Kan datorn "minnas" tidigare uppspelningsvolym i hörlurar gentemot inbyggda högtalare likt en mobiltelefon gör?

Permalänk
Medlem

Kan datorn "minnas" tidigare uppspelningsvolym i hörlurar gentemot inbyggda högtalare likt en mobiltelefon gör?

Skulle vilja ha samma funktionalitet på datorn som på mobilen vad det gäller output i hörlursuttaget när man använder hörlurar mot de inbyggda högtalarna. Ofta har jag grundvolymen runt 50-60 när jag använder de inbyggda högtalarna men har jag hörlurar vill jag inte ha mer än kanske 5-10 i grundvolym. I en nyare mobiltelefon (typ Samsung) så "minns" mobilen vad man tidigare haft för volym och trycker man in hörlurar sänks volymen automatiskt till det man tidigare hade när man använde hörlurar och drar man ur de justeras volymen till vad man hade förra gången. Ni förstår vad jag menar va? Finns det någon bra mjukvara jag kan använda mig av för att få till denna funktion?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av JiiWe:

Skulle vilja ha samma funktionalitet på datorn som på mobilen vad det gäller output i hörlursuttaget när man använder hörlurar mot de inbyggda högtalarna. Ofta har jag grundvolymen runt 50-60 när jag använder de inbyggda högtalarna men har jag hörlurar vill jag inte ha mer än kanske 5-10 i grundvolym. I en nyare mobiltelefon (typ Samsung) så "minns" mobilen vad man tidigare haft för volym och trycker man in hörlurar sänks volymen automatiskt till det man tidigare hade när man använde hörlurar och drar man ur de justeras volymen till vad man hade förra gången. Ni förstår vad jag menar va? Finns det någon bra mjukvara jag kan använda mig av för att få till denna funktion?

Mina lurar kommer ihåg att jag haft volymen på t.e.x 4 när jag kopplar in dessa. När jag kopplar från lurarna hoppar volymen över till 50 (eller nåt) igen. Uppenbarligen sköter Windows (8) detta själv.
Lurarna jag kör är ett par billiga logitech usb så inget fancy

Vad kör du med för lurar?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mina lurar kommer ihåg att jag haft volymen på t.e.x 4 när jag kopplar in dessa. När jag kopplar från lurarna hoppar volymen över till 50 (eller nåt) igen. Uppenbarligen sköter Windows (8) detta själv.
Lurarna jag kör är ett par billiga logitech usb så inget fancy

Vad kör du med för lurar?

Kör ett par ATH M50 men kan ibland bara använda vanliga in-ear också. Men då måste det vara nån slags inställning på din dator som fixar det? Kör också Windows 8 så det måste vara nån mjukvara jag saknar varför det inte blir så... Har en HP Envy om det hjälper

Edit: Kör inte hörlurar via usb alltså utan det är hörlursuttaget jag använder

Permalänk
Medlem

skulle kunna satsa på att detta beror 100% på vilket ljudkort du har i datorn. vad har du för ljudkort?
vilka hörlurar det är spelar absolut ingen roll, det har inte datorn en blekaste aning om.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Med usb enheter fungerar detta i datorn

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

skulle kunna satsa på att detta beror 100% på vilket ljudkort du har i datorn. vad har du för ljudkort?
vilka hörlurar det är spelar absolut ingen roll, det har inte datorn en blekaste aning om.

Det borde ju dock kunna spela roll om man har USB-hörlurar eller vanliga med analog plugg.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Du menar att när du byter uppspelningsenhet från t.ex högtalare till hörlurar vill du att volymen från föregående session med hörlurarna skall användas?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

skulle kunna satsa på att detta beror 100% på vilket ljudkort du har i datorn. vad har du för ljudkort?
vilka hörlurar det är spelar absolut ingen roll, det har inte datorn en blekaste aning om.

Har en HP Envy 15J118SO men är inte säker på det där med ljudkort. På http://www.elgigantenbusiness.se/products/Datorer/Barbara/HP/... står det att den har "ljudkort med Beats Audio-teknologi". Har avinstallerat det dock eftersom att jag hade stora volymförändringar (fortfarande lite problem med det men inte alls lika farligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det borde ju dock kunna spela roll om man har USB-hörlurar eller vanliga med analog plugg.

ja, okej, där kan det spela roll. men säger man hörlurar så antar jag att man menar hörlurar och inte hörlurar med inbyggt ljudkort (vilket USB-lurar har)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Med usb enheter fungerar detta i datorn

Har inte usb-lurar tyvärr...

Skrivet av Rydisen:

Det borde ju dock kunna spela roll om man har USB-hörlurar eller vanliga med analog plugg.

Jo, men visst borde det gå att fixa till såna med analog plugg? Alla nyare mobiler har ju den funktionen.

Skrivet av reflect:

Du menar att när du byter uppspelningsenhet från t.ex högtalare till hörlurar vill du att volymen från föregående session med hörlurarna skall användas?

Ja precis vad jag försökte få fram

Permalänk
Medlem

Funderar på om man skulle kunna göra detta i schemaläggaren på något sätt men har sitter inte på en windowsdator just nu så kan inte kolla, men möjligt.

Jag hade samma problem men jag gjorde så att jag endast ändrade volymen i Windows efter att ha ställt in volymen på högtalarna så att de var ungefär samma som hörlurarna och sen rörde jag aldrig högtalarna.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Funderar på om man skulle kunna göra detta i schemaläggaren på något sätt men har sitter inte på en windowsdator just nu så kan inte kolla, men möjligt.

