windows 8.1 säker start

Permalänk
Medlem

windows 8.1 säker start

Får upp ett meddelande längst ned i högra hörnet efter att jag uppdaterat till windows 8.1

Säker start har inte konfigurerats på korrekt sätt.

hur går jag tillväga för att bli av med detta?

PS. har legit windows8

mvh
Reine

Permalänk
Inaktiv

Är det något du bryr dig om? I så fall måste du nog gå in i bios, och konfigurera beroende på din dator.

Annars är det bara att ta bort meddleandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Är det något du bryr dig om? I så fall måste du nog gå in i bios, och konfigurera beroende på din dator.

Annars är det bara att ta bort meddleandet.

ofan trodde det hade och göra med att jag inte hade aktiverat något , läste på ett annat forum att man skulle få ett mail som aktiverade "något" som gjorde att detta försvann.

anyway tack för hjälpen antar att jag får leva med det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av renov:

ofan trodde det hade och göra med att jag inte hade aktiverat något , läste på ett annat forum att man skulle få ett mail som aktiverade "något" som gjorde att detta försvann.

anyway tack för hjälpen antar att jag får leva med det

Det är bara att öppna flaggan som visas och välja att inte visa meddelanden av den typen du inte bryr dig om

Permalänk
Medlem

In in bios disable på SECURE BOOT, om den är disabled ta Enable haha , och sen gå in igen o ta disabled så den försvinner. boota upp windows imellan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen grabbar fick bort det orosväckande meddelandet nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av renov:

Tack för hjälpen grabbar fick bort det orosväckande meddelandet nu

Vad gjorde du då?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad gjorde du då?

Lärde mig att leva med det, eftersom det nu inte är ett serious issue ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av renov:

Lärde mig att leva med det, eftersom det nu inte är ett serious issue ^^

hahaha okej, hade samma problem på min laptop, gjorde som jag beskriv det fungerade för mig iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad gjorde du då?

Skrivet av renov:

Lärde mig att leva med det, eftersom det nu inte är ett serious issue ^^

http://s780.photobucket.com/user/colakillen13/media/aids_zpsd...

kort på mitt problem ifall någon har samma. gör då som oneone sa

Permalänk
Medlem

Efter ett par timmars googlande så verkar det som att meddelandet syns om datorn stödjer Secure Boot och det är inaktiverat. Jag slog på secure boot och helt plötsligt fungerar inte grafikkortet då det inte stödjer UEFI eller Secure boot eller vad det då är som inte är okej. Cleara CMOS eller ta ut batteriet hjälpte inte, det enda sättet jag lyckades få allt att fungera på var:

1. Av med datorn och ut med batteriet och grafikkortet
2. Använd interna grafikkortet (fick alltså köpa en hdmi-dvi kabel för detta)
3. In i BIOS/UEFI och inaktivera secure boot
4. Tillbaka med grafikkortet och kör på som vanligt, dock med samma fula watermark nere i högra hörnet

Provade ovanstående fast jag sket i att ta ut mitt gamla grafikkort, då fick jag heller ingen bild. Jag skulle verkligen vilja veta vad poängen med allt det här är, jag har ju aldrig tidigare i mitt liv använt secure boot, varför skulle jag behöva göra det nu? Kommer aldrig våga slå på secure boot igen med risk för att behöva göra det jag skrev ovan igen. Slutsatsen är alltså att jag måste leva med detta tills den dag jag går över till Linux? (Om inte Microsoft pushar ännu hårdare för secure boot och har det som tvång för att ens logga in)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

In in bios disable på SECURE BOOT, om den är disabled ta Enable haha , och sen gå in igen o ta disabled så den försvinner. boota upp windows imellan.

Funkar bara om jag har enabled, sätter jag tillbaks till disabled så kommer det tillbaks men än har jag inte märkt nån skillnad med enabled så tack!

