Ingen giltig systemvolym vid installation av Vista?

Permalänk

Ingen giltig systemvolym vid installation av Vista?

När jag ska installera Vista, så direkt efter där man kan greja med partitioner och sånt klickar jag vidare och får upp ett meddelande om att installationen ska avslutas för "det går inte att bestämma om datorn är en giltig systemvolym" Sen startar den bara om!?

Har haft Vista installerat förut på datorn så det borde inte vara något hårdvaruproblem. Samtidigt är ju hddn nyformaterad...
Vid sökning på "giltig systemvolym" på google får jag inte en enda träff. Verkar inte vara det vanligaste problemet direkt:S

Vad ska jag göra?? Enormt tacksam för förslag på lösningar!

Permalänk
Medlem

Har du flera hårddiskar på datorn med flera partitioner på varje hårddisk?
I så fall ska du akta dig för att ta bort partitioner under installationen av XP och Vista... Eller koppla ur alla hårddiskar utan den som C: ska vara på tills allt är färdiginstallerat.

Finns en bugg i XP (kan även finnas i Vista, vet inte) som sätter D: partitionen som systempartition när man tar bort C: partitionen, efter det är det ett helvete att installera för Windows hamnar då på D: och allt blir konstigt efteråt.
Det ända är att rensa hela hårddisken på partitioner och börja om på nytt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Det är en Raptordisk jag köpt. Installerade Vista Ultimate på den igår och det fungerade hur fint som helst. Ville dock ha 32bit os istället så jag formaterade disken och tänkte köra in det nu istället men stöter på detta problemet.
Har inga andra diskar inkopplade och disken är som sagt helt ren, bara en partition.

Dock, så försökte jag nu installera det på en annan hdd, och fick samma problem. Så det verkar inte vara där felet ligger. Enda jag har gjort sedan igår är att uppdatera moderkortet. Dock fungerar det ju helt perfekt med allt annat så det verkar lite konstigt om det ska vara problemet, eller? Gjorde en clear cmos men det hjälpte inte heller.

Vad är egentligen en "giltig systemvolym"? Är det en drivrutin på moderkortet? Verkar väldigt konstigt att det fattas iallafall. Och ingen annan verkar ju ha stött på problemet tidigare.

Enda lösningen som jag ser det är att flasha tillbaka mammakortet till gamla bioset. Men vill vänta med det in i det sista då jag inte tror att det är det som är felet faktiskt.

Mycket konfunderande!

Edit: Sökte lite på engelska istället och där verkar det finnas en del med liknande problem. Det verkar faktiskt som om det är ett diskproblem ändå:

"It then showed me a list of my available drives and partitions, I told it which partition (disk 4 partition 1) I wanted it to install on, formatted it, then this cryptic box popped up saying that setup needed a 'valid system volume' to install - and don't you know it found one on 'disk 0'. So I continued"

"Såhär hävdar en kille sig ha löst problemet med ett gigabytekort:

I had RAID enabled when I just had a stand alone sata drive, so if you have just one SATA hdd and no other hdd's go to bios and disable RAID and go to advanced settings and check to see if "HARD DISK BOOT Prioty" has that SATA in the proper place. otherwise you will get the following error if you dont :

"Windows could not determine if this computer contains a valid system volume. "

Vad är egentligen en giltig systemvolym???

Permalänk
Medlem

Är den en S-ATA disk?

Testa att ladda ner drivrutinerna till styrkretsarna för S-ATA på moderkortet.
Ladda in dom när du ska partitionera upp hårddisken.

Testa även att ställa om i Bios för S-ATA, ställ in dom på IDE, vet att en del har problem med Vista om dom står på AHCI.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Tack, ska testa det också! Läs ovanstående post för update på problemet.

Permalänk
Medlem

jag var tvungen att ladda in mina drivrutiner för raidkortet för att den skulle kunna se mina diskar!

Visa signatur
Permalänk

Det löste sig! Gick in i bios och kollade boot priority. Tydligen hade den lagt mitt usbminne innan hddn och det var det som låg och störde.

Permalänk
Avstängd

Tack för hjälpen ni var till stor hjälp! hade samma problem men när jag läste här insåg jag att mitt usb minne krångla till det!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin