2 timmar att starta upp win 8.0 och 8.1 på ny dator, när man är Admin....

Permalänk
Medlem

2 timmar att starta upp win 8.0 och 8.1 på ny dator, när man är Admin....

Köpte en ny Asus Vivopc förra veckan. Har installerat alla uppdateringar inkl 8.1..

MEN när jag loggar in, så tar det mellan 1 till 2 timmar!!, innan skrivbordet kommer fram

Några tips till en desperat så här på helgen. ( supporten öppnar på Måndag )

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wide:

Köpte en ny Asus Vivopc förra veckan. Har installerat alla uppdateringar inkl 8.1..

MEN när jag loggar in, så tar det mellan 1 till 2 timmar!!, innan skrivbordet kommer fram

Några tips till en desperat så här på helgen. ( supporten öppnar på Måndag )

Tack!

Rubriken säger att det tar 2 timmar att starta både 8.0 och 8.1. Betyder det att det alltså tog så lång tid redan från början? (Den kom med 8.0 förinstallerat?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Du kan ju prova att installera om hela datorn men jag tycker det låter som att något inte fungerar som det ska...

Permalänk
Medlem

Korrupt hårddisk kanske?

Permalänk
Medlem

Det låter ju precis som det ska vara! 2 timmar verkar rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det låter ju precis som det ska vara! 2 timmar verkar rimligt.

Nja, kanske för några år sen, men nu är det ju ändå 2015. Läge att skaffa en SSD och få ner tiden till knappt märkbara 50 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Rubriken säger att det tar 2 timmar att starta både 8.0 och 8.1. Betyder det att det alltså tog så lång tid redan från början? (Den kom med 8.0 förinstallerat?)

Japp precis!. Trodde att den behövde lite tid första gången. Men efter 10 omstarter och 2timmar varje gång..så är det nått j.vka fel

Skrivet av dannesthlm:

Det låter ju precis som det ska vara! 2 timmar verkar rimligt.

Nja inte efter varje omstart, jag var kanske lite luddig i rubriken. Det är ALLTSÅ 2timmar varje gång jag startar burken..

Så ingen som har nått tips på om man kan se vad som segar ner uppstarten efter inlogg?

Win 8.0 med alla uppd 2timmar omstart
win 8.1 med alla uppd timmar omstart
Avinstallerat Norton 2timmar fortfrande..

Det är sån där win 8.1 bing på den

Permalänk
Medlem

Nu kan du ju gå in och titta på uppstartsloggen och se om du hittar något konstigt. Brukar väl finnas lite timestamps och liknande i den dessutom. Du får googla på hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det låter ju precis som det ska vara! 2 timmar verkar rimligt.

Tacka gud att jag inte "uppgraderat" till win 8 i så fall, installerar win 7 på 30 min...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vänta du verkligen 2timmar?
Hade slängt datorn i väggen efter 10min med ett antal svordomar innan det.

Tippar på din hårddisk, testa köra en error Scan med hd-tune

Är datorn seg när den väl är inne i Windows också, eller bara under uppstart?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Vänta du verkligen 2timmar?
Hade slängt datorn i väggen efter 10min med ett antal svordomar innan det.

Tippar på din hårddisk, testa köra en error Scan med hd-tune

Är datorn seg när den väl är inne i Windows också, eller bara under uppstart?

Haha jag har bra tålamod än så länge. Japp runt 2timmar att få igång den varje morgon..

Men den funkar klockrent och är snabb när den kommit igång. Så lär ju inte vara nått fel på hdd eller win?!.

Däremot måste det ju vara nått skumt med inloggningen. Kan den bli störd på nått sätt att jag är inloggad på ett par till datorer i nätverket?..

hjäälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wide:

Haha jag har bra tålamod än så länge. Japp runt 2timmar att få igång den varje morgon..

Men den funkar klockrent och är snabb när den kommit igång. Så lär ju inte vara nått fel på hdd eller win?!.

Däremot måste det ju vara nått skumt med inloggningen. Kan den bli störd på nått sätt att jag är inloggad på ett par till datorer i nätverket?..

hjäälp

Tar det lika långt tid att komma in i felsäkert läge?

Om det är fel på Windows kan det med lite tur gå att korrigera med 2st kommandon.
Öppna kommandotolken
Skriv sfc /scannow
När den är klar skriv : chkdsk C: /F /X

Nu har jag väldigt svårt att tro att det är Windows det är fel på. Låter mer son någon hårdvara. Speciellt när du installerat om Windows en gång.
Min dator har något fel i Windows och den tar mellan 2 och 5MINUTER på sig att logga in

Du måste köra kommandotolken som administratör för att det ska funka.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Låter som trasig hårddisk. Köp en ny. Helst en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Tar det lika långt tid att komma in i felsäkert läge?