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk

Kortet

Skrivet av Ascor:

Efter ett par timmars googlande så verkar det som att meddelandet syns om datorn stödjer Secure Boot och det är inaktiverat. Jag slog på secure boot och helt plötsligt fungerar inte grafikkortet då det inte stödjer UEFI eller Secure boot eller vad det då är som inte är okej. Cleara CMOS eller ta ut batteriet hjälpte inte, det enda sättet jag lyckades få allt att fungera på var:

1. Av med datorn och ut med batteriet och grafikkortet
2. Använd interna grafikkortet (fick alltså köpa en hdmi-dvi kabel för detta)
3. In i BIOS/UEFI och inaktivera secure boot
4. Tillbaka med grafikkortet och kör på som vanligt, dock med samma fula watermark nere i högra hörnet

Provade ovanstående fast jag sket i att ta ut mitt gamla grafikkort, då fick jag heller ingen bild. Jag skulle verkligen vilja veta vad poängen med allt det här är, jag har ju aldrig tidigare i mitt liv använt secure boot, varför skulle jag behöva göra det nu? Kommer aldrig våga slå på secure boot igen med risk för att behöva göra det jag skrev ovan igen. Slutsatsen är alltså att jag måste leva med detta tills den dag jag går över till Linux? (Om inte Microsoft pushar ännu hårdare för secure boot och har det som tvång för att ens logga in)

På vilket sätt funkade inte grafikkortet? Har ett liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjallreven:

På vilket sätt funkade inte grafikkortet? Har ett liknande problem.

Vad jag än gjorde fick jag ingen bild, på någon av skärmarna. Skärmarna lyste orange dvs dom kände inte ens av att det fanns bild att skickas från grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Seriöst det måste finnas ett lättare sätt att få bort denna watermark eller?

Visa signatur

^____________^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeasa:

Seriöst det måste finnas ett lättare sätt att få bort denna watermark eller?

verkar som oneone's alternativ är det enda sättet so far. hoppas att microsoft tar bort detta med en update

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av renov:

verkar som oneone's alternativ är det enda sättet so far. hoppas att microsoft tar bort detta med en update

Har kollat detta och nedan följer min lösning

Allt är bios UEFI relaterat, gå till os type ändra till win8, detta aktiverar en meny som heter secure boot, ändra secure boot till custom, gå in på menyn key management och ändra något med provisioning till enable, spara och starta om.

Att det alltid skall krångla med något...

Permalänk
Medlem

Det går även att ta bort genom att navigera till:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Wi ndows\CurrentVersion\policies\system

Dubbelklicka på EnableLUA och ändra till 0. Nackdelen med denna metoden är att metro apps inte längre fungerar.

Jag valde denna metod eftersom jag inte använder metro apps samt för att har ett moddat bios på mina grafikkort, vilket gör att jag inte kan boota med secure boot. Får istället upp meddelandet: "System BIOS detected a non-Windows 8 Logo graphic card".

Källa: http://forums.mydigitallife.info/threads/47485-quot-Secureboo...

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

läst alla sidor och vet inte riktig om jag kör uppdateringen idag eller väntar tills det är lite bättre support för 3eparts applikationer. vissa applikationer som man vill köra står fortfarande bara win 8 och inte 8.1 som supporteras ut av utvecklaren.

Permalänk
Medlem

Japp då fick även jag denna text på skrivbordet.

Mitt problem är att när jag försöker aktivera Secure Boot i Bios så kommer det upp:
Platform in Setup Mode
Secure Boot Mode can only be enalbed in "user" mode only
Try again after installing the platformkey (PK)

Hur tusan fixar man det?
Jag har ett MSI Z87-G43 click bios.
Allting är installerat i UEFI mode med MSI fast boot enabled
Jag känner mig helt livrädd att gå in och ändra i nycklar och bootinställningarna utan att någon kunnig vågar tycka något.
Tänk om datorn vägrar boota eller att jag måste installera om BIOS.
Hur får jag över datorn i User mode med PK på rätt sätt?

Från BIOS manualen
Jag har Secure Boot Control = Disabled och Secure Boot Mode = Standard (den går att sätta till Custom även om Control = Disabled vilket gör jag får upp key menyerna)

Secure Boot Sets the Windows secure boot to prevent the unauthorized accessing. Press <Enter> to enter the sub-menu. This sub-menu will appear when “Windows 8 Feature” is enabled.

Secure Boot Control [Disabled] Enables or disables secure boot. [Enabled] Enables the secure boot function and allow you to set the secure boot settings. [Disabled] Disables this function.

Secure Boot Mode [Standard] Selects the secure boot mode. This item is to select how the secure boot keys be loaded. This item appears when "Secure Boot" is enabled. [Standard] The system will automatically load the secure keys from BIOS. [Custom] Allows user to configure the secure boot settings and manually load the secure keys.

Image Execution Policy Sets the policy when the system image execution policy on Security Violation. Press <Enter> to enter the sub-menu. This sub-menu will appear when “Secure Boot Mode” sets to [Custom].

