 4,7ghz stadigt, prime95 nu i 24 timmar. Titanerna landade på 1258mhz gpu samt memory 1650mhz. Känns rätt bra faktiskt! Inga fler "powersurge protectio" med omstarter osv.

Tack alla för eran hjälp!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

Vill tillägga en sak till detta, började råka ut själv för detta och min dator har varit stabil i ett år då! Så jag stängde av den funktionen i bios och allt har varit frid och fröjd sedan dess. På Asus forum kan man läsa om att detta kan triggas även fast PSU är helt frisk, denna funktion verkar fungera lite random ibland.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.