Få tillbaka min filer

Permalänk

Få tillbaka min filer

Hej min dator blev stulen för ca en vecka sedan, nu har jag fått tillbaka den men nu är den helt tom. Vet ni något bra program som är helt gratis som återskapar mina filer ? Har haft program som är gratis men när man skall återskapa filerna kostar det pengar.

Väldigt tacksam för svar och hjälp med detta.

/Force

Permalänk
Medlem

Installera ingenting på datorn. Plocka ut hårddisken när du ska återställa filerna annars är det risk att du skriver över det som kan finnas kvar på hårddisken.

Det jag testade med bäst framgång var Recurva.

Permalänk
Medlem

Recuva funkar skitbra för sådant här. Samma människor som gjort denna som ligger bakom CCleaner, Speccy och Defraggler.

http://www.piriform.com/recuva/download/standard

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

precis som Pake skriver, skriv ingenting till disken!
plocka ur den ur datorn och koppla in den i en annan dator, där recuva är installerat. sen följer du bara guiden i recuva.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Super det gör jag, tackar för hjälpen. Ni får gärna ge mer förslag på program för detta ändamål om inte recuva skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Super det gör jag, tackar för hjälpen. Ni får gärna ge mer förslag på program för detta ändamål om inte recuva skulle fungera.

http://lmgtfy.com/?q=data+recovery+program
så svårt är det inte

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Super det gör jag, tackar för hjälpen. Ni får gärna ge mer förslag på program för detta ändamål om inte recuva skulle fungera.

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att om de som haft datorn lagt in massa saker på disken kommer många av dina filer att vara för alltid borta.

Inget program kan ändra på det.

Däremot att göra backup.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Nej jag vet men dom flesta eller dom jag provat är dom gratis program tills du skall återställa filerna då kostar det pengar

Och som dom andra programen jag provat så är recuva också betal program. Gratis att söka igenom men när man skall återskapa filer måste man köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Och som dom andra programen jag provat så är recuva också betal program.

Vad pratar du om? Jag personligen använde Recuva för en vecka sedan så jag vet att det är 100% gratis.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nej jag vet men dom flesta eller dom jag provat är dom gratis program tills du skall återställa filerna då kostar det pengar

Och som dom andra programen jag provat så är recuva också betal program. Gratis att söka igenom men när man skall återskapa filer måste man köpa det.

recuva är helt gratis. hittar du inte rätt så har jag en version av recuva på datorn som du kan ta.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Här är de fyra bästa gratis filräddningsprogram enligt ett test: http://www.techsupportalert.com/best-free-data-recovery-file-...

Permalänk
Medlem

2014 och folk har fortfarande inte backup.

Permalänk

Nu har jag provat att använda mig av olika recovery program som rekommenderats här ovan, och programmen har återställt mina bilder men jag kan inte se dom? Det blir felmeddelande bara error kunde inte öppna jpg filen. Vad tror ni det kan vara ?

Permalänk
Medlem

Recuva är nog det bästa jag har kommit över hittills.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

Okej provat det med men kan inte se bilderna ? Det blir error bara men det är full storlek på bilderna.

Permalänk
Medlem

Troligen är filerna trasiga.

Har massa data skrivits till disk så är det inget som säger att du kommer kunna rädda filer ... det finns ingen magi som ersätter det som försvunnit.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej provat det med men kan inte se bilderna ? Det blir error bara men det är full storlek på bilderna.

Recovery program bruka visa hur stor chansen är att rädda en viss fil. Det är så att man slipper gissa efteråt vilka som är ok.

Gällande bilder så kan du i Explorer ändra view (visa) till (extra) stora ikoner så lär det bli enklare att se vilka bilder som är ok genom att titta på ikonerna. Vissa kan fortfarande vara trasiga/delvis överskriven. Alla andra typer av filer får du öppna och testa.