Key Management Manages the secure boot keys. Press <Enter> to enter the sub-menu. This sub- menu will appear when “Secure Boot Mode” sets to [Custom].

Key Management menyn i sin tur är ett riktigt virrvar där man säkert kan göra bort sig totalt.
Så här ser det ut:

Factory Default Key Provisioning = Disabled
Install All Factory Default Key
Save All secure Boot Variables

Platform Key (Pk) NOT INSTALLED
Delete PL
Set new PL

Key Exchange Key Database (KEK) NOT INSTALLED
osv...

Ska jag bara ta och välja ENABLED och install all factory default keys?
crimsonidol verkar ju vara inne på något sådant?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e3henri:

Japp då fick även jag denna text på skrivbordet.

Mitt problem är att när jag försöker aktivera Secure Boot i Bios så kommer det upp:
Platform in Setup Mode
Secure Boot Mode can only be enalbed in "user" mode only
Try again after installing the platformkey (PK)

Hur tusan fixar man det?
Jag har ett MSI Z87-G43 click bios.
Allting är installerat i UEFI mode med MSI fast boot enabled
Jag känner mig helt livrädd att gå in och ändra i nycklar och bootinställningarna utan att någon kunnig vågar tycka något.
Tänk om datorn vägrar boota eller att jag måste installera om BIOS.
Hur får jag över datorn i User mode med PK på rätt sätt?

Från BIOS manualen
Jag har Secure Boot Control = Disabled och Secure Boot Mode = Standard (den går att sätta till Custom även om Control = Disabled vilket gör jag får upp key menyerna)

Secure Boot Sets the Windows secure boot to prevent the unauthorized accessing. Press <Enter> to enter the sub-menu. This sub-menu will appear when “Windows 8 Feature” is enabled.

Secure Boot Control [Disabled] Enables or disables secure boot. [Enabled] Enables the secure boot function and allow you to set the secure boot settings. [Disabled] Disables this function.

Secure Boot Mode [Standard] Selects the secure boot mode. This item is to select how the secure boot keys be loaded. This item appears when "Secure Boot" is enabled. [Standard] The system will automatically load the secure keys from BIOS. [Custom] Allows user to configure the secure boot settings and manually load the secure keys.

Image Execution Policy Sets the policy when the system image execution policy on Security Violation. Press <Enter> to enter the sub-menu. This sub-menu will appear when “Secure Boot Mode” sets to [Custom].

Key Management Manages the secure boot keys. Press <Enter> to enter the sub-menu. This sub- menu will appear when “Secure Boot Mode” sets to [Custom].

Key Management menyn i sin tur är ett riktigt virrvar där man säkert kan göra bort sig totalt.

Det kommer ordna sig, du får fortsätta ändra dina inställningar du pratar om en i taget så du kan se vad som ändras och om datorn ej vill starta plockar du bara ut det lilla batteriet som sitter på moderkortet och gör då en reset till fabriksinställningar. Bios kan ej försvinna mig veterligen men man kan då undra varför man ska behöva göra en sådan här grej bara då man uppdaterar windows. Det är just såna här grejor som gör att man sneglar mot konsoll istället och att hålla på att pilla i bios ska inte vara nödvändigt om alla på microsoft eller moderkortstillverkaren gjort sitt jobb. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crimsonidol:

Det kommer ordna sig, du får fortsätta ändra dina inställningar du pratar om en i taget så du kan se vad som ändras och om datorn ej vill starta plockar du bara ut det lilla batteriet som sitter på moderkortet och gör då en reset till fabriksinställningar. Bios kan ej försvinna mig veterligen men man kan då undra varför man ska behöva göra en sådan här grej bara då man uppdaterar windows. Det är just såna här grejor som gör att man sneglar mot konsoll istället och att hålla på att pilla i bios ska inte vara nödvändigt om alla på microsoft eller moderkortstillverkaren gjort sitt jobb. Lycka till!

Oki tack. Jag var mest orolig för att windows och bios ska utbyta några nycklar mellan sig som gör att jag inte kan boota windows oavsett.

Det fungerade klockrent, texten borta och nu har jag secure boot, vad det nu ska vara bra för

Permalänk

Asus

Tjenare.
Jag hade samma problem med 8.1. men datorn blev så sjukt seg, och datorn trodde att jag inte hade internet så jag fick omformatera skiten för att sedan lägga in w 8.0 igen.