Om det är fel på Windows kan det med lite tur gå att korrigera med 2st kommandon.
Öppna kommandotolken
Skriv sfc /scannow
När den är klar skriv : chkdsk C: /F /X

Nu har jag väldigt svårt att tro att det är Windows det är fel på. Låter mer son någon hårdvara. Speciellt när du installerat om Windows en gång.
Min dator har något fel i Windows och den tar mellan 2 och 5MINUTER på sig att logga in

Du måste köra kommandotolken som administratör för att det ska funka.

Tack för hjälpen.

Nu gjorde jag ett gäst konto. Då hoppade datorn igång direkt!

Men nu sitter jag och väntar 2timmar på att mitt adminkonto ska komma igång igen

Fan va det ska vara krånligt...:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Låter som trasig hårddisk. Köp en ny. Helst en SSD.

Köpa ?!, den är 6 dagar gammal. Garanti! :). Men inte fan kan det vara hdd?!?!, om den funkar med gästinlogg...:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wide:

Kan den bli störd på nått sätt att jag är inloggad på ett par till datorer i nätverket?..

hjäälp

Vad händer om du kopplar bort det från nätverket och startar upp den som singelburk?

Permalänk
Hjälpsam

Kika i loggboken om du hittar något skumt.
Testa att skapa ett till Adminkonto, se om det går lika långsamt där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kika i loggboken om du hittar något skumt.
Testa att skapa ett till Adminkonto, se om det går lika långsamt där.

Testar ett nytt adminkonto nu. Verkar samma sak med det

Så då är det alltså något med admin rättigheterna?!, eller

Vad gör jag nu då?

Tack snälla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Vad händer om du kopplar bort det från nätverket och startar upp den som singelburk?

Tyvärr ingen skillnad, seegt som sirap..

Permalänk
Medlem

kör en recovery på datorn och/eller lämna tillbaka den?

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wide:

Tyvärr ingen skillnad, seegt som sirap..

Har svårt att tro att det är hårddisken eftersom du kommer in på gäatkonto.
Testa kör de två kommandona som jag skrev förut.
Du behöver inte vara inloggad som administratör, bara köra som..

Alltså:
Logga in på gästkontot då det går fortare
Sök bland program efter "cmd" eller "kommandotolken"
Högerklicka på ikonen och välj kör som administratör.
Skriv in adninistratörens lösen, on du har ett.
Nu är kommandotolkens fönster uppe, skriv in de 2 kommandon

Nu vet vi ju att det är något med Windows..

Sorry för ev. Stavfel, skriver på mobilen!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk

7 dagar gammal? Skulle säga att det inte är mycket svårare än att lämna tillbaka på garantin

Edit: sorry, läste inte att det var så akut

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat energialternativ? Har du aktiverat windows licens?? Kolla om alla uppdateringar har rätt installerat.
Ladda ner Autoruns och kontrolera vilka programer startar med windows.
Gå Kontrollpanelen->>Åtgärdscenter>>Felsökning-->>system och säkerhet-->>åtgärda problem med windows update(kör som administratör)

Du kan också kontrollera den

Sfc /scannow (från kommandotolken(kör som administrator)
Om du har nån fell då kör den(den tar tid)
http://www.thewindowsclub.com/component-store-corruption-repa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

kör en recovery på datorn och/eller lämna tillbaka den?

Följde med en sån där bing version av win. Inte ens en skiva med :), hur gör man en recovery då?....

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Har svårt att tro att det är hårddisken eftersom du kommer in på gäatkonto.
Testa kör de två kommandona som jag skrev förut.
Du behöver inte vara inloggad som administratör, bara köra som..

Alltså:
Logga in på gästkontot då det går fortare
Sök bland program efter "cmd" eller "kommandotolken"
Högerklicka på ikonen och välj kör som administratör.
Skriv in adninistratörens lösen, on du har ett.
Nu är kommandotolkens fönster uppe, skriv in de 2 kommandon

Nu vet vi ju att det är något med Windows..

Sorry för ev. Stavfel, skriver på mobilen!

Ska testa!, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av doom27:

Har du kontrollerat energialternativ? Har du aktiverat windows licens??

Enerigi?, satte den som bästa prestandan.

Aktiverat win licens. Hmm som sagt är en Bing win 8.1 på den, följde inte med nått licenspapper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doom27:

Sfc /scannow (från kommandotolken(kör som administrator)
Om du har nån fell då kör den(den tar tid)
http://www.thewindowsclub.com/component-store-corruption-repa...

+1 på detta.

sfc /scannow

Vid fel, fortsätt med följande kommandon som admin:

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wide:

Följde med en sån där bing version av win. Inte ens en skiva med :), hur gör man en recovery då?....

det ska stå i manualen vilken knapp(ar) du ska trycka på vid uppstart för att komma till recovery.

annars går det att göra i windows genom något som borde heta Uppdatering och återställning eller nått liknande.
eller via asus egna återställningsprogram.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

+1 på detta.

sfc /scannow

Vid fel, fortsätt med följande kommandon som admin:

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Kört detta nu , tog några timmar. Den hittade lite fel som blev åtgärde--

MEN den är fortfarande långsam att starta upp :(.

Inget sista tips innan jag måste skicka tillbaka den?..

Tack!