Windows 8.1 ingår antivirus?

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 ingår antivirus?

Hej, Min pappa köpte en ny dator hos Elgiganten och försäljaren sa att datorn inte har något antivirusprogram utan att man måste köpa till det, dessutom sa hon att det bara är några antivirusprogram som bankerna godkänner (bland annat f-secure och Norton). Är detta något som stämmer? Jag är ganska säker på att jag läst att windows 8 har inbyggt antivirus men detta kanske inte gäller för 8.1. Kunde inte heller hitta något om att bankerna bara godkänner vissa antivirusprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egisto:

Hej, Min pappa köpte en ny dator hos Elgiganten och försäljaren sa att datorn inte har något antivirusprogram utan att man måste köpa till det, dessutom sa hon att det bara är några antivirusprogram som bankerna godkänner (bland annat f-secure och Norton). Är detta något som stämmer? Jag är ganska säker på att jag läst att windows 8 har inbyggt antivirus men detta kanske inte gäller för 8.1. Kunde inte heller hitta något om att bankerna bara godkänner vissa antivirusprogram.

Bara BS om att banker tillåter bara vissa virusskydd. Finns inbyggt Microsoft security essentia i 8 och 8.1. För mig räcker det, för andra räcker det inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

skaffa typ avg free eller något sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara BS om att banker tillåter bara vissa virusskydd. Finns inbyggt Microsoft security essentia i 8 och 8.1. För mig räcker det, för andra räcker det inte

Windows Defender heter det inbyggda skyddet i Windows 8 / 8.1.

Avast Free är annars ett bra antivirusprogram som är gratis att använda:

http://www.avast.com/sv-se/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Även jag nöjer mig med Windows Defender som redan finns med. (På Windows 8.1). När jag hade Windows 7 laddade jag ner det s.k. Microsoft Security Essentials, vilket är samma sak. Smidigt, snabbt, och inget som syns aktivt vilket jag tycker är superskönt.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

I början av win 8 så ansågs det inbyggda virusskyddet vara helt värdelöst. Vet inte om det har förbättrats men jag kör virusskydd med win 8.

Som tidigare nämnt så funkar avg bra.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Typiskt stormarknadssvammel, där dom inte har koll på nått eller försöker luras medvetet.
Den inbyggda fungerar, men vissa tex Avast AVG m.f fria AV är lite bättre, men också kanske lite tyngre att dra runt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det finns antivirus i Windows 8 och 8.1. Men det är inte det bästa skyddet. Helst ska man ha något annat. Hemma duger avg, avast eller avira som är gratis

Permalänk
Medlem

Det är oftast så att försäljaren vill försöka sälja ett virusskydd till dig också, och var inte förvånad om de frågar om du vill ha Microsoft office också, du får ju 300 kr tillbaka (men det slutar med att du betalade mer än för bara datorn)

Windows 8 och Windows 8.1 har Windows Defender inbyggt, inte att misstas för den från Windows 7 då Windows Defender i Windows 8/8.1 är Microsoft Security Essential i Windows 7. Så ja det kommer med ett anti-virus program med datorn fast många skulle säga att det inbyggda inte är så bra, personligen så skulle jag hålla med, men det är samtidigt bättre än inget. Försäljarna kommer försöka sälja på dig något anti-virus program om företaget som gjort datorn inte redan har installerat något (brukar vara typ McAffe som redan är installerat på många laptops) och de brukar försöka sälja dig Norton men ibland andra också. Jag personligen föredrar gratis alternativ, själv använder jag Comodo Internet Security men har också hört bra saker om Avast Free, om man ändå går in på skydd som kostar pengar skulle jag inte rekommendera Norton över typ Kaspersky.

Vet inte vad de pratar om när de nämner att bankerna bara godkänner vissa säkerhetsprogram, använder själv Swedbank och har ej haft några problem med Comodo Internet Security och jag tvivlar på att bankerna kommer låsa ut dig om du inte använder specifika skydd som kostar pengar, i så fall, skaffa en ny bank då dessa banker inte är seriösa i min mening och troligen ingått i avtal med dessa andra företag som säljer anti-virus.

Personligen så skulle jag vilja säga att du ska ta allting som försäljare säger med en nypa salt.. eller kanske rättare sagt, fundera på om de verkligen vill hjälpa dig eller bara vill få dig att betala mer.

Finns i alla fall ett par bra gratis skydd, ta i alla fall en titt på dem innan ni bestämmer er.

(Om jag sagt något konstigt som inte är logiskt så skyller jag på att jag dricker för tillfället, har gått igenom för att göra så få stavfel som möjligt)

Permalänk
Medlem

Hon menade att försäkringar inte gäller om man får virus och jag tror hon menar om "pengarna försvinner" så har banken inget ansvar eftersom man inte använder något av de "godkända".
Edit: Inte jag som köpte datorn utan min pappa. Jag var med som rådgivare jag ifrågasatte men hon var bestämd och eftersom jag inte var 100% säker så vågade jag inte anklaga henne för lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egisto:

Hon menade att försäkringar inte gäller om man får virus och jag tror hon menar om "pengarna försvinner" så har banken inget ansvar eftersom man inte använder något av de "godkända".
Edit: Inte jag som köpte datorn utan min pappa. Jag var med som rådgivare jag ifrågasatte men hon var bestämd och eftersom jag inte var 100% säker så vågade jag inte anklaga henne för lögner.

Har inte hittat någon bank som skriver nått om detta, dvs vad som skulle vara "godkänt"
Däremot skriver dom flesta att man bör ha ett uppdaterat antivirusprogram.

För mig det finns en regel är att om pengar försvinner PGA man har varit väldigt oaktsam att pengar kanske inte ersätts.

Så fortfarande stormarknadssvammel och lite fula metoder tror jag, så dom ska få mer sålt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Comodo Internet Security, innehåller både antivirus och brandvägg.

Permalänk
Medlem

Det låter definitivt som ett försäljningsknep. Så här skriver Swedbank på sin webbplats:

Citat:

Använd virusskydd och personlig brandvägg

För att skydda din dator från skadlig kod och intrångsförsök rekommenderar vi dig att installera både antivirusprogram och någon form av brandvägg. Håll dessa aktiva och uppdaterade. Har du frågor om ditt antivirusprogram eller din brandvägg kontakta leverantören.

Microsofts egna antivirusprogram borde med största sannolikhet duga.

Men det är ju alltid bra att ha ett avancerat antivirusskydd. Jag använder F-Secure till Windows 8.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Microsofts egna antivirusprogram brukar jag kompletera med "Virus Total Uploader" så kan man högerklicka på en exe-fil och välja att ladda upp och få svar från 35+ onlinescanners

Visa signatur

Baaahh