Har en Asus g55vw levererad med w7, free uppgrade till w8.
Och kan inte sätta säker boot i bios. finns inget option för det. Har bios nr Asusg55vw 217. AMI är leverantör och hittar inget nyare bios.
Vet inte om min dator stödjer uefi?
Så vad kan jag göra? som det är nu kan jag inte köra w8.1.

Permalänk
Skrivet av Ascor:

Efter ett par timmars googlande så verkar det som att meddelandet syns om datorn stödjer Secure Boot och det är inaktiverat. Jag slog på secure boot och helt plötsligt fungerar inte grafikkortet då det inte stödjer UEFI eller Secure boot eller vad det då är som inte är okej. Cleara CMOS eller ta ut batteriet hjälpte inte, det enda sättet jag lyckades få allt att fungera på var:

1. Av med datorn och ut med batteriet och grafikkortet
2. Använd interna grafikkortet (fick alltså köpa en hdmi-dvi kabel för detta)
3. In i BIOS/UEFI och inaktivera secure boot
4. Tillbaka med grafikkortet och kör på som vanligt, dock med samma fula watermark nere i högra hörnet

Provade ovanstående fast jag sket i att ta ut mitt gamla grafikkort, då fick jag heller ingen bild. Jag skulle verkligen vilja veta vad poängen med allt det här är, jag har ju aldrig tidigare i mitt liv använt secure boot, varför skulle jag behöva göra det nu? Kommer aldrig våga slå på secure boot igen med risk för att behöva göra det jag skrev ovan igen. Slutsatsen är alltså att jag måste leva med detta tills den dag jag går över till Linux? (Om inte Microsoft pushar ännu hårdare för secure boot och har det som tvång för att ens logga in)

Jag hade samma problem som du. Jag har också ett Gigabyte moderkort. Anledningen till att det inte funkade var att grafikkortets bios inte stödde UEFI. Jag hittade en biosuppgradering till grafikkortet (Asus Geforce GTX 660) som jag flashade kortet med. Sedan funkade secure boot som det skall. Alltså leta efter en biosuppdatering som stöder UEFI till ditt grafikkort. Alternativet är att skaffa ett annat grafikkort som stöder UEFI, om du måste köra secure boot och slippa texten nere till höger på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Jag blev av med meddelandet genom att uppdatera BIOS. Har ett Asus Sabertooth Z77.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e3henri:

Oki tack. Jag var mest orolig för att windows och bios ska utbyta några nycklar mellan sig som gör att jag inte kan boota windows oavsett.

Det fungerade klockrent, texten borta och nu har jag secure boot, vad det nu ska vara bra för

http://en.wikipedia.org/wiki/UEFI_Secure_Boot#Secure_boot

Högre säkerhet så att virus/malware/trojaner/rootkits inte ska kunna modifiera uppstarten och lägga sig mellan UEFI och Windows uppstart och därmed kunna gå förbi säkerhetsprogram så som antivirus.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Varning alla...

Hej
Jag vill passa på att varna alla från att aktivera säkerstart i bios.
Jag har en dator som jag köpt med ett Gigabyte GA-X79-UP4 och så har jag ett grafikkort MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX "Twin Frozr IV
Jag aktiverade säker start i bios för att Windows 8.1 gnällde om detta och sedan dess går det inte längre att starta datorn.
Datorn har inget grafikkort på moderkortet så jag är helt låst, det enda som händer är att den har fastnat i en omstarts loop utan bildskärmssignal.

C-mos återställning eller att ta ur batteriet under natten hade ingen effekt.

Den enda lösningen var att skicka in datorn för service....

Så passa er för denna funktion!

Permalänk

Det hänger på att ditt grafikkorts nuvarande biosversion inte stöder UEFI. MSI har ett program på sin supportsida som man e.v. kan uppdatera grafikkortets bios med.....MEN det fungerar bara ihop med ett moderkort från MSI. Om du känner någon som har en dator med ett moderkort från MSI kan du testa att uppgradera grafikkortets bios där. Jag gjorde det med ett ASUS Geforce 660 grafikkort ihop med ett ASUS moderkort och sedan startade dator problemfritt i secure boot.

Permalänk
Medlem

Jo men jag har ett MSI moderbord och MSI grafikkort på min andra dator men det fanns ingen bios uppdatering som stödjer UEFI och inte ens det nya grafikkortet GTX 780 som jag har i den andra datorn var kompatibelt eller hade någon uppdatering av bios...

Permalänk
Medlem

Microsoft har släppt en uppdatering som tar bort vattenmärket på ett snabbt och smärtfritt sätt.

http://support.microsoft.com/kb/2902864