Vattenkylning, ta av slangar på corsair kit.

Permalänk

Vattenkylning, ta av slangar på corsair kit.

Tjena
Jag undrar bara om någon tagit av kopplingarna på en corsair H100 radiator någon gång?
Jag funderar på en custom loop och funderade bara på olika lösningar.
Eftersom jag har delarna så tänkte jag bara fråga först innan man ev tar sönder något.
OM någon gjort det, hur ser kopplingarna ut undertill då?
Gängstorlek osv är väl för mycket begärt att någon ska veta???
Ha de

Lars

Permalänk
Medlem

Har slaktat en H110 och kan med rätt bra säkerhet att den inte hade några gängor. Det är fastlödda/limmade små nipplar på ~5-8mm, väggarna på slangarna är rätt tjocka för att förhindra att vattnet (/geggan) ska evaporera ut genom slangarna.

Kul projekt, lycka till!

Permalänk
Medlem

Rent spontant så låter det inte som en bra idé att använda pump eller radiator från en AIO-kylare till ett hemmabyggt vattenkylningssystem.

Permalänk

Tanken var att använda mitt Zalman reserator 1 med en Eheim compact 600 men på vägen ut ur chassiet använda en radiator från H100 med 2 Noctua 12S 800 rpm fläktar för att sänka temperaturen ytterligare.
I om att jag redan har radiatorn så .....
Well.
I annat fall så får det bli en ny 240 radiator i loopen.
Eheim pumpen drar runt 600 liter i timmen och räcker länge för både tryck och flöde.

Permalänk
Skrivet av willeykk:

Har slaktat en H110 och kan med rätt bra säkerhet att den inte hade några gängor. Det är fastlödda/limmade små nipplar på ~5-8mm, väggarna på slangarna är rätt tjocka för att förhindra att vattnet (/geggan) ska evaporera ut genom slangarna.

Kul projekt, lycka till!

Ursäkta för trådkapning men jag undrar bara om du fick loss nipplarna från radiatorn? blev det "runda" hål efter dom sedan? Har en h100i där nipplarna sägs vara hela 10mm tjocka. Men tänkte om man kunde gänga 1/4 in i dom för custom loop. Har en 380T där jag inte får plats med tjockare radiator då den tar i moderkortet.

Radiatorn är ju förövrigt i aluminium, vilka material kan man ha i kylblocket då och den andra 120mm radiatorn? kan en "offeranod" fungera i form av en liten silver bit man "hänger" in i loopen?

/marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffsteki:

Ursäkta för trådkapning men jag undrar bara om du fick loss nipplarna från radiatorn? blev det "runda" hål efter dom sedan? Har en h100i där nipplarna sägs vara hela 10mm tjocka. Men tänkte om man kunde gänga 1/4 in i dom för custom loop. Har en 380T där jag inte får plats med tjockare radiator då den tar i moderkortet.

/marcus

Det måste vara ett år sen jag skrotade den, men det kan hända att den var anpassad för 10mm (id) den med. Det gick inte att ta bort nipplarna (som f.ö var helt i plast) ifrån radiatorn. Ska du använda den till custom-loop så är nog slangklämma och mindre slang just där ett måste.

Skickades från m.sweclockers.com