Jag hade samma problem men jag gjorde så att jag endast ändrade volymen i Windows efter att ha ställt in volymen på högtalarna så att de var ungefär samma som hörlurarna och sen rörde jag aldrig högtalarna.

Låter onekligen intressant! Du kan inte få tag på en Windows-dator?

Aha, men då använde du externa högtalare som du ställde in volymen på? Tyvärr så är det de inbyggda jag använder...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man gör detta? Är verkligen jobbigt eftersom att lurarna nästan sprängs av för hög volym om jag glömmer att sätta ner volymen... Och så mycket skillnad på volym mellan lurar och högtalare som denna dator har har jag aldrig varit med om tidigare. Behöver minst 70% i volym för att de inbyggda högtalarna ska höras ok och max 5% för att bevara hörseln om man kör med hörlurar (och då har ändå hörlurarna 38 ohm i impedans)...

Permalänk
Medlem

Om man har en "line utgång" på baksidan och en "hörlursugång" på framsidan kan vissa drivrutiner komma i håg vilken volym respektive utgång var ställd på mellan byten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Om man har en "line utgång" på baksidan och en "hörlursugång" på framsidan kan vissa drivrutiner komma i håg vilken volym respektive utgång var ställd på mellan byten.

Aha, har en laptop så antar att den lösningen inte funkar tyvärr... Någon annan idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JiiWe:

Aha, har en laptop så antar att den lösningen inte funkar tyvärr... Någon annan idé?

Det kan fungera på samma sätt med en bärbar. Men om det inte gör det så kan du lösa det med ett USB ljudkort. Dock räcker det ofta med att installera riktiga drivrutiner till ljudkortet och inte köra på de som följer med Windows.

Permalänk
Inaktiv

Har haft den funktionen på alla laptops jag provat och ägt så det kanske är drivrutinerna du behöver uppdatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Har haft den funktionen på alla laptops jag provat och ägt så det kanske är drivrutinerna du behöver uppdatera?

Skulle du kunna vara vänlig och skriva vilka drivrutiner du har på den laptopen du har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Om man har en "line utgång" på baksidan och en "hörlursugång" på framsidan kan vissa drivrutiner komma i håg vilken volym respektive utgång var ställd på mellan byten.

Skrivet av beh:

Det kan fungera på samma sätt med en bärbar. Men om det inte gör det så kan du lösa det med ett USB ljudkort. Dock räcker det ofta med att installera riktiga drivrutiner till ljudkortet och inte köra på de som följer med Windows.

Har tyvärr bara en hörlursutgång och ingen "line utgång" på baksidan...

Ska försöka leta reda på några andra drivrutiner. Någon som vet några drivrutiner jag skulle kunna testa? Har en HP Envy om det hjälper?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JiiWe:

Skulle du kunna vara vänlig och skriva vilka drivrutiner du har på den laptopen du har nu?

Det är olika på varje dator då delarna är olika..
Sök på google "Drivers datornamn".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Det är olika på varje dator då delarna är olika..
Sök på google "Drivers datornamn".

Vad drygt, då kommer det nog inte funka. Jag har testat den drivern jag har på datorn nu och avinstallerat den tidigare och återinstallerat den o.s.v eftersom att jag haft problem med skiftning i volymen så det kan inte vara att drivern är gammal tyvärr. Min tanke var att jag kanske kunde installera nån annan men då går inte det troligtvis?

Permalänk

http://www8.hp.com/se/sv/drivers.html där kan du nog hämta hem dom.
Var längesedan jag hade en laptop eller platta som inte skiljde på hörlurar och inbyggda högtalare måste jag säga

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

http://www8.hp.com/se/sv/drivers.html där kan du nog hämta hem dom.
Var längesedan jag hade en laptop eller platta som inte skiljde på hörlurar och inbyggda högtalare måste jag säga

Tackar! Då ska jag kolla upp den, datorn är helt ny så den borde ha den funktionen i s f

Permalänk
Medlem
Skrivet av JiiWe:

Har tyvärr bara en hörlursutgång och ingen "line utgång" på baksidan...

Ska försöka leta reda på några andra drivrutiner. Någon som vet några drivrutiner jag skulle kunna testa? Har en HP Envy om det hjälper?

Ja, jag använde bara en stationär i mitt exempel, i ditt fall blir det som kallas line out, högtalarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JiiWe:

Vad drygt, då kommer det nog inte funka. Jag har testat den drivern jag har på datorn nu och avinstallerat den tidigare och återinstallerat den o.s.v eftersom att jag haft problem med skiftning i volymen så det kan inte vara att drivern är gammal tyvärr. Min tanke var att jag kanske kunde installera nån annan men då går inte det troligtvis?

Njae du så går det inte riktigt att göra tyvärr.

Såg att du fick länken nu så får väl hoppas att du inte hittat ända datorn utan denna funktionen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Ja, jag använde bara en stationär i mitt exempel, i ditt fall blir det som kallas line out, högtalarna.

Ok, men då går det kanske att ordna? Skulle du kunna förklara hur lite snabbt?

Skrivet av wille93:

Njae du så går det inte riktigt att göra tyvärr.

Såg att du fick länken nu så får väl hoppas att du inte hittat ända datorn utan denna funktionen..

Ja, hoppas verkligen att det inte är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JiiWe:

Ok, men då går det kanske att ordna? Skulle du kunna förklara hur lite snabbt?

Om detta inte löser problemet så har jag tyvärr inga nya råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Om detta inte löser problemet så har jag tyvärr inga nya råd.

Ok, jag kör på det. Testar en gång till, kanske att det fungerar! Tackar ödmjukast för hjälpen